Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی کریمی نیا پژوهشگر حوزه و استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با اشاره به شعار عمومیِ اربعین امسال با عنوان: «اَنا مِن حسین»، اظهار داشت: این شعار جزئی از اعتقادات شیعیان بوده و برادران اهل سنت نیز خود را محبّ اهل بیت (ع)، بویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می دانند، باید توجّه داشت که شعار اَنا مِن حسین، شعار اختصاصی شیعیان نبوده و همه پیروان مذاهب اسلامی آن را قبول دارند، علاوه بر این، پیروان ادیان آسمانی، خصوصا پیروان مسیحیت، خود را پیرو این شعار دانسته و همراه با کشیش های مسیحی در ایام عاشورا و اربعین حضور پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این شعار نیز شعار پیروان ادیان غیرآسمانی مانند بودایی ها، هندوها و دیگر ادیان هم می باشد؛ چرا که آنان نیز همانند مسلمانان در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) در روز عاشورا شرکت داشته و خود را عزادار امام حسین (ع) می دانند.

کریمی نیا ادامه داد: شاهد این مسئله برای این شعار، حضور گسترده شیعیان، اهل سنت و دیگر پیروان ادیان آسمانی، مانند مسیحیان و پیروان ادیان دیگر است که در این عزاداری های این ایام حضور و شرکت دارند.

وی عنوان کرد: نکته آن است که هر ساله این جمعیت ها و علاقه مندان به حضرت اباعبدالله (ع) از مذاهب گوناگون افزایش پیدا می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: راهکار هایی را می توان ارائه نمود که چگونه این شعار عمومی را پررنگ تر کنیم؛ یکی از آن اقدامات، بازخوانی سخنان حضرت سیدالشهدا (ع) و بیان اهداف آن حضرت در تبیین این همگرایی بین المللی است.

وی اضافه کرد: دیگر راهکار این است که می توان بازخوانی سخنان اهل بیت (ع) پیرامون امام حسین (ع) را انجام داد و نشانه ها و کد هایی را می یابیم که امام حسین (ع) به یک مذهب و یک گروه خاص تعلق ندارد؛ همچنین بازخوانی سخنان بزرگان و شخصیت های بین المللی، مانند گاندی که در بیان امام حسین (ع)  گفته شده است، می تواند در تبیین این همگرائی بین المللی مؤثر باشد.

کریمی نیا گفت: گاندی مطالب ارزنده ای را بیان کرده است که نشان از وجهه بین المللی، فرامذهبی و نقطه ثقل در تقریب مذاهب و ادیان آسمانی و دیگر ادیان است.

وی بیان کرد: اگر در این مسائل کار علمی صورت پذیرد و راهکارها مورد توجه قرار گیرد، متوجه خواهیم شد که امام حسین (ع) دارای یک شخصیت جهان شمول و عاملی برای تقریب مذاهب اسلامی و حتی دیگر ادیان آسمانی یا غیرآسمانی است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون این پرسش مطرح است که چرا شعار « اَنا مِن حسین» که یک شعار عمومی و بین المللی است، نه تنها برای شیعیان، بلکه اهل سنت و نیز پیروان ادیان آسمانی و غیرآسمانی جذاب می باشد؟، جواب این پرسش را می توان در اهداف قیام امام حسین (ع) جستجو کرد که مهم ترین هدف آن حضرت، نپذیرفتن ظلم و مبارزه با فساد حاکمان و دفاع از مظلومان و حر و آزادگی است.

کریمی نیا افزود: این شعار و اهداف حضرت، از مهمترین نکاتی است که در تمام مذاهب و ادیان پذیرفته شده و مورد توجه است و طبیعی است که غیرمسلمانان که اهداف امام (ع) را می شنوند و می بینند با تمام وجود آن را لمس می کنند و از این جهت پیوندی بین خود و اهداف امام مشاهده می کنند.

وی در پایان تاکید کرد: در موضوع زندگی اباعبدالله (ع)، قیام و اربعین حسینی کار علمی و پژوهشی انجام نشده است و هنوز خلأهائی مشاهده می شود. در واقع قیام و اربعین حسینی از جهت درون مذهبی مورد بررسی شیعیان قرار گرفته است، در حالی که نکات برجسته ای برای طرح « اَنا مِن حسین» به عنوان یک شعار عمومی و برای وحدت و همگرایی و تقریب امت اسلامی با دیگر ادیان وجود دارد.

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: ادیان آسمانی پیروان ادیان ا نا م ن حسین بین المللی شعار عمومی دیگر ادیان امام حسین کریمی نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب

آیین سوگواری شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در شب شهادت آن حضرت در مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرا رسیدن 25 شوال سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم سوگواری آن حضرت به همت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با همکاری هیات انصارالشهدا روز جمعه 14 اردیبهشت ماه از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع خرمشهر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود.

هویت 7 شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد

مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، واقع در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • دیدار مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی