Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:45:42 GMT

توجه به سلامت و امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری در یک سال گذشته

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۳۰۳۰

توجه به سلامت و امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری در یک سال گذشته

‍‍‍‍‍‍

دریافت 331 MB

 به گزارش ایرنا، به دلیل وجود بیش از ۲ میلیون واحد دامی سبک و سنگین در چهارمحال و بختیاری و وجود بافت عشایری در بخشی از استان ، دامپزشکی چهارمحال و بختیاری به عنوان دستگاه متولی و نظارتی برای امنیت و سلامت غذا اقداماتی را در یک سال اخیر انجام داده است.

یک‌سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این‌حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح در حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در گفت‌وگوی ایرنا با دکتر محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تلاش شده تا بخشی از دستاوردهای و رویکردهای دولت سیزدهم در حوزه سلامت غذایی بررسی شود.

فعالیت گسترده برای تامین امنیت و سلامت مواد غذایی 

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: اداره کل دامپزشکی استان در راستای رسالت خود مبنی بر پیشگیری و درمان بیماری‌های دامی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، تأمین بهداشت و سلامت فراورده‌های خام دامی از طریق نظارت بر کشتارگاه‌های دام و طیور، نظارت بر تولید، عرضه و نگهداری این فراورده ها در دامداری‌ها، مزارع پرورش طیور و مزارع پرورش آبزیان، نظارت بر تولید، توزیع و نگهداری انواع دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامی فعالیت دارد.

محمد اسدی به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با ایرنا افزود:اداره کل دامپزشکی استان به منظور نظارت مستقیم بر واحدهای پرورش مرغ گوشتی اقدام به استقرار مسوولان فنی در این مزارع پرورش دام و طیور کرده است.

به گفته وی، این موضوع باعث ایجاد رابطه مستقیم بین مزارع و دامپزشکی شده که علاوه بر ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان جوان رشته دامپزشکی، از برخی تخلفات احتمالی در مزارع نیز جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: در این راستا تعداد پنج دکتر دامپزشک در شهرستانهای استان بر تک تک واحدهای پرورش مرغ گوشتی نظارت دارند.

اسدی استقرار مسوولان فنی بهداشتی در مجتمع‌های پرورش گاو شیری را از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش دانست و گفت:مجتمع‌های پرورش گاو شیری در شهرستانهای مختلف استان از سالیان گذشته به دلیل نبود برخی زیرساخت‌های بهداشتی و رعایت نشدن برخی نکات بهداشتی مورد نظر دامپزشکی، نظیر نبود قرنطینه، واکسیناسیون نشدن به موقع، نبود نظارت بر ورود و خروج دام، نبود کوره‌های لاشه‌سوز یا چاه‌های دفن لاشه دام‌های تلف شده، دفن غیر بهداشتی کود و فضولات حیوانی همواره با بروز یک بیماری، ورود یک دام بیمار یا سایر موارد ذکر شده صدمات سنگینی به دامداران وارد می‌شد.

به گفته وی، این موضوع با استقرار مسوولان فنی دامپزشکی در این مجتمع‌ها به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است و هفت دکتر دامپزشک در همه شهرستانهای استان در مجتمع‌های دامداری وظایف خود را در راستای دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌دهند. 

مدیرکل دامپزشکی استان ساماندهی و تکمیل استقرار مسوولان فنی بهداشتی دامپزشکی در مزارع پرورش ماهی استان را یادآور شد و گفت: در این بخش نیز هشت دکتر دامپزشک در شهرستانهای استان که دارای مزارع پرورش ماهی هستند، بر فعالیت این مزارع به صورت مستقیم نظارت می‌کنند. 

وی از پیگیری نصب و راه‌اندازی خط ۲ کشتارگاه طیور در استان تا آخر سالجاری خبر داد و گفت:یکی از معضلات اصلی مردم نبود کشتارگاه‌های صنعتی طیور همگام با فناوری روز دنیا در استان بود که نبود چنین کشتارگاهی باعث تضییع حقوق مصرف‌کنندگان از طریق وجود اندرونه مرغ، وجود خونابه در مرغ بسته بندی شده می‌شد که این موضوع با نصب و استقرار خط ۲ کشتارگاههای طیور درحداقل یکی از این کشتارگاه‌ها تا پایان سالجاری از دستاوردهای اداره کل دامپزشکی در طول یکسال گذشته است.

به گفته وی، اجرای موفق رزمایش جهاد دامپزشکی توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی دامپزشکی با همکاری سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع) و بسیج عشایری استان از دیگر برنامه های اداره کل دامپزشکی استان در طول یک سال اخیر بوده است که همزمان با برگزاری کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایر کشور به میزبانی شهرکرد، سازمان دامپزشکی کشور در اقدامی مناسب با راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی در سطح این سازمان و به منظور خدمت‌رسانی رایگان به عشایر استان و کشور در اقدامی جهادی با برنامه‌ریزی و هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، موفق به انجام این رزمایش در سطح استان شد.

اسدی ادامه داد: در این رزمایش بیش از ۲۰۰ هزار خدمت به عشایر استان ارائه شد و ۱۰۰ هزار راس دام در این رزمایش به صورت رایگان بر علیه بیماریهای دامی واکسینه شدند همچنین سمپاشی اماکن دامی در مناطق محروم و عشایری انجام شد.  

وی به تشکیل صنف کلینیسین‌های دامپزشکی استان با همکاری نظام دامپزشکی استان اشاره کرد و گفت:در این طرح بیش از ۴۷ واحد درمانی دامپزشکی شامل ۳۵ دفتر خدمات امور درمانی، سه درمانگاه اختصاصی دامپزشکی، سه بیمارستان عمومی دامپزشکی، ۲ بیمارستان اختصاصی دام کوچک دامپزشکی، یک پلی کلینیک تخصصی دامپزشکی و سه درمانگاه عمومی دامپزشکی در صنف خود عضو شدند.

اسدی انجام واکسیناسیون سراسری طیور بومی برعلیه بیماری نیوکاسل با همکاری سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) را یادآور شد و گفت: در این طرح در مرحله اول بیش از ۵۰۰ هزار قطعه از ماکیان بومی مناطق روستایی و عشایری استان برعلیه بیماری نیوکاسل خوراکی واکسینه شده و در مرحله جدید آن که در حال انجام است نیز ۵۰۰ هزار قطعه دیگر از ماکیان بومی استان برعلیه این بیماری مایه کوبی خواهند شد.

رییس دامپزشکی استان از پیگیری راه‌اندازی مراکز بسته‌بندی تخم‌مرغ وابسته به مزارع مرغ تخمگذار استان تا پایان سال خبر داد و گفت: در این طرح تا پایان سالجاری تمامی مراکز مرغ تخم گذار به مراکز بسته بندی مجهز خواهند شد.

به گفته وی در این مدت ۱۲۵ فقره پرونده ارجاع متخلفین به دادگاه از سوی دامپزشکی مطرح شد ۹۷ رای آراء صادر شده از دادگاه بود و ۴۵ ارجاع متخلفین به تعزیرات حکومتی صورت گرفت که  آراء صادر شده از سوی تعزیرات حکومتی در این بخش هشت رای بوده است.

توسعه کشتارگاه های طیور، بزودی

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود کشتارگاه طیور در استان گفت: برای رفع این کمبود، توسعه خط دوم کشتارگاه‌های استان در دستورکار قرار گرفته است.

اسدی افزود: با توسعه خط دوم تولید در کشتارگاه‌های طیور استان، شرایط زیرساختی و فیزیکی به منظور ارتقای بهبود کیفیت مرغ بهبود می‌یابد و برای توسعه آن، تسهیلات ۶۰ میلیارد ریالی در اختیار مسوولان کشتارگاه قرار داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه مرغداران چهارمحال و بختیاری پیگیر احداث کشتارگاه طیور در سطح استان است، گفت:۲ نفر نیز متقاضی راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی طیور در شهرکرد و سامان هستند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۵۰ درصد فعالیت دامپزشکی نظارت بر مواد خام دامی است،گفت: امسال در عملیات‌های مختلف بازرسی و نظارت بر کشتارگاه‌های دام استان ۱۷۲ هزار و ۷۱۱ بازرسی بهداشتی از دام‌ها از جمله بز، بزغاله، گوسفند، گاو، گوساله، شتر و شترمرغ انجام شد که ۱۷ هزار و ۷۹۴ کیلوگرم معدوم‌سازی شد.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون هشت کشتارگاه سنتی و ۲ کشتارگاه صنعتی در استان فعال است و کمبود کشتارگاه از لحاظ جغرافیایی در استان وجود ندارد و کشتارگاه جونقان به عنوان بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های صنعتی کشور آماده ارائه خدمات‌رسانی مطلوب به همه استان است.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با داشتن  بیش از ۲ میلیون  و ۷۰۰ هزار دام سبک و سنگین عشایری ، سنتی و صنعتی به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود.

برچسب‌ها سازمان دامپزشکی کشور شهرکرد چهارمحال وبختیاری دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان دامپزشکی کشور شهرکرد چهارمحال وبختیاری سازمان دامپزشکی کشور شهرکرد چهارمحال وبختیاری دام و طيور مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اداره کل دامپزشکی استان استقرار مسوولان کشتارگاه ها مزارع پرورش دولت سیزدهم راه اندازی مجتمع ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران

وزیر تعاون گفت: در سال جاری، با معدل ۳۵.۶ درصد افزایش حقوق سال ۱۴۰۳، تقریبا‌ ۹ درصد نسبت به سال گذشته به حقوق کارگران اضافه کرده‌ایم، این در حالی است که اکنون تورم و رشد نقدینگی ما نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است.

به گزارش تسنیم، سیدصولت مرتضوی در حاشیه همایش "امتنان و تجلیل از کارگران و کارفرمایان و واحدهای نمونه کارگری خراسان رضوی" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای کارگران باید امنیت شغلی فراهم شود و از سوی دیگر امید به آینده و آتیه در این راستا باید به تقویت کارگاه‌ها که پویا و سرپا باشند و توسعه کارگاه‌ها و کارخانه‌ها توجه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی‌شان به اقتصاددریا محور اشاره داشتند و هم اقتصاد معدن‌؛ در کشور ایران ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه اشتغال وجود دارد و تمام همت دولت این است که کارگاه‌های راکد را احیا کند و تاکنون بیش از 10 هزار کارخانه و کارگاه تعطیل شده و نیمه‌فعال را در طول دو سال  گذشته  در دولت سیزدهم احیا کردیم.

وی گفت: تعدادی مجتمع و بخش‌های بزرگ در حوزه نفت و گاز و نیروگاهی، احیا و احداث سدها  نیز صورت گرفته و سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شده که به معنی توسعه زیرساخت‌ها و کارگاه‌هاست.

مرتضوی تصریح کرد: جلوگیری از بهره‌کشی از کارگران و سوء‌استفاده از توان کارگران  و دائمی کردن قرار دادها نیز از دیگر موضوعات مورد توجه دولت است؛ قانون کار، قانون پویایی است و هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف به شدت ورود پیدا می‌کنند  تا اجحافی در حق کارگر صورت نگیرد  و ما نیز در حوزه امنیت شغلی کارگان در نشست دولت لایحه‌ای را که تنظیم کرده بودیم به تصویب هیئت دولت رسید و لایحه امنیت شغلی کارگران  در کم‌ترین فرصت تقدیم مجلس خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دائمی کردن قراردادها‌، حقوق کارگران، تعهدات سفید امضا از کارگران از جمله موضوعاتی است که در این لایحه به آن پرداخته شده ‌و مقررات مطلوبی پیش‌بینی شده که به امنیت شغلی کارگران منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری، با معدل 35.6 درصد افزایش حقوق سال 1403، تقریبا 9 درصد نسبت به سال گذشته به حقوق کارگران اضافه کرده‌ایم، این در حالی است که اکنون تورم و رشد نقدینگی ما نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است.

وزیر کار وی در خصوص حق مسکن کارگران نیز گفت: در حوزه مسکن، قرارگاه ملی مسکن را در وزارت کار تشکیل داده ایم و به زودی شعبات استانی این قرارگاه راه‌اندازی خواهد شد ضمن اینکه کمک‌های غیر نقدی دولت نیز در بسته‌های درمانی محقق خواهد شد‌.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران
  • سنجش ۱۷ هزار نوآموز در چهارمحال و بختیاری
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها