Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر با همت و تلاش جهادی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت دولت سیزدهم هر روز پازل هایش تکمیل می‌شود تا گره از مشکل دیرینه مازندران بردارد.

پسماند مشکل دیرینه مازندران است که سال‌های سال روی میز دولت‌ها قرار داشت و سرانجام با ورود شرکت‌های دانش بنیان در سالی که تولید، اشتغال و دانش بنیان نامگذاری شد، گره‌ای از معضل سالیان ساز مازندران باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروگاه زباله سوز نوشهر اگر چه در دولت قبل افتتاح شد اما اینک با حمایت دولت و صندوق نوآوری و شکوفایی و ورود دانش بنیان‌ها به مرحله جدیدی از فعالیت رسید و هدف تولید برق سه مگاواتی آن محقق شد.

این نیروگاه ظرفیت ۲۰۰ تنی دارد و با تکمیل پازل‌های آن پیش بینی می‌شود زباله و پسماند مازندران را که در دل جنگل‌ها و حاشیه دریا دپو و دفن می‌شود، به طلا مبدل کند و کوه‌های زباله را برچیند.

تجهیز نیروگاه نوشهر به خط خشک کن زباله‌های تر

با همت شرکت دانش بنیان نیروگاه ملی زباله سوز نوشهر به درایر یا «خط خشک کن زباله‌های تر» که طرحی نوآورانه است، مجهز شد و این خط نمونه خارجی ندارد و برای اولین بار در کشور در مجاورت خط تفکیک نیروگاه زباله سوز نوشهر نصب شده است. این طرح فرایند تست و ارزیابی اثرات مثبت خود را انجام داده و هیچ گونه بو و آثار منفی زیست محیطی ندارد و موجب شده تا زباله‌های تر که دارای ۷۵ درصد محتوای آبی است، رطوبت آنها به ۲۵ درصد.

این تکنولوژی کاملاً بومی و ایرانی است و کل تجهیزات در داخل کشور ساخته شده و سرمایه گذاری صورت گرفته در آن ۱۶۰ میلیارد ریال است که مبلغ ۱۰۶ میلیارد ریال آن از طریق طرح استصناع صندوق نوآوری و شکوفایی و مابقی توسط شرکت دانش بنیان تأمین شده است. کاهش حجم و شیرابه زباله به میزان قابل توجه، کاهش اثرات سو بهداشتی و زیست محیطی، افزایش ارزش حرارتی زباله، امکان استفاده از خروجی سیستم به عنوان سوخت RDF ۵ و امکان استفاده در شهرها به منظور کاستن از حجم زباله ورودی به دفن گاه‌ها و حجم شیرابه تولیدی و کاهش آثار منفی زیست محیطی شیرابه زباله از جمله مزایای آن است.

داوود مددی رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کردیم و به تدریج روند توسعه را طی کردیم، افزود: با توجه به معضل عظیم زیست محیطی که در مازندران وجود دارد، فعالیت خود را در استان کلید زدیم.

زباله‌های مازندران نسبت به سایر زباله‌های کشور از رطوبت و محتوای آبی بیشتری برخوردار است و ارزش رطوبتی کمتری دارد

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر گفت: زباله‌های مازندران نسبت به سایر زباله‌های کشور از رطوبت و محتوای آبی بیشتری برخوردار است و ارزش رطوبتی کمتری دارد از این رو یک شرکت دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس جمهوری به ما معرفی شد، آن را تحت پوشش حمایتی قرار دادیم.

وی افزود: در این مجموعه نیروهای جوان و اندیشمند کشور قرار دارند و وظیفه خود می‌دانیم در سال جاری نقش خود را در زمینه تولید، اشتغال و دانش بنیان ایفا کنیم و این نقش را در زمینه توسعه زیست محیطی استان به عمل آوردیم.

مددی با اظهار اینکه از شرکت دانش بنیان حمایت مالی کردیم، گفت: بخشی از حمایت مالی در قالب وام توسط صندوق نوآوری و شکوفایی عرضه شد و با اجرای این پروژه ۷۰ درصد از رطوبت زباله‌های تر را کاهش دهیم و پس از آن RDF تولید می‌شود که قابل سوزاندن در نیروگاه زباله سوز است و می‌توان از آن در کارخانه‌های دیگر از جمله سیمان بهره گرفت.

نیروگاه زباله سوز نوشهر ظرفیت امحای ۲۰۰ تن زباله این شهر و شهرستان‌های اطراف را دارد و بین دو تا سه مگاوات برق تولید می‌کند. نصیری مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: در حاشیه این نیروگاه کوهی از زباله وجود دارد که شیرابه زیادی دارد اما با بهره گیری از دانش شرکت دانش بنیان، تجهیزات بکارگیری شده در نیروگاه استانداردهای ایران را دریافت کرد و آلودگی آن نزدیک به صفر است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با تلاش این شرکت دانش بنیان سیستم تبدیل زباله سرندی به خشک کن و با حمایت صندوق نوآوری به سرانجام رسید تا انرژی بیشتری تولید و تبعات زیست محیطی قبل از سوزاندن زباله کاهش یابد.

سعید نجفی زنگنه عضو هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان نیز با بیان اینکه این شرکت در زمینه تبدیل زباله‌های تر و زیرسرندی و سوخت مشتق از زباله که قابلیت سوختن در نیروگاه‌های زباله سوز دارد، فعالیت می‌کند، افزود: از سال گذشته با همت معاونت علمی ریاست جمهوری و حمایت مسئولان دولتی و بخش خصوصی فرایند تبدیل زباله زیرسرندی به آر دی اف در نیروگاه زباله سوز آغاز کردیم که بهره برداری و تکمیل شده است.

در مازندران روزانه بیش از سه هزار تن زباله تولید می‌شود که به صورت غیربهداشتی در ۲۸ منطقه اعم از جنگل و حاشیه دریا و کوه‌ها دفن و دپو می‌شود و با تکمیل نیروگاه‌های زباله سوز نوشهر و ساری، قرار است این زباله‌ها به طلای کثیف تبدیل شود.

وزیر کشور مسئله پسماند را پیگیری کرده است

«وزیری» مشاور وزیر کشور با اشاره به ظرفیت موجود در نیروگاه زباله سوز نوشهر گفت: وزیر کشور در یکسال گذشته به طور مرتب مسئله پسماند را پیگیری و دنبال کرده است.

مشاور وزیر کشور با اظهار اینکه دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عزم خود را جزم کرده است، گفت: استان مازندران و شمالی برای مدیریت پسماند در کشور پیشگام بوده‌اند.

وی با اینکه در استان‌های شمالی مسئله پسماند در گیلان، آمل و غیره وجود دارد، گفت: امیدواریم با همت شرکت‌های دانش بنیان و همکاری ان ها با دولت بتوان این معضل را رفع کرد.

حمایت صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش بنیان

ورود صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت، انگیزه شرکت‌های دانش بنیان را در مازندران بالا برد تا با بهره گیری از دانش فنی متخصصان این مرز و بوم برای گره گشایی از استان تلاش مضاعفی داشته باشند، حمیدرضا شاهوردی مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این صندوق برای کمک به معضلات کشور، سیاست حمایت از مجموعه پروژه‌هایی را در پی گرفته که به حل معضلات کشور منجر می‌شود.

وی افزود: صندوق نوآوری با حمایت از شرکت دانش بنیان فضا را برای تولیدات دانش بنیان مهیا کرده است.

محمودیان مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با ابتکار شرکت دانش بنیان و حمایت مالی صندوق، تسهیلات برای سرمایه گذرای ۱۵۰ میلیارد ریالی قرار داده است و این تسهیلات سبب سرعت بخشی به راه اندازی کارخانه زباله سوز شده است.

وی گفت: این شرکت دانش بنیان موفق شد کمک کند ۵۰ درصد راندمان زباله سوز بالا رود و در کنار آن شرکت‌های دانش بنیان دیگری نیز فعالیت دارند و آمادگی حمایت از آنها را داریم.

دانش بنیان‌ها در ابر پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر ثابت کردند که زباله دیگر تهدید نیست، بلکه فرصتی است برای تولید و انرژی برق در نگین ایران زمین، از این رو همکاری بیشتر متولیان استانی و شهرستانی برای رفع موانع و پشتیبانی از این دستاورد بومی و ملی بیش از پیش ضرورت دارد چرا که هم اکنون هزینه‌های سنگینی برای رفت و روب و انتقال و دفن زباله از شهرها صورت می‌گیرد و منابع مالی شهرداری‌ها و استان را هدر می‌دهد و با تولید برق و فروش آن به دولت سبب ایجاد درآمد پایدار برای شهرها خواهد شد.

کد خبر 5577726

منبع: مهر

کلیدواژه: زباله شرکت دانش بنیان نیروگاه زباله سوز نوشهر هفته دولت بوشهر اربعین حسینی ویروس کرونا کرمانشاه اربعین 1401 افتتاح طرح عمرانی خطبه های نماز جمعه گرگان آمار کرونا دولت سیزدهم گناوه قزوین سانحه تصادف نیروگاه زباله سوز نوشهر گفتگو با خبرنگار مهر صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت های دانش بنیان شرکت دانش بنیان دانش بنیان زباله های تر زیست محیطی وزیر کشور زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان

محمدتقی اکبری مدیرعامل و مؤسس یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح فعالیت و کارکردهای این شرکت اظهار کرد:‌ تولید و فروش مواد شیمیایی، طراحی و ساخت تجهیزات در صنایع شیمیایی ازجمله فعالیت این شرکت بوده است، سال ۱۳۹۳ گواهینامه دانش‌بنیان در زمینه ساخت تجهیزات نوین آزمایشگاهی از معاونت فناوری ریاست جمهوری را کسب کرده و سال ۱۳۹۵موفق به راه‌اندازی خط تولید اسانس‌های طبیعی با استفاده از برج تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان شدیم.

وی افزود:‌ طراحی و ساخت برج تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان از دیگر فعالیت‌های این شرکت است. برج‌های تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان (scc) به‌طور پیوسته کار می‌کنند و قادرند ترکیبات فرار را از جریان سوسپانسیون جداسازی کنند. افت فشار پایین، مصرف انرژی کم، بازدهی استخراج بالا، زمان ماند کوتاه، سرعت جداسازی بسیار بالا، جداسازی در دمای پایین، تجزیه شیمیایی پایین، مدیریت عطر و طعم، قابلیت حمل خوراک حاوی ذرات جامد، به‌کارگیری در صنایع فراوری میوه، آبمیوه، چای، قهوه، چاشنی و جایگزینی با برج‌های تقطیر رایج از مزایای این دستگاه است.

اکبری ادامه داد:‌ ساخت این‌گونه از برج‌ها در انحصار شرکت‌های ایتالیایی بود که برای نخستین‌بار طراحی و ساخت آن در ایران توسط این شرکت بومی‌سازی شد. لیمونن ازجمله ترکیبات پرمصرف و وارداتی در صنایع آرایشی و بهداشتی است که در سال ۱۴۰۰ خط تولید لیمونن را برای نخستین‌بار با ظرفیت روزانه ۱۰۰ کیلوگرم در این شرکت راه‌اندازی و تجاری‌سازی کردیم.

مدیرعامل و مؤسس شرکت «بهین اسانس آویژه» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت:‌ عصاره‌گیری از گیاه خار مریم با سامانه استخراج جامد-مایع پویای سریع Rapid Solid-Liquid Dynamic Extraction (RSLDE) و تولید سیلیمارین برای مصرف در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی از برنامه‌های آینده این شرکت است.

وی مطرح کرد:‌ دانش مواد شیمایی گیاهی که امروزه با عنوان فیتوشیمی به شدت در حال گسترش است به‌طور روزافزون در صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی به کار گرفته شده، بسیاری از دارو‌های پیشرفته درمان کبد مانند سیلیمارین و ضد سرطان مانند تاکسول از منابع طبیعی استخراج می‌شوند در همین راستا این شرکت توانسته با تولید محصولات گیاهی بخشی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بینان با بیان اینکه مهم‌ترین مانع در تجاری‌سازی سرمایه ثابت و هزینه‌های تحقیق و توسعه است، عنوان کرد:‌ شرکت از تسهیلات مالی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، حمایت‌های غیرمالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، تسهیلات صندوق پژوهش و نوآوری استان اصفهان، تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت ریاست جمهوری استفاده کرده است.

اکبری بیان کرد:‌ برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها نیازمند همکاری و تعامل مراکز رشد و شهرک‌های صنعتی، واگذاری بازاریابی به افراد متخصص و تنوع‌بخشی به روش‌های تأمین سرمایه مانند مشارکت عام دانشجویان و خانواده‌ آنان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود