Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: به نظر من صنایع‌دستی هویت خانواده مولد به حساب می‌آید و در حقیقت صنایع‌دستی حاصل غیرت خانواده ایرانی است که توانسته از هیچ، آثار تاریخی فاخر به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه خبر سیما پخش شد، اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب در هفته‌های اخیر راه‌اندازی «صد بازار» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازار که مخفف صنایع‌دستی است ابتدا در تهران راه‌اندازی شده و به زودی در سایر استان‌ها نیز افتتاح خواهد شد. 

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: بازار مهم‌ترین و اصلی‌ترین محل عرضه محصولات هنرمندان صنایع‌دستی است از این به دنبال گسترش بازارهای صنایع‌دستی هستیم که در این میان از ظرفیت‌های دیجیتال و فضای مجازی نیز استفاده خواهیم کرد.

جلالی اضافه کرد: شعار بسیار خوبی را با عنوان «هر خانه یک کارگاه صنایع‌دستی» دنبال می‌کنیم و توجه به خانواده مولود در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. 

وی با اشاره به رویکردهای جدید در حوزه صنایع‌دستی در دوره وزارت ضرغامی اضافه کرد: در نمایشگاه صنایع‌دستی، سالن نام‌آوران را داشتیم که کار ارزشمندی بود. ما اعتقاد داریم که صنایع‌دستی باید در اقتصاد فرهنگ بیاید و به تولید، اشتغال و درآمدزایی کمک کند.

جلالی افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی را با سایر دستگاه‌ها منعقد کردیم و آموزش‌هایی به علاقه‌مندان ارائه می‌کنیم تا هنرمندان به شرکت‌های دانش بنیان نیز متصل شوند.

وی به تلاش‌های ضرغامی اشاره کرد و ادامه داد: در هیچ مقطعی از این وزارتخانه این هم‌گرایی و خدمات متقابل در هر سه حوزه وجود نداشته است. اکنون هر سه حوزه به صورت هم‌گرا و هماهنگ با هم فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال در حال حاضر پایگاه‌های ملی و جهانی و نیز موزه‌ها محلی برای عرضه، فروش و معرفی صنایع‌دستی هستند که اتفاق مبارکی است. 

معاون صنایع‌دستی کشور خاطرنشان کرد: خانواده مولد، خانواده تراز است. ۹۰ درصد صنایع‌دستی ما از خانه‌ها شروع شده است و اتفاقا این صنایع‌دستی است که هویت خانواده مولد به حساب می‌آید؛ از این رو موضوع توانمندسازی بانوان و زنان خانه‌دار را در دستور کار داریم، چرا که صنایع‌دستی حاصل غیرت خانواده ایرانی بوده که از هیچ، یک اثر هنری زیبا ساخته است.

جلالی به بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: هنرمندان صنایع‌دستی ما ثروتمند هستند و می‌توانند با صادرات نفتی برابری کنند، اما در حال حاضر تا رسیدن به این نقطه مطلوب نیازمند حمایت‌هایی نیز هستند که این حمایت‌ها آغاز شده است، به‌عنوان مثال ۲۶۶ رشته صنایع‌دستی اعلان‌محور شده‌اند. از طرف دیگر تسهیلات بانکی برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی اعطا می‌شود و در ادامه بیمه هنرمندان یکی دیگر از حمایت‌ها از آنان است. موضوع بیمه سالیانه هنرمندان از طرف مهندس ضرغامی پیگیری شده و بخش‌های مختلف دولت موافق آن هستند و موضوع در حال پیگیری است. 

وی خاطرنشان کرد: ۳۶هزار و ۳۵۴ هنرمند در حال حاضر بیمه شده‌اند و ۲۵۰۰ نفر به این تعداد اضافه شدند. ما تمام تلاش‌مان است که ارزآوری صنایع‌دستی به شکلی شود که بتوانیم سر بلند کنیم و بگوییم صادرات نفتی را پشت سر گذاشتیم.


انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: صنایع دستی فضای مجازی بیمه ضرغامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهر میمند در استان فارس قابلیت تبدیل شدن به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.

مریم جلالی جمعه، ۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویدادها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 وی ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم. این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است؛ یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که از گلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

وی به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان آرایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی با بیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه روز جمعه با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است