Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فاضلی هریکندی در گفت و گویی با تشریح ابعاد مقابله با تغییر کاربری بزرگ امروز در شهرستان ساوجبلاغ که وسعت ۳۸۰ هکتاری را شامل می‌شود، گفت: یکی از راهبردهای ۱۵ گانه رئیس قوه قضائیه که در ابتدای سال جاری ابلاغ شد بحث تداوم مقابله با ساخت و سازها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی است که بر ضرورت تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه قبل از تغییر کاربری‌ها تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری» در استان البرز از اوایل سال ۱۳۹۹، اضافه کرد: در ادامه اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای دادگستری کل استان البرز، امروز از تغییر کاربری ۳۸۰ هکتار از اراضی زراعی و باغ‌های شهرستان ساوجبلاغ که در معرض تغییر کاربری قرار داشتند جلوگیری و آزادسازی صورت گرفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تشریح ویژگی‌های عملیات امروز تصریح کرد: نخستین ویژگی این است که این آزادسازی از طریق جلوگیری از تغییر کاربری انجام شد که در راستای تأکیدات رئیس قوه قضائیه است که بارها بر مقابله با تغییر کاربری در همان ابتدا و قبل از ساخت و ساز و تکمیل بنا تاکید کرده است؛ با استفاده از سامانه پایش اراضی کشاورزی استان «کشت یار»، حدود ۷۰ درصد از ۳۸۰ هکتار آزادسازی امروز در همان مرحله اولیه تغییر کاربری یعنی در مرحله تفکیک، قطعه بندی و حداکثر دیوارکشی شناسایی و تخریب گردیده است و تنها ۳۰ درصد در مرحله فونداسیون یا مراحل ابتدایی احداث و یا تکمیل بنا بوده و قلع و قمع و آزادسازی انجام شده است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان افزود: از طریق سامانه اختصاصی «کشت یار» که با استفاده از ظرفیت‌های بومی استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ ایجاد شد، تغییر کاربری‌ها در همان مرحله اولیه از طریق این سامانه به صورت برخط رصد شده و مأموران جهاد کشاورزی با استفاده از مختصات دقیق جغرافیایی، می‌توانند اقدام به شناسایی محل و جلوگیری از تغییر کاربری نموده و در موارد لزوم و حسب تقاضا نیز با دستور قضائی و اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها از تغییرک اربری جلوگیری کنند.

تشکیل پرونده قضائی برای مالکین

وی دیگر ویژگی اقدام مهم امروز را برشمرد و بیان کرد: برای برخی از اشخاص و مالکین اراضی که با تفکیک و دیوارکشی اراضی کشاورزی اقدام به تغییر کاربری غیرمجاز نموده و به دیگران انتقال داده‌اند، پرونده تشکیل و مورد تعقیب کیفری واقع شدند.

جلوگیری از تغییر کاربری ۵ هزار هکتار از ابتدای سال

فاضلی هریکندی با اعلام اینکه با اقدامات مقابله‌ای امروز، از ابتدای سال جاری تاکنون از تغییر کاربری حدود پنج هزار هکتار از اراضی زراعی و باغ‌های استان پیشگیری شده است متذکر شد: غالب این تغییر کاربری‌های غیرمجاز در مرحله اولیه قرار داشتند و با اقدام به موقع در مرحله تفکیک، قطعه بندی و یا دیوارکشی‌های غیرمجاز از تغییر کاربری‌ها جلوگیری شده است.

کد خبر 5577945

منبع: مهر

کلیدواژه: تغییر کاربری اراضی کشاورزی دادگستری البرز هفته دولت بوشهر اربعین حسینی ویروس کرونا کرمانشاه اربعین 1401 افتتاح طرح عمرانی خطبه های نماز جمعه گرگان آمار کرونا دولت سیزدهم گناوه قزوین سانحه تصادف جلوگیری از تغییر کاربری تغییر کاربری ها ابتدای سال ۳۸۰ هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم قربان پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات موثر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی واگذاری ۱۵۲ هکتار از اراضی دولتی به طرح های مختلف کشاورزی و غیره بوده است.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: در سال جاری باهدف آموزش بهره برداران بیش از ۲۵۰ نفر روز دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی به طور موثر پیمایش شده که منجر به صدور ۸۰ مورد اخطاریه و ۴۰ مورد اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ وتعداد ۶ مورد ماده ۳ طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۸ مورد نقشه تجمعی پلاک های دارای رفع تداخلات با سطحی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ هکتار تهیه شده و۶۳۰ نفربهره بردار با سطحی برابر ۳۵۰ هکتار به اداره ثبت اسناد و املاک جهت سند دار کردن اراضی معرفی شده اند.

قربان پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ مورد ثبت پرونده حقوقی و تعداد ۱۷۳ مورد از پرونده های سنوات گذشته را در سامانه ثبت کرده ایم.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: همچنین طرح های اجرا شده در قالب تبصره یک ماده یک ۹ مورد و ۱۳ مورد نیز در قالب طرح های واگذاری اراضی ملی انجام شده است.

کد خبر 6093028

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه