اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است /پیادهروی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۴۲۴۲
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم در میزگرد نهضت عاشورا و اجتماع میلیونی اربعین حسینی با اشارهبهنزدیک شدن به اربعین حسینی گفت: اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، استاد غلامرضا فلاح در میزگرد نهضت عاشورا و اجتماع میلیونی اربعین حسینی که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد با اشاره به هدف امام حسین (ع) در قیام عاشورا اظهار داشت: در خصوص امام حسین (ع) و حرکتی که سیدالشهدا برای قیام انجام دادند دقیقاً یک حرکت محاسبه شده بود و ما نمیتوانیم حرکت را صرفاً برای یک گزینه و هدف تعریف کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حرکت امام حسین (ع) در کربلا جنبه اعتقادی، سیاسی و حماسی داشت
وی ادامه داد: حرکت امام حسین (ع) در کربلا یک حرکت اعتقادی، سیاسی و حماسی بود.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم افزود: این حرکت ازاینجهت اعتقادی بود که امام حسین (ع) برای امربهمعروف و نهیازمنکر و اصلاح امور امت اسلامی و بهعنوان اینکه پیشوای مسلمین و شیعیان بودند حرکت کردند.
وی اضافه کرد: این حرکت ازآنجهت سیاسی بود که پس از پیامبر (ص) به وصیت او توجه نشد و حق امیرالمؤمنین (ع) را با سیاستی که بر خواسته از تزویر و عوامفریبی بود از بین بردند و کسانی بر مسلمین حکومت کردند که برای حکومت اسلامی مناسب نبودند.
استاد فلاح ادامه داد: معاویه فردی زیرک بود و عوامفریبی را رعایت میکرد اما یزید اینگونه نبود و بین مردم بسیار منفور بود. از همین رو مردم به امام حسین (ع) نامه نوشتن و از او دعوت کردند. امام هم دید اگر فعالیتهای یزید ادامه پیدا کند چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند. امام حسین (ع) با اهلبیت خود آمدند که مردم نگویند برای جنگ و حکومت آمده است.
وی تصریح کرد: این حرکت حماسی بود چرا که وقتی حرکتی انجام شود و خانواده و یارانی مورد خطر قرار بگیرند پیداست که حماسهای رخ خواهد داد و افرادی برای خونخواهی به هم خواهند پیوست. وقتی امام حسین (ع) شهید شدند تازهکار شروع شد و آنگونه دستگاه یزید را نابود کردند.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به نقش هنرمندان مخصوصاً شاعران در ماندگاری و ترویج واقعه عاشورا، گفت: رسانهای که با هنر آمیخته است شعر است که این مسئله را بارهاوبارها رهبر معظم انقلاب فرمودهاند.
ماندگاری عاشورا و کربلا با شور، شعور و شعار
وی خاطرنشان کرد: برای جنبه حرکت امام حسین سه گزینه اعتقادی، سیاسی و حماسی را ذکر کردم. سه گزینه دیگر پیشروی امت اسلامی است که باید پس از عاشورا و کربلا پیگیری میشد. سه گزینه شور، شعور و شعار است. هر سه این گزینه ایجاد یک حرکت توفنده و یک حماس ماندگار پس از عاشورا را شکل میداد.
فلاح ادامه داد: شور یک حرکت بر خواسته از فعلوانفعالات درونی انسان است. شور یک انقلاب درونی شکل میدهد. کسانی که پیرو خط حضرت زینب (س)، پیامبر کربلا که پیام عاشورا و امام حسین را منتقل کرد باید شکل میدادند. باید کسانی که در این حیطه هستند پیام عاشورا را در قالبهای مختلف منتقل کنند.
شعار حماس ساز از شور و شعور گرفته شده است
وی گفت: شعور باید همراه این شور باشد. وقتی این دو باهم عجین شود از آن شعار به وجود میآید. شعاری که از این دو بر خواسته باشد قطعاً آن شعار حماس ساز خواهد بود و ماندگاری را شکل خواهد داد.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه این وظیفه مداحان و شاعران بوده است، گفت: مداح باید اثر شاعر را بخواند. مداح باید شعر و مقتل و روایات را بخواند. اما آن چیزی که در نهاد مردم اثر فوری میگذارد برگرفته از این 6 گزینه گفته شده است.
مداحان خواهش میکنیم شعری که پیام ندارد را نخوانند
وی گفت: از برخی شاعران و مداحان خواهش میکنیم شعری که پیام ندارد نخوانند. ما مخالف شعر عاطفی نیستیم، اصلاً محرم و صفر با شعر عاطفی عجین است باید خوانده شود اما شعر باید پیام داشته باشد. شعر باید به مسائل روز و روزگار امروز هم بپردازد. اگر اینگونه نباشد مداح سکولار میشود. سکولار یعنی اینکه به سیاست کاری نداشته باشد ما نمیتوانیم به این مسائل کاری نداشته باشیم.
شعر یک رسانه قوی اجتماعی، سیاسی و اعتقادی است
استاد فلاح گفت: شاعران آئینی باید شعر و اثری را تولید کنند که پیام داشته باشد در غیر این صورت نهتنها یک شعر ولایی نیست مطمئن باشید جفا کردهایم چرا که آن مداح شعر مرا خواهد خواند. شعر یک رسانه قوی اجتماعی، سیاسی و اعتقادی است و یک شعار، شکلدهنده این موضوع است.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اقداماتی که باید انجام شود تا نسل جوان اهداف فرهنگ عاشورا را بشناسند و در این مسیر استوار باشند، گفت: تبیین فرهنگ عاشورا باید انجام شود. رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین اشاره کردهاند که باید در این مسیر هم این اتفاق رخ دهد.
باید فرهنگ عاشورا تبیین شود
وی اضافه کرد: برای اینکه جوانان در این مسیر قرار بگیرند و به سمت فرهنگ عاشورا سوق پیدا کنند و در این مسیر موفق باشند باید فرهنگ عاشورا تبیین شود. در این مسیر میتوانیم با استفاده از فعالیتهای هنری مانند شعر، عکس و... در وجود یک جوان انقلاب ایجاد کنیم.
استاد فلاح عنوان کرد: فرهنگ عاشورا باید تبیین شود آن هم جهادگونه و در این فرهنگ هنر نقش اول را داشته باشد. هنر میتواند شعر، مداحی، عکاسی، کلیپ و... باشد اینها موجب میشود این فرهنگ شکل بگیرد.
اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است
وی با اشاره به اینکه اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است، افزود: دشمنان یک سال تلاش میکنند که بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند اما با یک حرکت اربعینی همه این نقشها از بین میرود.
استاد فلاح افزود: همه ما موظف به تکلیف هستیم امروز وظیفه و تکلیف ما مشخص است و هیچ بهانهای پذیرفته نیست بهترین راه استفاده از پیامهای رهبری و وصیتنامه شهدا و بزرگان دینی است.
وی گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در اربعین و هیئتها و مجالس اهلبیت (ع) رخ میدهد به دلیل عشق به امام حسین و عشق به عاشورا است. ما وظیفه داریم به اطاعت از فرامین خورشید جهانتاب مقام معظم رهبری که امیدواریم این پرچم را به مولا صاحبالزمان برسانند.
پیادهروی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است
در ادامه این میزگرد سید رضا جدا مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به هدف قیام امام حسین (ع) اظهار داشت: بر اساس روایات که مورد بررسی قرار میگیرد اهداف مختلفی برای قیام سیدالشهدا اعلام شده است.
وی ادامه داد: تعابیر مختلفی از قیام امام حسین (ع) ذکر شده است؛ عدهای این حرکت را تکلیف الهی و یک برنامه معنوی عنوان کردهاند، عدهای علت را اجرای امربهمعروف و نهیازمنکر بیان کردهاند و عدهای هم معتقدند که باتوجهبه فراگیری ظلم در آن دوران امام حسین (ع) قیام کردند تا حکومت اسلامی برپا کنند.
امام حسین (ع) برای انجام تکلیف الهی و وظیفه شرعی قیام کرد
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم اضافه کرد: باتوجهبه سخنان امام حسین (ع) که فرمودند این قیام برای عمل به وظیفه شرعی و انجام تکلیف الهی است. بهراستی سنت مرده و بدعت زنده شده است.
وی افزود: قبل از قیام کربلا محمد حنفی بر امام حسین (ع) اصرار میکردند که به این سفر نرود که سیدالشهدا میفرمایند من باید این سفر را برای امربهمعروف و نهیازمنکر انجام دهم.
جدا افزود: در جامعه آن روز اعمالی در بین مردم رواج پیدا کرده بود که با اسلام بسیار فاصله داشت به همین دلیل امام حسین (ع) این قیام و خروج را ضروری دانستند و برای اثبات این موضوع با تمام اهلبیت خود وارد این عرصه شد و با تمام وجود در راه خدا از همه چیز خود گذشت حتی طفل شیرخواره را فدا کردند. خونهایی که در روز عاشور بر زمین ریخت شد باعث شده است که بعد از 1400 سال هر روز این قیام پررنگتر شود.
دشمن به دنبال کمرنگ کردن حضور مردم در مجالس عزاداری است
وی با اشاره به دلیل وجود تحریف و هجمه از سوی دشمن به عاشورا گفت: دشمن به این نتیجه رسیده است که واقعاً برای مقابله با شیعیان و دین اسلام حتماً باید از مجالس عزاداری برچیده شود.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم تصریح کرد: فوکایاما نظریهپرداز آمریکایی چندینساله قبل میگوید شیعه دو بال دارد یک بال سرخ شهادت و یک بال سبز انتظار و مهدویت؛ انقلاب ما از دل همین محرم و صفر و دسته عزاداری و هیئتها شکلگرفته است. در فتنه سال 88 دیدیم که کشور چگونه هشت ماه دچار بسیاری از خسارات شد اما وقتی به محرم و صفر رسید بلافاصله بعد از عاشورا به حماسه 9 دی رسید. همه مردم پای دستگاه امام حسین (ع) ایستادند. این اعتقاد نسل به نسل، سینهبهسینه به ما رسیده است.
تحریف عاشورا همیشه در تاریخ بوده است
وی ادامه داد: تحریف همیشه بوده و دشمن هم همیشه تلاش کرده است. زمانی تحریف تخریب قبور شهدای کربلا و امام حسین (ع) و یا جلوگیری از زیارت بوده و امروز هم تحریف با چهره دیگر وجود دارد.
جدا با اشاره به اینکه برای احیا و زنده نگهداشتن این حماسه و قیام چه ایثار و خودگذشتگیهایی شکلگرفته است، عنوان کرد: در دوران انقلاب و جنگ مردم به عشق امام حسین (ع) پا به میدان گذاشتند. هرچقدر هم دشمن تلاش کرده است که مردم را از این دستگاه جدا کند دل مردم نسبت به قبل بیشتر با اهلبیت گره میخورد. دشمنان همیشه تلاش کردهاند اما هیچگاه موفق نشده و نخواهند شد.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به نقش مداحان در ترویج فرهنگ عاشورا، گفت: رهبر معظم انقلاب از سال 1363 با مداحان دیدار دارند و هرساله نقش راه مداحان و هنرمندان را مطرح میکنند.
مداح نقطه اتصال بین مردم و اهلبیت (ع) است
وی افزود: مداح بهعنوان یک هدایتگر باید نقطه اتصالی بین مردم و اهلبیت (ع) باشد. شاکله اصلی مداح آن شعری است که میخواند.
مداح شعر مناسب و پیامدار بخواند
جدا با اشاره به اینکه مداح باید شعر مناسب و پیامدار بخواند، گفت: رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین اشاره کردهاند که این مسئله باید در بین مداحان و هنرمندان هم اتفاق بیفتد. البته جهاد تبیین مداحان با سخنرانی نیست بلکه این افراد میتوانند در قالب شعر و سرودها این پیامها را بدهند.
سرود سلام فرمانده هدفمند و پیامدار بود که به دلها نشست
وی ادامه داد: امروز سرود سلام فرمانده در جامعه و کشورهای مختلف تأثیر بسیاری داشته تاجهایی که این شعر در کشورهای مختلف دنیا اجرا شد چرا که این شعر هدفمند بود و پیام داشت و به دلها نشست.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به اینکه ابزار تبیین و بصیرتافزایی همین هیئتها، منبرها و سخنرانیها است، گفت: نقش مداح و خصوصاً شعار با شعر است. هنر مداح در انتخاب شعر خوب و پیامدار است. مداحان با این شعرها آن شور را ایجاد میکنند و با این شور میتوانند آن شعور را ایجاد کنند.
پیادهروی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است
وی با اشاره به پیادهروی اربعین، گفت: پیادهروی اربعین که در این چندساله بسیار گسترده و جهانی شده است تمرینی از سبک زندگی ظهور است. در سبک زندگی ظهور همه بهخوبی و خوشی کنار هم با محوریت امام زمان (عج) زندگی میکنند.
جدا اضافه کرد: در این مسیر مسیحی، شیعه، سنی، چهار امامی، زرتشتی و از هر قشر و ملیتی حضور دارند و در کنار هم قدم برمیدارند و برادر گونه در این مسیر حضور دارند. عین این رفتار و حرکت را در هیچ جای دنیا مگر در مسیر اربعین مشاهده نمیکنیم.
وی تأکید کرد: آن ارتباطات و تعاملات که در این مسیر وجود دارد اتحاد و همبستگی را رقم میزند که این مسئله در کنار هم زمینهساز ظهور خواهد شد.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به نقش عاشورا در انقلاب اسلامی، گفت: مردم ما مردمی هستند که دل آنها با اهلبیت گرهخورده است. در بخشهای قبل بحث فتنه و عاشورا را گفتم که با پیام عاشورا نقشهای دشمن از بین رفت. قطعاً نام سیدالشهدا و آن مجالس اهلبیت تأثیرگذار بوده در برانگیختگی مردم بر برچیدن حکومت فاسد پهلوی مؤثر بوده است.
وی ادامه داد: برخیها میگفتند که نسل زمان انقلاب و جنگ تمام شده است درحالیکه امروز در دفاع از حرم آل الله میبینیم که همین جوانان دهه 70 بسیج شدند و در صحنه حاضر شدند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: سبک زندگی ظهور رهبر معظم انقلاب پیاده روی اربعین فرهنگ عاشورا استاد فلاح پیام دار امام حسین بین مردم اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۴۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی مینشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمیشناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمیکشند اما کسانی که او را میشناسند و ارزش او را میشناسند و مقام او را میدانند منتظر او میمانند.
کسانی که امام زمان را نمیشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند.
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی میخواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناختهاند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است میتواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده میشود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش میآید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».
آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
حجتالاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان اظهار کرد: نشانههایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سالهای سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.
همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی میباشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق میافتد.
پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانهها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانهها و علامتها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی میشوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان میشود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن میزنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانهای است و به راحتی نمیشود هر پدیدهای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبیها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم میخورد.
بر اساس دکترین انقلاب و اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آنها را به سمت قضیه مهدویت هدایت میکند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.
اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره میخورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا میکند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینهسازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.
متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمانسازی جهانی مهدویت ماندهایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملتها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونهای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصههایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
متأسفانه ما نتوانستیم پایهایترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمانسازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را میشنوند سؤال در ذهن آنها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.
بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که میگوید دشمنان اسلام میخواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.
این آیه شریفه نشان میدهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.
انقلاب اسلامی در نقطهای ظهور کرد که نظریهپردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمیتواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آنها القا شده است.
انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دینگرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومتها و بیداریهایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود میآیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمدهاند و اگر نبود این تکیهگاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمیگرفت.
لذا مهمترین وظیفهای که میتوان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژهها را مورد استفاده قرار میدهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایتها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع میتواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)