Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با هفته دولت، از سند آمایش سرزمینی و سامانه یکپارچه مکانی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی رونمایی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ صبح امروز همزمان با هفته دولت، از سند آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با حضور جلال کرمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و مسئول اجرایی طرح؛ سکینه خاتون مهدیان پور، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی؛ روسای ادارات، کارشناسان ستادی و کتابداران استان رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این مراسم گفت: طرح آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی اولین بار به صورت آزمایشی در استان تهران و البرز اجرا شد و هدف اصلی آن تدوین دستورالعمل‌های مورد نیاز برای اجرا در گستره ملی و آزمون آنها در گستره‌ای محدود بود.

مهدیان پور افزود: پس از اتمام بخش آزمایشی طرح، ‌ در هیئت‌امنای نهاد مصوب شد این طرح به صورت کشوری اجرا شود و در حال حاضر این طرح در ۱۵ استان کشور اجرایی شده است.

وی ادامه داد: خروجی آمایش سرزمینی به ما کمک می‌کند تا در برنامه‌ریزی‌ها بهتر تصمیم گیری شود و چون در افزایش سرانه فضای کتابخانه ای تاثیرگذار است، برای مدیران استانی و کشوری بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در این مراسم گفت: آمایش سرزمینی به معنی توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی کلیه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در پهنه سرزمین متناسب با قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی است.

دکتر کرمی افزود: طرح آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی استان‌های کشور که از اولین و مهم‌ترین اقدام‌ها برای مکان‌محوری کتابخانه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است و هدف از آمایش، از یک‌سو ایجاد زمینه‌ای برای توسعه نظام دسترسی عادلانه و متناسب به خدمات کتابخانه‌های عمومی و از دیگر سو هم‌افزایی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کتابخانه‌های عمومی به‌طور خاص و سازمان‌های فرهنگی به‌طور عام است.

کرمی با اشاره به ضرورت اجرای طرح گفت: آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با کمک یک سیستم GIS،  متناسب با نیازهای موجود و نتایج بدست آمده از معیارهای پایه و دستورالعمل‌ها، تهیه پایگاه داده جغرافیایی اطلاعات پایه مورد نیاز اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، سازماندهی و مدیریت اطلاعات جهت تعیین اولویت‌های توسعه کتابخانه های عمومی با تجزیه و تحلیل داده‌ها و امکان برنامه‌ریزی‌های هدفمند در خصوص ارزیابی و مطالعات تفضیلی مربوط به پتانسیل‌های مکانیابی کتابخانه‌های عمومی از اهداف سند آمایش کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بوده که با همکاری دانشگاه تربیت مدرس تدوین شده است.

استادیار گروه سنجش از دور و GIS دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در فاز پیاده‌سازی، بر اساس مطالعات قبلی و تدوین مدل مفهومی، دو مقیاس برای تعیین نواحی پوششی کتابخانه‌های عمومی ارائه‌شده است. در مطالعه تلفیقی، مقیاس موضوعی و مکانی، پوشش‌های خدمتی کتابخانه‌ها در سطح استان مرکزی در مقیاس شهری، در سطح شهرهای استان و در مقیاس دهستانی، تا روستاهای استان مرکزی ارائه‌شده است.

وی افزود: در این مرحله، با بررسی وضع موجود کتابخانه‌های عمومی استان، خلاءهای پوششی تعین شده است. بلافاصله بعد از تعیین خلاء‌های موجود، بازدید میدانی به منظور بررسی وضع موجود انجام شد. در مرحله بعدی، بر اساس شاخص‌های جمعیتی، زیرساختی، و محیطی، مکانیابی مراکز جدید انجام شد و در مرحله نهایی بازدید میدانی از برخی مراکز جدید به منظور ارزیابی مدلهای مورد استفاده انجام شد. مفاهیم جدید مدیریت کتابخانه‌های عمومی در سطح کلان مانند محدوده خدمت، جمعیت خدمت‌گیر، پیشخان، منظومه کتابخانه‌ای و نظایر آن به کار گرفته شده است تا شبکه‌ای منسجم از کتابخانه‌های عمومی ایجاد شود. 

وی خاطرنشان کرد: در این طرح،  علاوه بر آمایش کتابخانه‌های عمومی استان،  اولین بار یک سامانه یکپارچه مکانی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی طراحی شده است که کلیه اطلاعات مکانی و ویژگی‌ها در یک پایگاه داده استاندارد ذخیره شده و از طریق یک رابط گرافیکی، کلیه اطلاعات توسط کاربران قابل نمایش و استفاده خواهد بود. از جمله ویژگی‌های این سامانه، یکپارچگی داده ها و اطلاعات، تعریف سطح دسترسی برای کاربران و بروزرسانی سریع و راحت داده‌ها می‌باشد.

مکانی گفت: به همین منظور از یک اپلیکیشن سرورپایه  بومی سازی شده برای بروزرسانی و جمع‌آوری داده‌های مکانی و ویژگی‌های مربوط به کتابخانه ها استفاده شده است و تمامی اطلاعات با توجه به تعریف سطح دسترسی، برای کارشناسان قابل استفاده بوده و دارای امکان برداشت و ارسال به سرور مرکزی می‌باشد.  

در این جلسه طرح آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی معرفی و مراحل مختلف اجرای آن و همچنین نتایج و دستاوردهای مورد انتظار آن توسط مجری طرح برای حضار شرح داده شد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کتابخانه های عمومی استان مرکزی دانشگاه تربیت مدرس داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،این نمایشگاه با هدف نمایش توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوی و توسعه کسب و کار‌های کوچک در کتابخانه عمومی طوبی با حضور مسئولان افتتاح شد 
درستی مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوی گفت: کتابخانه‌های عمومی بعنوان پایکا‌های اجتماعی و فرهنگی اقدام به برپایی کلاس‌های آموزشی صنایع دستی برای اعصاب کتابخانه عمومی بویژه بانوان هنرمند کرده بود که این نمایشگاه حاصل آموخته‌های هنرمندان کتابخوان این‌نهاد است 
وی افزود:در این نمایشگاه آثار هنرمندان کتابخوان خویی در ۱۴ غرفه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است 
درستی تصریح کرد: تهیه گیاهان و تولید گیاهان دارویی، تولید فراورد‌های گل محمدی، تولید زعفران، دوخت لباس‌های سنتی، خیاطی، کاربا چوب و صنایع 
چوبی از جمله آثار عرضه شده در این‌نمایشگاه است 
درستی با بیان اینکه کسب و کار‌های کوچک، ایده‌ای برای ایجاد یک کسب و کار بر اساس تولید یک محصول یا ارائه خدمت به مصرف‌کنندگان است، افزود: در این میان، کتابخانه‌های عمومی یکی از مراکز مهم و تاثیر‌گذار در این حوزه به‌شمار می‌رود؛ چون کتابخانه‌های عمومی نهاد‌هایی فرهنگی و اجتماعی هستند که نسبت به اعتلای آگاهی و اطلاعات جامعه مسئولیت دارند.
این نمایشگاه به مدت یکه هفته صبح وعصردر کتابخانه عمومی طوبی برای بازدید عموم علاقه‌مندان برپاست

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • رای شورای رقابت درباره تغییر خودروی ثبت نامی در سامانه یکپارچه
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود