Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: از تغییر کاربری ۳۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ جلوگیری شد.

به گزارش ایسنا، حسین فاضلی هریکندی با تشریح ابعاد مقابله با تغییر کاربری بزرگ امروز در شهرستان ساوجبلاغ که وسعت ۳۸۰ هکتاری را شامل می شود، گفت: یکی از راهبردهای ۱۵ گانه رئیس قوه قضائیه که در ابتدای سال جاری ابلاغ شد بحث تداوم مقابله با ساخت و سازها و تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی است که بر ضرورت تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه قبل از تغییر کاربری‌ها تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری» در استان البرز از اوایل سال ۱۳۹۹، اضافه کرد: در ادامه اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای دادگستری کل استان البرز، امروز از تغییرکاربری ۳۸۰ هکتار از اراضی زراعی و باغ های شهرستان ساوجبلاغ که در معرض تغییر کاربری قرار داشتند جلوگیری و آزادسازی صورت گرفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تشریح ویژگی های عملیات امروز تصریح کرد: نخستین ویژگی این است که این آزادسازی از طریق جلوگیری از تغییر کاربری انجام شد که در راستای تاکیدات رئیس قوه قضائیه است که بارها بر مقابله با تغییر کاربری در همان ابتدا و قبل از ساخت و ساز و تکمیل بنا تاکید کرده است؛ با استفاده از سامانه پایش اراضی کشاورزی استان «کشت یار»، حدود ۷۰ درصد از ۳۸۰ هکتار آزادسازی امروز در همان مرحله اولیه تغییر کاربری یعنی در مرحله تفکیک، قطعه بندی و حداکثر دیوارکشی شناسایی و تخریب گردیده است و تنها ۳۰ درصد در مرحله فونداسیون یا مراحل ابتدایی احداث و یا تکمیل بنا بوده و قلع و قمع و آزادسازی انجام شده است.

 رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان افزود: از طریق سامانه اختصاصی «کشت یار» که با استفاده از ظرفیت های بومی استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ ایجاد شد، تغییر کاربری‌ها در همان مرحله اولیه از طریق این سامانه به صورت برخط رصد شده و ماموران جهاد کشاورزی با استفاده از مختصات دقیق جغرافیایی، می توانند اقدام به شناسایی محل و جلوگیری از تغییر کاربری نموده و در موارد لزوم و حسب تقاضا نیز با دستور قضایی و اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها از تغییرکاربری جلوگیری کنند.

تشکیل پرونده قضایی برای مالکین

وی دیگر ویژگی اقدام مهم امروز را برشمرد و بیان کرد: برای برخی از اشخاص و مالکین اراضی که با تفکیک و دیوارکشی اراضی کشاورزی اقدام به تغییرکاربری غیرمجاز نموده و به دیگران انتقال داده‌اند، پرونده تشکیل و مورد تعقیب کیفری واقع شدند. 

جلوگیری از تغییر کاربری ۵ هزار هکتار از ابتدای سال

فاضلی هریکندی با اعلام اینکه با اقدامات مقابله ای امروز، از ابتدای سال جاری تاکنون از تغییر کاربری حدود پنج هزار هکتار از اراضی زراعی و باغ های استان پیشگیری شده است متذکر شد: غالب این تغییر کاربری‌های غیرمجاز در مرحله اولیه قرار داشتند و با اقدام به موقع در مرحله تفکیک، قطعه بندی و یا دیوارکشی‌های غیرمجاز از تغییر کاربری ها جلوگیری شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی جلوگیری از تغییر کاربری استان البرز ابتدای سال ۳۸۰ هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۴۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح مدیریت تلفیقی (ICM) در سه هزار هکتار شالیزار مازندران به منظور تولید برنج سالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، فرید بیگی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان مازندران در ساری از اجرای روش مدیریت تلفیقی (ICM) در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد و اظهار کرد: این روش با اهداف حاصل‌خیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی است.

وی افزود: برای تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM)، مصرف بهینه کود، استفاده از تله‌نوری و مبارزه مکانیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای این طرح در سه هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به‌منظور تولید برنج سالم خبر داد و گفت: این برنامه سال گذشته در ۱۴۰ هکتار اراضی شالیزاری مازندران اجرا شد.

بیگی با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های مهم مزارع گندم است، تصریح کرد: تاکنون با بیماری زنگ زرد در ۱۹ هزار هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با آفت شپشک توت روی کیوی یادآور شد: به لزوم مبارزه با این آفت و دریافت گواهی ارتقای سلامت کیوی (کد QR) دستور کار قرار گرفت که وجود این آفت مانع صادرات کیوی به خارج از کشور می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای و شکار آفت در سال قبل و ادامه این شرایط مطلوب در سال جاری، مبارزه با مگس میوه با اولویت کانون‌کوبی مورد تاکید است، عنوان کرد: سال گذشته مبارزه شیمیایی با مگس میوه در ۵۰ هزار هکتار و مبارزه غیرشیمیایی با این آفت نیز در ۱۰۱ هزار هکتار از باغ‌های استان انجام و ۱۳۷ هزار مگس به‌وسیله تله‌های فرمونی و جلب‌شونده در ایستگاه‌های پیش‌آگاهی استان شکار شد.

کد خبر 749095

دیگر خبرها

  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ