Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه چین می‌گوید: آمریکا به بهانه ثبات در غرب اقیانوس آرام، آشکارا سعی می‌کند از تایوان برای مهار چین استفاده کند.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از سایت وزارت خارجه چین، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: این نیروهای جدایی طلب آمریکا و تایوان و نه چین هستند که به دنبال تغییر وضعیت موجود در سراسر تنگه تایوان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخشی از چین است. دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده کل چین است.

وی تاکید کرد: تلاش نیروهای «استقلال تایوان» برای جلب حمایت خارجی از جمله از سوی ایالات متحده برای پیشبرد برنامه خود، منشأ تنش‌های فعلی در تنگه تایوان است. آمریکا به بهانه ثبات در غرب اقیانوس آرام، آشکارا سعی می‌کند تایوان را مهار کند. چطور این مساله به چین یا روابط چین و آمریکا مربوط نیست؟ اگر آمریکا واقعاً می‌خواهد وضعیت را به سمت ثبات بیشتر هدایت کند، باید فوراً به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا بازگردد و از ارسال هرگونه سیگنال اشتباه بیشتر به نیروهای جدایی‌طلب «استقلال تایوان» خودداری کند.

وی همچنین درباره گزارش‌ها از فعالیت‌های غیرقانونی نظامی آمریکا، گروه‌های تروریستی و مخالفان تحت حمایت آمریکا در سوریه گفت: من گزارش‌های مربوطه را یادداشت کرده‌ام. دیدن گستردگی غارت‌های آمریکا در سوریه، که در حالی ادامه دارد که این کشور تلاش می‌کند از بحرانی که بیش از یک دهه به طول انجامیده و یک بحران انسانی شدید که مردمش با آن مواجه هستند، بیرون بیاید، وحشتناک است. هیچ بی عدالتی بزرگتر از این نیست که ثروتمندترین کشور جهان یکی از فقیرترین‌ها را غارت کند.

وی افزود: ایالات متحده در بحران سوریه مداخله کرد و سعی کرد «انقلاب رنگی» را آغاز کند. مداخلات نظامی مکرر این کشور در سوریه باعث تلفات غیرنظامی بزرگ و خسارات اقتصادی غیرقابل تخمینی شده و بیش از ۱۲ میلیون نفر را آواره کرده است. هفته گذشته، ارتش آمریکا دور دیگری از حملات هوایی را در شرق سوریه در یک رشته نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه انجام داد.

این سخنگو تصریح کرد: علاوه بر همه اینها، ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه سوریه اعمال کرده است و مردم سوریه را از نیازهای اولیه زندگی خود محروم کرده و توسعه و بازسازی اقتصادی این کشور را مسدود کرده است. حتی امروز، نیروهای آمریکایی همچنان نفت، گاز طبیعی و سایر منابع دولتی سوریه را کنترل می‌کنند. آنها همچنان میادین نفتی اصلی سوریه را اشغال کرده‌اند و بیش از ۸۰ درصد از تولید نفت این کشور را غارت کرده‌اند. آنها ذخایر غلات سوریه را قاچاق کرده و سوزانده‌اند و بحران انسانی در آنجا را تشدید کرده‌اند. ایالات متحده باید به طور کامل در مورد جنایات مربوط به جنگ خود تأمل کند، حضور و عملیات نظامی غیرقانونی خود در سوریه را متوقف کند، تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را لغو کند و دزدی نفت و غلات از سوریه را متوقف کند. ایالات متحده باید آزادی، ثروت و کرامتی را که به حق از آن مردم سوریه است، به مردم سوریه بازگرداند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در باره اقدامات ژاپن در جهت افزایش بودجه دفاعی گفت: ژاپن در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر هزینه‌های دفاعی، توسعه قوی ضد موشکی، فضایی، تسلیحات مافوق صوت و سایر فناوری‌های نظامی، تقویت همکاری نظامی با ایالات متحده و تلاش برای توسعه بیشتر در مسیر توسعه نظامی پیش رفته است. توسعه به اصطلاح "قابلیت‌های ضد حمله". برخی در ژاپن حتی برای به اشتراک گذاشتن فناوری هسته‌ای با ایالات متحده فریاد می‌زنند که با قانون اساسی صلح طلبانه و سیاست منحصراً دفاع محور آن مغایرت دارد و تهدیدی جدی برای صلح، امنیت و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. طرف ژاپنی باید از تاریخ درس بگیرد، به مسیر توسعه مسالمت آمیز متعهد بماند، به نگرانی‌های امنیتی همسایگان آسیایی خود احترام جدی بگذارد و در زمینه امنیت نظامی با احتیاط عمل کند تا اعتماد کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی را جلب کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: چین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: چین ایالات متحده وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۵۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

وزیر خارجه آمریکا، که هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی واشنگتن به تایوان به چین سفر کرده، گفت که واشنگتن به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با پکن است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که با هدف حل تنش‌ها میان واشنگتن و پکن با هدف توسعه روابط دوجانبه به چین سفر کرده است، از پکن خواست تا زمینه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور را فراهم کند.

بلینکن آنچه را که واشنگتن به‌عنوان رویه‌های تجاری ناعادلانه چین توصیف می‌کند، در نشست با مقامات دولتی محلی چین در مرکز مالی شانگهای مطرح کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بلینکن با مقام ارشد شهر، دبیر حزب حاکم ملاقات کرد و نگرانی‌های خود را در مورد سیاست‌های تجاری چین و شیوه‌های اقتصادی آن مطرح کرد.

بلینکن تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با چین و زمینه بازی برابر برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت روابط بین مردم آمریکا و چین، از جمله گسترش مبادلات بین دانشجویان، دانش‌پژوهان و بازرگانان تاکید کردند.

واشنگتن و چین به‌طور فزاینده‌ای بر سر نحوه عملکرد شرکت‌های آمریکایی در چین و صادرات و ظرفیت تولید چین اختلاف نظر دارند. این اختلافات همچنین در پی آنچه حمایت پکن از مسکو در جنگ با اوکراین خوانده شده، تشدید شده است.

انتظار می‌رود سفر بلینکن به چین که تازه‌ترین ارتباط میان مقامات ارشد دو کشور است، شامل رایزنی درباره مسائل مختلفی از اقتصادی گرفته تا سیاسی و نظامی باشد.

هم‌زمان با ورود آنتونی بلینکن به چین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان، آن را اجرایی کرد. این بسته شامل ۸ میلیارد دلار کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین است.

بلینکن قرار است روز جمعه در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کند. همچنین احتمالا او قرار است دیداری نیز با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین داشته باشد.

دیگر خبرها

  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • سنای آمریکا بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد
  • واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
  • سنای آمریکا لایحه کمک‌ها به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد
  • بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • واکنش تایوان به تخصیص بسته کمک‌های مالی جدید آمریکا