Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@07:12:36 GMT

گرگ‌ها پشت دروازه شهر

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۵۰۵۴

گرگ‌ها پشت دروازه شهر

دیروز خبر آمده برخی ساکنان سوهانک اعلام کرده‌اند در محله خود و بالاتر از محدوده‌ سرآسیاب شاهد تردد گرگ‌ها بوده‌اند. اتفاقی که باعث بروز نگرانی‌های بسیاری از سوی ساکنان این محلات شده است. بگذارید همین ابتدای کار موضوع را روشن‌تر دنبال کنیم، آن طور که کارشناسان حیات وحش به فردا می‌گویند این حیوانات مشاهده‌شده گرگ نیستند، بلکه گونه تازه پدیدارشده‌ای‌ هستند به نام «گرگاس»؛ نسل جدید، عجیب و خطرناکی که حالا به یکی از معضلات محیط زیست تبدیل شده، معضلی که دامنه آن به حاشیه برخی شهرها هم کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد‌علی یکتانیک، کارشناس حیات وحش معتقد است این گونه جدید حاصل آمیزش گرگ و سگ است که هم خوی گرگ دارد و هم خوی سگ و همین امر موجب افزایش خطرات آن شده است. او می‌گوید «گرگاس به دلیل این‌که بخشی از ژنتیک سگ‌های اهلی را دارد، راحت‌تر به محیط زندگی انسان‌ها نزدیک می‌شود و از طرفی با توجه به ژنتیکی که از گرگ دارد یک موجود درنده محسوب می‌شود.» هوشنگ ضیایی، کارشناس پیشکسوت حیات وحش ایران هم با نگاهی به اخبار گاه به گاه منتشرشده از حمله سگ‌های ولگرد، نظریه جالب توجهی دارد. او این حمله‌ها را منتسب به گرگاس‌ها می‌داند و به فردا می‌گوید: « نکته مهم در این اخبار گاه به گاه، توجه به این مسأله است که بدانیم اینها سگ‌هایی بوده‌اند که با گرگ‌ها جفت‌گیری کرده‌اند و عموما همین سگ‌ها هستند که به محدوده شهرها نزدیک می‌شوند.» استدلال او در این ادعای کارشناسانه این است که اساسا طبیعت گرگ‌ها محافظه‌کارانه و با احتیاط است و عموما به مناطق سکونتگاهی انسان‌ها نزدیک نمی‌شوند اما گونه تازه ظهوریافته این ویژگی را ندارد و به راحتی به انسان‌ها نزدیک می‌شود. خطرناکی «گرگاس» از آن جهت است که با توجه به ژنتیکی که از سگ اهلی به ارث برده ترس کمتری نسبت به انسان دارد و راحت‌تر به محیط‌های انسانی نزدیک می‌شود. اما مهم‌تر از همه این موارد این سؤال است که چه چیزی باعث پیدایش این گونه خطرناک شده است؟  به باور همه کارشناسان این حوزه آنچه موجب ایجاد این گونه نوظهور شده وجود سگ‌های رهاشده در سطح شهرهاست، سگ‌هایی که بعضا در حاشیه شهرها رها شده‌اند و از همزیستی آنها با گرگ این گونه نوظهور خلق شده است. افرادی که به سگ‌های رها شده غذا می‌دهند موجب افزایش جمعیت این سگ‌ها می‌شوند و همین امر موجب می‌شود که شاهد جفتگیری آنها با گرگ‌ها باشیم که حاصل آن تولد «گرگاس» است.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: سگ ولگرد گرگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوسمار: طلسم ۶ ساله مقابل سپاهان؟ هرکسی را نبرید به بردنش نزدیک‌تر می‌شوید!

اوسمار: طلسم ۶ ساله مقابل سپاهان؟ هرکسی را نبرید به بردنش نزدیک‌تر می‌شوید!

دیگر خبرها

  • ویدیو/ «جنگ داخلی»، هشداری بر آشوبی نزدیک در آمریکا
  • مطهره گونه‌ای بازداشت شد
  • تساوی تراکتور و استقلال در ایستگاه بیست و پنجم
  • هوادار، صنعت نفت را به سقوط نزدیک کرد
  • آتش‌بس نزدیک است؟
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • درخشش سر یک اسب در تصویر جدید «جیمز وب»
  • اوسمار: طلسم ۶ ساله مقابل سپاهان؟ هرکسی را نبرید به بردنش نزدیک‌تر می‌شوید!
  • فیلم/ مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان
  • فیلم | مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان