Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که هزاران نفر از عاشقان حسینی در پاکستان، رسیدن به معشوق یعنی به سرزمین عشق، کربلا و نجف را لحظه شماری می‌کنند، اما دشواری سفر زمینی و پیچیدگی قوانین سفر باعث شده تا برای تسهیل سفرهای خود، به مساعدت دولت جمهوری اسلامی ایران امیدوار باشند.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست، تا پیش از بروز پدیده شوم و همه گیر ویروس کووید-۱۹، صدها هزار نفر از زوار پاکستانی برای حضور در آیین‌های دهه اول محرم و ایام اربعین حسینی از طریق مسیرهای زمینی ایران و پس از زیارت بارگاه ملکوتی رضوی و قم به عراق سفر کرده و خود را به سرزمین‌ نجف و کربلا و دیگر اماکن مقدس این کشور می رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با بروز کرونا و متوقف شدن تردد آزاد زوار از پاکستان به ایران، سطح سفرهای زیارتی کاهش پیدا کرد ولی امسال با ورود به سومین سال از زمان شیوع کرونا، اکنون امید تازه‌ای در قلب عاشقان حسینی در پاکستان به وجود آمده است. پیش بینی می شود براساس برنامه‌های اعلامی، امسال تردد زوار از پاکستان به ایران تسهیل شده و هزاران نفر از دلسوختگان حضرت سیدالشهدا علیه السلام خود را برای اربعین حسینی به کربلا و دیگر شهرهای مذهبی عراق برسانند. البته سفر عشق، با عبور از سرزمین ایران اسلامی امکان پذیر می شود.

این روزها صدها کاروان زیارتی در شهرهای مختلف پاکستان مشغول ثبت نام عازمین به ایران و عراق بوده و فرآیند دریافت روادید هر ۲ کشور را آغاز کرده‌اند.  

از آنجایی که ۵ نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان شامل سفارت در اسلام‌آباد و ۴ سرکنسولگری در شهرهای پیشاور، لاهور، کراچی و کویته قرار دارد، هیچ مشکلی برای زوار حسینی پاکستان برای اقدام جهت روادید ایران و دریافت سریع آن وجود ندارد اما برعکس، عراق تنها با یک نمایندگی یعنی سفارت آن کشور در اسلام‌آباد، با پیچیدگی‌های فراوانی در صدور روادید زیارتی برای زوار پاکستانی مواجه است.  

برخی از روسای کاروان‌های زیارتی در پاکستان با ابراز اطمینان از خدمات کنسولی نمایندگی‌های ایران در اسلام‌آباد و ۴ شهر دیگر پاکستان و صدور به موقع روادید برای زائران نسبت به سخت‌گیری‌های سفارت عراق به ویژه طولانی شدن روند صدور روادید گلایه مند هستند.  

به گفته "علی همایون" که در کراچی مستقر است، سفارت عراق این روزها نه‌ تنها پاسخی به چرایی ممنوعیت ورود زوار پاکستانی از مرزهای زمینی ایران به داخل عراق نمی دهند بلکه شنیده‌ها حکایت از مطالبه کنسولی عراق از نمایندگی های ایران در پاکستان مبنی بر عدم صدور روادید زیارتی ۲ بار ورود تا زمان صدور واقعی روادید زیارتی عراق برای متقاضیان پاکستان، دارد.  

وی گفت: از آنجایی که اکثریت زوار پاکستانی از قشر ضعیف هستند و توان پرداخت هزینه بالای روادید ایران از کشور ثالت (عراق) را ندارند به همین دلیل برای صرفه جویی در وقت و اینکه هزینه روادید زیارتی ۲ بار ورود در کشور مبدا (پاکستان) مقرون به صرفه تر است، اقدام به تقاضای روادید زیارتی ۲ بار ورود می‌کنند، اما با توجه به تاخیر طولانی و سرعت پایین سفارت عراق در پاکستان در زمینه صدور روادید اربعینی، این موضوع اکنون به چالشی جدید برای زوار پاکستانی تبدیل شده است.  

«روح العباس» مدیر یک شرکت زیارتی و جهانگردی در اسلام‌آباد به ایران اکونومیست گفت: روند صدور روادید عراق نسبت به سال‌های قبل بسیار پیچیده تر و طولانی تر شده است لذا درخواست ما از جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی‌های آن در پاکستان این است که برای جلوگیری از اتلاف وقت کاروان زیارتی که باید زائران خود را به موقع به ایران و عراق برسانند، پس از اطمینان از اینکه کاروان‌های مذکور در پاکستان برای دریافت روادید عراق اقدام کرده اند و با ارائه مدارک معتبر، برای آنان روادید ۲ بار ورود را صادر کنند تا با صدور دیرهنگام  روادید عراق، حرکتشان به ایران به تعویق نیفتاده  و بتوانند به موقع برای پیاده روی جهانی اربعین به عراق برسند.  

برخی از منابع آگاه در پاکستان به ایران اکونومیست گفتند: چون در ایام اربعین نمایندگی‌های کنسولی ایران در نجف و کربلا قطعا مشغول به ارائه خدمات به هزاران نفر از اتباع ایرانی خواهد بود و اینکه فرصت کافی برای بررسی درخواست اتباع خارجی مانند پاکستانی‌ها برای صدور روادید زیارتی یا ورودی برای آنان نخواهد داشت، لذا شایسته است تا زوار اربعین در پاکستان از کشور مبدا خود بتوانند به آسانی روادید زیارتی ۲ بار ورود ایران را دریافت کنند تا خیال آنان بابت سفر آسان و داشتن زمان کافی برای زیارت و دیگر آیین‌های مذهبی در عراق آسوده باشد و در پایان نیز به آسانی از عراق وارد ایران شده و پس از سفر به قم و مشهد عازم پاکستان شوند.

با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی سفر زوار پاکستانی به سمت عتبات عالیات البته از مسیرهای زمینی به سمت ایران آغاز شده و اینبار بروز سیل در ۲ ایالت بلوچستان و سند که منجر به تخریب جاده‌های ارتباطی به سمت مرز ایران شده است، مشکلات زائران پاکستانی را دوچندان کرده است. زائران پاکستانی امسال از ۲ مسیر مرز تفتان (میرجاوه) و مرز گبد (ریمدان) وارد ایران اسلامی و سپس سفر خود را به اماکن مقدس ایران و عراق ادامه می‌دهند.  

با این حال جدای از مشکلات زیرساختی در داخل پاکستان، زائران این کشور به محض ورود به خاک ایران، شاهد مهمان‌نوازی مسوولان کشورمان به ویژه مردم سخاوتمند استان سیستان و بلوچستان خواهند بود و برای تسهیل سفر زوار پاکستانی موکب‌ها و اقامتگاه‌هایی نیز برای آنان در مرز میرجاوه، شهر زاهدان و در مسیر عزیمت به مشهد مقدس، قم و یا در مسیر مرزهای زمینی ایران با عراق تاسیس شده است.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در دیدار اخیر خود با وزیر امور پاکستانی‌های خارج از کشور در اسلام‌آباد اعلام کرد: تسهیلات و امکانات فراوانی برای پذیرایی از زوار پاکستانی در نقطه صفر مرزی تشکیل شده است.

«سید محمدعلی حسینی» در دیدار «ساجد حسین طوری» وی را در جریان ارائه تسهیلات مختلف برای زائرین در مرزهای جمهوری اسلامی ایران قرار داد و افزود: تسهیل سفرهای زوار پاکستانی به ویژه پیشبرد گردشگری زیارتی گامی در مسیر تحکیم روابط مردمی میان ۲ کشور دوست و همسایه است.

وزیر امور پاکستانی‌های خارج از کشور با قدردانی از تلاش‌های مسوولان ایرانی به ویژه در نقطه صفر مرزی برای کمک به روان سازی تردد زوار پاکستانی و مهمان نوازی از این افراد، گفت: دولت و مردم پاکستان همواره به سخاوتمندی ایران در پذیرایی از شهروندان پاکستانی ارزش بالایی قائل است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: جمهوری اسلامی ایران ، پاکستان ، پیشاور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران پاکستان پیشاور جمهوری اسلامی ایران زوار پاکستانی اسلام آباد صدور روادید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۵۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند تولید شلنگ آب در یک کارگاه کوچک پاکستانی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: روشی آسان و هوشمندانه برای اتصال دو شلنگ هم اندازه به یکدیگر (فیلم) نحوه اتصال راحت و سریع شلنگ به شیر آب (فیلم) چگونه دو شلنگ آب را به شکلی خلاقانه به یکدیگر وصل کنیم؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • طرز پخت خوراک ماهیچه توسط آشپز پاکستانی (فیلم)
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • فرآیند تولید شلنگ آب در یک کارگاه کوچک پاکستانی (فیلم)
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • تشدید محدودیت‌ها برای گردشگران پاکستانی در سفر به ایران
  • تشدید محدودیت ها برای زائران پاکستانی در سفر به ایران
  • ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین
  • ایران ۲۸ زندانی پاکستانی را آزاد می کند