Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:09:24 GMT

مدعیان امروز حقوق بشر از بزرگترین ناقضان آن هستند

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۶۳۰۰

مدعیان امروز حقوق بشر از بزرگترین ناقضان آن هستند

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم غریب آبادی روز چهارشنبه در همایش بررسی ابعاد حقوقی جنایت های آمریکا علیه ملت ایران که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، برگزار شد، افزود: هرچقدر در مورد جنایات آمریکا صحبت کنیم کم است و یکی از مهمترین ابعاد جهاد تبیین، تشریح جنایات آمریکا می باشد و باید پرچمدار پیگیری جنایات آمریکا در ابعاد ملی و بین المللی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه آمریکا خود را از مدعیان و پرچمداران حقوق بشر قلمداد می کند، افزود: حقوق بشر یک مبحث نوین است و آمریکایی‌ها به ویژه بعد از دو جنگ جهانی که میلیونها نفر جان خود را از دست دادند تلاش کردند ابزار حقوق بشر را ایجاد کنند و ای کاش ابتدا از عملکرد خود ابراز ندامت می کردند.
غریب آبادی افزود: آمریکایی‌ها حقوق بشر را به عنوان یک ابزار سیاسی ایجاد کردند و ما مخالف حقوق بشر نیستیم بلکه موافق حقوق ملت ها هستیم چون حقوق بشر ریشه در ادیان الهی و دین مبین اسلامی دارد و اگر آمریکایی‌ها بعد از دو جنگ جهانی به آن رسیدند ما ۱۴ قرن قبل حقوق بشر را در آموزه های اسلامی داریم.
وی افزود: آمریکا تنها دشمن مردم ایران نیست بلکه خصم جامعه بین المللی است و جایی نیست که خوی استکباری و استعماری خود را دنبال نکرده باشد.
غریب آبادی گفت: آمریکا بزرگترین متجاوز و اشغالگر در عرصه جهان است و در ویتنام بیش از چهار و نیم و در عراق بیش از دو میلیون نفر کشته شدند که نیمی از آنها کودکان و غیر نظامی بودند و وقتی از وزیر خارجه آمریکا پرسیدند یک و نیم میلیون کودک در عراق بر اثر تجاوز شما کشته شدند نظر شما چیست گفت هدف وسیله را توجیه می کند.
وی افزود: جان انسان ها، بیگناهان و کودکان کمترین ارزشی برای آمریکایی‌ها ندارد و صحبت از حقوق بشر برای آنها یک ابزار است.
معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گفت: بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ژاپن بر اثر استفاده از سلاح های هسته ای جان خود را از دست دادند و آمریکا اولین کشور در استفاده از این سلاح ها در جهان است.
وی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در کشورهای پیرامونی آمریکا و بیش از ۷۰ هزار نفر در افغانستان براثر تجاوزات آمریکا جان خود را از دست دادند و بیش از ۲ میلیون سیاه پوست آفریقایی را نیز زنده در آب ها انداختند.
غریب آبادی افزود: حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی بی سابقه است و تا الان ۷۰ قطعنامه علیه این رژیم را در شورای امنیت وتو کرده و اجازه تصویب نداده و تمام قد پشت تمام جنایات رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.
وی با اشاره به حقوق بشر در داخل آمریکا،   گفت: این کشور که مدعی پرچمداری حقوق زنان است سالانه یکهزار و ۸۰۰ زن در آمریکا به قتل می رسند، بیش از ۷۰ درصد زنان آمریکا تجربه تجاوز جنسی، جسمی و آزار روحی و روانی را دارند و زنان نظامی آن در داخل آمریکا بیش از ۵۰۰ هزار شکایت را ثبت کردند که هیچ کدام رسیدگی نشده است.
غریب آبادی افزود:بر اثر خشونت اسلحه در آمریکا ۳۵ هزار نفر در شهرها و چهار هزار نفر در زندان های آمریکا سالانه جان خود را از دست می دهند و باید پرسید اگر آمریکا پرچمدار حقوق بشر است ابتدا باید یک جامعه ایده آل را درست کند و بعد آن را به سایر کشورها تسری دهد.
وی با اشاره به جنایت های آمریکا علیه ملت مظلوم ایران که فهرست آن طولانی است، گفت:  قبل از انقلاب کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ را برنامه ریزی کردند که ملت ایران خسارات مادی و معنوی دیدند و اسناد آن را خودشان منتشر کردند.
این مسوول افزود: بعد از انقلاب تمامی ظرفیت ها و ابزارها را برای مقابله و تغییر نظام در ایران به کار گرفتند از مصادره و بلوکه اموال تا تحریم افراد و شخصیت ها که نقض حقوق بین الملل و حقوق ملت ایران است.
وی گفت:  کودتای نوژه، جنگ تحمیلی و حمایت از رژیم بعث عراق از دیگر جنایات آمریکا است که مردم بسیاری شهید، کشته و مجروح و بیش از ۱۳ هزار نفر جانباز شیمیایی و ۱۰۰ هزار نفر جانباز شدند و خسارات جنگ تحمیلی مستقیما متوجه آمریکا است.
عریب آبادی افزود: حمله به کشتی های نفتی و سقوط هواپیما با ۲۹۰ مسافر از دیگر جنایات امریکا است و این کشور روی جنایتکاران را سفید کرد.
وی افزود: خسارات ناشی از اقدامات متعدد جاسوسی و حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی، خسارت ناشی از تحریم ها که برای بیش از ۳۰ کشور تحریم وضع کرده و در صدر آنها ایران قرار دارد که مغایر با حقوق بشر، حقوق ملت ایران و حقوق بین الملل است.
این مسوول افزود: براثر تحریم ها در دوران کرونا و دسترسی نداشتن به دارو و امکانات، مردم ایران جان خود را از دست دادند و آمریکا مستقیما مسوول است و به دروغ اعلام کردند دارو و تجهیزات درمانی تحریم نیست ولی در کانال های مالی، اجازه نقل و انتقال پول دارو را ندادند.
وی با بیان اینکه خسارت های مالی و جانی ناشی از تحریم ها بسیار بزرگ است، افزود:  طبق گزارش گزارشگر سازمان بین الملل، تحریم ها تمامی ابعاد زندگی مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده و آمریکا از تحریم به عنوان یک ابزار علیه ملت ایران استفاده می کند و ایران سالانه ۵۶ میلیارد دلار به دلیل عدم فروش نفت متضرر شده و این جنایت علیه بشریت است.
این مسوول گفت: چگونه ادعا می کنند از حقوق بشر ایران می خواهند دفاع کنند اما حقوق آنها را نقض می کنند و آمریکا مسوولیت مستقیم در این زمینه دارد.
وی افزود: بیماران خاص پروانه ای و تالاسمی بر اثر عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست داده اند و بعد این رژیم ادعای دفاع از حقوق بشر می کند و اگر راست می گویید تمامی تحریم ها را بردارید و از تهدیدها صحبت به میان نیاورید.
وی گفت: چندین ده نفر از ایرانیان را بازداشت کرده یا درخواست استرداد آنها به آمریکا به بهانه دور زدن تحریم ها را دارند و دو نفر را در یکسال اخیر بازداشت کردند.
غریب آبادی افزود: برای آنها امکان درمانی فراهم نمی کنند و حتی آنها را در حبس خانگی موظف کردند اجاره بها بپردازد و اگر زندانی شما هستند باید حقوق آنها را رعایت کنید.
وی با بیان اینکه درخواست ما آزادی این افراد بیگانه است، گفت: آمریکا ادعا می کند چهار نفر تبعه آمریکایی در ایران زندانی هستند درحالیکه اتباع ایرانی بوده و محکوم هستند و اقدامات مغایر امنیت ملی ایران انجام دادند ولی ۳۰ نفر ایرانی در آمریکا زندانی هستند.
غریب آبادی گفت: از دولت درخواست دارم هر برنامه برای تبادل زندانیان انجام می شود ابتدا باید زندانیان بیگناه ما در زندان های آمریکا آزاد شوند.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ هزار نفر قربانی تروریسم در کشور داریم، افزود:  گروه های تروریستی با حمایت آمریکا و صهیونیست ایجاد شدند و منافقان، کومله، پژاک و گروه های جدایی طلب در بهشت های حمایتی غرب و آمریکا جای دارند و پشتیبانی های مالی، نظامی و سیاسی از آنها می شود.
این مسوول گفت: منافقان همچنان دست به اقدامات سیاسی می زنند و گروهک منفوری هستند و الان آلت دست غربی ها شده اند و ما گروهک های تروریستی را در هرکجا باشند مورد تعقیب قرار خواهیم داد و هیچ کجا برای آنها امن نخواهد بود.
وی گفت: گروهک حرکت النظام که به نام مردم میهن دوست عرب ما دست به اقدامات نظامی می زدند و نیروهای امنیتی ما سرکرده آنها را دستگیر کرد و سرکرده گروهک تندر به نام جمشید شادمهد که در آمریکا بود و تابعیت آلمانی و آمریکایی داشت و ادعا کرده بود در ساختمان اف بی آی است و دست جمهوری اسلامی به او نمی رسد دستگیر شد و الان در پیشگاه عدالت قرار دارد.

گروهک های تروریستی احساس امنیت نخواهند کرد
وی گفت: ترور حاج قاسم سلیمانی و همراهان او لگه ننگی در کارنامه سیاه آمریکا است و خودشان به این جنایت اعتراف کردند و پرونده قضایی آن تشکیل نشده و کیفرخواست آن به زودی حاضر می شود.
غریب آبادی افزود: تمامی کسانی که در این پرونده دخیل بودند نباید مصون باشند و مقام دولتی آمریکا که اعلام می کند در این جنایت دست داشته و فرمان عملیات را صادر کرده نباید مصونیت داشته باشد و باید به جنایات آنان کاملا رسیدگی شود.
وی گفت: دستگاه قضا در این زمینه مصصم است و از دولت عراق و نظام قضایی آن انتظار داریم هرچه سریعتر کار خود را در این پرونده به سرانجام برساند چون سردار سلیمانی مهمان رسمی آن کشور بود و این جنایت در خاک عراق رقم خورد.
این مسوول گفت: متاسفانه در پیگیری پرونده های حقوقی و قضایی کم کار کرده ایم و جنایات آمریکا را باید تبیین کنیم که مسوولیت رسانه ها، پژوهشگران و موسسات مطالعاتی است و باید سمینارهای تخصصی بررسی جنایات آمریکا را با حضور کشورهای دیگر برگزار کنیم.
وی افزود: در زمینه حقوقی و قضایی با استفاده از ظرفیت های موجود، پرونده های را علیه آمریکا باز کرده ایم و باید قربانیان جنایت های آمریکا و تروریست از آمریکا شکایت کنند و دولت بودجه ای را برای طرح شکایت در محاکم بین المللی اختصاص دهد.
غریب آبادی افزود: دستگاه ها اختصاص بودجه برای طرح شکایات علیه آمریکا را جدی بگیرند و حداقل ۹ قانون در کشور برای رسیدگی به جنایات آمریکا تصویب شده و باید بررسی کنیم که چه میزان این مصوبات مجلس شورای اسلامی اجرایی شده و نقصان کار کجاست و باید چه اقداماتی را انجام دهیم.
وی گفت:  تشکیل مجتمع ویژه بین المللی برای رسیدگی به موضوعات بین الملل را در دستور کار داریم و امیدواریم هرچه سریعتر تشکیل شود تا نظام قصایی بتواند پرونده هایی را در این زمینه تشکیل دهد.

برچسب‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان قزوین ایالات متحده آمریکا قوه قضاییه حقوق بشر حقوق بشر آمریکایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان قزوین ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان قزوین ایالات متحده آمریکا قوه قضاییه حقوق بشر حقوق بشر آمریکایی جان خود را از دست دادند غریب آبادی جنایات آمریکا آمریکایی ها هزار نفر بین المللی ملت ایران بین الملل تحریم ها حقوق بشر بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۶۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی بدون جنگ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی بدون جنگ» نوشت: وقتی در نیمه‌های دی‌ماه سال ۵۷، رهبران چهار کشور امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست معروفی موسوم به کنفرانس «گوادلوپ» در یک جزیره فرانسوی دور یکدیگر جمع شدند تا برای رویداد محتمل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چاره اندیشی کنند، در نهایت خود را با یک وعده فریفتند و آن طراحی و اجرای راهبردی بود که در یک تعبیر خلاصه می‌شد؛ «بحران‌سازی پیاپی». نخستین تلاش این کشورها که با حمایت از رهبران بعثی حاکم بر عراق برای تحمیل یک جنگ نظامی علیه ایران کلید خورد، رسماً شکل‌گیری یک آلترناتیو راهبردی را از سوی ایران رقم زد که در قالب دو گزاره کلیدی «جنگ سخت» و «جنگ نرم»، راه پرپیچ و خمی را پیمود؛ راهبردی برگرفته از دیدگاه رهبر انقلاب که از یک سو در توانمندسازی نظامی کشور ذیل طراحی و پیش راندن صنعت بومی تسلیحات موشکی در برابر اقدامات تخریبی دشمنان مورد توجه قرار گرفته و وجه دیگر آن در این سخن ایشان تصریح شده است: «در جنگ نرم مانند شطرنج‌بازی ماهر همیشه یک قدم از دشمن جلو باشید.»

رهبری این مهم را ۵ سال پیش در واکنش به توطئه هزینه‌ساز در داخل خیابان‌های ایران مطرح کردند که بواسطه آن دشمنان مترصد فرصتی بودند تا آن را در یک بزنگاه به حربه‌ای برای فروپاشی نظام ایران تبدیل کنند. این شأن نزول، از راهبرد بلندمدت رهبر انقلاب در مواجهه با جدال‌های پیدا و پنهان دشمنان رمزگشایی می‌کرد که بعدها به صورت توأمان در قالب بازدارندگی در «میدان» و نظریه پردازی در «دیپلماسی» به اجرا درآمد و در رویدادهای متوالی همچون بی‌اثرسازی سناریوی تحریم‌های امریکایی، پاسخ نظامی به تروریست‌ها و جریان‌های پشت پرده و در آخرین دست، حمله موشکی علیه اسرائیل به عنوان بازوی منطقه‌ای واشنگتن در قالب دکترین دفاع مشروع نمایان شد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه دنیا جنایات اسرائیل را محکوم کردند اپوزیسیون همچنان لال است» نوشت: در طی روزهای گذشته، بسیاری از دانشگاه‌های سطح یک آمریکایی صحنه اعتراض دانشجویان به سیاست‌های دولت آمریکا و همچنین شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حمایت صرف و تمام و کمال از جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بود.

این اعتراضات که در ابتدا از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک شروع شد به سرعت به اکثریت دانشگاه‌های آمریکایی تسری پیدا کرد. در این اعتراضات بالغ بر ۲۰۰ دانشگاه آمریکایی صحنه اعتراض به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی بود. اعتراضات دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌های معروف این کشور و در اکثریت دانشگاه‌های عضو آیوی لیگ پرشورتر بود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که دانشجویان دانشگاه‌های برتری همچون کلمبیا، هاروارد، ییل، مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT)، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس(UCLA)، پنسیلوانیا، پرینستون و… جزو برترین دانشجویان در سطح این کشور و همچنین در سطح جهان هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها نقش مهمی در بوروکراسی و دیوان‌سالاری آمریکا داشته و پیش از این نیز در زمان جنگ ویتنام، جنبش‌های دانشجویی دولت آمریکا را به توقف جنگ مجبور ساختند.

با شروع اعتراضات سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، اپوزیسیون پرهیاهو خارج‌نشین که علی‌رغم رأفت اسلامی نظام در قبال بسیاری از دانشجویان فریب خورده، کوچک‌ترین برخورد قانونی را به دستاویزی برای حمله به نیروهای انتظامی تبدیل می‌کردند، ناگهان سیاست سکوت در قبال این برخوردهای خشن در «محیط دانشگاه» را در پیش گرفتند. آنان در حالی در مقابل ضرب و شتم دانشجویان آزادیخواه در آمریکا و حضور پلیس و نیروهای امنیتی آمریکایی در داخل دانشگاه سکوت کرده‌اند که در کشورمان نیروهای انتظامی به محیط دانشگاه ورود پیدا نکرده و برای حریم علم و دانش ارزش بسیاری قائل هستند.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پتروشیمی‌ها ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی‌گازی را نمی‌دهند» نوشت: بر اساس گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۳ که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، بخش فروش داخلی گاز بیش از ۸۷ هزارمیلیاردتومان کسری داشته است که ۶۰ هزارمیلیاردتومان آن مربوط به عدم‌پرداخت قبوض گاز از سوی شرکت‌های پتروشیمی و معوق‌شدن بدهی‌هاست که این موضوع کسری بودجه تبصره هدفمندی یارانه‌ها را تشدید کرده است. حجم قابل توجهی از منابع مربوط به فروش داخلی گاز به کسری بودجه تبدیل شده است. میزان ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی صنایع عمده و به خصوص پتروشیمی‌ها به دولت، موضوعی بسیار بزرگ است، برای فهم دقیق از حجم بالای این بدهی، گفتنی است بدهی مذکور معادل حدود ۵/۲ ماه کامل یارانه نقدی کشور است که عدم‌تسویه بموقع بدهی گازی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت، پیامدهای مالی قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در لنگرگاه» در کنار عکسی از نفتکش آمریکایی «Niovi» و کشتی «MSC Aries» متعلق به رژیم صهیونیستی که توسط سپاه توقیف شده و در سواحل خلیج‌فارس پهلو گرفته‌اند، نوشت: «یک‌صد و هفت سال» قبل در نخستین روزهای فصل بهار، وثوق‌الدوله که رابطه خوبی نیز با انگلیسی‌ها برقرار کرده بود، اعلام کرد آماده است «پلیس جنوب» را به رسمیت بشناسد. آن روزها پلیس جنوب با نام «اس‌پی‌آر» و تحت فرماندهی ژنرال سایکس سال‌ها بود در ایران حضور داشت و به طور غیررسمی در مناطق ایران در حال فعالیت بود. آن روزها هر چند فعالیت انگلیسی‌ها در ایران غیررسمی تلقی می‌شد اما حکومت‌های وقت نسبت به حضور انگلیسی‌ها در دریای جنوب ایران مخالفت نداشتند و جنوب ایران به منظور بهره‌برداری و ارتباط انگلیس با هند، کاملاً تحت اختیار انگلیسی‌ها قرار داشت. زیاد نبودند کشورهایی که بر دریاها تسلط داشتند و از این طریق می‌توانستند آزادانه در جهان حرکت کنند و منافع خود را تثبیت کنند. در آن سال‌ها برای ما آزادی سرزمین‌ها و رهایی بنادر یک هدف محسوب و تبدیل شدن به قدرت دریایی رویا تلقی می‌شد. تسلط بر دریا رویایی بود که همه حکومت‌های پیشین در دستیابی به آن ناکام مانده بودند. پادشاهان ایرانی جز مقاطع کوتاه، نه توانسته بودند نیروی نظامی دریایی تشکیل دهند و نه فعالیت‌های تجاری دریایی‌شان فراتر از ماهیگیری و صید می‌رفت! مثلاً در ماجرای اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس گزارش‌ها می‌گوید ایران با نیروی دریایی کشور دیگری وارد درگیری شد! البته دهم اردیبهشت ماه که «روز ملی خلیج فارس» نام گرفته، در حقیقت یک روز تاریخی برای مردم ایران است، چرا که توانستند به اشغالگری پایان دهند.

با گذر از مقدمه و توصیف شکست‌های تحمیل شده بر ایران در ادوار گذشته، باید افتخار کرد که ماجرا به همین منوال پیش نرفت. می‌توان در این مجال رشادت‌های شهید «نادر مهدوی» را ردیف کرد و بار دیگر انهدام نفتکش اس‌اس‌بریجتون را بازخوانی کرد اما امروز، «وطن امروز» قصد دارد برای مخاطبان خود لحظه ویژه‌ای را به ثبت برساند؛ لحظه‌ای تاریخی که نه تنها روایت‌کننده تسلط ایرانی‌ها بر دریاست، بلکه نشان‌دهنده پایان جولان سلطه‌گران در خلیج فارس است. تصویری را که مقابل شما قرار دارد و توسط عکاس «وطن امروز» شکار شده است، می‌توان روایت سال‌ها مقاومت و ایستادگی دانست و بدان افتخار کرد. این تصویر که نخستین بار منتشر می‌شود، لحظه توقیف نفتکش «Niovi» آمریکایی و کشتی کانتینربر با نام «MSC Aries» رژیم صهیونیستی را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد. تا پیش از این تصویر منتشر شده از کشتی MSC همان تصویر منتشر شده بود که توسط خدمه آن ضبط شده بود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقاد رئیس قوه قضائیه از صدور برخی احکام» نوشت: رئیس قوه قضائیه گفت: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمرا دانش خود را ارتقا می دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحب نظران مشورت کند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دیروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) در سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، اظهار کرد: امر قضا، امر خطیری است؛ یک قاضی برای آنکه به حق و عدالت قضاوت کند، باید دقت نظر بالایی داشته باشد و از حلم و بردباری زیادی برای بررسی تمام ابعاد و جوانب پرونده برخوردار باشد. همچنین یک قاضی باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به روز کند تا در قبال پرونده هایی که دربرگیرنده امور مستحدثه و جدید هستند، به قوه علم و تشخیص نائل شود. تاکنون تاحدودی شعب و مجتمع های قضائی ما تخصصی شده اند و این مهم، هرچه بیشتر نیز محقق می شود، علی ای حال قاضی ما باید پیوسته در باب موضوعات و مقولات کیفری و حقوقی در اموری که پرونده ها به او ارجاع می شوند، اعم از بانکی، بورسی، دریایی، محیط زیست، بین الملل و… مطالعه داشته باشد و دانش خود را به روز کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازیگران سریال تورم» نوشت: یک پژوهش جدید درباره ریشه‌ها و ویژگی‌های تورم در ایران، بازیگران اصلی این پدیده مزمن را معرفی کرد. این مطالعه نشان می‌دهد که از میان تکانه‌های تحریمی و تکانه‌های پولی، تحریم‌ها اثر ماندگارتری بر افزایش تورم در اقتصاد ایران دارند. علت این امر به این نکته بازمی‌گردد که تکانه خارجی از سه کانال انتظارات، تقاضا و عرضه بر تورم و تولید اثر می‌گذارد؛ درحالی‌که اثر تکانه پولی فقط محدود به کانال تقاضا است. در همین ارتباط، احمدرضا جلالی‌نائینی، اقتصاددان، در ارائه آخرین مطالعه خود بر این نکته تاکید کرد که با وجود غالب بودن اثر تحریم و نرخ ارز در کوتاه‌مدت، در بلندمدت عامل پولی تعیین‌کننده اصلی نرخ تورم است و نباید از آن غافل شد. به عقیده این استاد دانشگاه، با توجه به اثرگذاری تکانه خارجی بر کاهش ارزش ریال و نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش، سیاستگذار پولی با بده‌-بستان میان رکود و تورم مواجه می‌شود و با پاسخ به این نیاز، متغیرهای پولی نظیر پایه پولی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 749208

دیگر خبرها

  • پیروزی بدون جنگ
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • برخورد خشن با دانشجویان بیانگر رویکرد دوگانه مدعیان حقوق بشر است
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • مدعیان آزادی بیان بر طبل رسوایی خود کوبیدند
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!