روایت علویتبار از جناحبندی نواندیشی دینی
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۶۴۸۷
به گزارش خبرآنلاین، علویتبار در پاسخ به پرسشی درباره ریشههای بنیادین اختلافاتی که میان عبدالکریم سروش و محسن کدیور ایجاد شده میگوید: این اختلاف ریشههای معرفتشناسانه دارد و برمیگردد به این نکته که در دینشناسی واقعگرا هستیم یا نیستیم؟ رئالیست هستیم یا نه؟ رئالیستها معتقدند مستقل از ادراک انسان واقعیتی وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخش دیگری از این گفگتو علویتبار در پاسخ به این پرسش که تحولات فکری تا چه میزان متاثر از به نتیجه نرسیدن پروژه «اصلاحات» است میگوید: ممکن است به گل نشستن کشتی اصلاحات به لحاظ روانی و ذهنی پرسشهایی ایجاد کرده باشد و بسترساز این جداییها و افتراقها باشد، اما درواقع اصل این تفاوتها، بنیادی نظری دارد و به جایی دیگر بازمیگردد. بهگمانم حتی اگر این تحولات سیاسی هم نبود ممکن بود چنین تمایزهایی دیر یا زود پدیدار شود.
علویتبار در پایان مصاحبه تلاش میکند دیدگاه کدیور در نقد سروش ودیگر نواندیشان دیگر را توضیح دهد و میگوید: تناقضی بین دیدگاه کدیور و روشنفکری دینی یا نواندیشی دینی وجود ندارد زیرا در نواندیشی دینی نیز باید در چارچوب برنامه پژوهشی سخن گفت، ولو این برنامه پژوهشی سنتی نباشد و مدرن باشد. رهایی از هرنوع برنامه پژوهشی اما بهمعنای نواندیشی نیست؛ از قضا پایبندی به برنامههای پژوهشی و هستههای سخت آن یا حتی انکار آن هستهها، خروج از آن برنامه پژوهشی و تعریف یک برنامه پژوهشی تازه، به درک و فهم متقابل بیشتر کمک میکند.
65
کد خبر 1668519منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: روشنفکری برنامه پژوهشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۶۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خاندانی از تبار و نوادگان حذیفهبنیمان در طرشت
همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: قدمت طرشت به پای شهرری نمیرسد، اما از تهران قدیمیتر است و در دورههایی نامآورتر بوده است. طرشت تا پیش از ساخته شدن حصار طهماسبی تهران و قبل از حمله مغولان، معروفتر و مشهورتر از قصبه تهران بود و از پایگاههای علمی معروف جهان اسلام شناخته میشد. این روستای غرب تهران، به باغهای پرمحصول توت، شاهتوت، سیب و انارش شهرت داشت و باغداران طرشت به همراه اهالی روستای کن بخش زیادی از محصولات میوهای مورد احتیاج اهالی پایتختنشین دوره قاجار را تامین میکردند.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
علیرضا زمانی، تهران پژوه، میگوید: «طرشت همچون گذشته خاک حاصلخیز و محصولات باغی و زراعی پرباری دارد. هر چند امروزه در طرشت خبری از زمینهای زراعی گندم و جو نیست، اما همچنان می تواند از محصولات منحصر به فرد باغهای این منطقه بهره برد. در این منطقه، بزرگان و افراد صاحب نامی زیسته اند که بخشی از هویت این محله تاریخی به شمار می آیند. به واسطه همین افراد، مراکز علمی معتبری در طول تاریخ در طرشت پا گرفته و در تاریخ این شهر و سرزمین جاودانه شدهاند.»
علیرضا زمانی، یکی از مرکز علمی را مرتبط با خاندان دوریستی میداند و میگوید: «اگرچه بنا به گفته برخی مورخان، نخستین ساکنان طرشت از شمیران به این منطقه آمدند، اما طرشت شهرت و عزت خود را به خاندان بزرگ دوریستی مدیون است. اصلاً به خاطر این خانواده بود که طرشت در گذشته به دوریست معروف شد و بعدها هم درشت و سپس طرشت شد. خاندان دوریستی از تبار و نوادگان حذیفه بن یمان، صحابی معروف پیامبر هستند. همان حذیفه که به عنوان صاحب سرّ و رازدار پیامبر(ص) شناخته میشود و از شیعیان خاص مولا علی (ع) بود. حذیفه بعد پیامبر(ص) از معدود یاران خواص علی (ع) هم باقی ماند و از ارکان چهارگانه صحابی او به حساب میآید، آن طور که با وصیت خود زهرای مرضیه (س)، در نماز و دفن شبانه بانو حضور داشت. حذیفه را به عنوان یکی از راویان معروف واقعه غدیر هم میشناسند. او از راویان شهره حدیث نبوی است و بعد مرگش در مدائن و نزدیک قبر سلمان فارسی به خاک سپرده شد. هویت و نام طرشت با خاندان دوریستی و حذیفه بن یمان پیوندی ناگسستنی یافته، خاندانی که خاک دوریست یا طرشت را با حضور خود متبرک کرده و با علم و علمآموزی پیوند دادند. بعدها با زندگی نوادگان حذیفه در طرشت، مراکز علمی در این محله پا گرفت.»
قاضی نورالله شوشتری، در کتاب ارزشمند مجالسالمؤمنین به معرفی سه عالم شیعه دوریستی (طرشتی) پرداخته است. او در معرفی خواجه جعفر دوریستی رازی (از نوادگان حذیفه بن یمان) به حضور خواجه نظام الملک طوسی، صدراعظم مقتدر عصر سلجوقی در قریه طرشت اشاره میکند که نسب شریفش به حذیفه بن الیمان از اکابر و اخیار صحابه رسول(ص) منتهی میشود. مزار شیخ عبدالله طرشتی (شیخ عبدالله بن جعفر بن محمد معروف به ابومحمد دوریستی) امروز نیز زیارتگاهی بزرگ در قلب محله طرشت است.
کد خبر 846083 برچسبها محله همشهری محله امامزاده