Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه یکی از مهم ترین وظایف ما اجرای پروژه تحقیقاتی و پژوهشی است که در زمینه مختلف انجام می‌شود، تصریح کرد: ۱۸۰ طرح تحقیقاتی و در حال اجرا پیرامون حوزه‌های منابع طبیعی، گیاه‌پزشکی، مرتع‌داری، اقتصاد کشاورزی، فنی مهندسی و صنایع غذایی در مرکز تحقیقات  وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد یزداندوست چهارشنبه ۹ شهریور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: برای استفاده بهتر از منابع آب در کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی کشور، باید گیاهانی داشته باشیم که آب کمتری مصرف کنند و گیاهان جدیدی وارد تناوب زراعی ما شود یا اقداماتی انجام شود که همین محصولات موجود، آب کمتری مصرف کنند و زودرس‌تر باشند.

وی با اشاره به اینکه محصولاتی مانند کلزا کشت پاییزه دارند بنابراین نیاز آبی آن‌ها کمتر است، تصریح کرد: باید به دیم‌زارها توجه داشته باشیم ۹۰ درصد دیم‌زارهای استان فقط برای غلات است اما باید از محصولات دیگر نیز استفاده کنیم چون غلات دو سال یکبار کاشت می‌شود.

وی با بیان اینکه باید بی‌آبی و کم آبی را بپذیریم، مطرح کرد: در شش سال اخیر، نسل ارقام غلات ما کاملا متفاوت شده، بذور ما نیاز آبی کمتری دارند و  مقاوم‌تر هستند.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان خاطرنشان کرد: بعد از گندم، بیشترین سطح زیر کشت استان یونجه است درصد زیادی از آبیاری تبخیر می‌شود بنابراین تحقیقاتی انجام دادیم که از طریق آبیاری زیرسطحی، آب به ریشه برسد و تبخیر نشود که این روش برای محصولات دیگر هم قابل اجراست. 

یزداندوست با اشاره به شرایط اقلیمی ایران، توضیح داد: با توجه به شرایط اقلیمی جهان و ایران، شرایط تغییر کرده و چیزی که اهمیت زیادی دارد امنیت غذایی کشور است بنابراین باید بتوانیم تولید پایداری داشته باشیم و حداکثر استفاده از منابع را ببریم چون روش‌های قبلی نیاز ما را برطرف نمی‌کند و نیاز به روش‌های جدیدی در کشاورزی هستیم. 

اگر نتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم نمی‌توانیم الگوی کشت را تغییر دهیم

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت یعنی محصولات کم آب‌بر در دستور کار قرار بگیرد، تصریح کرد: باید بهره‌وری را بالا ببریم و با توجه به شرایط اقلیمی و خشکشالی ناچاریم فکر اساسی برای اصلاح الگوی کشت داشته باشیم چون اگر نتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم نمی‌توانیم الگوی کشت را تغییر دهیم.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان دررابطه با وضعیت تکثیر بذور در استان، مطرح کرد: در زمینه بذر سیب زمینی، کلزا و سایر محصولات به جز غلات مشکلی وجود ندارد اما برای تکثیر بذر داخلی غلات بخش خصوصی باید وارد شود. 

یزداندوست با بیان اینکه در زمینه تولید سیر و یونجه در حال تحقیق هستیم، گفت: سیر و یونجه همدان در کشور شناخته شده است و چند سال است که یک پروژه تحقیقاتی کلید خورده و خالص‌سازی در حال انجام است تا وارد فاز سالم سازی و تکثیر شویم.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات، بازوی علمی وزارت جهادکشاورزی است، اظهار کرد: ما بخش‌های مختلفی داریم و ایستگاه‌های تحقیقاتی در زمینه مختلف کشاورزی و منابع طبیعی در این مرکز، فعالیت دارند. 

یزداندوست ادامه داد: محققین در فعالیت ترویجی همراه کشاورزان هستند و بخش دیگر وظایف ما را واحد آموزش مرکز برعهده دارد و همکاری‌هایی در این زمینه با نیروهای مسلح و آموزش‌وپرورش داریم. 

وی دررابطه با وضعیت موجودی بذور غلات در استان، خاطرنشان کرد: در زمینه غلات آبی مشکلی نداریم اما با توجه به شرایط خشکسالی نگرانی‌هایی دررابطه با بذر گندم و جو دیم وجود دارد که نگران‌کننده نیست.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان ادامه داد: بذر رسمی گواهی شده از مزارعی تهیه می‌شود که چهار نوبت در سال بازدید و با استاندارد ملی کشور تطبیق داده شده و برای آن گواهی صادر می‌شود.

یزداندوست با بیان اینکه بذر گواهی شده هر سال توزیع نمی‌شود، یادآور شد: بذر گواهی شده آخرین کلاس بذری است و کشاورزان تا سه سال می‌توانند از آن استفاده کنند. به دلیل کمبود بذر، برنامه‌ریزی شده بذوری که گواهی نشدند، مجوز دریافت کنند تا بذور را تهیه، بوجاری و ضدعفونی کنند و به عنوان بذر مرغوب در اختیار کشاورزان قرار دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز تحقیقات بذر امنیت غذایی استانی اقتصادی توجه به شرایط شرایط اقلیمی داشته باشیم الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۶۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گوترش: تحقیقاتی مستقل درباره گورهای جمعی غزه انجام شود
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • «قلیان اکسیژن» عوارض نامشخصی دارد
  • افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • عوارض نامشخص قلیان اکسیژن
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند