Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که آشوب‌های اخیر در عراق مدت زیادی طول نکشید اما رسانه‌های وابسته به محور آمریکایی-سعودی از همان ابتدا تبدیل به زبان فتنه شده و در این میان رژیم صهیونیستی نیز تلاش کرد برای دمیدن در آتش فتنه در عراق از دوستان خود عقب نماند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تاریخ آشوب‌ها و فتنه‌افروزی در کشورهای مختلف منطقه از دهه‌های گذشته تاکنون نشان می‌دهد که بازیگردان اصلی این اغتشاشات که نهایتا به کشتار مردم این کشورها انجامیده، طرف‌های ذینفع خارجی هستند که در راس آنها آمریکا و متحدانش قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر هر زمان که هریک از کشورهای غرب آسیا یا سایر مناطق خاورمیانه درگیر فتنه یا تحولات مخربی همچون جنگ داخلی می‌شوند ردپای مستقیم و غیر مستقیم محور آمریکایی را می‌توان در این آشوب‌ها یافت.

این اتفاق عمدتا در کشورهایی رخ می‌دهد که ساختار سیاسی وابسته به غرب و آمریکا دارند و به دلیل ناتوانی در مدیریت بحران‌های داخلی زمینه لازم را برای سوءاستفاده  خارجی‌ها فراهم می‌کنند. نمونه بارز در این زمینه عراق و لبنان هستند که در سایه ساختار فرقه‌ای و عدم وجود تفاهم ملی همواره در ادوار گوناگون اسیر بازی‌ها و فتنه‌های آمریکایی می‌شوند؛ همانند اتفاقی که در اکتبر سال 2019 برای این دو کشور رخ داد و اعتراضات مردمی آنها با موج‌سواری آمریکا و متحدانش از جمله عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به سمت یک آشوب بزرگ و حتی تا مرز جنگ داخلی پیش رفت؛ آشوب‌هایی که قربانی اصلی آن مردم بودند.

اما اتفاقاتی که طی چند روز گذشته در عراق رخ داد و برخی طرفداران جریان صدر خیابان‌های این کشور را تبدیل به میدان جنگ کردند یادآور پروژه‌های  مخربی است که  آمریکا و مهره‌های آن از دو دهه گذشته در عراق اجرا کرده‌اند. مردم عراق به خوبی به یاد دارند که ایالات متحده با اشغال خاک کشورشان در سال 2003 چه سناریوهای خطرناکی به عراق تحمیل کرد و ظهور گروه تروریستی-تکفیری داعش در منطقه ماحصل همین فتنه‌افروزی‌های آمریکا بود که خطر آن هنوز هم عراقی‌ها را تهدید می‌کند.

اما درباره اینکه آمریکا و متحدانش از جمله عربستان سعودی چه نقشی در آشوب‌های اخیر عراق داشتند یا چگونه از این تحولات مخرب بهره‌برداری می‌کنند، در وهله نخست باید این نکته را مد نظر داشت که ایجاد هرج و مرج و تشنج در فضای عراق بیش از هر طرفی به نفع عربستان و برخی دیگر از رژیم‌های عربی منطقه است که به نیابت از آمریکا و غرب اقدام به مداخله در جریانات سیاسی عراق می‌کنند. گذشته از اخباری که درباره مداخله امارات و عربستان در دستکاری نتایج انتخابات عراق مطرح شده بود در حال حاضر نیز این دو کشور تحت حمایت آمریکا هزینه هنگفتی برای جلوگیری از تشکیل یک دولت منظم و کارآمد در عراق صرف کرده‌اند.

وابستگی برخی سران سیاسی عراق به محور آمریکایی-سعودی نیز زمینه لازم برای نفوذ این محور به رویدادها و تحولات مختلف عراق را فراهم کرده است.

رسانه‌‌های غربی-سعودی؛ زبان فتنه در عراق

 اما در شرایطی که بعد از آشوب‌آفرینی برخی طرفداران جریان صدر و ورود شاخه نظامی این جنبش به میدان ، برخی درباره تکرار حوادث خشونت‌آمیز سال 2019 و رفتن به سمت یک اغتشاش خطرناک هشدار می‌دادند، رسانه‌های وابسته به آمریکا و عربستان از همان ابتدا تبدیل به تریبون اصلی حمایت از آشوب‌ و به عبارت دیگر زبان فتنه در عراق شدند.

در حالی که بحران سیاسی و درگیری‌های اخیر در عراق در کانون توجهات منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته و کشورهای دوست و برادر عراق همچون ایران بر لزوم حل دیپلماتیک بحران مذکور و حل اختلافات سیاسی برای خروج از بحران تاکید دارند، دستگاه رسانه‌ای کشورهای حوزه خلیج فارس مواضع مشکوکی در رابطه با این تحولات اتخاذ کرده‌اند. آنچه که در فعالیت این رسانه‌ها جالب توجه به نظر می‌رسد این است که به جای پوشش اخبار درست از فضای عراق در صدد فتنه‌پراکنی هستند و به عبارت دیگر سیاست دولت‌های خود برای موج‌سواری بر اغتشاشات این کشور را اجرا می‌کنند.

علاوه بر رسانه‌های غربی و عربی، رژیم صهیونیستی نیز از قافله عقب نمانده و در تلاش برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود تحولات عراق است. در این بین شبکه‌های العربیه و الحدث عربستان که منعکس‌کننده سیاست‌های این کشور و دولت آن هستند گزارش‌های اغراق‌آمیزی از درگیری‌های مسلحانه در خیابان‌های بغداد منتشر کرده و سعی دارند این درگیری‌ها را یک جنگ شیعی-شیعی معرفی کنند. این شبکه‌ها ادعا می‌کنند که طرفداران چارچوب هماهنگی شیعیان و هواداران جریان صدر از چند روز قبل در منطقه الخضراء (منطقه سبز) بغداد اردو زده و آماده ورود به یک درگیری بزرگ هستند.

دروغ‌پراکنی شبکه العربیه از درگیری‌های مسلحانه بغداد

در همین راستا شبکه العربیه گزارشی ادعایی درباره تقابل «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر عراق با نیروهای حشد شعبی منتشر کرده و مدعی شد: «در پی شلیک گلوله‌های واقعی توسط نیروهای حشد شعبی ده‌ها تن از تظاهرات‌کنندگان عراقی مجروح شدند و در این میان برخی طرفداران جریان صدر ناچار به درگیری با مسلحان شدند. همچنین عناصر ناشناس به خبرنگاران حمله کردند».

برآشفته شدن فعالان و رسانه‌های سعودی از بازگشت آرامش به عراقشبکه‌های سعودی میدان‌دار آشوب در عراق؛ شعله‌ورکردن آتش فتنه هدف اصلی این رسانه‌ها

 

این ادعای شبکه العربیه درحالی است که «مقتدی صدر»  رهبر جریان صدر روز گذشته در نشست خبری خود درحالی که طرفدارانش را به عقب‌نشینی دعوت کرده و به آنها درباره عواقب اقدامات خشونت‌آمیزشان هشدار داد تاکید کرد که حشد شعبی هیچ ارتباطی با اتفاقات اخیر نداشته است.

شبکه مذکور سعوی در یک گزارش دیگر خود از تحولات عراق سعی در تخریب چهره نیروهای امنیتی این کشور داشت و مدعی شد که نیروهای امنیتی عراق با همراهی «شبه نظامیان تروریست» در تلاش برای کشتن تظاهرات‌کنندگان بوده و عامدانه مردم را هدف گلوله قرار می‌دهند.

این ادعا نیز درحالی است که مقتدی صدر از نقش نیروهای امنیتی در مدیریت اوضاع و آرام کردن فضای خیابان‌ها تمجید و اعلام کرد که این نیروها عملکرد خوبی داشتند. همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که شمار زیادی از قربانیان درگیری مسلحانه در خیابان‌های بغداد از همین نیروهای امنیتی بوده‌اند.

استقبال صهیونیست‌ها از آشوب‌های عراق

همانطور که گفتیم رژیم اشغالگر نیز همانند آشوب‌های سال 2019 تلاش کرد از قافله دوستان آمریکایی-عربی خود برای دمیدن در آتش فتنه عراق عقب نماند و رسانه‌های این رژیم نیز وارد میدان شدند. خوشحالی صهیونیست‌ها از وقوع جریانات خشونت‌آمیز در عراق و متشنج شدن فضای این کشور را می‌توان در سلسله توئیت‌های صهیونیست‌ها در شبکه‌های اجتماعی یافت که از درگیری‌های مسلحانه در خیابان‌های عراق استقبال کرده بودند.

یکی از صفجه‌های اجتماعی وابسته به رژیم صهیونیستی با انتشار تصویری از صحنه‌ درگیری‌های عراق نوشت: «شمارش معکوس برای پایان و نابودی عراق آغاز شده است و روزهای باشکوهی در انتظار ماست».

«ادی کوهن» روزنامه نگار و محقق صهیونیست در واکنش به حوادث اخیر عراق و حمله برخی طرفداران جریان صدر به ساختمان ریاست‌جمهوری این کشور  با انتشار توئیتی نوشت: ای مردم لبنان، از عراقی‌ها الگو بگیرید و وارد کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) شوید.  من مدت زیادی منتظر این لحظه بودم و به مردم «بین النهرین» تبریک می‌گویم.

البته این نخستین بار نیست که رسانه‌های غربی-عربی-عبری تبدیل به زبان فتنه در کشورهای منطقه می‌شوند و اساسا دستور کار آنها همین است. در کشوری مانند عراق نیز بعد از موفقیت‌های مقاومت در مبارزه با تروریسم داعش که از سوی دوستان و هم پیمانان غربی و عربی آن حمایت می‌شود، دشمنان عراق و ملت‌های اسلامی تنها امید خود را برای تحقق اهداف شومشان ایجاد اختلاف و فتنه انگیزی می‌دانند؛ از این رو از طریق رسانه‌های خود به دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله‌ای می‌پردازند.

بعد از  تحولات کشورهای عربی در سال 2011 موسوم به «بهار عربی» و حمله داعش به سوریه و عراق و درگیری در برخی از کشورهای عربی از جمله لیبی خسارت‌های متعددی ازطریق شبکه‌های غربی-عربی به ملت‌ها وارد شد و این رسانه‌ها ثابت کردند که به دنبال فتنه انگیزی هستند.

گزارش از علی عباسی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار عربستان سعودی اخبار عراق اخبار آمریکا اخبار عربستان سعودی اخبار عراق نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی زبان فتنه فتنه در عراق صهیونیست ها درگیری ها رسانه ها آشوب ها شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۷۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند

نخست‌وزیر عراق در اظهاراتی از جامعه بین‌المللی خواست که به مسئولیت‌های خود عمل کرده و جنگ ظالمانه علیه مردم غزه را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق امروز -شنبه- در یک سخنرانی در کنفرانس کار کشورهای عربی که به میزبانی بغداد در حال برگزاری است، گفت: برگزاری این کنفرانس در شرایط سخت و استثنایی در دو سطح منطقه و جهان برگزار می‌شود، زیرا تجاوزهای رژیم جنایتکار اسرائیل علیه مردم مقاوم غزه همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش خبرگزاری المعلومه، وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با تجاوزهای خود قوانین بین‌المللی، عرف جنگ و قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرد. صهیونیست‌ها با سیطره خود باعث شدند که برادران فلسطینی نیازهای زندگی روزانه از جمله غذا، دارو و مسکن امن نداشته باشند.

نخست‌وزیر عراق از جامعه بین‌المللی و موسسات آن خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و براساس قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی و مسئولیت انسانی و اخلاقی، جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غره را متوقف کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جهان امروز شاهد بحران‌هایی است که بر اقتصاد تمام جهان و اوضاع اجتماعی، روانی و اقتصادی ملت‌های عربی تاثیر منفی گذاشته است.

بر اساس این گزارش، فعالیت پنجاهمین دوره از کنفرانس کار کشورهای عربی صبح امروز در بغداد آغاز و تا چهارم ماه مه ادامه خواهد داشت. در این کنفرانس مسائل مرتبط با بازارهای کار و کارگران در کشورهای عربی بررسی خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان