Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی کارشناس اعتیاد: قهوه، مرگ خاموش است
حجت الاسلام مختاری گفت: در حال حاضر جهان پزشکی، چون از درمان اعتیاد عاجز مانده به نوعی یک شگرد به کار برده که میگوید اعتیاد ناشناخته است و به عناوین مختلف می‌خواهد اعتیاد را جرم تلقی کند؛ مثلاً آن را مرموز، لاعلاج، پیش رونده قلمداد می‌کنند تا اگر در این راه به نتیجه‌ای نرسیدند، توجیه داشته باشند. حجت الاسلام مختاری - مصرف سیگار و قهوه بالاترین آسیب بعد از مصرف مواد مخدر را دارد و نوعی مرگ خاموش محسوب می‌شود.
معاون دادستان مشهد: حفظ امنیت خانواده‌ها و نوامیس در بوستان‌های شهری خط قرمز ماست
معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی گفت: حفظ امنیت خانواده‌ها و نوامیس در بوستان‌های شهری خط قرمز ماست و دستگاه قضا از هیچ اقدامی برای حفظ امنیت این اماکن فروگذار نخواهد بود.

کندی اینترنت فروش اینستاگرامی‌ها را تا ۵۰ درصد کم کرده است
ایلنا: به‌دلیل کندی اینترنت و اختلال در توزیع پهنای باند در مردادماه ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند.


حمله به دو امام جماعت مسجد در قم
دو فرد، دو امام جماعت در قم را مورد ضربه و شتم قرار داده و مجروح کردند. حجت الاسلام بوستانی امام جماعت مسجد متحدالمومنین قم، از روحانیون مضروب این حادثه در خصوص وضعیت جسمی خود و حجت الاسلام حیدری گفت: بنده از ناحیه دست مجروح شده ام و تمام بدنم کبود است و حجت الاسلام حیدری در بیمارستان بستری است که امروز باید عمل جراحی شود.


مرگ دلخراش ده زن کارگر در حادثه‌ی شوشتر
ایلنا: هشتم شهریور بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی با مینی‌بوس حامل کارگران فصلی در محور جاده‌ای شهرک اندیشه و پل کابلی شهر شوشتر در استان خوزستان، ۱۶نفر کشته و ۹نفر مصدوم شدند. جان باختگان این حادثه از کارگران مزرعه کشاورزی بودند که از محل سکونت خود در حال حرکت به محل کار بودند. در بین جان‌باختگان تعدادی زن کارگر هم دیده می‌شود. احسان سهرابی (نماینده کارگران در شورایعالی حفاظت فنی وزارت کار) در ارتباط با این حادثه‌ی دردناک به مساله‌ی بی‌توجهی به جان کارگران و رفت و آمد با سرویس‌های ناایمن اشاره می‌کند و می‌گوید: خبر تصادف دلخراش کارگران فصلی مزارع شوشتر، کارگران را عزادار کرد. در این سانحه ۱۰ نفر زن و ۶ نفر مرد جان خود را از دست دادند؛ این حادثه کاملاً قابل پیشگیری بود، اما متاسفانه سهل‌انگاری شد.


عدم حضور رستم قاسمی در محل کار، ربطی به بازداشت اخیر یکی از مسئولان وزارت راه ندارد
معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به اینکه اخیرا با معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی صحبت داشته‌ام، گفت: وی به بنده گفت مهندس رستم قاسمی به خاطر مشکل جسمی و عمل پزشکی در سر کار حاضر نشده و همین موجب بروز شایعاتی شده، اما برخی نمایندگان هم به دیدار وی رفته‌اند و ایشان به کار خود ادامه خواهند داد. حسینی درباره بازداشت اخیر یکی از مسوولان وزارت راه گفت: با هر فرد متخلفی در هر وزارتخانه و دستگاهی برخورد خواهد شد. افراد دیگری هم بوده‌اند که وقتی تخلف آن‌ها برای دولت مشخص شده، برکنار شده اند و دستگیری این فرد ربطی به اینکه رستم قاسمی در محل کار حاضر نشده، ندارد و او همانطور که گفتم به علت مشکل جسمی به طور موقت در دفتر حاضر نشده، اگر چه در همین حال هم کار‌ها را پیگیری کرده است.

تاج زاده از اوین به بیمارستان منتقل شد
فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاجزاده از انتقال او به بیمارستان خبر داد. به گفته محتشمی‌پور، تاجزاده در تماس تلفنی با او اعلام کرده به خاطر مشکل قلبی به بیمارستان بقیه‌الله منتقل شده است. همسر تاجزاده از قول او اعلام کرد قرار است با حضور وکیل خود لایحه دفاعیه بنویسد.

هاشمی طبا: تاج به کجا وصل است؟
رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: چرا وزارت ورزش و آقای سجادی ساکن نشسته و هیچ اقدامی نمی‌کند، امروز اگر جلوی این وضع گرفته نشود از فردا هر کسی که مسبب وضع خراب است به خودش اجازه می‌دهد به عرصه کار بازگردد و از همه هم طلبکار باشد. هاشمی طبا گفت: تصور می‌کنم آقای تاج روابط خاصی با برخی افراد دارد که جرات کرد کاندیدا‌ها شود و متاسفانه افراد رسیدگی کننده ایشان را تایید صلاحیت نیز کردند و بدتر از همه و صدافسوس که ریاست نیز به ایشان رسید. *نمی دانم کار این مملکت به کجا رسیده که فردی که برخلاف همه قوانین و معیار‌ها مربی خارجی به کشور آورده و ضرر زیادی را به ملت تحمیل کرده، دوباره در صدر مدیریت قرار می‌گیرد.


وزیر راه: مسکن را ارزان می‌کنیم
رستم قاسمی با بیان "مسکن را برای خانه‌دار شدن مردم ارزان می‌کنیم. " گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب مسئولیت ما را در بخش مسکن بیش‌تر کرد. قاسمی با یادآوری این‌که فاصله عرضه و تقاضای مسکن ناشی از عدم انجام اقدامات لازم در بخش مسکن در حوزه مسکن در دولت گذشته است و باعث افزایش قیمت شد، اظهار کرد: برای اجرای اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن باید زیرساخت‌ها فراهم می‌شد که یکی از این کار‌ها طراحی سامانه ثبت‌نام و شناسایی اراضی مورد نظر و طراحی سایت‌ها بود.


۳ خودروی ایرانی مورد توجه روس‌ها قرار گرفت
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت اظهار کرد: تولید خودرو یک فرآیند دانش بنیان است و مسئول ایجاد فناوری و یکپارچه سازی (پلتفرم و طراحی خودرو)، بخش هایتک خودروسازی است. در هیچ کجای دنیا خودروسازی وجود ندارد که ظرفیت تولید یک میلیون خودرو را داشته باشد و همه اجزای آن را بومی سازی و مونتاژ کند، بنابراین اگر بخواهیم به سمت دانش بنیان شدن خودرو حرکت کنیم باید دستاورد‌های خود را تجمیع و محصول نهایی را تولید کنیم. منطقی در پاسخ به این سوال که آیا توانمندی فناورانه خودرو در کشور وجود دارد یا خیر؟ افزود: این توانمندی در کشور وجود دارد، اما به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم. معمولاً در خودروسازی نیاز به نیرو‌های تحصیل کرده داریم که از نظر تربیت نیرو‌های مهندس جایگاه چهارم را دارا هستیم. وی با اشاره به بازار‌های بین المللی محصولات داخلی گفت: چند محصول را به روسیه برده‌ایم که خودرو‌های تارا، دنا، و شاهین مورد توجه قرار گرفت و به احتمال زیاد بخشی از حجم صادراتی خودرو‌ها مربوط به همین محصولات خواهد بود.

قرارداد‌های بازیکنان و مربیان سرخابی‌ها افشا می‌شود
امروز چهارشنبه نماد معاملاتی پرسپولیس در بازار پایه نارنجی فرابورس باز شد و قیمت هر سهم آن ۳۴۴۹ ریال معامله شد و ارزش روز این باشگاه ورزشی ۳۶۲۹ میلیارد تومان ثبت شد. در این زمینه حسین قربانزاده امروز در ارتباط با خبر سیما گفت: با توجه به بورسی شدن این دو باشگاه مجموع قرارداد‌های بازیکنان، کادر فنی، مربیان این دو باشگاه، همچنین ابطال قرارداد‌های کادر فنی از طریق کدال افشا شده و به تدریج شفافیت این دو باشگاه یعنی استقلال و پرسپولیس با بورسی شدن آن‌ها افزایش می‌یابد و روند شفافیت برگشت‌ناپذیر است. وی افزود: در آینده آمار و جزئیات قرارداد‌های بازیکنان هم از طریق کدال منتشر می‌شود و از هر قرارداد یک نسخه برای سازمان بورس و یک نسخه برای سازمان خصوصی‌سازی داده شده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد افشای ارقام قرارداد‌های باشگاه با بازیکنان گفت: این مسئله نیازمند شفافیت است، بعد از نقل و انتقال بازیکنان یا مربیان باید اطلاعات قرارداد‌های آن‌ها افشا شود. چون به موجب قانون اگر اصراری در شرکت‌ها وجود دارد که موجب رقابت ناسالم بین شرکت‌ها می‌شود، حتما باید این اصرار افشا شود تا فعالان بورس و دست‌اندرکاران با توجه به اطلاعات موجود تصمیم‌گیری کنند.

ایرنا: روزی که دولت روحانی آمار تورم را سانسور کرد
ایرنا در گزارشی نوشت: مسئولان دولت دوازدهم با سانسور آمار بانک مرکزی درباره نرخ تورم تلاش داشتند مردم از فاجعه عملکردی آن‌ها مطلع نشوند و اکنون که دولت سیزدهم تورم‌های ۶۰ درصدی آن دولت را از سانسور خارج کرده، حامیان دولت گذشته به زیر سوال بردن صحت این آمار پرداخته‌اند. در ادامه آمده است: در پایان آذرماه ۱۳۹۷ و روز‌های آغازین دی‌ماه ۱۳۹۷ در حالی که طبق روال مرسوم باید بانک مرکزی آمار تورم آذرماه را منتشر می‌کرد، بانک مرکزی در اقدامی کم‌سابقه از انتشار آمار نرخ تورم آذرماه امتناع کرد. البته سایت بانک مرکزی، برای لحظاتی نرخ تورم آذرماه ۱۳۹۷ را روی خروجی خود قرار داد، اما پس از مدت‌زمان کوتاهی آن را حذف کرد. این آمار که برای دقایق اندکی منتشر شد، نشان می‌داد که تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه ۲۴ درصد و تورم نقطه به نقطه در آن ماه به بالای ۴۲ درصد رسیده است. این آمار بلافاصله با اعتراض مقامات رده‌بالای دولت حسن روحانی مواجه می‌شود و با هماهنگی مسئولان دولت با عبدالناصر همتی رئیس‌کل وقت بانک مرکزی، آمار تورم بانک مرکزی از آن ماه زیر تیغ سانسور رفت. اما از آن زمان تاکنون مرکز آمار نرخ تورم را اعلام می‌کند. اما چرا گزارش مرکز آمار درباره تورم در دولت گذشته سانسور نشد؟ پاسخ، مشخص است. از ابتدای سال ۱۳۹۷ نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی با سرعتی بیشتر از نرخ اعلامی مرکز آمار روند صعودی در پیش گرفته بود.


سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی همچنان پابرجاست
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: کاهش ۱۰۰ لیتری اعتبار کارت‌های سوخت ۳۰۰۰ تومانی، هیچ تاثیری بر مقدار سهمیه اصلی خودرو‌های شخصی ندارد. جلیل سالاری اظهار داشت: در حال حاضر ۱۹ میلیون خودروی سواری در کشور داریم که این خودرو‌ها دارای یک سهمیه ۶۰ لیتری با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان هستند که قابلیت ذخیره سازی تا ۹ ماه را دارد. وی افزود: در کنار این سهمیه اصلی، یک اعتبار سوخت هم برای کارت‌های خودرو‌های شخصی ایجاد کرده‌ایم که بین مردم به همان بنزین آزاد و یا ۳ هزار تومانی مشهور است با ظرفیت ۲۵۰ لیتر که در صورت استفاده نشدن، این اعتبار از بین می‌رود. از سال ۱۳۸۶ که ما نظام سهمیه بندی سوخت را اجرا کرده‌ایم این اعتبار متفاوت بوده و بسته به شرایط موجود تغییر کرده است. مثلاً در یک سال‌هایی ۵۰۰ لیتر بوده و در سال‌هایی هم ۳۰۰ لیتر و حالا با پایش سامانه هوشمند سوخت و داده‌هایی که ما جمع آوری کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که ظرفیت اعتبار بنزین با نرخ آزاد و ۳ هزارتومانی را به ۱۵۰ لیتر برای هر کارت سوخت خودروی شخصی کاهش دهیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مهدی تاج مقتدی صدر بسته ویژه خبری مهدی تاج فدراسیون فوتبال مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مهدی تاج مقتدی صدر حجت الاسلام رستم قاسمی بانک مرکزی وزارت راه خودرو ها نرخ تورم محل کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۷۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان

تین نیوز

​صنعت خودروسازی ایران این روزها در کنار زیاندهی شدید به دلیل دخالت های سیاسی دولت ها و مجالس و ضعف های مدیریتی، گرفتار زیاده خواهی سفته بازان و دلالان هم شده که از فاصله قیمتی وحشتناک کارخانه تا بازار برخی خودروها سودی به جیب بزنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، در سالهای اخیر داستان صنعت خودروسازی ایران به یکی از چالشهای مشهود اقتصاد ایران بدل شده است. در برهه های مختلف زمانی، اتهامات جدی به عملکرد خودروساز، دولت و قانون گذار در خصوص کوتاهی در انجام وظایف، حیف و میل منابع، عرضه محصولات کم کیفیت و انحصار گرایی وارد شده است.

تیغ تیز انتقاد به سمت خودروساز با زیان انباشته 100 هزار میلیاردی

از یک سو، در سالهای اخیر تیغ تیز انتقادات به سمت خودروسازان بوده و جدا از وضعیت محصولات ارائه شده به بازار وضعیت صورتهای مالی آنها با زیان انباشته 100 هزار میلیارد تومانی سوالات متعددی در ذهن کارشناسان و ناظران ایجاد کرده است.

در واقع این سوال مطرح  می شود که چگونه است که بازار خودروی ایران در اختیار چند خودروسازی محدود داخلی قرار گرفته و منابع سالیانه تا 8 میلیارد دلار ارز به این حوزه تخصیص یافته اما وضعیت نهایی تولیدات در مقایسه با محصولات خارجی، مورد تایید و رضایت مصرف کننده نیست.

نقش مخرب دولت با سیاست گذاری غیر اصولی در صنعت خودرو

از سوی دیگر، در مقاطع مختلف زمانی نیز نقش مخرب دولت در دخالتهای غیر استاندارد و سیاسی در صنعت خودروسازی مورد توجه قرار گرفته و بخشی از ناظران مشکلات این صنعت را ناشی از سیاست گذاریهای غیر اصولی و مداخله جویانه دولتهای مختلف مرتبط دانسته اند. در حالی که دولت سهم حداقلی را در شرکتهای خودروسازی دارد ولی مدیریت این شرکتها با دخالت مستقیم دولت تعیین می شود و تا حدودی مجلس هم طی سالهای گذشت دخالتهای سیاسی زیادی در صنعت خودروسازی کشور داشته است.

در سالهای اخیر و بعد از تشدید تحریمها و ناترازی بیشتر بین عرضه و تقاضای خودرو یک ضلع جدید نیز به پازل ناترازی خودرو در اقتصاد ایران اضافه شده است.

ضلع جدید گرفتاری صنعت خودرو؛ رانت خواهی مصرف کننده

طی سال های اخیر سیاست گذار صنعت خودرو، با مشی سیاسی متفاوت تصمیم گرفته علیرغم زیان انباشته صنعت خودرو،  از رویکرد تخصیص خودرو با محدودیت  قیمتی به متقاضایان و مصرف کننده نهایی استفاده کند. در این بین شاهد تشکیل صفوف بسیار سنگین متقاضیان برای استفاده از رانت قیمتی بین قیمت عرضه دولتی و بازار آزاد هستیم.

در واقع تلاش برای دسترسی به خودرو به تلاش برای دستیابی به رانت قیمت تغییر کرده است. این وضعیت که متقاضی را به رانت جوی جدید پازل خودرو تبدیل کرده، مشکلات صنعت خودروسازی کشور را بیش  از گذشته تشدید کرده است. موضوعی که اخیرا در خصوص خودروی پژوپارس به دلیل رانت بی سابقه در فاصله قیمت خودرو و بازار تبدیل به سوژه رسانه ای شده است.

در این بین به نظر میرسد جدای از نقش دولت و خودروسازی چه در بحث ناکارمدی مدیریتی و فنی و سیاست گذاریهای غیر اصولی بایستی به نقش مصرف کننده در استفاده از رانت قیمتی نیز توجه کرد.

جولان سوداگران در بازار خودرو/ دوستی خاله خرسه ی سفته بازان در جمع متقاضیان واقعی خودرو

نکته دیگری که جدا از ضعف مدیریتی و همچنین کوتاهی وزارت صمت در ساماندهی وضعیت خودرو با ابزار های مختلف از جمله واردات و یا برنامه ریزی برای افزایش تولید خودرو، باید به آن اشاره کرد، حضور سفته بازان و سوداگران در بازار خودرو است.

اتفاقی که در این روزها به وضوح در حال رخ دادن است حضور دلالان و سوداگران در قالب متقاضیان واقعی خودرو در بازار آشفته ی خودرو است. سابقه ی فروش های سابق دو شرکت خودرو سازی نشان می دهد به دلیل عدم مدیریت تقاضای واقعی، حجم خریدارانی که صرفا به دلیل سفته بازی در بازار خودرو حضور پیدا کرده اند، قابل توجه است.

طبق همین تجارب، می توان این ادعا را مطرح کرد، که بخش زیادی از حواشی این روزها خصوصا تجمعاتی که برای عرضه ی خودروی پژو پارس و افزایش قیمتی که این خودرو متناسب با سایر خودرو ها داشته است، اتفاق افتاده، احتمالا ردی از حضور سفته بازان در آن دیده می شود.

لازم به ذکر است به علاوه گلایه ی به حقی که برخی از خریداران خودرو در خصوص افزایش قیمت ها مطرح می کنند، اما این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که بسیاری از حواشی ایجاد شده توسط کسانی است که صرفا به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بازار خودرو و سفته بازی در این بازار هستند و اساسا مصرف کننده ی واقعی به شمار نمی روند.

و کلام آخر اینکه، صنعت خودروی کشور که باید بدون دخالت های سیاسی دولت و مجلس به دست مهندسان و دانشمندان حوزه صنعت کشور زبانزد باشد، گرفتار موجی از رانت خواری ها از جوانب مختلف شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس
  • وزیر تندرو صهیونیستی پس از واژگونی خودرویش به بیمارستان انتقال یافت
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • «برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!
  • شجاعی: علت پشت کردن بازیکنان به تیم ملی والیبال باید روشن شود/ کسب سهمیه المپیک شرط دارد
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • والیبال ایران و یک درد قدیمی؛ پشت کردن به تیم ملی برای قراردادهای میلیاردی!
  • ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین