نگاهداری: بازآرایی مردمی حکمرانی، پیشران تحقق گام دوم انقلاب است
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۷۷۴۱
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه بازآرایی مردمی حکمرانی، پیشران تحقق گام دوم انقلاب است، گفت: تقلیل حکمرانی مردمی به خصوصی سازی و تفکیک آن به اغراض سیاسی و آلودن آن به تعارض منافع مدیران دولتی، جفا به مردم و انقلاب است.
بابک نگاهداری در افتتاحیه نخستین رویداد ملی اقدام (ارتقای قابلیتهای دیوانسالاری از طریق مردمیسازی) که امروز (چهارشنبه ۹ شهریور ماه ۱۴۰۱) برگزار شد، گفت: ۴ رویکرد مجلس یازدهم شامل کارآمدسازی، مردمیسازی، شفافسازی و هوشمندسازی بوده که اجرای رویداد ملی اقدام، حرکتی در راستای تحقق مردمیسازی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه مشارکت مردم در اداره کشور از جمله موارد مورد تأکید امامین انقلاب بوده و هست، تصریح کرد: از ملزومات رشد و توسعه حکمرانی مردمی است و این بدان معناست که هم حکمرانی به مردم نیاز دارد و هم رشد کشور در گرو این نوع مشارکت است.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در قانون اساسی حکمرانی به سه بخش دولتی، خصوصی و مردمی تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: بخش دولتی به عنوان نماینده منافع عمومی، بازار به عنوان نماینده بخش خصوصی و نهادهای مردمی هم به دنبال همبستگی و نفع اجتماعی هستند که نمایندگی آن را تشکلها و گروههای مردمی برعهده دارند و نسبت به بخشهای دولتی چابکتر و نسبت به بخش خصوصی اجتماعیتر و انسانیتر هدفگذاری میکنند.
وی ادامه داد: در قانون اساسی دولت مکلف شده است که به روابط تعاونمحور و جلب مشارکت عامه مردم اهتمام ورزد و بر توسعه نظارت مردمی نیز تأکید دارد که در آن رد پای تشکلات مردمی قابل مشاهده است؛ همچنین بر مطالبهگری مردم و جایگاه تعاونی در اقتصاد ایران اشاره دارد که بیانگر ساز و کار اجتماعی و اقتصادی است؛ ضمن آنکه به مشارکت مردمی از طریق همکار با شوراها تأکید دارد بنابراین قانون اساسی چه در تصمیمگیری، چه مطالبهگری و چه نظارت و چه اجرا، بر ضرورت مشارکت جدی مردم تأکید کرده است و دارای مواد مترقی در این حوزه است.
نگاهداری یادآور شد: برخی اوقات به طور رسمی ریلگذاری مناسبی برای مشارکت مردمی در حکمرانی صورت نگرفته است یا به درستی پیادهسازی نشده بنابراین خلاءهایی در این زمینه وجود دارد که میطلبد این مشارکت مردمی را از بخش معلق خارج کنیم، از سوی دیگر باور مردم به اراده حاکمیت برای مشارکت آنها باید ایجاد شود که اگر شکل نگیرد مشارکت مردمی به طور جدی صورت نگرفته و از این مهم محروم خواهیم شد.
وی با اشاره به تاکید قانون اساسی بر استفاده حداکثری از مشارکت مردمی در حکمرانی، عنوان کرد: ضعف گفتمان و جایگاه مشارکت مردمی در برنامههای آموزشی، غلبه گفتمان بخش خصوصی بر بخش مردمی، ضعف قانون در حمایت از مشارکت کنندگان مردمی و عدم ریلگذاری دقیق برای مشارکت مردم، از جمله موانع پیش راه اجرای حکمرانی مردمی است.
نگاهداری افزود: در این زمینه تنها در بخش اجرا، اقدامات ناقصی انجام دادیم اما در سایر سطوح از جمله نظارت، مطالبهگری به طور جدی به آن پرداخته نشده و تنها به برونسپاری در بخش مشارکت مردمی اکتفا شده است. همچنین از نظر ساختاری نیز به تقویت ساختار حکمرانی در بخش مشارکتهای مردمی کمتوجهی شد و متأسفانه در این بخش سرمایهها پراکنده هستند که باعث شده است ساختار آن از قدرت لازم برخوردار نباشد کما اینکه قدرت بخش خصوصی در این زمینه منسجمتر است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به ۳ آفت مهم در حوزه مشارکت مردمی برای اداره کشور یادآور شد: حکمرانی مردمی اغلب به خصوصی سازی تقلیل داده شده و در این زمینه به سایر وجوه، تعاونیها و تشکلات مردمی کمتوجهی کردیم و چون خصوصیسازی جنبه مادیگرایی دارد اغلب مورد علاقه گروههای اجتماعی نبوده است بنابراین باید تبیین درستی از مفهوم مردمی سازی صورت گیرد. از سوی دیگر ما بسیاری موارد کار را در این حوزه سیاستزا کردیم و تخفیف مشارکت مردمی را به اغراض سخیف سیاسی تبدیل کردیم که باعث شد این مشارکت از مسیر اصلی خارج شده به گونهای که از آن بهره نبردیم. همچنین مشارکت مردمی را توسط مدیران دولتی آلوده کردیم چرا که برخی بستر مشارکت مردمی را برای این بخش باز کردیم باعث تعارض منافع و فساد شد و این آفت ها جفای به مردم و انقلاب بود.
وی بیان کرد: در گام دوم انقلاب، مشارکت مردمی به عنوان ابزار حکمرانی در قالب به کارگیری رویکردی تحولزا تعریف شده است که موضوع مهم و تأثیرگذاری است کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودهاند از نشاط جمعیت جوان برای حکمرانی استفاده شود بنابراین مرکز پژوهشها به این مطالبه رهبری لبیک گفت و دفتر حکمرانی و مدیریت رویداد اقدام را در دستور کار قرار داد.
نگاهداری یادآور شد: در این رویداد در سه ماه آینده با مشارکت نخبگان و جوانان به ایدهپردازی در خصوص نحوه مشارکت مردمی در حکمرانی خواهیم پرداخت به گونهای که در گام دوم انقلاب در ساختارها و ابزارها، نیاز به بازآرایی مردمی به صورت حداکثری باشد و نقش آفرینی آنها را بازتعریف کنیم که قطعا نقش موثری در رفع چالشهای کشور خواهد داشت.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تصریح کرد: مرکز پژوهشها در دوران جدید فعالیت خود به عدالت در اندیشهورزی و نوآوری تأکید دارد و با زیست بومی که در این مرکز برای تحقق این امر تشکیل میدهیم، فرصتهای برابری برای نخبگان سراسر کشور فعال در شرکتهای دانشبنیان، اندیشکدهها و پژوهشکدهها ایجاد کرده تا با کمک آنها، رسانهها و اهتمام مدیران مرکز شاهد شکلگیری این زیست بوم باشیم.
شایان ذکر است در پایان این مراسم از رویداد ملی اقدام (ارتقای قابلیتهای دیوانسالاری از طریق مردمیسازی) رونمایی شد./ایرنا
منبع: فردا
کلیدواژه: بابک نگاهداری مرکز پژوهش های مجلس مشارکت مردمی مشارکت مردمی گام دوم انقلاب حکمرانی مردمی مرکز پژوهش ها قانون اساسی مشارکت مردم مردمی سازی بخش خصوصی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۷۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایگاه مسجد باید محور همه فعالیتها قرار بگیرد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاشها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.
وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتلعام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبریهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمانهایش ادامه میدهد.
مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبههای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگیناپذیر انجام شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیتهای خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانهای منبر به تبیین ارزشهای و آرمانهای اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجاموظیفه سوق داد.
وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیتها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزشهای و آرمانهای اسلام بوده و باید هستههای مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.
مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بیدینی و الحاد پرهیز کنند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیادهسازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهلبیت علیهمالسلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.
وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.
مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکهای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.
کد خبر 6096117