Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

کارشناس حمل ونقل بین المللی با اشاره به کاهش عملکرد بنادر شمالی کشور، گفت: در این بنادر رغبت صاحبان کالا به صادرات غیرکانتینری به دلیل تعرفه های ارزانتر تخلیه و بارگیری و حمل نسبت به محمولات کانتینری است.

به گزارش تین نیوز، بررسی آمار سازمان بنادر و دریانوردی نشان می دهد طی 7 ماه سال 2022 میلادی، مجموع تناژ انواع کالا های تخلیه و بارگیری شده در بنادر تجاری شمالی ایران شامل آستارا، انزلی، کاسپین، نوشهر، فریدون کنار و امیرآباد، نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته 20 درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر تخلیه و بارگیری کالا در بازه اشاره شده از 3.6 میلیون تن به 2.9  میلیون تن رسیده است.

در رابطه با آمار عملکرد کانتینری بنادر شمالی ایران نیز روندی مشابه دیده می شود. به طوریکه در مدت یاد شده نسبت به دوره مشابه در سال قبل، حدود 9 درصد کاهش روی داده و از 9167 TEU به 8425 TEU رسیده است. این در حالی است که جمع تناژ کالا های ترانزیتی عبوری از بنادر تجاری ایران افزایش نسبی داشته اما این عملکرد آنقدر نبوده که بتواند آمار کل فعالیت بنادر شمالی ایران را طی 7 گذشته نسبت به سال قبل افزایشی کند.

 

دلیل کاهش فعالیت بنادر شمالی

علیرضا چشم جهان، تحلیلگر مسائل حمل و نقل بین المللی در این رابطه می گوید: علاوه بر مسائل تجاری بین ایران و کشور های نوار ساحلی خزر، افزایش مدت انتظار صاحبان کالا و ترانزیت کنندگان برای تخصیص یافتن کشتی جهت حمل محمولات از مبدا بنادر شمالی ایران به مقصد بنادر آکتائو (قزاقستان)، آستاراخان (روسیه) و همچنین طولانی بودن مدت حمل کالا ها (ترانزیت تایم) توسط کشتی ها به خصوص به مقصد بندر آستاراخان و همچنین افزایش متناوب کرایه حمل دریایی توسط شرکت های کشتیرانی، از جمله عوامل مهم کاهش مجموع آمار فعالیت بنادر تجاری شمالی ایران بوده است.

چشم جهان افزود: مشکل کشتی های تجاری در دریای خزر برای عبور از کانال ولگا برای رسیدن به بندر آستاراخان روسیه، به علت کاهش عمق آب و عدم لایروبی کانال توسط طرف روسی و برخی نابسامانی های دیگر منجر به طولانی شدن مدت انتظار کشتی ها در لنگرگاه برای عبور از ولگا شده و از تعداد سفر کشتی ها کاسته و طبیعتا ظرفیت کلی حمل دریایی در حوزه دریای خزر را کاهش داده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه به نظر نمی رسد در آینده نزدیک اقدام شاخصی برای رفع مشکلات کانال ولگا جهت سهولت دسترسی به بندر آستاراخان انجام شود و با نزدیک شدن فصل سرما، مشکل یخ زدگی کانال نیز به مشکلات قبلی اضافه می شود، در کوتاه مدت چاره ای جز افزایش تعداد کشتی های موجود در ناوگان به خصوص در مجموعه کشتیرانی دریای خزر نیست.

کارشناس حمل ونقل ادامه داد: البته در این مبحث دیپلماسی اقتصادی هم مهم است تا از طریق مراجع دیپلماتیک اهمیت رفع مشکلات کانال ولگا به اطلاع طرف روسی رسانده شده و از آنها درخواست انجام اقدامات اساسی شود.

چشم جهان  بیان کرد: وضعیت تردد کشتی ها به بندر آکتائو (قزاقستان) به مراتب بهتر از بندر آستاراخان (روسیه) است و امیدوارم با شروع فصل صادرات غلات قزاقستان به ایران تعداد کشتی های تخصیص یافته برای تردد در مسیر بنادر شمالی ایران و بندر آکتائو افزایش پیدا کند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در بنادر شمالی باعث کندی انجام کار ها و تطویل مدت تخلیه و بارگیری کشتی ها می شود، رغبت صاحبان کالا به صادرات غیرکانتینری کالا ها به دلیل تعرفه های ارزانتر تخلیه و بارگیری و حمل نسبت به محمولات کانتینری است.

وی تاکید کرد: بنابراین ضمن حل مسائل زیرساختی و تقویت توان تجهیزاتی بنادر تجاری شمال کشور، باید برای اصلاح نظام تعرفه ها به گونه ای که تخلیه، بارگیری و حمل دریایی کالا ها با استفاده از کانتینر را برای صادرکنندگان توجیه پذیر سازد، اقدام شود.  تحقق چنین حرکتی باعث تسریع تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر مبدا و مقصد و افزایش ظرفیت در دسترس برای حمل دریایی کالا های صادراتی و ترانزیتی می شود.

وی همچنین گفت: با تکمیل لایروبی مجتمع بندری آستارا که سازمان بنادر و دریانوردی کشور وعده انجام آنرا طی روز های آتی داده، می توانیم در فصل پاییز و زمستان شاهد ورود کشتی های رو-رو به این بندر باشیم که با حجم انبوه برای حمل دریایی کامیون و تریلر های حامل محصولات باغی و کشاورزی و کالا های صادراتی و ترانزیتی و انواع خودرو های سبک و سنگین ترانزیتی به کار می روند.

وی ادامه داد: ضمن این که این موضوع می تواند به افزایش آمار فعالیت بنادر تجاری شمالی ایران به ویژه در گیلان که در مجاورت 3 استان حاصلخیز اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد، کمک کند.
 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تین سازمان بنادر و دریانوردی بنادر تجاری بارگیری کالا حمل و نقل آکتائو کشتی بندر آستاراخان دریای خزر بندر آکتائو قزاقستان بارگیری کشتی کشاورزی خودرو آذربایجان شرقی آذربایجان غربی حمل و نقل دریایی تعرفه حمل و نقل بنادر تجاری بنادر شمالی ایران تخلیه و بارگیری بندر آستاراخان فعالیت بنادر بنادر تجاری حمل دریایی کالا ها کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۷۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟

طبق آمار‌های بانک مرکزی، خانوار‌های حاضر در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر که ثروتمندان کشور را تشکیل می‌دهند، از دهک‌های پایین، که همان افراد با سطح درآمد و هزینه کمتر هستند، تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، هفته گذشته بود که مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، از آمار نرخ تورم در نخستین ماه سال جاری رونمایی کرد. در گزارش مرکز آمار، نرخ‌های تورم به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نیز محاسبه و ارائه شده‌اند.

علت تفاوت تورم دهک‌ها به شیوه هزینه‌کرد آن‌ها برمی‌گردد؛ خانوار‌های ایرانی با هر سطح درآمد و هزینه، سبد مصرفی متفاوتی دارند و از برخی کالا‌ها و خدمات بیشتر و از برخی از آنها، کمتر مصرف می‌کنند. از سوی دیگر، میزان افزایش قیمت‌ها در دسته‌بندی‌های گوناگون این کالا‌ها و خدمات متفاوت است و همین تفاوت سبب اختلاف تورم‌های ثبت شده برای دهک‌های هزینه‌ای است.

طبق آمار‌های بانک مرکزی، خانوار‌های حاضر در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر که ثروتمندان کشور را تشکیل می‌دهند، از دهک‌های پایین، که همان افراد با سطح درآمد و هزینه کمتر هستند، تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که در حالی نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۳ در کل کشور معادل ۳۸.۸ درصد بوده، دهک اول کمترین نرخ تورم سالانه، معادل ۳۴.۷ درصد را ثبت کرده و این رقم در بالاترین دهک هزینه‌ای در سطح ۴۰.۱ درصدی قرار گرفته است. به این ترتیب، اختلاف بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه دهک‌های هزینه‌ای برابر با ۵.۶ واحد درصد بوده که در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۰.۲ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش نرخ تورم با بالا رفتن در دهک‌های هزینه‌ای، در بررسی نرخ‌های تورم ماهانه و نقطه به نقطه فروردین ماه نیز دیده می‌شود.

نرخ تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۳ برای دهک هزینه‌ای اول برابر با ۲.۴۴ درصد بوده و این رقم با افزایش تدریجی در دهک‌های بالاتر، به ۲.۷۷ درصد در دهک هزینه‌ای دهم رسیده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در دهک اول کمترین میزان خود یعنی ۲۸.۱ درصد را ثبت کرده است. با این وجود، این بار دهک نهم شاهد بیشترین تورم نقطه به نقطه به میزان ۳۱.۶ درصد بوده است.

چرا نرخ تورم دهک‌های بالاتر بیشتر است؟

مهم‌ترین علت اختلاف نرخ تورم در بین دهک‌ها، ضریب اهمیت کالا‌های و خدمات در سبد مصرفی این خانوارهاست. طبق داده‌های مرکز آمار، کالا‌های خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، اهمیت بیشتری در سبد مصرفی خانواده‌های دهک‌های پایین‌تر دارد، اما در دهک‌های بالاتر، اهمیت کالا‌های غیرخوراکی بیشتر می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهند که ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در دهک اول ۴۲.۴ درصد بوده و این رقم در دهک دهم به ۲۱.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل، دهک اول ۵۷.۶ درصد از هزینه‌های خود را به کالا‌های غیرخوراکی و خدمات و اختصاص داده و این میزان در دهک دهم برابر ۷۸.۴ درصد بوده است.

از آنجا که در فروردین ماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه کالا‌های غیرخوراکی و خدمات، بالاتر از کالا‌های خوراکی بوده، دهک‌های بالاتر که هزینه بیشتری برای این کالا‌ها می‌کنند، شاهد نرخ تورم بیشتری بوده‌اند.

دیگر خبرها

  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • ماجرای توقف قطار ترانزیتی افغانستان در ایران چیست؟
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی