Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-01@16:56:46 GMT

مرگ دلفین ۲متری ایران در نوار ساحلی بحرکان

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۷۸۵۷

به گزارش صدای ایران،مصطفی حق‌زاده، رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان در اهواز اظهار کرد: در پی دریافت گزارش مبنی بر به گل نشستن لاشه دلفین در سواحل بحرکان، یگان حفاظت این اداره با همکاری یک نفر از همیاران محیط زیست با طی مسافت چندین کیلومتری در نوار ساحلی بحرکان به وسیله موتورسیکلت، موفق به کشف لاشه یک دلفین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این گونه دلفین از نوع گوژپشت و ضمیمه یک کنوانسیون cites است که در خلیج فارس و خوریات منطقه زندگی می‌کند و با بررسی وضعیت ظاهری آن دلیل مرگ احتمالا اشتباه ناوبری بوده است.

حق زاده عنوان کرد: دلفین‌های گوژپشت معمولا در آب‌های کم عمق نزدیک ساحل دیده می‌شوند و وابستگی آنها به زیستگاه‌های نزدیک سواحل باعث شده با بعضی از فعالیت‌های انسان در تماس مستقیم باشند و همین امر آنها را در معرض خطر جدی مانند گیر افتادن در تور ماهیگیری، تصادف با قایق، آلودگی و تخریب زیستگاه ناشی از فعالیت انسانی قرار می‌دهد.

وی افزود: همچنین صید گونه‌های هدف مورد تغذیه دلفین و در فصل تابستان که صید میگو انجام می‌شود از جمله ترال کشی می تواند بر زیست دلفین‌ها اثرگذار باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان در شرح ابعاد این دلفین بیان کرد: طول بدن این دلفین حدود ۲ متر و به وزن تقریبی ۱۰۰ کیلوگرم و طول باله سینه آن ۳۴ سانتی‌متر است که به علت فساد لاشه، نمونه گ‌برداری و تعیین جنسیت آن امکان‌پذیر نبود.

وی همچنین در خصوص کشف لاشه نهنگ در حدود سه کیلومتری لاشه دلفین افزود: به دلیل فساد لاشه و مرگ بیش از یکماه از آن امکان شناسایی و  نمونه‌برداری برای این اداره میسر نبود.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۷۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد و اکنون حدود ۵۰ درصد تالاب آب‌گیری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حقابه هیرمند اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیئت حاکمه افغانستان در خصوص حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب صورت گرفته است.

وی افزود: سیلاب‌ها در منطقه به ما کمک می‌کنند تا هامون شرایط بهتری پیدا کند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم، بتوانیم انحرافی که روی این رود وجود دارد را مسدود کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد و اکنون حدود ۵۰ درصد تالاب آب‌گیری شده است.

کد خبر 749681

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست