Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: ذبح اسلامی روش انسانی‌تر و بهداشتی‌تر است چراکه خون بیشتری از لاشه خارج می شود و بسیاری از کشورها ذبح اسلامی را بهداشتی‌تر می‌دانند. آژانس امنیت غذایی کانادا نیز روش ذبح اسلامی را بهداشتی‌تر می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سبحانی امروز _ چهارشنبه نهم شهریورماه_ در مراسم افتتاحیه همایش ملی_منطقه‌ای «امنیت غذایی، فرهنگ‌سازی غذای حلال»، اظهار کرد: سال‌ها پیش همایش‌های دوره‌ای «غذای حلال، زندگی پاک» توسط سازمان دامپزشکی کشور برگزار می‌شد و همایش فعلی نیز در این راستا می‌تواند به بهبود روند ذبح اسلامی در کشور کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در روش ذبح اسلامی خروج مکفی و ناگهانی خون از بدن رخ می‌دهد و در روش ذبح غربی از گلوله، ساچمه یا میله استفاده می‌شود که درد بسیار زیادی به حیوان متحمل می‌شود اما روش ذبح اسلامی نظیر خوابی عمیق است؛ بنابراین ذبح اسلامی روش انسانی‌تر و بهداشتی‌تر است چراکه خون بیشتری از لاشه خارج می‌شود و بسیاری از کشورها ذبح اسلامی را بهداشتی‌تر می‌دانند. آژانس امنیت غذایی کانادا نیز روش ذبح اسلامی را بهداشتی‌تر می‌داند.

مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مأموریت سازمان دامپزشکی تدوین دستورالعمل و جذب ناظرین شرعی است که ساعت‌ها روی آن کار، تدوین آن نهایی شد و به زودی ابلاغ می‌شود که هر ناظر شرعی نیز می‌تواند از آن استفاده کند و براساس این دستورالعمل ناظران ارزیابی عملکرد می‌شوند.

تغذیه، دغدغه اصلی بشر

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی نیشابوری عصر امروز _ چهارشنبه نهم شهریورماه_ در مراسم افتتاحیه همایش ملی_منطقه‌ای «امنیت غذایی، فرهنگ‌سازی غذای حلال»، اظهار کرد: بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی بشر تغذیه است که گوشت یکی از مصداق اعلای آن محسوب می‌شود.

وی افزود: در طول تاریخ در رابطه با گوشت دو نگاه افراط و تفریط وجود داشته است و خوشبختانه نگاه دین مقدس اسلام در رابطه با استفاده از گوشت، نگاهی اعتدالی است. بدون شک اگر نکات فقهی شیعه و امامیه در رابطه با تغذیه برای دنیا تبیین شود، معجزه‌ای علمی به حساب می‌آید.

مسئول استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در قم ادامه داد: هیچ حکمی از سوی شارع به ما نرسیده است، مگر اینکه پشتوانه‌ای داشته باشد. پشتوانه این حکم اگر جنبه ایجابی دارد در آن مصلحتی است و اگر حرام و مکروه است، مفسده‌ای در آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: خداوند متعال حکیم است و شخص حکیم کار لغو و بیهوده انجام نمی‌دهد؛ بنابراین شارع خداوند است و این احکام که فعل خداوند است، لغو و بیهوده نیست و برخواسته از یک مصلحت است که اگر نگاه ما این باشد، در عمل ما نیز اثر خواهد داشت.

حجت‌الاسلام رحمانی نیشابوری تصریح کرد: احکام شرعی به گونه‌ای بیان شده که نیازهای بشر را در جمیع جهات مدنظر گرفته است. اعتقاد بر این است که انسان از جسم و روح تشکیل شده است که هر دو ابعاد مفصلی دارند. احکام شرعی تمام نیازهای جسمی و روحی انسان را در نظر گرفته و دنیای انسان را به آخرت انسان و آخرت وی را به دنیای انسان گره زده است.

وی گفت: هنر اسلام این است که امور حیوانی صددرصد را به امور معنوی قدسی ملکوتی تبدیل می‌کند. رعایت احکام شرعی از جمله ذبح دام، در جسم انسان و گوشتی که ذبح می‌شود تأثیرگذار است. احکام اسلامی از جمله آداب مورد نظر در ذبح نه تنها از نظر معنوی مؤثر است، بلکه از نظر جسمی نیز اثرگذار است.

کد خبر 601407

منبع: ایمنا

کلیدواژه: امنیت غذایی تامین امنیت غذایی کرونا و تهدید امنیت غذایی امنیت غذایی سازمان ملل ذبح دام شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روش ذبح اسلامی امنیت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۸۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور

 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،  حاضرین در جلسه هم اندیشی مسئولین فنی بهداشتی شرکت‌ها، کارخانجات و مراکز عرضه مواد پروتئینی با رئیس شبکه دامپزشکی و کارشناسان اداره کل خواستار ارتقاء جایگاه حقوقی، مالی و اداری مسئولین فنی بهداشتی شدند.

در این جلسه که با حضور بیش از ۳۰ نفر از مسئولین فنی بهداشتی در محل شبکه دامپزشکی برگزار شد دکتر سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: مسئولین فنی بهداشتی بازوی توانمند بخش دولتی در تحقق سلامت و امنیت غذایی در سطح جامعه می‌باشند و بایستی جایگاه آنها از هر نظر ارتقاء یابد.

سپس دکتر رضا افشاریان کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در ارتباط با تعهد، حضور بموقع مسئولین در سر کار، گزارش دهی مستمر و نمونه برداری بصورت ادواری و غیر ادواری مطالبی ارائه کرد.

در ادامه مسئولین فنی بهداشتی حاضر در جلسه نقطه نظرات خود در ارتباط با افزایش تعرفه‌های حقوقی، بیمه، مالیات وسختی شرایط کار  را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود