Web Analytics Made Easy - Statcounter

قویت جریان صدر درصحنه سیاسی عراق طی چند ماه گذشته مدیون تغییر قانون انتخاباتی عراق از اکثریت تناسبی به اکثریت ساده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه‌های امروز چهارشنبه نهم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر معظم انقلاب و فرازهایی از توصیه‌های ایشان به دولت و نیز مسئله آشوب‌های سیاسی در عراق میان صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای دولت در صدر توجه روزنامه‌ها قرار دارد، روزنامه جوان با نگاهی به نکاتی که رهبر فرزانه انقلاب در این جلسه مطرح کرده‌اند نوشت:

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به نکات بسیار مهمی اشاره فرمودند، این دیدار ازلحاظ زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ انتقادات وارده به دولت گذشته مدیریت راهبردی کشور، عدم همراهی باسیاست‌های کلان نظام، عبور از خطوط قرمز، عدم اهتمام کافی به امنیت ملی کشور، عدم هماهنگی میان قوا، سوءاستفاده از اختلافات جناحی، سیاسی، قومی و مذهبی بود.

جوان در ادامه نوشته است:

انقلاب اسلامی به لحاظ فلسفی انقلاب ارزش‌هاست؛ اما متأسفانه برخی از مسئولان و دولتمردان دانسته یا نادانسته به تضعیف ارزش‌ها و یا جابه‌جا کردن ضد ارزش‌ها باارزش‌ها پرداخته‌اند که نتایج آن را می‌توان در وضعیت فرهنگی و عفاف و حجاب جامعه مشاهده کرد. یکی از دستاوردهای سیاسی مهم دولت سیزدهم توجه به مفاهیم ارزشی ازجمله اخلاق و معنویت، ایثار و گذشت، صداقت و شجاعت، برادری و دوستی و حمایت از جبهه مقاومت و تفکر بسیجی، اعتقادات مذهبی و آرمان‌های انقلابی است.

روزنامه ایران نیز در یادداشتی به تحلیل این دیدار مهم پرداخته و نوشته است:

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولت گفتند: «مراقب باشید کاره‌ای روزمره، شمارا غرق نکند و برای اینکه دچار این آفت نشوید با یک طرح کلان و نقشه جامع و قابل توضیح برای مردم حرکت کنید.» روشن است که این دولت، گرفتار انبوهی از گره‌های گشوده نشده و معطل‌مانده از سوی دولت پیشین است و البته این سخن به معنی فرافکنی و ارجاع غیرمسئولانه به گذشته نیست. کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌های دولت قبل، مثال‌زدنی و منحصربه‌فرد بودند و ازاین‌جهت، شرایط کنونی را نباید با شرایط دیگر مقایسه کرد. وقتی جامعه و حاکمیت به بیرون از خود، شرطی و وابسته و هر حرکت اصلاحی به اراده دیگران متوقف می‌شود، حاصل نیز جز این نخواهد بود. این وضع خاص و اضطراری، خودبه‌خود دولت را به‌سوی رفع «حوائج روزمره» و «معضلات جاری» سوق می‌دهد، چراکه دولت نمی‌تواند نسبت به دغدغه‌های فوری و حیاتی بی‌تفاوت باشد. پس سخن در این نیست که این پاره از کنشگری دولت کنار نهاده شود و فارغ از چالش‌های روزمره، فقط وفقط به آینده نظر افکنده شود، بلکه می‌توان یک «ترکیب معقول» از این دو جنبه را به هم آمیخت. نباید میان این دو، یکی را انتخاب کرد و دیگری را نادیده انگاشت. تدبیر جامعه، آمیزه‌ای از اندیشه‌ورزی درباره مسئله‌های امروز و فردا است.

پایان یک روز ماجراجویی شیخ عراقی در بغداد

تحولات عراق سوژه داغ در شماره امروز روزنامه‌ها محسوب می‌شود. روزنامه هم‌میهن در یک سناریونویسی به شیوه رسانه‌های سعودی پای تهران را به میان جنگ شهری در بغداد کشیده و نوشته است:

مقتدی صدر پس از یک دوره نزدیکی به جمهوری اسلامی به‌تدریج از نیروهای متحد ایران در عراق فاصله گرفته و در روزهای اخیر به‌طور علنی با آنان درگیر شده است. به‌زعم مقتدی صدر، ایران و آمریکا، سرزمین عراق را به‌صورت میدان رقابت و درگیری خود درآورده‌اند و این رقابت و درگیری، از چشم او، مانع ثبات و توسعهٔ عراق شده است. صدر که در سال‌های اخیر ملی‌گرایی عربی را در شعارهای خود پررنگ کرده است، خواهان قطع نفوذ آمریکا و جمهوری اسلامی در عراق است و به همین جهت نیز به کشورهای عربِ مخالف جمهوری اسلامی به‌خصوص عربستان سعودی نزدیک شده است. چنین نگاهی، مقتدی و حامیان او را در برابر گروه‌های شیعهٔ متحد ایران در عراق قرار داده است؛ گروه‌هایی که برای خنثی‌سازی فعالیت‌های مقتدی با یکدیگر ائتلاف کرده و «چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه» را تشکیل داده‌اند.

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود به تحولات عراق پرداخته و نوشته است:

تحولات اخیر رخ‌داده در عراق ریشه‌های دورتر و جدیدتری دارد که ریشه اصلی و دورتر در خود قانون اساسی عراق است که به نحوی تدوین‌شده که زمینه بروز اختلاف و یا معطل شدن کارهای دولت وجود دارد و نیازمند رفتار متمدنانه و رفتار عاقلانه از سوی جامعه است. اگر جامعه نتواند این رفتار و برخورد معقول را انجام دهد تا بحث دموکراسی را عملی کند همه این امور محتمل بوده، هست و پیش می‌آید. از طرف دیگر عراق البته سابقه کودتاهای متعدد، ناامنی، اشغالگری، حضور اشغالگران انگلیسی در مقطعی از تاریخ، عثمانی‌ها در دوره‌های قبل‌تر و آمریکایی‌ها در دوره جدیدتر را دارد. حضور نیروهای خارجی در طول زمان‌های اشغال‌شان آثاری برجای گذاشته و نیروهای به آن‌ها نزدیک‌تر شده‌اند که باعث بروز این‌گونه رفتار شده که همچنان نیز وجود دارد.

روزنامه کیهان نیز با اشاره به شکست پروژه آمریکایی آشوب سازی در عراق می‌نویسد:

آن نصیحت‌ها و این واکنش خام صدر که بیشتر از هر چیز مطابق میل آمریکا و رژیم صهیونیستی بود غائله‌ای برپا کرد که آب در آسیاب آمریکا و متحدانش ریخت. طرفداران صدر بغداد، بصره و... را به آشوب کشیدند و کاخ ریاست جمهوری را اشغال کردند و... حتی رسانه‌های عراقی خبر دادند اعضای شاخه نظامی جریان صدر، با نیروهای امنیتی در مناطق مختلف عراق درگیر شدند. رسانه‌های عراقی بامداد سه‌شنبه گزارش دادند که اعضای گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر، به مرکز فرماندهی پلیس بصره حمله کردند.

کیهان در ادامه گزارش خود نوشته است:

 همچنین برخی از منابع مدعی شدند که ۴ ساعت پس از عقب‌نشینی نیروهای سرایا السلام از سامرا و آمدن به بغداد جهت آشوب‌آفرینی، هسته‌های گروه تروریستی داعش به تعدادی مناطق در ۳ کیلومتری سامرا تسلط یافته‌اند. اینجا می‌توان پرسید که چه چیزی بیشتر از ظهور مجدد داعش در عراق می‌تواند دشمنان عراق و شیعیان را شاد کند!

روزنامه همشهری نیز در یادداشتی به ماجراجویی مقتدی صدر در عراق اشاره‌کرده و نوشته است:

تقویت جریان صدر درصحنه سیاسی عراق طی چند ماه گذشته مدیون تغییر قانون انتخاباتی عراق از اکثریت تناسبی به اکثریت ساده است، صدری‌ها با تغییر شرایط انتخاباتی راحت‌تر توانستند به پارلمان عراق راه یابند و حتی اکثریت را به دست‌گیرند. از همین رو آن‌ها برای خود سهم قابل‌توجهی در انتخابات نخست‌وزیری قائل هستند و انتظار دارند که نخست‌وزیر آتی عراق با توافق آن‌ها راهی دفتر نخست‌وزیری شود و از همین رونیز باوجودآنکه نمایندگان جریان صدر از ۲ ماه پیش استعفای خود را از پارلمان عراق اعلام کردند، اما همچنان انتظار داشتند محور تحولات را در دست‌گیرند. از همین رو جریان صدر حتی پس از استعفای نمایندگان خود اجازه نداد تا چارچوب هماهنگی نامزد نخست‌وزیری را به پارلمان بفرستد و اعتراضات اخیر نیز تحت تأثیر همین قدرت‌نمایی صدری‌ها در بغداد صورت گرفته است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت ویژه های مشرق مرور روزنامه ها روزنامه هم میهن روزنامه ایران روزنامه آرمان ملی جبهه مقاومت روزنامه کیهان دولت سیزدهم عراق خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت رهبر معظم انقلاب روزنامه ها جریان صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

سفیر عربستان در ایران با تاکید بر پیشرفت قابل توجه مناسبات تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد خبر داده و اعلام کرد که به زودی یک مقام ارشد سعودی به تهران سفر خواهد کرد و همچنین شرایط لازم برای عمره‌گزاران ایرانی فراهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناسبات ایران و عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته شاهد گام‌های جدیدی در مسیر صلح و آشتی سازنده و تاریخی بوده و در همین راستا روز گذشته دوشنبه عمره‌گزاران ایرانی برای اولین بار بعد از سال 2016 وارد فرودگاه مدینه منوره شدند.

در این راستا «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در تهران طی گفتگویی با روزنامه الشرق با تاکید بر گسترش روابط تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد و نیز سفر قریب الوقوع معاون «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به تهران خبر داد.

سفیر سعودی اعلام کرد که انتظار می‌رود طی چند روز آینده و قبل از آغاز حج تمتع، 6 هزار زائر ایرانی برای حج عمره عازم مکه شوند و بعد از پایان مناسک حج تمتع امسال در عمره بر روی زائران ایرانی باز خواهد شد. این امر بعد از رعایت همه شروط فنی عربستان توسط طرف ایرانی صورت می‌گیرد که سازمان هواپیمایی و آژانس‌های مربوطه عربستان آن را تایید کرده‌اند.

عبدالله العنزی تاکید کرد که برای حضور در مراسم بدرقه عمره گزاران ایرانی به فرودگاه بین المللی در تهران رفتم و در کنار مسئولان ایرانی و شخصیت‌های دینی از ساعت 2 بامداد تا زمان پرواز هواپیما در ساعت 6 صبح در این مراسم حضور داشتم.

وی در ادامه خبر داد که «محمد نوار العتیبی» دیپلمات سعودی به عنوان سرکنسول عربستان در مشهد انتخاب شده و بلافاصله بعد از انجام اقدامات لازم که احتمالا دو هفته طول خواهد کشید در یکی از هتل‌های مشهد به عنوان مقر موقت کنسولگری عربستان فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

دیدار سفرای ایران و عربستاندیدار و گفت‌وگوی سفرای ایران و عربستان در لبنان/ تاکید بر لزوم جلوگیری از گسترش جنگ غزه

این دیپلمات سعودی درباره اقدامات انجام شده جهت سفر شهروندان عربستان به ایران نیز گفت که شهروندان سعودی قبل از سفر به ایران باید موافقت رسمی وزارت کشور را از طریق سامانه «ابشر» کسب کنند و موضوع ازسرگیری سفرها میان ایران و عربستان در دست بررسی قرار دارد.

وی تاکید کرد که مناسبات تهران و ریاض در همه سطوح و زمینه ها شاهد پیشرفت بوده و سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی دو طرف ادامه دارد. همچنین «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان به زودی به تهران سفر خواهد کرد. هفته آینده نیز هیئتی از سازمان توسعه صادرات عربستان سعودی وارد ایران می‌شود و در اکسپو تهران حضور خواهد داشت. همچنین «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز در اجلاس داووس مشارکت خواهد کرد.

پس از گذشت 9 سال وقفه، صبح دیروز، دوشنبه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤلان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح خبر نداریم
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط