Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@15:06:42 GMT

چرا خمیازه می‌کشیم؟

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۹۲۸۱

خمیازه کشیدن یک عمل طبیعی است که همه ما بارها آن را تجربه کرده‌ایم، از یک نوزاد تازه متولد شده گرفته تا پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها و پیرترین مردم کره زمین و حتی حیوانات هم خمیازه می‌کشند. ناطقان: خمیازه کشیدن بسیار عادی است اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که علت آن چیست و چرا گاهی خمیازه می‌کشیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم در واقع هیچ کس دقیقا نمی‌داند علت این عمل چیست اما نظریه‌های مختلفی درباره آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه قصد داریم با سه نظریه به سوال علت خمیازه کشیدن چیست پاسخ دهیم.
علت خمیازه کشیدن چیست؟
نظریه اول

اولین نظریه این است که ما در مواقعی که خسته شده‌ایم یا حوصله‌مان سر رفته نمی‌توانیم به طور طبیعی و عمیق نفس بکشیم و به دلیل کند و سطحی شدن تنفس، بدن اکسیژن کمتری نسبت به حالت عادی دریافت می‌کند.

خمیازه کشیدن کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری به خون رسیده و دی‌اکسیدکربن از بدن خارج شود، به عبارت دیگر خمیازه کشیدن یک واکنش غیر ارادی بدن است تا سطح اکسیژن و دی‌اکسیدکربن خون را کنترل و تنظیم کند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد این نظریه دلیل اصلی خمیازه کشیدن را به درستی توضیح داده اما اگر این طور است پس زمان‌هایی که بدن ما اکسیژن کافی دریافت می‌کند نیازی به خمیازه کشیدن نیست و مواقعی که دی‌اکسیدکربن بدن افزایش می‌یابد باید تعداد خمیازه‌ها بیشتر شود اما همه ما می‌دانیم که این طور نیست.

چرا خمیاز می‌کشیم
نظریه دوم

دومین نظریه این است که خمیازه کشیدن باعث کشش ریه و بافت‌های ریوی می‌شود. این عمل انعطاف پذیری عضلات و مفاصل را به دنبال داشته و باعث افزایش ضربان قلب و هوشیاری را بیشتر می‌کند.
نظریه سوم

یک سری افراد نیز بر این باور هستند که خمیازه کشیدن واکنش بدن نسبت به توزیع مجدد ماده روغن مانندی به نام سورفکتانت است که به روان بودن داخلی ریه کمک می‌کند. طبق این نظریه اگر خمیازه نمی‌کشیدیم تنفس عمیق بسیار سخت و دشوار می‌شد.

از همه این‌ها گذشته، جالب‌ترین نظریه درباره خمیازه مسری بودن آن است و همه ما می‌دانیم این نظریه درست است. حتما دیده‌اید وقتی کسی در یک جمع خمیازه می‌کشد بقیه افراد نیز ناخودآگاه شروع به خمیازه کشیدن می‌کنند. جالب‌تر این که حتی فکر کردن به خمیازه نیز ما را به خمیازه می‌اندازد. برچسب ها: خمیازه کشیدن ، عمل طبیعی ، خسته شدن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خمیازه کشیدن عمل طبیعی خسته شدن خمیازه کشیدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین،‌ از صبح امروز تصاویر و کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حمله یک سگ ولگرد به یک پسر ۱۲ ساله کرجی درحال باز نشر است.

بنا بر فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پسر بچه ۱۲ ساله کرجی در پارک بهار محدوده کرج نو مورد حمله وحشتناک سگ‌های بلاصاحب قرار می‌گیرد که توسط چند نفر در پارک او را از دهان سگ بیرون کشیدن و نجات دادند.
این پسر بچه در پی حمله سگ‌ زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود.

او از ناحیه صورت (لب،بینی، پلک و گونه) دو تا دست و ران دچار مصدومیت شده است.

طی تماس‌های صورت گرفته با مدیریت پسماند موضوع توسط کارشناسان درحال برسی است و ابعاد مختلف حادثه از سوی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

کد خبر 847547 منبع: فارس برچسب‌ها استان البرز خبر مهم سگ بدون صاحب

دیگر خبرها

  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • از خواسته‌های خود پا پس نمی‌کشیم/ چرا باید اسیران را بدون اطمینان از پایان جنگ آزاد کنیم؟
  • از خواسته‌های خود پا پس نمی‌کشیم