Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، افتتاح و بهره‌برداری ۱۵۰ فضای کتابخانه‌ای در قالب کتابخانه‌‌های نهادی، مشارکتی، مستقل و سالن مطالعه و افزایش ۴۵ هزار و ۳۴۱ متر مربعی زیربنای در این مراکز فرهنگی طی سال اول دولت سیزدهم از پایان مردادماه ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ صورت گرفته است.

مروری بر عملکرد یک ساله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

در بخش افتتاح فضای کتابخانه‌ای، استان‌های خراسان رضوی با ۲۶ مورد، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵ مورد، فارس با ۱۴ مورد و خراسان شمالی با ۱۱ مورد در میان استان‌هایی که بیشترین افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای را داشته‌اند؛ و استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و همدان سایر استان‌هایی هستند که در یک سال گذشته شاهد افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در افتتاح کتابخانه و افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای

شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور پس از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور است. کارنامه آماری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه توسعه کتابخانه‌ها از مرداد سال ۱۴۰۰ تا مردادماه سال جاری حاکی از آن است که ۶۲ کتابخانه نهادی با ۲۱ هزار و ۸۰۳ متر مربع؛ ۲۱ کتابخانه مشارکتی با ۶ هزار و ۴۷۵ متر مربع؛ ۴ کتابخانه مستقل با زیربنای ۴۷۲ متر مربع، ۶۳ سالن‌ مطالعه با زیربنای ۱۶ هزار و ۵۹۱ متر مربع به فضای کتابخانه‌ای کشور اضافه شده است. 

بهره برداری از ۹ کتابخانه سیار و ۲۵ کتابخانه روستایی طی یک سال

یکی از رویکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی برای توسعه کتابخانه‌های عمومی در سال‌های اخیر، استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های سیار با هدف عادلانه کردن دسترسی همه مردم ایران به کتاب بوده است. در این زمینه تاکنون در ۱۶ استان کشور، کتابخانه سیار راه‌اندازی شده است و در حال حاضر ۳۵ واحد فعال شامل ۳۳ کتابخانه سیار نهادی، یک کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه سیار مستقل مشغول ارائه خدمات به نقاط محروم هستند.

 در این آمار ۲۵ کتابخانه روستایی، ۹ کتابخانه سیار، ۲ کتابخانه مرکزی شهرستان، یک کتابخانه مرکزی استان و ۵ پیشخوان خدمات کتابخانه عمومی وجود دارد که با هدف عدالت‌محوری و فراهم ساختن دسترسی اقشار مختلف به اماکن فرهنگی استاندارد در اقصی‌نقاط کشور به چرخه فعالیت کتابخانه‌های عمومی پیوسته‌اند.

بر این اساس تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ تعداد ۳هزار و ۷۲۸ باب کتابخانه عمومی شامل ۲ هزارو ۷۳۵ باب کتابخانه نهادی، ۸۵۴ باب کتابخانه مشارکتی، ۲۷ باب کتابخانه مستقل و ۱۱۲ باب سالن مطالعه در سطح کشور به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می پردازند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نهاد کتابخانه های عمومی مهدی رمضانی کتابخانه های عمومی کشور نهاد کتابخانه های عمومی فضای کتابخانه ای کتابخانه سیار باب کتابخانه متر مربع یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۰۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت

محمود اکرامی فر درباره برنامه «سرزمین شعر» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفت: این برنامه شعر را به یک گفتمان عمومی و از یک گزاره محفلی به یک گزاره عمومی تبدیل کرد، به طوریکه شعر را در جامعه رواج داد و توانست دوباره به زندگی عمومی، گفتگو‌ها و ارتباطات کلامی مردم برگرداند.

وی افزود: موسی عصمتی یکی از شاعرانی بود که بخاطر جاذبه رسانه‌ای و شعر خوبش از او استفاده کردم و در گروه من قرار داشت. اشعار او را در صفحه مجازی ام منتشر کردم و بازخورد‌های زیادی از آن گرفتم.

این شاعر و داور برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» گفت: بیش از صد هزار نفر از این صفحه من بازدید کردند و شعر این شاعر حدود ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. خیلی‌ها برای ما نوشتند که با این شعر زندگی کردند و حتی به گریه افتادند. می‌توانم بگویم سرزمین شعر برنامه خوبی بود و می‌تواند بهتر هم شود.

برنامه «سرزمین شعر» در ادامه هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر از ۲۶ اسفند پارسال در قالب مسابقه شعر به روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت و فرصتی شد برای شنیدن اشعار جشنواره و انتخاب شاعران برتر بود. در قسمت اول این برنامه غزلی از موسی عصمتی درباره پدر و کارگران معدنعلاوه بر اینکه حضار برنامه را تحت تاثیر قرار داد، با اقبال عمومی هم همراه شد.

(پدر)

پدرم را خدا بیامرزد، مردِ سنگ و زغال و آهن بود
سال‌های دراز عمرش را، کارگر بود، اهل معدن بود

از میان زغال‌ها در کوه، عصر‌ها رو سفید برمی‌گشت
سربلند از نبرد با صخره، او که خود قله‌ای فروتن بود

پا به پای زغال‌ها می‌سوخت! سرخ می‌شد، دوباره کُک می‌شد
کوره‌ای بود شعله‌ور در خود، کوره‌ای که همیشه روشن بود

بار‌هایی که نانش آجر شد، از زمین و زمان گلایه نکرد
دردهایش، یکی دوتا که نبود! دردهایش هزار خرمن بود

از دل کوه‌های پابرجا، از درون مخوف تونل‌ها
هفت خوان را گذشت و نان آورد، پدرم که خودش تهمتن بود

پدرم مثل واگنی خسته، از سرازیر ریل خارج شد
بی خبر رفت او که چندی بود، در هوای غریب رفتن بود

مردِ دشت و پرنده و باران، مردِ آواز‌های کوهستان
پدرم را خدا بیامرزد، کارگر بود، اهل معدن بود

منبع: صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی