Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@06:28:01 GMT

اجرای دو برنامه نقالی و پرده خوانی در اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۰۵۳۴

اجرای دو برنامه نقالی و پرده خوانی در اصفهان

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان از اجرای دو برنامه نقالی و پرده خوانی از سوی این مرکز در اصفهان و پخش یکی از این برنامه‌ها از سیمای مرکز اصفهان خبر داد.

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برنامه اول با عنوان «آئینه اختیار» پیرامون نقالی و پرده خوانی است که از دوران قدیم تا به امروز در ماه‌های قمری محرم و صفر اجرا می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، در این پرده خوانی‌ها که سیزدهم شهریور از سیمای مرکز اصفهان پخش خواهد شد، به موضوعات و رویدادهایی همچون عاشورا پرداخته می‌شده و مردم نیز استقبال خوبی از آن داشته‌اند.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان ادامه داد: در همین برنامه تدارک دیده شده یک بحث کارشناسی در حوزه نقالی و پرده خوانی با حضور اردشیر صالح‌پور از پژوهشگران حوزه هنرهای نمایشی به‌ویژه نمایش‌های آئینی اجرا خواهد شد و شرکت کنندگان می‌توانند از مباحث این بحث استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مرحوم مرشد ولی‌الله ترابی در بخش‌های نقالی نیز یکی از بزرگان و مفاخر نقل و پرده خوانی ایران است که، در این برنامه تلویزیونی نقالی می‌کند.

همچنین نقل داستان حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع) به صورت نمایشی و تصویری توسط استاد بیژن گنجعلی را در همین برنامه شاهد هستیم.

قربانی با بیان اینکه در این اجرا پیرامون حوزه نقل و نقالی بحث و بررسی می‌شود ادامه داد: استاد گنجعلی علاوه بر اینکه اجرای برنامه دارند در نشستی تحلیلی درباره نقالی و پرده خوانی شرکت می‌کنند و در خاتمه نیز اشاره‌ای به آئین‌های عاشورایی حضرت قاسم (ع) خواهد شد.

تلفیق تعزیه و پرده خوانی در محله کردآباد

وی در خصوص برنامه «صفاخانه ۲» که به اجرای همزمان تعزیه و پرده خوانی مربوط می‌شود، اشاره کرد و افزود: در رابطه با این برنامه به نتیجه رسیدیم که نقالی و پرده خوانی در دوران حاضر کمرنگ شده و کمتر به آن پرداخته می‌شود. تعزیه هم به اندازه کافی طولانی است و مباحث تحریفی زیادی دارد، در مجموع اینکه هر دو هنر در حوزه هنرهای آئینی ایرانی مظلوم واقع شده‌اند و هر چند هر دو از نظر فرم اجرا و محتوا غنی هستند و باید روی آنها کار شود.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان اضافه کرد: ما در این برنامه که در پارک محله کردآباد خیابان جی برپا می‌شود، دو هنر تعزیه و پرده خوانی را به مدت یک ساعت تلفیق کرده‌ایم که طی آن پرده‌ای نصب می‌شود و پرده خوانی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در یک جاهایی در این پرده خوانی شخصیت‌ها وارد می‌شوند و جان می‌گیرند و تعزیه می‌خوانند. حسن راکی و حسن قربانی در این برنامه مشارکت دارند.

قربانی گفت: مدیریت طرح پرده تعزیه به عهده پویا امامی از هنرمندان اصفهانی است ضمن اینکه دو نوازنده نیز کنار این کار هستند که فضاسازی می‌کنند. در مجموع یک کار آئینی جذاب و به‌روز شده و معاصرسازی شده اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مرکز هنرهای آئینی نیز همین موضوع معاصرسازی است که در رئوس کاری مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان قرار دارد.

به گزارش ایمنا، مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان، از مراکز تابعه اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که در عمارت هنرمند این شهر در خیابان ابن سینا واقع شده است.

کد خبر 601276

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کردآباد نقالی مراسم پرده خوانی خیابان جی هنرهای آیینی هنرهای ملی منصور قربانی عمارت هنرمند عمارت هنرمند اصفهان تعزیه صدا و سیمای مرکز اصفهان تعزیه و تعزیه خوانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نقالی و پرده خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۰۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: برای اجرای این طرح چهار کیلومتر شبکه آبرسانی، هزار و ۲۵۰ متر خط انتقال آب از چشمه به مخزن، ذخیره آب به حجم ۵۰ مترمکعب از جنس پلی اتیلن، خرید انشعاب و اجرای شبکه برق سه فاز و نصب ۳۵ فقره انشعاب با تجهیزات کامل نظیر کنتور اجرا شد.
کریمی افزود: برای اجرای این طرح ۵ میلیارد تومان هزینه شد.
روستای کهن دژ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در حدود صد کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • اجرای زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان
  • ساماندهی اتباع در ۱۴۰۳ ادامه دارد
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر