Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - اعظم سالار: مدت‌ها است که از اعتیاد به عنوان «بلای خانمان سوز» یاد می‌شود پدیده‌ای که می‌تواند آثار مخربی برای تمام جامعه داشته باشد آسیب‌هایی که از درون فرد، بیرون شخصیت وی تا خانواده و حتی جامعه را در بر می‌گیرد و شاید تا سال‌ها با افراد و جامعه باشد.

در مقابله با اعتیاد دو مقوله مهم باید مد نظر باشد پیشگیری و درمان؛ اما چرا تاکنون به صورت روز افزون شما معتادان افزایش یافته است؟ آیا طرح‌های اجرایی جواب نمی‌دهند؟ آیا پشتیبانی لازم صورت نمی‌گیرد؟ انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص نظرات خود را تشریح کرد که در ادامه می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*بهزیستی برای کاهش آسیب اعتیاد و پیشگیری از آنچه کارهایی انجام داده است؟

سازمان بهزیستی تجربه چندین ساله ارائه خدمات درمانی به بیماران وابسته به مواد را در قالب برنامه‌های مختلف و البته غیردارویی را دارد اما به دلیل چند وجهی بودن این بیماری و پیچیدگی موضوع، برای اثربخش شدن درمان موارد بسیاری باید مد نظر قرار گیرد که از جمله این موارد که در منابع بین‌المللی نیز منتشر شده در نظر گرفتن جنبه‌های رفتاری، روان شناختی، اخلاقی، شغلی و اجتماعی فرد در کنار مشکل مصرف مواد است. همچنین باید توجه داشت که مدل پیوستار مراقبت، طرح درمان انفرادی، مشاوره فردی و گروهی و.. نیز در درمان اعتیاد مؤثر هستند.

در این راستا بهزیستی استان سمنان مراکز و خدمات مختلفی دارد مثلاً مرکز کاهش آسیب (گذری - شبانه) در کنار اقداماتی مانند شناسایی پاتوق‌های آسیب خیز و ارائه خدمات کاهش آسیب توسط تیم سیار، راه اندازی مراکز درمان اعتیاد و صیانت از افراد بهبودیافته از جمله اقدامات ما در زمینه اعتیاد هستند.

در کنار این موضوعات، مراکز اقامتی میان مدت، مراکز سرپایی، مداخلات پیشگیری از اعتیاد و حفاظت از اقشار سالم جامعه در محیط‌های چهارگانه شهری، روستایی، آموزشی و کاری نیز در دستور کار بهزیستی قرار دارند. این اداره کل در سمنان با تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد در محله‌ها در راستای اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و بهره‌گیری مستمر از فضای مجازی و تولید محتوای مناسب در زمینه پیشگیری از اعتیاد اقدام می‌کند.

*صحبتی شده بود که بهزیستی با همکاری استانداری محلاتی را شناسایی کند درباره این طرح توضیح دهید؟

اجرای برنامه‌ها در محلات نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی و مرتبط در راستای برنامه‌های کاهش آسیب و پیشگیری از اعتیاد است، بهزیستی متناسب با بضاعت و توان خود اقداماتی شامل شناسایی محله‌های پرخطر در برخی شهرستان‌ها و ارائه خدمات توسط تیم سیار را انجام داده و می‌دهد.

از سوی دیگر اجرای برنامه‌های اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در قالب پروژه با انجام نیازسنجی و اولویت بندی نیازها با کمک تسهیل‌گران و تشکیل تیم‌های اجتماع محور با هدف افزایش نقش و مشارکت مردم در رفاه و سلامت خود از طریق تشکیل تیم‌های اجتماع محور با اولویت مناطق آسیب پذیر و در معرض خطر اعتیاد از دیگر اقدامات ما در زمینه مقابله با اعتیاد است.

مرکز ورزشی و تفریحی یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد

*آیا امکان بیان آمار تعداد معتادان تحت پوشش را دارید؟

گروه هدف ما به صورت دوره‌ای در مراکز مورد نظر تحت درمان قرار گرفته و پس از اتمام درمان ترخیص می‌شوند اما می‌توان این را گفت که رده سنی افراد مراجعه کننده به مراکز ۲۵ الی ۶۰ سال است.

* بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد، درمان و کاهش آسیب چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

بهزیستی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب، برنامه‌های مختلفی از جمله ارائه فراخوان عمومی و جذب متقاضی به منظور راه اندازی مراکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد، ارائه مجوز و بهره برداری مراکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد و… دارد.

همچنین همانطور که بیان شد شناسایی محلات و مناطق پرخطر برای ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در کنار صیانت و توانمندسازی افراد بهبود یافته پس از درمان، تهیه، تدوین و اجرای برنامه‌ها و خدمات پیشگیری از اعتیاد به صورت اجتماع محور در محلات شهری و روستایی و… نیز در دستور کار قرار دارد.

برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد در محیط کار با هدف ارتقای سطح آگاهی و دانش کارکنان با اولویت مناطق آسیب پذیر شامل برنامه کیان (کارمند یاری پیشگیری از اعتیاد در نهادهای اداری)، اجرای کارزارهای رسانه‌ای در سطح محلات و انجام تبلیغات آگاه سازی مناسب در سطح شهر و برگزاری همایش‌، جشنواره، مسابقات و نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد در سطح استان سمنان با محوریت سازمان‌های مردم نهاد از دیگر اقداماتی است که صورت می‌گیرد.

ما همچنین طرح پازک (پیشگیری از اعتیاد در زنان، کودکان و نوجوانان) با تدوین شناسنامه جامع برای محلات منتخب و اجرای مداخلات مشاوره‌ای، آموزشی و حمایتی لازم را نیز در استان سمنان اجرا کردیم از طرف دیگر آگاه سازی در فضای مجازی و اشتراک کلیپ‌های کاربین، خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ ارائه راهنمایی و مشاوره تلفنی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد از دیگر اقدامات ما است.

* در خصوص برنامه‌هایی که برای آینده در این زمینه دارید توضیح دهید؟

برنامه‌ها متمرکز بر صیانت و توانمندسازی افراد بهبود یافته از طریق راه اندازی مرکز صیانت و ارائه خدمات مدیریت مورد خواهد بود. جذب مشارکت دستگاه‌ها در ارائه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد از جمله مهمترین اقدامات ما محسوب می‌شود.

*چند مرکز ترک اعتیاد با مجوز بهزیستی استان مشغول فعالیت هستند آیا مجوز جدیدی برای فعالیت مراکز دیگر در سال جاری صادر می‌شود؟

۱۲ مرکز اقامتی و ۱۰ مرکز سرپایی، یک مرکز جامع درمان اعتیاد و یک مرکز کاهش آسیب در حال حاضر در سطح استان مشغول به فعالیت هستند. تعدادی موافقت اصولی مرکز اقامتی نیز صادر شده که توسط متقاضیان در سال جاری راه اندازی خواهد شد اما باید ابتدا موافقت و مجوز آنان صادر شود.

*آیا این زیرساخت‌ها با کمپ ترک اعتیاد فرق دارند؟

خیر همانطور که توضیح داده شد، ۱۲ مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد در سطح استان مشغول به فعالیت هستند، یک مرکز بانوان و ۱۱ مرکز آقایان در واقع به جز شهرستان سرخه، همه شهرستان‌های استان سمنان از این مراکز برخوردار هستند. ما خوشبختانه توانستیم در استان سمنان نخستین مرکز جامع درمان اعتیاد را با خدمات بسیار خوب افتتاح کنیم که گامی بلند در راستای درمان این بیماری است.

*مشکلاتی که سازمان بهزیستی در این حوزه دارد؟

کمبود متقاضی واجد شرایط به منظور افزایش تعداد مراکز اقامتی بهبود و باز توانی اعتیاد در استان سمنان و یا راه اندازی مرکز در شهرستان‌های فاقد مرکز درمان از جمله مسائلی است که با آن روبرو هستیم. مشکلات موجود متقاضیان در تأمین فضای فیزیکی و مکان مناسب مطابق با استانداردهای تخصصی در مناطق غیرمسکونی دیگر مشکلی است که در پیش پای ما قرار دارد.

از سوی دیگر همکاری بیشتر همه دستگاه‌ها در زمینه صیانت و توانمندسازی افراد بهبودیافته و خانواده‌ها، کمبود اعتبارات به منظور حمایت از اقشار ضعیف متقاضی درمان اعتیاد یک نیاز است که باید صورت گیرد.

*انتظار شما از مسئولان و مردم چیست؟

از مسئولان استانی انتظار می‌رود نسبت به همراه سازی و همگام سازی سایر دستگاه‌های مرتبط و مسئول در امر اعتیاد و مشارکت پذیری ارگان‌ها اقدام کنند و در راستای رفع چالش‌های موجود بین دستگاهی که خدمت رسانی به گروه هدف را مختل می‌کند، اقدامات لازم را صورت دهند.

از مسئولان کشوری نیز تقاضا می‌شود سیاست‌ها، برنامه‌ها و استراتژی‌ها به سمت صیانت و حمایت و توانمندسازی افراد بهبودیافته سوق یافته و رویکرد متمرکز بر کاهش عود مصرف مجدد و توانمندسازی خانواده‌ها متمرکز شود.

اعتیاد بیماری چند بعدی است که کل سیستم جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد و عوامل مختلفی در ابتلاء به آن نقش دارد. لذا ریشه کن کردن اعتیاد نیازمند مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های مرتبط و مشارکت مردم در محلات به صورت اجتماع محور است لذا ضروری است خلاءهای اجتماعی، خانوادگی، شخصی و روانی توسط متخصصان امر شناسایی شده و نظام مند و سازماندهی شده برای پیشگیری از اعتیاد اقدام شود.

کد خبر 5578766

منبع: مهر

کلیدواژه: اعتیاد بهزیستی استان سمنان کمپ ترک اعتیاد پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی هفته دولت بوشهر اربعین حسینی اربعین 1401 ویروس کرونا کرمانشاه افتتاح طرح عمرانی گرگان آمار کرونا قزوین اردبیل گناوه خراسان رضوی سانحه تصادف پیشگیری از اعتیاد توانمندسازی افراد کاهش آسیب اعتیاد اجرای برنامه ها درمان اعتیاد اجتماع محور ارائه خدمات استان سمنان کاهش آسیب راه اندازی اقدامات ما ترک اعتیاد دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۰۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید

اگر جایی خواندید که مواد مخدر می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهند، این یک دروغ محض است. در حقیقت یکی از عوارض شایع مصرف مواد مخدر، افسردگی است! رابطه بین مصرف مواد مخدر و افسردگی کاملا پیچیده بوده و نیاز به بررسی جامع دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، برخی از مواد مخدر با بروز احتمال افسردگی شدیدتری همراه هستند.

در این محتوا قصد داریم به مهم‌ترین دغدغه شما پاسخ دهیم که عبارت است از:

چه ارتباطی بین مصرف مواد مخدر و افسردگی وجود دارد؟

رابطه بین مصرف مواد مخدر و افسردگی، کاملا پیچیده و البته دوطرفه است. از یک طرف مصرف مواد مخدر می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد و از سویی دیگر افراد مبتلا به افسردگی در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدر هستند. بیایید به بررسی این روابط بپردازیم:

تاثیر مصرف مواد مخدر بر افسردگی مصرف مواد مخدر از ۳ طریق بر افسردگی اثر می‌گذارد:

تغییرات شیمیایی در مغز: مواد مخدر می‌توانند تعادل شیمیایی مغز را مختل کرده و باعث کاهش سطح انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین شوند که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند، این فرایند زمینه ساز ایجاد افسردگی است.

افزایش استرس: مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود که این‌ها از عوامل اصلی خطر افسردگی هستند.

مشکلات در زندگی: اعتیاد به مواد مخدر موجب مشکلات زیادی در زندگی فرد مانند مشکلات شغلی، مالی، خانوادگی و اجتماعی خواهد شد که همگی می‌توانند به افسردگی منجر شوند.

تاثیر افسردگی بر مصرف مواد مخدر

افسردگی می‌تواند زمینه سوءمصرف مواد مخدر را از راه‌های زیر افزایش دهد:

خوددرمانی: افراد مبتلا به افسردگی ممکن است برای تسکین علائم خود به مصرف مواد مخدر روی بیاورند.

عدم تمایل به زندگی: احتمال دارد افراد افسرده به دلیل احساس ناامیدی و بی تفاوتی نسبت به زندگی، مصرف مواد مخدر را به عنوان راهی برای فرار از واقعیت تلقی کنند. همچنین آن‌ها معمولا انگیزه کافی را برای زندگی ندارند، نبود انگیزه نیز می‌تواند منجر به مصرف مواد مخدر شود.

چه مواد مخدری بیشترین احتمال را برای افزایش افسردگی دارند؟

مواد مخدر مختلفی می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند. یکی از رایج‌ترین این مواد الکل است. از عوارض مصرف بیش از حد الکل، افسردگی است. الکل تعادل انتقال دهنده‌های عصبی در مغز را مختل کرده و منجر به بروز علائم افسردگی می‌شود. مصرف مواد افیونی هم مانند هروئین، کدئین و اکسی کدون می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. مواد افیونی باعث کند شدن سیستم عصبی مرکزی و ایجاد احساس غم و ناامیدی می‌شوند. این باعث می‌شود ترک قطعی این مواد مانند ترک قطعی هروئین چالش‌های مضاعفی داشته باشد.

متاسفانه مصرف ماری جوانا، به ویژه در افراد جوان، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش خواهد داد. یکی از عوارض مصرف، علائم روان پریشی مانند توهم و هذیان بوده که احتمالا منجر به افسردگی خواهند شد.

از عوارض مصرف کردن کوکائین افسردگی است. کوکائین موجب ایجاد علائم روان پریشی و افسردگی خواهد شد.

مصرف آمفتامین‌ها مانند شیشه و ریتالین نیز می‌تواند خطر بروز افسردگی را افزایش دهد. آمفتامین‌ها موجب اضطراب، بی خوابی و تحریک پذیری و در نهایت افسردگی خواهند شد.

چگونه مصرف مواد مخدر می‌تواند روی سلامت روانی تأثیر بگذارد؟

مصرف مواد مخدر با تغییر در عملکرد مغز، می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارند. با مصرف مواد مخدر تعادل انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در مغز مختل می‌شود. این امر منجر به بروز علائم افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانپزشکی خواهد شد.

همچنین مصرف مواد مخدر به سلول‌های مغزی آسیب رسانده و منجر به مشکلات حافظه، تمرکز و یادگیری می‌شود. علاوه بر مواد مذکور مواد مخدر باعث افزایش سطح استرس در بدن شده و استرس مزمن خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی را افزایش خواهد داد.

معمولا مواد مخدر منجر به اختلالات سلامت روان از قبیل اختلالات خلقی، اختلالات روانپریشی، اختلالات شناختی، اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیت می‌شود. همچنین مصرف مواد مخدر می‌تواند به توهم، هذیان و افکار خود کشی نیز بیانجامد.

چگونه می‌توان مشکلات افسردگی ناشی از مواد مخدر را درمان کرد؟

درمان افسردگی ناشی از مواد مخدر به عوامل مختلفی مانند شدت افسردگی، نوع ماده مخدر مصرفی و سابقه سلامت روان فرد بستگی دارد. اما به طور کلی، بهبود این نوع افسردگی شامل ترکیبی از درمان‌های روانشناختی و دارویی است که باید حتما توسط متخصصین سلامت روان که در حوزه اعتیاد نیز آموزش دیده‌اند، انجام شود. در اینصورت ترک اعتیاد روانی فرد انجام شده و برای همیشه از شر مواد مخدر خلاص می‌شود. روش‌های درمان اختلالات افسردگی ناشی از مواد مخدر به شرح زیر است:

درمان‌های روانشناختی

یکی از رایج‌ترین رویکرد‌های روانشناختی برای ترک اعتیاد افراد، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. در این نوع درمان روانشناس ترک اعتیاد به افراد کمک خواهد کرد تا افکار و رفتار‌های منفی خود را که به افسردگی آن‌ها دامن می‌زند، شناسایی و تغییر دهند.

درمان بین فردی (IPT) یکی دیگر از روش‌های ترک اعتیاد روانی است که به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند و روابط خود را با دیگران تقویت کنند.

درمان روان پویشی نیز ممکن است با توجه به ویژگی‌های بیمار انجام شود. این نوع درمان به افراد کمک می‌کند تا ریشه‌های افسردگی را در تجربیات گذشته خود کشف و سپس آن‌ها را حل کنند.

لازم به ذکر است که ترک مقوله‌ای پیچیده بوده و توصیه متخصصین اعتیاد این است که به هیچ عنوان برای درمان خود به تنهایی اقدام نکنید. یافتن یک مرکز ترک معتبر و دارای مجوز می‌تواند فرایند درمان را برای شما ایمن کرده و باعث شود تا بدون درد و خماری این مسیر را طی کنید.

درمان‌های دارویی

تجویز دارو‌های ضد افسردگی و تثبیت کننده خلق و خوی مناسب توسط روانپزشک ترک اعتیاد، همگام با پیش بردن جلسات روان درمانی می‌تواند در ترک روانی اعتیاد شما موثر باشد.

تغییر سبک زندگی

ورزش منظم، تغذیه سالم، خواب کافی و اجتناب از مصرف مواد مخدر از جمله کار‌هایی هستند که انجام آن‌ها می‌تواند به بهبود افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر کمک کند.

یادتان باشد که درمان افسردگی ناشی از مواد مخدر به زمان و تلاش نیاز دارد. برای این کار شما باید اراده کنید و سپس به دنبال کمک حرفه‌ای و پزشکی باشد. فراموش نکنید که فرد افسرده، ممکن است انگیزه لازم را برای گام برداشتن نداشته باشد، بنابراین حمایت حرفه‌ای و اجتماعی در این زمینه بسیار مهم است. در این راستا شما عزیزان می‌توانید از بهترین روانشناسان و روانپزشکان ترک برای درمان افسردگی خود بهره بگیرید.

دیگر خبرها

  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • شناسایی ۱۰ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در اراک
  • آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • یک مرکز معاینه فنی سنگین در پایانه شرق ایجاد می شود
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز