Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@23:06:22 GMT

غفلت تلخ سینما از اقتباس‌های ادبی

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۱۳۸۱

غفلت تلخ سینما از اقتباس‌های ادبی

رهبری بارها به هنرمندان سفارش کرده اند که برای ماندگاری و ترویج آثاری بر مبنای ادبیات پایداری و دفاع مقدس از آنها فیلم و یا سریالی ساخته شود، اما معمولا کج سلیقگی ها و هدایت بودجه به مسیری دیگر تاکنون مانع این کار شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» که روایتی از خاطرات زندگی کونیکو یامامورا (سبا بابایی)، یگانه مادر شهید ژاپنی است، رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» به نویسندگی حمید حسام و به همت انتشارات سوره مهر وارد بازار کتاب شده که تا به حال ۲۶ بار تجدید چاپ شده است.

مقام معظم رهبری در انتهای متن تقریظ خود بر این کتاب نوشته اند:« ساخت فیلم براساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و موثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدن به خانواده اسلامی و مردم مسلمان است و نباید از آن غفلت شود. »

رهبری بارها به هنرمندان سفارش کرده اند که برای ماندگاری و ترویج آثاری بر مبنای ادبیات پایداری و دفاع مقدس از آنها فیلم و سریال ساخته شود، اما با وجود تلاش هایی در این راه از طرف اهالی هنر، تاکنون کمتر فیلم و یا سریالی با اقتباس از این آثار راهی آنتن تلویزیون و یا پرده سینما شده است.

در ادامه این متن مروری داریم بر تقریظ های مقام معظم رهبری بر آثاری که محور اصلی آنها بانوان و زنان دلاوری بوده اند که خاطرات زندگی آنها به کتاب های ماندگاری تبدیل شده و بسیاری از هنرمندان در این سال ها تلاش داشتند تا با اقتباس از آنها فیلم و یا سریالی تولید کنند که اکثر آنها تاکنون بی نتیجه مانده است.

 

گلستان یازدهم

این کتاب خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان، به قلم بهناز ضرابی‌زاده است. کتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک ‌سال و هشت‌ماهه مشترک شهید چیت‌سازیان و همسرشان پرداخته است. فرمانده‌ای که در جبهه به دلیل مهارت‌های رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه با مادر و همسرش به اندازه‌ای با مهر و محبت رفتار می‌کرد که گویی این قلب رئوف هیچ‌گاه سابقه حضور در حرب و قتال را نداشت. «گلستان یازدهم» به زیباترین شکل توانسته‌ است قسمت مهمی از نیمه پنهان زندگی شهید چیت‌سازیان را به مخاطبان معرفی کند.

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: « این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید. هنیئاً له.

راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ی خود به‌روشنی نشان داده است.

در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب.»

محمد حمزه‌ زاده، رئیس وقت سازمان سینمایی حوزه هنری در سال ۹۶ در گفت‌وگویی از تولید فیلم براساس آثار شاخص ادبیات دفاع مقدس خبر داده و گفته بود: از حدود پنج سال پیش سازمان سینمایی بخشی را به نام مرکز متن تأسیس کرده که به اقتباس از آثار ادبی تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد که تاکنون برای آثاری همچون «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جاماند»، «مهمان صخره‌ها»، «دا» و «حرمان هور» فیلم نامه نوشته شده و نوشتن فیلمنامه ای بر اساس کتاب «گلستان یازدهم» نیز در دست بررسی است. هرچند تبدیل این فیلمنامه ها به آثار سینمایی و یا سریال به بودجه زیادی نیازمند است که تاکنون میسر نشده است.

من زنده ام

این کتاب در حوزه اسارت و بخشی از خاطرات نانوشته ۴ بانوی اسیر ایرانی به نگارش در آمده تا پاسخگویی بسیاری از سوالات بدون پاسخ در حوزه اسارت بانوان ایرانی در زندان های رژیم بعثی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد. عنوان کتاب که بر روی جلد چاپ شده، دستخط معصومه آباد است. آن روز که برای فرار از بی خبری مفقودالاثری برای خانواده اش یا هر کسی که می توانست فارسی بخواند نوشته بود: «من زنده ام. معصومه آباد.»

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: « بسم الله الرحمن الرحیم، کتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسم کردن زیبائی‌ها و زشتی‌ها و رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آنها را از ذهن‌ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن. این نیز از نوشته‌هایی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب بویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام می‌فرستم. ۹۲/۷/۵ »

شخص معصومه آباد در سال ۹۸ از تمایل ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت اثری سینمایی بر مبنای این کتاب خبر داده بود و پیش تر از آن نیز مدیر اجرایی نشر «بروج» که اتشارات این کتاب را برعهده دارد، از ساخت سریال و فیلم سینمایی با اقتباس از این کتاب پرفروش خبر داده بود؛ حتی در مقطعی رضا توکلی بازیگر و کارگردان از نوشتن فیلمنامه ای با اقتباس از این کتاب گفته بود که هیچ کدام تاکنون به نتیجه نرسیده است.

دا

این کتاب خاطرات راوی آن از روزهای آغازین جنگ و روزهای حمله ارتش بعثی عراق به خرمشهر و مقاومت‌های مردمی در این شهر را روایت می‌کند. در این کتاب سیده زهرا حسینی خاطرات خود از روزهای مقاومت و روزهای پس از آن را با جزئی‌ترین موارد روایت می‌کند تا آنجا که این گونه جزئی نگری و بیان لحظه لحظه وقایع باعث شده تا بسیاری آن را رمان بنامند ، حال آنکه این کتاب سراسر خاطرات واقعی و حقیقی سیده زهرا از آن روزها است.

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: « کتاب دا که حقا و انصافا کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان می‌دهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است ... این کتاب در گستره کشور هنوز شناخته نشده است؛ در حالی که چند صد هزار تا حالا چاب کردید. اگر «دا » شناخته شود، میلیون‌ها نسخه از این کتاب فروش خواهد رفت و میلیون‌ها نفر از محتوای این کتاب بهره خواهند برد... شما هزار کتاب «دا » می‌توانید تولید کنید. «دا » یک رگه‌ی ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید.»

با انتشار این کتاب در سال ۸۷ و استقبال بی نظیر علاقه مندان حوزه کتاب، «دا» در دو سال پیاپی عنوان پرفروش ترین کتاب رااز آن خود کرد تاجاییکه سینماگران بسیاری از جمله تهمینه میلانی و داریوش مهرجویی علاقه خود را برای ساخت اثری سینمایی و یا سریال با اقتباس از این کتاب اعلام کردند؛ در ادامه تهمینه میلانی حتی فیلمنامه «تنهایی پرهیاهو» را بر مبنای این کتاب نوشت و قرار بود اثری سینمایی با مشارکت حوزه هنری و انجمن سینمای دفاع مقدس به کارگردانی میلانی نیز ساخته شود.

اما جدی ترین تلاش ها در این حوزه را منوچهر محمدی و همایون اسعدیان انجام دادند که این تلاش ها نیز بی نتیجه مانده است؛ سال ۹۴ بود که همایون اسعدیان از موافقت اولیه صداو سیما با ۲۰ قسمت فیلمنامه این سریال خبر داد. سریالی که قرار بود در ۳۲ قسمت ساخته شود. اسعدیان در ابن باره در گفت و گویی عنوان کرده بود که قصه فیلمنامه ما همانند کتاب «دا» با ورود خانم حسینی به خرمشهر شروع می شود و دوران کودکی او را به تصویر می کشد و همزمان با نشان دادن و معرفی خانواده او داستان جلو می رود، سپس به تدریج وارد ماجرای جنگ می شویم و از چگونگی از هم پاشیدگی این خانواده روایت می کنیم. 

دیدار رهبری با راوی و نویسنده کتاب «فرنگیس»

فرنگیس

خاطرات فرنگیس حیدرپور اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم مهناز فتاحی است که به روایت خاطرات زنی شجاع که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند، می‌پردازد. رهبر انقلاب در سفرشان به کرمانشاه به این بانوی بزرگ اشاره کرده بودند و بر ثبت خاطراتش تاکید داشتند.

در سال ۱۳۵۹ پس از حمله عراق به روستای اوازین، مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند. فرنگیس که در آن زمان ۱۸ سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می‌گردند. اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس ضمن درگیری با عوامل عراقی کشته می‌شوند و فرنگیس در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد.

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: « بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد. »

اما آبان ماه سال ۹۷ بود که سازمان سینمایی حوزه هنری خبر از آغاز نگارش فیلمنامه ای بر اساس این کتاب داد و اعلام کرد که قصد دارد تا با اقتباس از این کتاب که جایزه سال کتاب دفاع مقدس را دارد، اثری سینمایی تولید کند. اثری که در حد و اندازه همان خبر باقی ماند.

دختر شینا

کتاب «دختر شینا» با قلمی روان به روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد.
بهناز ضرابی زاده نویسنده این کتاب در این باره می گوید: درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته بود. با توجه به آثار به عمل آمده، متوجه شدم قدم خیر در سن ۲۲ سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود ۵ فرزند، ازدواج نکرده و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد. این موضوع برای من بسیار تامل برانگیز بود، زنی که در روستا زندگی می کرد به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود. بنابراین تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب های زندگی این زن با او مصاحبه کنم.

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است:« بسمه‌تعالی، رحمت خدا بر این بانوی صبور و با‌ایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنجهای توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد.
جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود. شهریور۹۱»

نرگس آبیار قصد داشت تا پس از موفقیت های دو فیلم «شیار ۱۴۳» و «شبی که ماه کامل شد» نخستین سریال خود را برای تلویزیون با اقتباس از این کتاب تولید کند که محمد خزاعی، تهیه کننده این سریال با اعلام اینکه تلویزیون مخالف ساخت این کار است همه را شوکه کرد؛ خزاعی در گفت و گویی اعلام کرده بود که تلویزیون معتقد است فیلمنامه نباید براساس خود رمان نوشته شود، چون رمان تلخ است و فیلمنامه این سریال باید براساس ذائقه مخاطب تلویزیون تغییراتی داشته باشد. خانم آبیار هم بیان کرده که قرار نیست تغییراتی در فیلمنامه ارائه بدهد و تنها با همین شرایط و فیلمنامه فعلی حاضر است سریال را به تولید برساند. طبیعتا بعد از این نظر، با سیمافیلم به این نتیجه رسیدیم که این فیلمنامه امکان ساخت ندارد.

حوض خون

کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی از رخت‌شویی در دوران دفاع‌مقدس است که در ۵۰۴ صفحه، به قلم فاطمه‌سادات میرعالی نوشته و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چاپ شده است.

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب حوض خون آمده است:« اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ای از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.»

اما پیش از رونمایی از تقریظ رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، اواخر اسفند ماه سال گذشته، تقریظ ایشان بر کتاب «حوض خون» رونمایی شد و پیش از این مسؤول واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری اهواز در گفت و گویی خبر از ساخت فیلمی سینمایی با اقتباس از این کتاب داده بود و اعلام کرده بود که با رایزنی هایی که شده سال آینده این فیلم به مرحله پیش تولید خواهد رسید.

با مرور همه این کتاب ها و قول و قرارها و اخباری که خبر از ساخت فیلم و یا سریالی بر اساس این کتاب ها داده بودند و عملا تاکنون هیچ کدام از آنها به نتیجه عملی نرسیده، این امید وجود دارد که ساخت فیلمی درخصوص زندگی تنها مادر شهید ژاپنی عملی و راهی پرده سینماها شود.  

بیشتر بخوانید؛

مروری بر تقریظ‌های رهبری در سال ۱۴۰۰/ کتاب‌هایی که جان تازه‌ای گرفتند

منبع: دانا

کلیدواژه: فیلم و یا سریالی اثری سینمایی فیلمنامه ای ساخت فیلم دفاع مقدس حوزه هنری ساخته شود بر مبنای کتاب ها بر کتاب حوض خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۱۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، کتاب «یوسف گم گشته باز آید» پیرامون زندگی (تولد تا شهادت) سردار سرافراز اسلام شهید یوسف صادقیان یکی از شهدای ماهشهر است.

نویسنده کتاب «یوسف گم گشته باز آید» زندگی شهید صادقیان را تشریح می‌کند و این کتاب سرشار از درس‌های تربیتی، اخلاقی و انسانی برای آحاد جامعه است.

پیکر شهید صادقیان بعد از ۱۴ سال به آغوش خانواده بازگشت و در گلزار شهدای ماهشهر آرام گرفت.

کتاب «یوسف گم گشته باز آید» به قلم نویسنده و پژوهشگر ماهشهری فاطمه حیاتی تألیف و توسط انتشارات خوش آوازه اریترین در سراسر ایران منتشر شد.

دیگر خبرها

  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر