Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-وزیر ارشاد در اجلاسیه تهران کنگره ملی میرزاکوچک خان که همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان برگزار شد، گفت: باید زمینه شناخت بیشتر اسوه و الگویی مانند او را فراهم کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمدمهدی اسماعیلی در اجلاسیه تهران کنگره ملی میرزاکوچک خان که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، افزود: میرزا کوچک خان صدسال قبل در اوج مظلومیت به شهادت رسید، اما بذری که بزرگانی، چون او در تاریخ ایران کاشتند، پنجاه و هفت سال بعد با پیروزی انقلاب اسلامی به بار نشست و به درختی تناور بدل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: دولت و وزارت فرهنگ در دوره جدید اهتمام ویژه‌ای نسبت به تکریم و تجلیل بزرگان تاریخ این سرزمین دارد.
وزیر ارشاد با اشاره به جایگاه میرزا کوچک خان در تاریخ ایران گفت: درباره این شهید بزرگوار بسیار سخن گفته شده، اما هنوز حق مطلب ادا نشده است. میرزای جنگلی در مقطع تاریخی خاصی منشا اثر شد، روز‌هایی که به تلخی از آن یاد می‌شود.
اسماعیلی ادامه داد: با شکست ایران در جنگ‌های ایران و روس، دوران حضیض این مرز و بوم آغاز شد. پس از آن قرارداد استعماری سال 1907 میلادی میان انگلیس و روسیه، ایران را به سه منطقه تقسیم کرد تا روز‌های قحطی بزرگ، ضعف حاکمیت مرکزی و واگرایی شدید فرا برسد؛ رخداد‌هایی که آزادی خواهان ایران را بسیار رنج می‌داد.
وزیر فرهنگ افزود: امروز به طور طبیعی، ما درک دقیقی از احوال ناخوش ملت ایران در آن روزگار نداریم، روز‌هایی که کشور ملعبه دست مقامات دست چندم سفارتخانه‌های خارجی بود، سرمایه‌های کشور به تاراج می‌رفت و ناامنی، بی ثباتی و گرسنگی به اوج خود رسیده بود.
اسماعیلی تاکید کرد: اینجاست که عظمت کار میرزا کوچک خان مشخص می‌شود. وقتی نهضت خود را در چنین شرایطی آغاز کرد و آن را با وجود مشکلات فراوان تداوم بخشید، بزرگمردی که در فکر حکومت مستقل و توسعه آن به سراسر ایران بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری دوره تاریخی تسلط انگلیس بر ایران گفت: پس از انقلاب اکتبر که به هر خروج روس‌ها از ایران انجامید، دست انگلستان در کشور بازتر از همیشه شد تا آن جا که انگلیسی‌ها رضاخان را با کودتای سیاه 1299 شمسی به قدرت رساندند و رژیم وابسته پهلوی شکل گرفت.
وی ادامه داد: میرزا کوچک خان آن روز‌ها در مظلومیت به شهادت رسید، اما بذری که نهضت او کاشت، پنجاه و هفت سال بعد با انقلاب اسلامی به بار نشست و به درختی تناور بدل شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ‏آن روز‌ها که میرزا کوچک قیام کرد ماموران دست چندم روس و انگلیس بر ایران حکومت می‌کردند، اما امروز ‎ایران مقتدر قدرت برتر منطقه است و اروپا برای رهایی از زمستان سرد و سیاهی که در پیش دارد، دست به دامن میانجیگری ایران شده است.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران امروز به برکت بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد به چنین جایگاه بلندی دست یافته است.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: جامعه امروز ایران باید عظمت نعمتی که به واسطه راهبری امام عظیم الشان (ره) و رهبر حکیم انقلاب و جانفشانی فرزندان این مرز و بوم بدست آمده، درک کند و قدر بداند.
اسماعیلی افزود: شهدایی تاریخ ایران همچون میرزا کوچک خان، آیت الله مدرس و شیخ محمد خیابانی امروز در میان ما نیستند، اما ارواح بلندشان سربلندی فرزندان ایران را به نظاره نشسته است.
وزیر ارشاد همچنین ابراز امیدواری کرد کنگره ملی میرزا کوچک خان که در تهران، قم، کربلا و رشت برپا می‌شود، زمینه شناخت بیشتر این اسوه و الگو را فراهم کند.
اجلاسیه تهران کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی که امروز در برج میلاد تهران برپا شد، پیش درآمدی بر اجلاس شهر‌های قم و کربلاست که اختتامیه آن در شهر رشت برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزیر ارشاد کنگره ملی میرزا میرزا کوچک خان روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۱۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم نامه اجرای فیبرنوری بیرجند امضا شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مهدی روحانی‌نژاد معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری در این مراسم گفت: این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اجرا است و همه مجوزهای لازم با توجه به سندهای بالا دستی گرفته شده و مجلس شورای اسلامی هم چند مصوبه در این زمینه داشته است.

روحانی‌نژاد افزود: از ابتدای دولت سیزدهم انجام کارهای مقدماتی در این زمینه آغاز شده و اپراتورهایی که علاقه‌مند به مشارکت در اجرای این طرح بودند، آمادگی خود را اعلام کرده و مجوز اجرای پروژه در شهرهای مختلف را دریافت کردند.

به گفته وی براساس قانون بودجه امسال شهرداری‌ها پس از دریافت درخواست اپراتور مورد نظر بایستی ظرف ۱۵ روز برای صدور مجوز حفاری در معابر شهری اقدام کنند.

روحانی نژاد همچنین تصریح کرد: در هر شهری که مجوز برای حفاری صادر شود، اپراتور متعهد باید پوشش فیبر نوری را برای تمامی جمعیت شهر فراهم نماید و نمی تواند فقط به نقاط برخوردار شهر تمرکز کند.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این زمینه عقب ماندگی در مقایسه با کشورهای منطقه داریم، باید با همکاری همه دستگاه‌های مربوط زمینه تسریع در انجام آن در شهرهای کشور فراهم شود.

روحانی نژاد افزود علیرغم شروع با تاخیر این پروژه ملی در استان خراسان جنوبی ولیکن در صورت همکاری تمامی دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداریها و باتوجه به توان اپراتورهای منتخب برای استان، این امکان وجود دارد که مراسم اتمام پوشش برای کل استان خیلی زودتر از استان های دیگر برگزار شود.

محمد جواد قتاعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۳۵۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از اینترنت پر سرعت بهره‌مند شدند.

وی افزود: سعی ما در استان این است تا علاوه بر مرکز استان در سایر شهرستان‌ها هم این طرح سریع‌تر اجرایی شود و مردم از آن بهره‌مند شوند.

مصطفی بهی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز گفت: براساس این تفاهم‌نامه شبکه فیبر نوری به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر شامل خیابان‌های اصلی، فرعی و کوچه‌ها اجرا و بستر اتصال ۶۵ هزار پورت برای استفاده مشترکین خانگی و تجاری در بیرجند فراهم می شود.

وی با بیان اینکه اجرای فیبر نوری پیش نیاز هر شهر هوشمند است، گفت: این طرح امکان استفاده شهروندان از اینترنت پرسرعت خانگی و فناوری‌های نوین، ارتقای کیفیت عملکرد و کاهش هزینه‌ها و مصرف بهینه منابع را فراهم می‌کند و ارزش سرمایه گذاری این طرح در بیرجند، حدود هزار میلیارد ریال است.

مهدی بهترین، شهردار بیرجند نیز در این مراسم تاکید کرد: تمام توان خود را در راستای ارایه خدمات ارتباطی مطلوب به شهروندان بکار گرفته ایم.

کد خبر 6092991 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • تفاهم نامه اجرای فیبرنوری بیرجند امضا شد
  • کت چرم معروف آل پاچینو(عکس)
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند