Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@18:12:26 GMT

چرا دلار قوی برای بورس خوب نیست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۱۹۴۴

چرا دلار قوی برای بورس خوب نیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛  به طور معمول یک رابطه معکوس میان ارزش دلار و قیمت کامودیتی‌ها وجود دارد. دلیل اصلی این موضوع این است که دلار، ارز معیار در مکانیسم قیمت گذاری کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است.

با توجه به اینکه دلار به صورت تاریخی باثبات‌ترین ارز خارجی است، همواره به عنوان ارز ذخیره میان کشورها مطرح بوده‌است؛ به این معنا که غالب کشورها، بخشی از ذخایر دارایی‌های خودرو را به صورت دلار نگه می‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین زمانی که صحبت از تجارت بین المللی هر کالایی مانند مواد خام و کامودیتی‌ها می‌شود‌، دلار در بسیاری از موارد ارز مبادلاتی میان طرفین است.

دلار ارزان،‌ قیمت ها کامودیتی‌ها را افزایش می دهد

 زمانی که ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند، هزینه دلاری  خرید کالا افزایش پیدا می کند و در نقطه مقابل مقدار کم‌تری از سایر ارزها برای خرید مقدار مشخصی دلار مورد نیاز است؛ به عنوان مثال اگر ارزش کالایی ۱۰۰ دلار باشد و نرخ برابری یورو و دلار برابر با یک باشد، خریدار اروپایی برای خرید این کالا باید ۱۰۰ یورو پرداخت کند. حالا اگر نرخ برابری دلار و یورو به ۰.۹ کاهش پیدا کند و دلار تضعیف شود، برای خرید آن کالا نیاز به ۹۰ یورو است. در اقتصاد کلاسیک این به معنای افزایش قدرت خرید و تقاضا است که به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد. حالا اگر ارزش دلار افزایش پیدا کند،‌ این مکانیسم معکوس می‌شود و باعث کاهش تقاضا و افت قیمت می‌شود.

بنابراین‌ به دلایل تاریخی و اقتصاد قوی آمریکا، در بخش اعظمی از تجارت بین‌الملل جهانی از دلار به عنوان ارز مبادله‌ای استفاده می‌شود؛ در این شرایط زمانی که دلار تقویت می‌شود، قیمت کالاها به ارزهای دیگر گران‌تر و منجر به کاهش تقاضا می شود و وقتی دلار تضعیف می‌ شود، قیمت کالاها در سایر ارزها کاهش می‌یابد که باعث افزایش تقاضا می‌شود.

به عنوان مثال وقتی ارزش دلار در سال ۲۰۱۴ شروع به افزایش کرد، شاخص دلار در قراردادهای آتی برابر با ۷۸.۹۳ بود که این عدد در سال ۲۰۱۶ به حدود ۹۷ رسید؛ به بیان دیگر، ارزش دلار در حدود دو سال ۲۳ درصد افزایش یافت. در این بازه زمانی شاهد این بودیم که قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها کاهش پیدا کرد.

همیشه رابطه ارزش دلار و قیمت کامودیتی ها برقرار نیست

البته باید توجه داشت که هرچند روابط تاریخی را می توان به عنوان یک معیار مهم در نظر گرفت اما در برهه‌هایی از زمان هم شاهد واگرایی‌هایی که روابط تاریخی نقض شده‌است،‌ بودیم. بنابراین ممکن است قمیت کامودیتی‌ها و ارزش دلار در بازه‌های زمانی خاصی در یک جهت حرکت کرده باشند.

نکته دیگری که باید توجه داشت این است که برخی مطالعات نشان می‌دهند که همبستگی ارزش دلار و قیمت کامودیتی‌ها در حال تضعیف شدن است؛‌ یک مؤسسه تحقیقات بازار،‌سال ۲۰۱۷ گزارش کرد که از سال ۲۰۱۶ این رابطه تضعیف شده است و به عنوان نمونه در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ حتی با افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها،‌ قیمت کالاها افزایش یافت. هر چند که دوباره شاهد ارتباط میان ارزش دلار و قیمت کامودیتی‌ها در سال‌های بعد بودیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دلار بورس شاخص کل کامودیتی ارزش دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۱۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس

در انتهای معاملات امروز یکشنبه (۹ اردیبهشت) بازار سرمایه، شاخص کل بورس با کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۴ هزار واحدی قرار گرفت. فملی، فولاد و شپنا سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند فملی، فولاد و شپنا سه نماد پرتراکنش بودند. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش هزار و ۳۹۵ واحدی روی پله ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت.

برترین گروه صنعتی بورس و فرابورس
امروز خودرو بیشترین ارزش معامله را با مبلغ ۲۸۲ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. همچنین فلزات اساسی و شیمیایی‌ها در رتبه‌های بعدی ارزش معاملات قرار داشتند.

بیشترین ارزش و حجم معاملات سهام در بورس

افران، اهرم و فیروزا ۴ بیشترین ارزش معامله و نماد‌های ذوب،   فردا ۲ و شستا بیشترین حجم معامله را در بورس تهران تجربه کردند.

اراد ۱۲۸۴، اوصتا ۴  و اعتماد  بیشترین ارزش معامله و نماد‌ها کرمان، اوصتا ۴ و اونیکس ۲  بیشترین حجم معامله را در فرابورس تجربه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی