Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارشاد گفت: میرزا کوچک خان آن روز‌ها در مظلومیت به شهادت رسید، اما بذری که نهضت او کاشت، پنجاه و هفت سال بعد با انقلاب اسلامی به بار نشست

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ عصر امروز چهارشنبه نهم شهریور در کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، گفت: دولت مردمی و وزارت فرهنگ در دوره جدید اهتمام ویژه‌ای نسبت به تکریم و تجلیل بزرگان تاریخ این سرزمین دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اسماعیلی با اشاره به جایگاه میرزا کوچک خان در تاریخ ایران گفت: درباره این شهید بزرگوار بسیار سخن گفته شده، اما هنوز حق مطلب ادا نشده است. میرزای جنگلی در مقطع تاریخی خاصی منشا اثر شد؛ روز‌هایی که به تلخی از آن یاد می‌شود.

وی ادامه داد: با شکست ایران در جنگ‌های ایران و روس، دوران حضیض این مرز و بوم آغاز شد. پس از آن قرارداد استعماری سال ۱۹۰۷ میلادی میان انگلیس و روسیه، ایران را به سه منطقه تقسیم کرد تا روز‌های قحطی بزرگ، ضعف حاکمیت مرکزی و واگرایی شدید فرا برسد؛ رخداد‌هایی که آزادی خواهان ایران را بسیار رنج می‌داد.

وزیر فرهنگ افزود: امروز به طور طبیعی، ما درک دقیقی از احوال ناخوش ملت ایران در آن روزگار نداریم، روز‌هایی که کشور ملعبه دست مقامات دست چندم سفارتخانه‌های خارجی بود، سرمایه‌های کشور به تاراج می‌رفت و ناامنی، بی ثباتی و گرسنگی به اوج خود رسیده بود.

اسماعیلی تاکید کرد: اینجاست که عظمت کار میرزا کوچک خان مشخص می‌شود. وقتی نهضت خود را در چنین شرایطی آغاز کرد و آن را با وجود مشکلات فراوان تداوم بخشید. بزرگمردی که در فکر حکومت مستقل و توسعه آن به سراسر ایران بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری دوره تاریخی تسلط انگلستان بر ایران گفت: پس از انقلاب اکتبر که به هر خروج روس‌ها از ایران انجامید، دست انگلستان در کشور بازتر از همیشه شد تا آن جا که انگلیسی‌ها رضاخان را با کودتای سیاه ۱۲۹۹ شمسی به قدرت رساندند و رژیم وابسته پهلوی شکل گرفت.

وی ادامه داد: میرزا کوچک خان آن روز‌ها در مظلومیت به شهادت رسید، اما بذری که نهضت او کاشت، پنجاه و هفت سال بعد با انقلاب اسلامی به بار نشست و به درختی تناور بدل شد.
وزیر فرهنگ افزود: ‏آن روز‌ها که میرزا کوچک قیام کرد ماموران دست چندم روس و انگلیس بر ایران حکومت می‌کردند، اما امروز ‎ایران مقتدر قدرت برتر منطقه است و اروپا برای رهایی از زمستان سرد و سیاهی که در پیش دارد، دست به دامن میانجیگری ایران شده است.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران امروز به برکت بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد به چنین جایگاه بلندی دست یافته است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: جامعه امروز ایران باید عظمت نعمتی که به واسطه راهبری امام عظیم الشان (ره) و رهبر حکیم انقلاب و جانفشانی فرزندان این مرز و بوم بدست آمده، درک کند و قدر بداند.

اسماعیلی یاداور شد: شهدایی تاریخ ایران همچون میرزا کوچک خان، آیت الله مدرس و شیخ محمد خیابانی امروز در میان ما نیستند، اما ارواح بلندشان سربلندی فرزندان ایران را به نظاره نشسته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد کنگره ملی میرزا کوچک خان که در تهران، قم، کربلا و رشت برپا می‌شود، زمینه شناخت بیشتر این اسوه و الگو را فراهم کند.

نهضت جنگل به ما یاد داد که هرگز نباید به بیگانگان اعتماد کنیم

همچنین غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی درباره شخصیت میرزا کوچک خان گفت: او یک روحانی و طلبه بود که چشمش به آفاق جدیدی باز شد و نجات ملت را وظیفه خود دانست و وارد مبارزه شد.

وی ادامه داد: میرزاکوچک واجد روحیاتی همچون صداقت، ایمان به خدا، استقامت، شجاعت، عشق به وطن، مردم‌دوستی، عدالت‌طلبی، علاقه‌مندی به پیشرفت ایران و ایمان راسخ به اسلام بود و حتی کسانی‌که از نظر مرامی با میرزا هم‌سو نبودند، اخلاق، پاکی، بزرگی، نجابت و ایمان او را می‌ستودند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: باید به نسل جوان یادآوری شود که این کشور با مجاهدت چه مردان بزرگی حفظ شده است که یکی از آن‌ها میرزا کوچک جنگلی است. نسل آینده باید بداند که "ایران" ارزان پا برجا نمانده است.

وی یادآور شد: بی بی سی که امروز خود را دلسوز مردم ایران نشان می‌دهد همواره بلندگوی کشوری استعماری بوده است. نهضت جنگل به ما یاد داد که هرگز نباید به بیگانگان اعتماد کنیم.
حداد عادل با اشاره به اینکه امروز دست دشمنانِ ملت ایران کوتاه شده و این ملت بر استقلال خود پافشاری می‌کند، خاطرنشان کرد: ملت ایران تاوان مقاومت را می‌پردازد، اما در برابر دشمنان سر خم نمی‌کند.

گفتنی است اجلاسیه تهران کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی که امروز در برج میلاد تهران برپا شد، پیش درآمدی بر اجلاس شهر‌های قم و کربلاست که اختتامیه آن در شهر رشت برگزار خواهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: استقلال آزادی جمهوری اسلامی میرزا کوچک خان وزیر فرهنگ آن روز روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا: دکتر محسن رضایی گفت: دو گوهر گرانبهای برادری و وحدت در قلب انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس می‌درخشیدند و این دو ارزش، ریشه در فطرت پاک انسان و تعالیم بلند اسلام دارند و رمز موفقیت و پیروزی ما در سخت‌ترین دوران تاریخ کشورمان بوده‌اند.

وی با یادآوری جانفشانی مردم و رزمندگان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: روح برادری، قوای رزمندگان ما را چند برابر و آنها را به معجزاتی در میدان نبرد تبدیل می‌کرد. 

عضو مجمع تشکیل مصلحت نظام گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن این ارزش‌ها در جامعه بوده‌ایم. این موضوع، نه تنها به ضرر انسجام و همبستگی ملی است، بلکه مانعی در برابر پیشرفت و توسعه کشور نیز به شمار می‌رود. 

رضایی افزود: دشمنان قسم‌خورده این ملت، همواره در تلاش برای ایجاد تفرقه و نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند؛ لذا ما باید با هوشیاری و بصیرت، در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کنیم و با تکیه بر ارزش‌های مشترک خود، جبهه‌ای واحد و قدرتمند تشکیل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه جبهه انقلاب باید با کنار گذاشتن اختلافات جزئی و سلایق شخصی، حول محور منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند، افزود: همان طور که پیش از این بارها تاکید کردم، فقط با وحدت و همدلی می‌توانیم به آرمان‌های خود که همانا ساختن ایران قوی، مقتدر و آباد است، دست پیدا کنیم.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پایان گفت: از همه فعالان سیاسی، دلسوزان انقلاب و جبهه انقلاب اسلامی می‌خواهم که با درک شرایط حساس کنونی، تمام تلاش خود را برای حفظ و تقویت وحدت و برادری در جبهه انقلاب به کار گیرند تا با گام‌های استوار در مسیر پیشرفت و توسعه کشور حرکت کنیم.

دیگر خبرها

  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است