Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: تأمین‌اجتماعی باید در هزینه- فایده خدمات، نگاه تحلیلی و راهبردی خود را تدقیق کند و بنا به اقتضائات، نقطه تعادلی خود را در زمینه توسعه درمان مستقیم و غیرمستقیم پیدا کند.

به گزارش ایران اکونومیست دکتر میرهاشم موسوی در مراسم گرامی‌داشت روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند که با حضوردکتر محمدهادی زاهدی وفا - سرپرست وزارت کار، تعاون، رفاه اجتماعی و دکتر مهدی رئیس‌زاده - رئیس سازمان نظام پزشکی - در سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، اظهارکرد: تصویری که از کارمند نمونه واقعی و پزشک نمونه واقعی می‌توانیم داشته باشیم، تصویری است که از رضایت در خدمت گیرندگان این دو قشر می‌توانیم برداشت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر اندازه‌ای که ما رضایت را در مواجهه با کارمند، پزشک و خدمات مرتبط با آن ببینیم، به همان اندازه می‌توانیم بگوییم که ما تصویری از نمونه بودن را در آن بخش داریم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی اضافه کرد: الحمدلله امروز این تصویر در تأمین‌اجتماعی با این گستردگی و در خدمت‌رسانی به حدود ۴۵ میلیون نفر به شکل مستقیم و به نحوی در ارتباط با کل آحاد جامعه، به معنای واقعی خود را نشان می‌دهد. ما اگر امروز در حوزه کسب و کار و در حوزه خدمات درمانی و در هر حوزه‌ خدمت‌رسانی به این ۴۵ میلیون چه در بخش درمان و چه در بخش بیمه‌ای شاهد افزایش سطح رضایت هستیم، ماحصل فعالیت مثمر ثمر عزیزان حاضر است که در چنین نشست‌هایی باید قدردان همه آن‌ها باشیم.

وی همچنین گفت: البته این به آن معنا نیست که تأمین‌اجتماعی کاستی و نواقص ندارد. حتماً هم در بخش بیمه و هم در بخش درمان و سرمایه‌گذاری موانع بسیار زیادی داریم که این موانع ممکن است در اذهان عمومی آثار نامطلوبی داشته باشد که باید تلاش کنیم و این موانع را با توسعه خدماتی که ارائه می‌کنیم، از میان برداریم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: ارزش کار در حوزه درمان در تأمین‌اجتماعی از چند جهت محل توجه است. ما در درمان مستقیم خدمات رایگان سلامت را می‌دهیم و با مردم مواجهه خوبی داریم که حاضران در این جمع نمونه منتخب در درمان مستقیم هستند. بخش مهم دیگری که ما در درمان غیرمستقیم با بیش از ۵۰ هزار طرف قرار خدمات ارائه می‌دهیم هم محل تأمل و توجه است که من از معاونت درمان سازمان خواهش می‌کنم برای آنکه این بخش هم محل توجه و تقدیر قرار بگیرد، در برنامه‌های بعدی که به نحوی به دنبال پزشک نمونه هستیم، این جامعه هم محل توجه جدی قرار بگیرد.

موسوی افزود: بخش اعظم خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی، مربوط به حوزه خرید راهبردی خدمات سلامت از طرف‌های قراردادمان است که تجلیل از خدمات همکاران ما در این بخش، در کیفیت خدمات حتماً می‌تواند مثمر ثمر باشد. ما امروز با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد در بخش‌های مختلف مواجه هستیم. تقدیر از این افراد هم برای ما فرض است. یکی از رویکردهای راهبردی ما در بخش درمان، توسعه کمی و کیفی خدمات چه در بخش درمان مستقیم و چه در بخش درمان غیرمستقیم است. نقطه تعادل توسعه در درمان مستقیم و غیرمستقیم در تأمین‌اجتماعی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. لازم است روی این موضوع تمرکز راهبردی شود. در بحث توسعه درمان ما نظام سطح‌بندی را داریم اما تأمین‌اجتماعی باید بنا به اقتضائات، نقطه تعادلی خود را پیدا کند. تأمین‌اجتماعی امروز، تأمین‌اجتماعی ۲۰ سال پیش یا حتی ۱۰ سال پیش نیست. تأمین‌ اجتماعی در شرایطی به سر می‌برد که در هزینه فایده خدمات حتما باید نگاه تحلیلی و راهبردی خود را تدقیق کند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: امروز ما در تأمین‌اجتماعی با کسری منابع نقدینگی مواجه هستیم. این البته به این معنا نیست که ما نباید خدمات خود را توسعه بدهیم اما توسعه در درمان مستقیم را تا کجا باید ادامه بدهیم؟ ما در سال گذشته بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان در درمان مستقیم برای توسعه و ساخت و ساز و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و... هزینه داشتیم. امسال بناست که ما ۴۰۰۰ نفر نیروی جدید را  جذب کنیم و حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان در بخش توسعه، اعتبار پیش‌بینی شده است اما آیا خروجی این اعتبارات و تحلیل راهبردی آن رسیدن به نقطه مطلوب هست یا نه؟ البته بخشی از فضای تصمیم از حوزه اختیارات ما خارج است که در قالب نظام تعرفه‌گذاری در شورای عالی بیمه است، در قالب تولی‌گری سلامت در حوزه بهداشت است. ما متولی سلامت به این معنی که باید تولیدکننده اولیه و اصلی سلامت باشیم، قاعدتا نیستیم و نمی‌توانیم باشیم. مراکزی داریم که تمامی امکانات و تجهیزات در حد بسیار عالی فراهم شده اما ضریب اشغال پایین است و ما متولی آموزش پزشک نیستیم. آموزش و تربیت با وزارت بهداشت و طبعا بیشترین بهره‌مندی هم برای آنهاست. امسال ۹۰۰۰ میلیارد تومان، سال آینده چه مقدار در بخش درمان مستقیم و توسعه باید سرمایه‌گذاری کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: این که ما در بخش توسعه داریم کار را اینطور جلو می‌بریم، در بخش خریدهای راهبردی چقدر باید هزینه‌های ما کاهش پیدا کند؟ اگر یک طرف نمودار پایین می‌آید، آنطرف باید بالا برود اما نمودار ما از هر دو طرف بالا می‌رود. اینکه ما در نگاه راهبردی بتوانیم مدیریت بهینه منابع را در حوزه درمان داشته باشیم و نسبت بهینه میان توسعه خدمات درمان مستقیم و غیرمستقیم را مشخص کنیم اولویتی است که من بخ عنوان یک صورت مسئله مهم از شما نخبگان مطالبه می‌کنم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه گفت: یکی دیگر از مطالبات اصلی حاکمیت در حوزه درمان که سازمان تأمین اجتماعی در آن الگویی موفق بوده و ان‌شاءالله بقیه‌ دستگاه‌های مرتبط هم موفق باشند، این است که ما باید پرداخت از جیب مردم را در حوزه درمان کاهش بدهیم بلکه به صفر برسانیم. در درمان مستقیم ما این اتفاق افتاده و عزیزانی که در درمان مستقیم از ما خدمات می‌گیرند چیزی پرداخت نمی‌کنند. در درمان غیرمستقیم هم این مسیر آغاز شده، مخصوصا در جاهایی که ما خدمات درمانی ملکی مستقیم نداریم، مثل خدمات بستری، فرانشیز را صفر کردیم. در خدمات بستری و سرپایی حتی آنجایی که بالای ۶۵ساله‌ها را داریم، فرانشیز را صفر کردیم. اینکه حوزه درمان باید پرداخت از جیب مردم را مواظبت کند می‌تواند از الگوی تأمین اجتماعی در این دو بخش استفاده کند.

موسوی افزود: یکی دیگر از رویکردهای مهم در نظام سلامت این دولت در سازمان تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، بحث خدمات الکترونیک سلامت است. در این بخش هم با همکاری حوزه درمان و بخش فناوری و هوشمندسازی از ضریب پوشش خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود، الحمدلله الان به عدد بالغ بر ۹۰ درصد در نسخه نویسی و هم در نسخه‌پیچی رسیدیم که امیدواریم این مقدمه باعث تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده‌ الکترونیک است بشود.

وی اضافه کرد: در همراهی با طرح‌های کلان دولت تأمین اجتماعی خوب عمل کرده است و امروز طرح تحولی دارویار ۵۰ درصد آن توسط این سازمان اداره می‌شود و تا این لحظه یک مورد گزارش نداشته‌ایم که حاکی از چالش جدی مخصوصا در درمان مستقیم باشد. بخش داروخانه و داروسازان نیز در این بخش همراهی جدی داشتند. ان‌شاءلله بتوانیم در استفاده از ظرفیت‌های دانشی و تجربی بخش درمان و هم از ظرفیت‌های بخش کارمندی افق‌های روشنی را که در تأمین اجتماعی برای ایجاد آسایش و امنیت با رویکرد عدالت دنبال می‌کنیم را رقم بزنیم.

موسوی ادامه داد: ما در آغاز مسئولیت بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار بودیم. علاوه بر اینکه ما به تمامی تعهدات خود به‌ویژه پرداخت مستمری‌ها عمل کردیم، چون ادعا شده بود که این دولت حتی نمی‌تواند یک ماه مستمری پرداخت کند، در هفته تأمین اجتماعی اما بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم. همچنین ما در سال گذشته بالغ بر یک میلیون بیمه شده جدید داشته‌ایم یعنی یک دریچه‌ای را از باب ایجاد آرامش و امنیت از ظرفیت موجود تأمین اجتماعی به روی مردم باز کردیم.

وی افزود: در قالب بیمه فراگیر خانواده و طرح‌هایی نظیر بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویی از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز ۷۰۰هزار بیمه شده وارد شدند که ۴۲۰ هزار نفر در همین چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱بیمه شدند. اگر ما همکاری، همراهی و تمرکز راهبردی روی ظرفیت‌های داخلی به‌ویژه سرمایه انسانی خود داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. ما یک طرحی به اسم «جمعینو» را آغاز کرده‌ایم که ۲۰ ایده برتر آن برای حل مشکل در حد کلان و راهبردی از میان ۱۴۰۰ ایده برگزیده شد که آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد.

خودداری از محاسبه واقعی تعرفه‌ها، عامل تهدیدکننده دستاوردهای نظام سلامت

دکتر محمد رییس زاده - رئیس سازمان نظام پزشکی - نیز در این مراسم با تبریک روز پزشک و روز داروساز گفت: بعدد از انقلاب شکوهمند اسلامی، حوزه سلامت با درک بالای مسئولان نظام و حمایت‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و در کسب علم و توسعه خدمات تخصصی و فوق تخصصی امروز به جایی رسیده‌ایم که در حوزه پزشکی و خدمات درمانی خودکفایی کامل داریم و برای هیچ کاری نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: تأمین اجتماعی با نگاه به آینده می‌تواند برای واقعی کردن تعرفه‌ها و محاسبه قیمت واقعی خدمات در کنار سایر نهادهای ذیربط همکاری بیشتری داشته باشد. هرچه ما تعرفه‌ها را به بهانه‌های مختلف فریز کنیم، هزینه خدمات القایی افزایش می‌یابد و عدم محاسبه واقعی تعرفه‌ها موجب ایجاد شکاف بیشتر بین تعرفه‌ها پزشکی در کشور ما با کشورهای همجوار می‌شود و تداوم این وضعیت دستاوردهای نظام سلامت کشور را تهدید می‌کند.

دکتر مهدی اسلامی - معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی - نیز در این مراسم با تبریک روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند گفت: معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس آیین نامه اجرایی قانون الزام متولی درمان در این سازمان است و ۵۰ هزار نفر از ۷۰ هزار کارمند سازمان را همکاران درمان تشکیل می‌دهند که در اقصی‌ نقاط کشور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی مشغول خدمت‌رسانی به جامعه شریف بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی هستند.

وی افزود: بیمه شدگان تأمین اجتماعی علاوه بر مراکز ملکی این سازمان در ۵۰ هزار مرکز طرف قرارداد نیز خدمات دریافت می‌کنند و اکثریت قریب به اتفاق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی کشور با تأمین اجتماعی طرف قرارداد هستند و تأمین اجتماعی یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در نظام سلامت کشور است.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح دارویار همکاری بسیار خوبی توسط سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته و به نحوی عمل شده است که در پرداختی از جیب مردم افزایش نداشته باشیم و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها این طرح با موفقیت تداوم یابد.

اسلامی افزود: اهتمام مدیریت سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از حوزه درمان این سازمان به بهترین وجه وجود دارد و با این حمایت امیدواریم شاهد روند رو به بهبود و ارتقای درمان سازمان باشیم.

ابوالفضل عفت‌نژاد - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی - نیز در این مراسم با تبریک روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند گفت: سال گذشته و در زمان شروع کار در سازمان تأمین اجتماعی برخی مسایل که از سال ۹۹ باقی مانده و تصمیم گیری نشده بود مثل مطالبات کادر درمان و آزمون استخدامی سال ۹۹ که بسیار پرچالش بود را سعی کردیم در کمترین زمان ممکن این مشکلات را حل کنیم و با تصمیم‌گیری مناسب و حمایت مدیرعامل سازمان طی زمان کوتاهی این مشکلات برطرف شدند.

وی افزود: رویکرد اصلی معاونت درمان تفویض اختیار به استان‌ها و تمرکز بر حوزه سیاستگذاری سازمان است و سعی کردیم در زمینه توجه به معیشت همکاران به‌ویژه همکاران کمتر برخوردار و شرکتی سازمان اقداماتی انجام دهیم و در همین زمینه ضابطه رفاهی خوبی برای آنان طراحی شد. در مورد فوق العاده ویژه همکاران نیز با همت مدیرعامل سازمان، مطالبت این قشر عزیز محقق شد. همچنین ضوابط انگیزشی دندانپزشکان بازنگری شد و تصمیمات خوبی نیز در زمینه پزشکان قراردادی ماده۲۰ سازمان اتخاذ شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی از تحقق خواسته پرستاران این سازمان در زمینه محاسبه سنوات خدمتی آنها به عنوان مشاغل سخت و زیان آور خبر داد و گفت: بحث بازنشستگی پرستاران و مشاغل سخت و زبان آور که در سال ۹۹ با رای دیوان عدالت بازنشستگی با ۲۰ سال آنان به ۲۵ سال تغییر کرد و با پیگیری‌های صورت گرفته و کار بزرگی که انجام شد بازنشستگی با ۲۰ سال برای پرستاران و مشاغل سخت و زبان آور محقق شد.

شکیبا محبی تبار - مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور زنان و خانواده - نیز در این مراسم با تبریک روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند گفت: زحمات و تلاش‌های خالصانه پزشکان در دوران کرونا باعث افتخار و سربلندی کشورمان در سطح جهان شد و مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود دو بار از زحمات کادر شریف درمان تشکر کردند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع خانواده و لزوم توجه به فرزندآوری گفت: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تکالیف و تعهدات مهمی بر عهده نظام بهداشت و سلامت کشور قرار دارد و بیش از ۴۰ تکلیف بر عهده نظام درمان قرار گرفته است که قطعا کادر شریف درمان کشور در عمل به تکالیف و رفع خطر پیری جمعیت کشور به وظایف خود به بهترین نحو عمل خواهند کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی،در پایان این مراسم از پزشکان و داروسازان برگزیده کشوری، استان تهران همچنین کارمندان برگزیده ستاد مرکزی سازمان تأمین اجتماعی تقدیر شد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سازمان تامین اجتماعی ، نظام پزشکی ، درمان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی نظام پزشکی درمان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درمان مستقیم و غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی تأمین اجتماعی تأمین اجتماعی درمان مستقیم میلیارد تومان حوزه درمان درمان سازمان خدمات درمانی بخش درمان خدمات درمان داشته باشیم نظام پزشکی نظام سلامت چه در بخش تعرفه ها طرف قرار ۵۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند

در پنل تخصصی کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به فرش که مردمی‌ترین بخش اقتصاد است، توسعه مرزهای جغرافیایی صادرات فرش و ورود به بازارهای جدید برای افزایش صادرات پیشنهاد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو 2024)، پنل‌های تخصصی را در بخش‌های مختلف برگزار کردند. طبق برنامه، کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران پنل تخصصی «ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی صادراتی فرش دستباف» با حضور سخنرانان بخش خصوصی و بخش دولتی برگزار شد.

استفاده از توانمندی‌های صادراتی فرش با کشف بازارهای جدید

علانور توکلی، نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران به عنوان سخنران اول این پنل تخصصی در کمیسیون تخصصی توانمندی‌های فرش دستباف و صنایع‌دستی نمایشگاه ایران‌اکسپو 2024 با انتقاد از چالش‌های فرش دستباف گفت: با اینکه صادرات فرش سال‌هاست در کشور انجام می‌شود، اما در سال‌های اخیر این حوزه با چالش روبه‌رو بوده، به طوری که صادرات میلیارد دلاری ما را به 40 میلیون دلار رسانده، در واقع میزان صادراتی که در گذشته شاید یک تاجر انجام می‌داد اکنون به‌کل صادرات فرش ما تعمیم‌یافته است و اکنون این رقم کل صادرات ما را تشکیل می‌دهد. در صورتی که ظرفیت فرش دستباف کشور همان ظرفیت گذشته است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها، مسائل سیاسی و قوانین خلق‌الساعه در وضعیت فعلی دخیل هستند، به چرایی عقب‌ماندگی فرش در داخل کشور اشاره کرد و گفت: فرش فقط صادرات نیست و از مرحله تولید تا مرحله صادرات همواره با مسائلی روبه‌رو است که باید به آنها پرداخته شود.

در مرحله تولید از سطح جهانی عقب مانده‌ایم چراکه هم‌راستا و به‌موازات جهان از تکنولوژی روز در این حوزه بی‌بهره مانده‌ایم. به‌تازگی با دکوراتورهای داخلی و خارجی نشستی را برگزار کردیم تا بتوانیم قدم به قدم با علم روز دنیا پیش برویم. برای موفقیت در این حوزه باید از سیستم قدیمی خود فاصله بگیریم و فرش را به‌روزرسانی کنیم، از طرفی باید در تفکرات خود در حوزه فرش دستباف تغییر ایجاد کنیم و لازمه تغییر نترسیدن است. امیدوارم بتوانیم با تغییرات در طراحی، رنگرزی، شست‌وشوی فرش و مراحل مختلف موجود، صادرات فرش را از رکود خارج کنیم.

علانور توکلی در ادامه اضافه کرد: روش ارائه فرش در جهان را باید بررسی کنیم، روش‌های قبلی و چیدمان مغازه‌ها را نیز در سطح جهانی تغییر دهیم، در این میان اکثر صادرکنندگان و فروشندگان به فضای مجازی و فروش‌های آنلاین رو آورده‌اند که خود به‌نوعی بازاریابی جدید است و اگر از این بازاریابی جدید عقب بمانیم، مانند گذشته درجا خواهیم زد. کشور ما در بحث صادرات از همان توانمندی قبل برخوردار است و با بازارهای جدید روبه‌رو هستیم.

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران تأکید کرد: هنوز بسیاری از کشورهای جهان هستند که نام فرش ایرانی برایشان ارزشمند است. آن‌ها فرش ایرانی را ندیده‌اند، اما درباره آن تعاریف بسیاری شنیده‌اند. اگر بازارهای جدید پیدا شود، می‌توانیم از توانمندی‌های صادراتی خود استفاده کنیم. هنوز خیلی از کشورها هستند که رنگ فرش صادراتی ایران را به خود ندیده‌اند، باید مرزهای جغرافیایی را تغییر دهیم و از این گستردگی جهانی به نفع صادرات خود استفاده کنیم.

گام‌های حوزه صنایع‌دستی برای تسهیل صادرات

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش بعدی این پنل گفت: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صادراتی فرش بر کسی پوشیده نیست اما شاید ما از شدت ثروتمند بودن است که گاهی غفلت می‌کنیم که چه ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در این حوزه داریم. بهتر است انسجام بخش خصوصی و دولتی اتفاق بیفتد. ضرغامی همواره سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی را سربازان جنگ اقتصادی عنوان می‌کنند، همان‌گونه که درباره سربازان مرزهای خود انقدر غیرت داریم، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم همین وجاهت را دارند.

وی در ادامه تأکید کرد: من نام صنایع‌دستی را اقتصاد هویت بنیان گذاشته‌ام؛ اقتصادی که مبتنی بر هویتی است که تا مرز روستاها و تا درب خانه‌ها و سفره معیشت مردم رسوخ پیدا می‌کند و انتقال‌دهنده هویت ما نیز است. بهتر است به جای اینکه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصاد حرف بزنیم و فقط در تعاریف و توصیفات خلاصه شود، موانع موجود بر سر راه صادرات این حوزه را مرتفع کنیم. گرچه وضعیت صنایع‌دستی بهتر از فرش است، اما فرش داستان غم‌انگیزی دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: در برابر ظرفیت‌هایی که به ما داده‌اند، وظیفه داریم. همواره معاصر سازی، کاربردی سازی و مشتری‌مداری در سه حوزه استراتژی محصول، مشتری و سازمان راهگشاست. صادرات کشور در حوزه فرش دستباف و صنایع‌دستی از تک‌محوری بودن و یک‌سونگری‌ها آسیب دیده است و برای پیشبرد اهداف خود به لکوموتیو پیشرانی نیاز داریم که حامل واگن‌های طلایی و قطار صنایع‌دستی ما و فرش دستباف ما است، از طرفی به دانش روز، بازاریابی مدرن، راه‌های نرفته و بازارهای کشف نشده نیاز داریم. در واقع باید به اقیانوس آبی بازاریابی دست پیدا کنیم.

مریم جلالی در ادامه گفت: تمام تلاش من در حوزه صنایع‌دستی تقویت توجه نسبت به صنایع‌دستی بوده است. در برنامه هفتم توسعه موظف شده‌ایم برنامه زیست‌بوم صنایع‌دستی را کامل کنیم که خود امکان فوق‌العاده‌ای است برای اینکه بار دیگر ادبیات حکمرانی و حکمروایی را وارد کنیم. در عین حال برای پیمان‌سپاری ارزی قدم‌های بسیار موثری برداشته شده، ذهن حوزه توسعه تجارت ما به این قضیه معطوف شده است و در حال حاضر در حوزه نمایشگاه‌ها نیازی به پیمان‌سپاری ارزی نداریم و محدودیتی در سطح وزنی و تعداد هم برداشته شده است، این‌ها گام‌هایی بوده که در راستای تسهیل صادرات برداشته شده است.

وی تصریح کرد: سه اصل وجود دارد؛ سطح حاکمیت، فهم حاکمیت و نطق حاکمیت وابسته به نگاه بخش خصوصی است؛ اینکه حاکمیت گوش کند و ببیند موانع کجاست، فهم درست داشته باشد تا بتواند ادبیات درستی هم به کار ببرد و گفت‌وگو کند.

فرش دستباف؛ مردمی‌ترین حوزه اقتصاد

مرتضی حاجی‌آقامیری رئیس کمیسیون صنایع‌دستی و فرش دستباف به‌عنوان سخنران بعدی در این پنل سخنرانی کرد. حاجی‌آقامیری در ابتدا گفت: این حوزه مبنی بر اقتصاد هویت بنیان و فرهنگ‌محور که در عین حال مردمی‌ترین حوزه اقتصاد است و در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید به عنوان مردمی‌ترین حوزه اقتصادی توجه ویژه‌ای به آن شود، ظرفیت‌های بسیاری دارد که تقریباً در تمام فضاهای خصوصی و دولتی محروم بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تصریح کرد: در فضای اتاق بازرگانی تلاش کرده‌ایم که با تأسیس و تشکیل حوزه فرش و هنرهای صنایع‌دستی حوزه‌های مختلف هنری را وارد زیست‌بوم اقتصاد کشور کنیم. این در حالی است که کشورهای دیگر به این اهمیت واقف هستند و از حوزه‌های مختلف هنری، هنرهای تجسمی و غیره به‌صورت بهینه استفاده می‌کنند، برای مثال صادرات سریال‌های تلویزیونی که کشورهای همسایه انجام می‌دهند و ارزآوری که از این طریق صورت می‌گیرد، ملاحظه کنید و با وضعیت خودمان مقایسه کنید، در حوزه مد و پوشاک نیز وضع به همین منوال است.

وی اضافه کرد: حوزه فرش و صنایع‌دستی به دلیل ابعاد ملموس‌تر اقتصادی با وجود افتی که در سال اخیر داشته اما باز هم نسبت به دیگر حوزه‌های هنری وضعیت قابل قبولی دارد. سعی کردیم در بخش‌های مختلف موضوعات مرتبط فرش، هنر و صنایع‌دستی به راهکارهای عملی برسیم و از توصیف عبور کنیم. در حوزه سرمایه‌گذاری که مشکل عمده واحدهای کوچک و متوسط ما است به همراه کمیسیون تأمین مالی و سرمایه‌گذاری اتاق ایران در حال رسیدن به مدل‌هایی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی در حوزه صنایع‌دستی هستیم تا مشکل تأمین مالی واحدهای تولیدی حل‌وفصل شود.

در حوزه‌های مرتبط با فرش دستباف در حال رایزنی با نمایشگاه‌های مختلف جهان هستیم، به دلیل اهمیت فرش دستباف ایرانی امتیازاتی را برای حضور فرش دستباف در جهان در نظر گرفته‌ایم. به دلیل تحریم‌ها در برخی موارد حتی پیمانکارهای حمل‌ونقل نمایشگاه‌ها اجازه حمل‌ونقل کالاهای ایرانی را ندارند. متأسفانه مذاکرات و مطالبات ما در شرایط فعلی به جای حرکت به سمت توسعه به سمت رفع این مشکلات می‌رود، در حالی که برای تجار غیر ایرانی این فرآیندها امری بدیهی بوده و موانعی بر سر راهش وجود ندارد. ما به عنوان اتاق بازرگانی و بخش دولتی باید برای حل این مشکلات کوچک وقت و انرژی بگذاریم.

رئیس کمیسیون صنایع‌دستی و فرش دستباف تصریح کرد: در مسائل مربوط به آموزش و توانمندسازی فعالان حوزه‌های مختلف در حال برگزاری رویدادهایی در جهت توانمند کردن آنها هستیم. از ظرفیت سینما و تئاتر برای ترویج درست فرهنگ اقتصادی و حوزه‌های مختلف موجود در اقتصاد از جمله مبارزه با فساد که از مسائل جدی کشور محسوب می‌شود، استفاده خواهیم کرد.

وی با انتقاد از شرایط تحریم گفت: عنوان شده بود که از 100 کشور برای نمایشگاه اکسپو به ایران می‌آیند، اما تنها از 13 کشور به ایران آمده‌اند، مطمئناً به لحاظ قدرت خرید توان خرید صنایع‌دستی ما را ندارند. همه کسانی که به حوزه تجارت مرتبط هستند، باید اولویت نخست‌شان اصلاح روابط بین‌الملل باشد چراکه در شرایط تحریمی توان رقابت با رقبای خارجی را ندارند؛ رقبایی که همین کشورهای منطقه از قبیل ترکیه، امارات و پاکستان هستند. یکی از مواردی که دولت باید برای آن هزینه کند، رفع تحریم‌هاست چراکه در شرایط تحریمی برگزاری رویدادهای بین‌المللی چندان آورده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

آرش حیدریان، رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی ایران در ادامه این نشست به ظرفیت‌های کشور در حوزه صنایع‌دستی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم به‌صورت کوتاه‌مدت موضوع صادرات را حل کنیم، به طراحی و دیزاین برمی‌گردد. می‌بینیم که برخی تولیدکننده‌ها در این شرایط بد به تولید موضوعاتی پرداخته‌اند که در حال حاضر در جهان خواهان دارد. پس باید با به‌روزرسانی در این حوزه به صادرات کمک کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه درمان، اولویت‌ مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید