Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-محققان آکادمی علوم چین (CAS) ادعا می‌کنند که روش جدیدی برای همجوشی قابل برنامه‌ریزی کروموزوم یافته‌اند که موش‌هایی را با تغییرات ژنتیکی «که در مقیاس تکاملی میلیون‌ساله اتفاق می‌افتد» در آزمایشگاه با موفقیت تولید می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، این یافته‌ها می‌تواند روشن کند که چگونه بازآرایی‌های کروموزومی - پکیج‌های مرتب ژن‌های سازمان‌یافته ارائه شده به تعداد مساوی توسط هر یک از والدین که صفات را برای تولید فرزندان تراز و مبادله یا ترکیب می‌کنند - بر تکامل تأثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لی ژیکون، محقق مؤسسه جانورشناسی CAS گفت: موش خانگی آزمایشگاهی یک کاریوتایپ استاندارد (تصویر کامل کروموزوم‌های یک موجود زنده) 40 کروموزومی را پس از بیش از 100 سال پرورش مصنوعی حفظ کرده است.
لی، نویسنده اول این مطالعه افزود: "با این حال، در مقیاس‌های زمانی طولانی تر، تغییرات کاریوتیپ ناشی از بازآرایی کروموزوم‌ها رایج است. جوندگان 3.2 تا 3.5 بازآرایی در هر میلیون سال دارند، در حالی که نخستی‌ها 1.6 بازآرایی در هر میلیون سال دارند. "
این موش که به نام شیائو ژو یا «بامبوی کوچک» شناخته می‌شود، اولین پستاندار جهان با ژن‌های کاملاً برنامه‌ریزی‌شده بود.
این مطالعه ادعا می‌کندکه بانشان دادن اینکه مهندسی درسطح کروموزومی در پستانداران امکان‌پذیر است و با اشتقاق مؤثر یک موش خانگی آزمایشگاهی با کاریوتایپ جدید و پایدار، بینش مهمی در مورد اینکه چگونه بازآرایی‌های کروموزومی ممکن است بر تکامل تأثیر بگذارد، ارائه کرده است.
به گفته لی، چنین تغییرات کوچکی می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. انسان و گوریل با 1.6 تغییر در پستانداران از هم جدا می‌شوند. گوریل‌ها دو کروموزوم مجزا دارند، در حالی که انسان‌ها دو کروموزوم همجوش شده دارند و جابه جایی بین کروموزوم‌های اجدادی انسان‌ها منجر به دو کروموزوم مجزا در گوریل‌ها می‌شود.
به‌صورت جداگانه، همجوشی‌ها یا جابه‌جایی‌ها می‌تواند منجر به از دست رفتن یا کروموزوم‌های اضافی و همچنین بیماری‌هایی مانند لوسمی دوران کودکی شود.
در حالی که پایداری کروموزوم‌ها برای درک اینکه چگونه چیز‌ها در مقیاس زمانی کوتاه کار می‌کنند مفید است، لی معتقد است که توانایی مهندسی تغییرات می‌تواند درک ژنتیکی را در طول هزاران سال، از جمله نحوه اصلاح کروموزوم‌های نامتناسب یا بدشکل، نشان دهد.
اگرچه تلاش‌ها برای انتقال این تکنیک‌ها به پستانداران موفقیت‌آمیز نبود، محققان دیگر با موفقیت کروموزوم‌ها را در مخمر مهندسی کردند.
وانگ لیبین، نویسنده اول این مطالعه و محقق CAS و موسسه پکن، گفت: «نقش گذاری ژنومی اغلب از بین می‌رود، به این معنی که اطلاعات مربوط به اینکه کدام ژن‌ها باید فعال باشند، در سلول‌های بنیادی جنینی هاپلوئید ناپدید می‌شوند، کهپرتوانیومهندسیژنتیکآن‌ها را برای توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی محدود می‌کند.
"ما اخیراً کشف کرده‌ایم که با حذف سه ناحیه نقش گذاری شده، می‌توانیم یک الگوی نقش گذاری پایدار مشابه اسپرم را در سلول‌ها ایجاد کنیم. "
دو دسته کروموزوم در سلول‌های دیپلوئید وجود دارد که ژنتیک ارگانیسم حاصل را مشخص می‌کند. ورای این دسته‌های کروموزومی، الگویی در میزان فعالیت و فشردگی نواحی مختلف ژنوم وجود دارد که به عنوان نقش گذاری ژنومی شناخته می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که یک ژن غالب فعال و یک ژن مغلوب غیر فعال علامت گذاری شود.
این فرآیند را می‌توان به صورت علمی دستکاری کرد، اما تلاش‌های قبلی در سلول‌های پستانداران نتوانسته است به اطلاعات منجر شود.
وانگ توضیح می‌دهد که این فرآیند مستلزم استخراج سلول‌های بنیادی از جنین‌های بارور نشده موش است، به این معنی است که این سلول‌هافقط یک مجموعه کروموزوم دانشمندان چینی ادعا کردند که بر روی نوعی موش با 19 جفت کروموزومی، یک جفت کمتر از حد معمول در این گونه، مهندسی ژنتیک انجام دادند که بخشی از این تغییرات ژنتیکی می‌تواند به فرزندان منتقل شود.
وانگ گفت: «تشکیل اولیه و تمایز سلول‌های بنیادی کمترین تأثیر را پذیرفتند؛ با این حال، کاریوتیپ‌هایی با کروموزوم‌های 1 و 2 ترکیبشده منجر به توقف رشد موش شدند.»
بنا بر مطلب منتشره در تارنمای ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی کروموزوم همجوش شده کوچکتر متشکل از کروموزوم‌های 4 و 5 با موفقیت به فرزندان منتقل شد.
به گفته وانگ، محققان دریافتند که باروری ضعیف ناشی از یک ناهنجاری در نحوه جدا شدن کروموزوم‌ها پس از همترازی است.
به گفته وی، این یافته اهمیت بازآرایی کروموزومی را در ایجاد جداسازی تولیدمثلی، که یک شاخص تکاملی حیاتی از ظهور گونه‌های جدید است، ثابت کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: موش سلول های بنیادی کروموزوم ها سلول ها نقش گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای صنعت خودرو در سال جاری، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای امسال خبر داده و اعلام کرد که در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.

به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی در گفت‌وگوی تلویزیونی با تاکید بر برنامه‌ریزی وزارت صمت بر توسعه صنعت خودرو در سال جاری، اظهار کرد: برنامه‌های گسترده ای برای صنعت خودرو در نظر گرفته‌ایم و در سال جاری تلاش خواهیم کرد تا ظرفیت تولید را افزایش دهیم. در حال حاضر به ظرفیت تولید ۵۰۰۰ خودرو در روز رسیده‌ایم و تلاش داریم که این میزان را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که قطعا جهش بسیار بزرگی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با بحث واردات خودرو نیز گفت: موضوع واردات خودرو را در دستور کار داریم تا به این وسیله، تعادل بهتری در تامینِ تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود آوریم؛ خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و در شرف وقوع است؛ خبرهای بسیار خوبی در این زمینه داریم.

وی افزود: در حال حاضر تاکسی‌های برقی نیز وارد کشور شده و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و خریداری کنند. مردم می‌توانند ثبت‌نام و تاکسی برقی دریافت کنند؛ البته باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم. لازم است به همه آن‌هایی که منتظر آن ظرفیت‌های قانونی هستند، عرض کنم که منتظر نمانید و بیایید از همین فرصت‌هایی که ایجاد شده استفاده کنید.

او با بیان اینکه باید به مردم گفت که هر کوتاهی در خدمت‌رسانی به مردم است، به ناتوانایی ما ببخشند، تصریح کرد: ما حداکثر تلاش خود را بسیج کرده‌ایم، همه باید کمک کنند تا موفق شویم. برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و همکاران بنده، شبانه‌روز در تلاش برای تحقق اهداف و برنامه‌ریزی‌ها هستند. البته بخش خصوصی نیز به خوبی مشارکت داشته و کمک می‌کنند.

هفته گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جلسه‌ی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در رابطه با برخی موضوعات خودرویی نظیر اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی، واردات خودروهای دست دوم، ارزبری خودروهای مونتاژی و تامین ناوگان حمل و نقل عمومی، به ارائه پاسخ پراخت و در نهایت مقرر شد، ظرف یک ماه آینده، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را در رابطه با این موضوعات به کمیسیون ارائه کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • لزوم ارایه برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت در کردستان
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • تسریع در جهش تولید با مشارکت مردم با اجرای کامل برنامه هفتم توسعه
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی