Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@06:25:58 GMT

شروع عقد قرارداد کلزا در فامنین

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۲۶۴۹

شروع عقد قرارداد کلزا در فامنین

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، منصور خزایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سطح ابلاغی کشت کلزا در اراضی آبی شهرستان فامنین در سال زراعی جاری ۶۰۰ هکتار است اظهار کرد: تاثیر این محصول در پایداری، تداوم تولید و باروری و حاصلخیزی خاک مزرعه در سالهای آتی، کنترل بیماری پاخوره بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: کلزا یک ساب سویلر و اصلاحگر طبیعی خاک است و باعث افزایش راندمان مصرف کود می‌شود و اجرای تناوب کشت آن با گندم اهمیت به سزایی در پایداری تولید این محصول خواهد داشت و باعث افزایش 25 درصدری تولید گندم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین افزود: در حال حاضر بذر و کود مورد نیاز شهرستان تامین شده و شرکت تعاونی روستایی فامنین عامل توزیع نهاده های مورد نیاز کلزاکاران است و خوشبختانه تنوع بالا در نوع بذر (اکاپی و هیبرید) امکان تهیه بذر مناسب را مقدور می‌سازد.

وی در ادامه افزود: رکورد عملکرد تولید این محصول در شهرستان فامنین در سال زراعی گذشته ۴.۵ تن بوده که نشان دهنده پتانسیل عملکرد بالای این محصول در صورت مدیریت صحیح مزرعه است.

خزایی بیان کرد: در سال زراعی گذشته ۱۵۵ تن محصول کلزا تحویل دو مرکز خرید تعاونی هریان و کارخانه خزل نهاوند شد و وجه کلزای تحویلی با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم ۲۳۰۰۰ تومان طی دو مرحله به حساب کلزاکاران واریز شد.

وی بر لزوم خودکفایی در تولید روغن خوراکی تأکید کرد و گفت: کشاورزان آبی‌کار با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و اهمیت حفظ منابع آب باید به نحوی عمل کنند که بیشتر سطح زیر کشت اراضی به غلات،کلزا و سایر محصولات کم‌آب‌بر اختصاص یابد.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین اظهار کرد: کشاورزان باید به طور جد از سطح کشت‌های بهاره پرآب‌بر نظیر سیب زمینی، چغندر قند، ذرت، صیفی‌جات و...کاسته و  به کشت های پاییزه نظیر کلزا بیافزایند تا شاهد تحقق صد درصدی برنامه ابلاغی کشت این محصول استراتژیک در شهرستان باشیم.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشت کم آب بر کشت پرآب بر محصول استراتژیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۲۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: میانگین برداشت در هر هکتار ۲۰ تا ۲۵ تن است و پیش بینی می شود بیش از ۵ هزار تن خیار سبز از زمین‌های کشاورزی این شهرستان برداشت شود.

حیدری افزود: بیش از ۹۰ درصد محصول تولید شده برای تهیه خیار شور و مابقی برای مصارف دیگر استفاده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی بیان داشت: برای صرفه جویی در مصرف آب، کاشت این محصول به صورت نواری است که ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

حیدری افزود: برداشت خیار سبز تا پایان خرداد ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • شروع مذاکرات بایرن مونیخ و لروی سانه؛ پیش ما بمان!
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • شروع ساخت «نارنیا» گرتا گرویگ در آگوست/ فیلمبرداری ۷ ماهه!