Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سازمان ملل متحد در گزارشی درباره اتهامات بدرفتاری با مسلمانان ایغور و سایر اقلیت‌ها در استان سین‌کیانگ چین، دولت چین را به «نقض جدی حقوق بشر» متهم کرد.

به گزارش بی بی سی، دولت چین از سازمان ملل خواسته بود از انتشار این گزارش، که آن را «نمایش ساختگی» قدرت‌های غربی ‌خواند، خودداری کند.

در پی انتشار این گزارش، دولت چین یافته‌های آن را رد و محتوای گزارش را «یک شوخی برنامه‌ریزی شده توسط سازمان ملل و کشورهای غربی» توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیئت نمایندگی چین در دفتر سازمان ملل در ژنو گفته است این گزارش «براساس فرض مجرمیت قبل از اثبات جرم» نوشته و براساس اطلاعات نادرست تهیه شده است.

دولت چین همواره گزارش‌های مربوط به آزار مسلمانان ایغور از جمله بازداشت بیش از یک میلیون تن از اویغورها و سایر گروه‌های اقلیت در سین‌کیانگ و اعزام آنان به اردوگاه‌های کار اجباری و «بازپروری» را تکذیب کرده است.

در پی انتشار گزارش سازمان ملل، کنگره جهانی اویغورها که یک گروه فراگیر به نمایندگی از حدود شصت سازمان دیگر است، از این گزارش استقبال کرد و خواستار واکنش سریع بین‌المللی نسبت به ازار ایغورها شد.

بازرسان و پژوهشگرانی که در تهیه گزارش سازمان ملل مشارکت داشته‌اند گفته‌اند موفق به کشف روند مستمر بازداشت‌ و «شواهد موثق» از اعمال شکنجه علیه مسلمانان ایغور و سایر اقلیت‌های ساکن سین‌کیانگ شده‌اند.

آنها چین را به استفاده از «قوانین مبهم امنیت ملی» برای سرکوب حقوق اقلیت‌ها و ایجاد «نظام بازداشت‌های خودسرانه» متهم کرده‌اند.

این گزارش، که به سفارش دفتر کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل تهیه شده، گفته است که زندانیان در معرض «بدرفتاری» از جمله «مواردی از خشونت جنسی و جنسیتی» قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، در مورد برخی دیگر از بازداشت شدگان معالجات اجباری پزشکی و «اجرای تبعیض‌آمیز برنامه تنظیم خانواده و سیاست‌های کنترل جمعیت» به کار رفته است.

سازمان ملل توصیه کرده است که چین فورا گام‌هایی را برای آزادی «همه افرادی که به طور خودسرانه از آزادی خود محروم شده‌اند» بردارد و اشاره کرده که برخی از اقدامات دولت چین می‌تواند مصداق «جنایت علیه بشریت» باشد.

این سازمان گفته است که نمی‌تواند مطمئن باشد چند نفر در بازداشت دولت هستند اما سازمان‌های حقوق بشری شمار بازداشتی‌ها در اردوگاه‌های منطقه سین‌کیانگ در شمال شرق چین را بیش از یک میلیون نفر تخمین می‌زنند.

چندین کشور قبلا اقدامات چین در سین کیانگ را نسل‌کشی توصیف کرده‌اند اما دولت چین - که این گزارش را پیشاپیش در اختیار داشته - اتهام بدرفتاری با ساکنان سین‌کیانگ را رد می‌کند و می‌گوید که این اردوگاه‌ها برای مقابله با تروریسم ایجاد شده‌اند.

گزارش شورای حقوق بشر در مورد سین‌کیناگ در آخرین روز کاری میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد. او برای چهار سال در این سمت بوده است.

چین در سال‌های اخیر عملیات امنیتی گسترده‌ای را در استان شین‌جیانگ در غرب این کشور  علیه اقلیت مسلمان آغاز کرده است.

گروه‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند: چین مسلمانان اویغور و دیگر گروه‌های مسلمان را در بازداشتگاه کار اجباری نگه داشته است. براساس ادعای این سازمان‌ها، مسلمانان چین در اردوگاه‌ها مجبور به انکار اسلام، صحبت به زبان "چینی" و اطاعت از آموزه‌های دولت کمونیستی هستند.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: واشنگتن از این اقدام چین سرزنش کرده و آن را یادآور اردوگاه‌های آلمان نازی می‌داند.

اما چین می‌گوید ایغورها در "مراکز آموزش حرفه‌ای" شرکت می‌کنند. آنها مهارت شغلی دیده و با جامعه چینی ادغام می‌شوند.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۲۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، قبرستان سفید چاه، اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. با قدمتی که به دوره تیموریان بازمی‌گردد، مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان پس از دفن در این گورستان، دچار پوسیدگی و تباهی نمی‌شود؛ باوری که طبق تحقیقات تا اندازه‌ای درست بوده است.

از اعتقادات جالب اهالی این روستا آن است که اگر در این قبرستان دفن شوند، جسد آن‌ها سالم باقی می‌ماند یا هیچ آسیبی نمی‌بیند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. علت نام‌گذاری این قبرستان نیز به‌دلیل خاک سفیدش است که به میزان بالای آهک آن برمی‌گردد.

به گزارش کجارو، در قبرستان سفید چاه سنگ مزارها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری‌ دارند.

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901420

دیگر خبرها

  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • بازداشت بازیگر سرشناس سینما با اتهامات اخلاقی بزرگ
  • مشکلات جسمی اسرای فلسطینی بعد از آزادی بر اثر شکنجه در زندان
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی
  • بازداشت و سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه های بزرگ آمریکا+ فیلم/ جنگ غزه را متوقف کنید/ مجوز خشونت بیشتر علیه دانشجویان معترض صادر شد
  • خشونت پلیس فرانسه علیه دانشجویان حامی فلسطین
  • نامه غریب‌آبادی به کمیسر عالی حقوق بشر برای سرکوب خشونت‌آمیز جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین
  • سونامی بین‌المللی علیه مقامات تل‌آویو در راه است
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان