Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین - فتانه احدی: ایران میانجی صلح اوکراین شد. جمله کوتاهی که خود نشان از ارتقای جایگاه دیپلماتیک ایران در جامعه بین المللی است. میانجی گری که از سوی فرانسه به عنوان یکی از موثرترین کشورهای اروپایی درخواست شده است.

آن چه هست در نظام قدرت جدید شکل گرفته در جهان، وضعیت روابط کشورها چنان به هم تنیده است که حتی کوچکترین آنها را هم نمی توان نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر روی ایران اکنون از یک سو خود طرف مذاکره کشورهای اروپایی و آمریکا و نیز چین و روسیه است و از سوی دیگر فرانسه درخواست کرده که برای بازگشت صلح به اوکراین میانجی گری کند. 

درخواست یک مقام ارشد اروپایی از رئیسی | جزئیات پیام مهمی که امیرعبداللهیان به روسیه برد ایران میانجی صلح اوکراین؛ پیام امیرعبداللهیان چه بود؟ 

مهدی خورسند، کارشناس مسائل چین و اوراسیا معتقد است که درست است که این پیشنهاد نشان می‌دهد جایگاه ایران در مناسبات بین‌المللی بسیار افزایش یافته است، اما روس‌ها نیز دغدغه‌ها خود را دارند و بر اساس آن پیش می‌روند و اگر دغدغه‌هایشان برآورده نشود  و ناتو را پشت مرزهای خود حس کنند، هیچگاه پیام صلح را نخواهند پذیرفت.

در ادامه گفت‌وگوی همشهری آنلاین با مهدی خورسند، پژوهشگر روابط بین‌الملل و کارشناس مسائل اوراسیا را می‌خوانید.

موضوع جنگ اوکراین از کدام دغدغه روس ها نشات گرفته و آیا با میانجیگری حل می شود؟

موضوع جنگ روسیه و اوکراین یا آن چیزی که روس‌ها از آن به عملیات ویژه نظامی یاد می‌کنند، به دغدغه امنیتی روسیه نسبت به تحولات در محیط پیرامونی و بحث گسترش به شرق و به صورت مشخص پیوستن اوکراین به ناتو بر می‌گردد. یعنی چیزی که روس‌ها آن را تقریبا از سال ۲۰۱۴ با اشغال کریمه و الحاقی که آنها به جغرافیای خود رقم زده‌اند.

روس ها این دغدغه را از خیلی وقت پیش داشته‌اند و تقریبا هم در دو، سه سال گذشته بارها و بارها از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواسته بودند که آنها  با روس‌ها در مورد گسترش ناتو به شرق پای میز مذاکره بنشینند و به این دغدغه امنیتی روس‌ها توجه کنند. موضوعی که از لحاظ منطق و امنیت بین‌الملل بسیار مهم است. این مسئله به مباحث حوزه امنیت کشورها برمی‌گردد و برای هیچ کشوری هرگز و هرگز قابل ملاحظه و مصالحه و در یک گام فراتر قابل میانجی‌گری نیست.

ما در طول ماه‌های گذشته، بسیار دیده‌ایم که کشورها میانجیگری کرده‌اند، اما هیچ یک به آن دغدغه و سه شرطی اصلی که روس‌ها برای اوکرانی‌ها مشخص کرده بودند، نپرداختند.

روس‌ها در جنگ با اوکراین به دنبال چه بوده‌اند؟

روس‌ها از روز نخست به دنبال این بوده‌اند که اوکراین پایگاه نظامی کشورهای غربی نشود، و اوکراین به ناتو نپیوندد. همچنین دغدغه‌های امنیتی و معیشتی روس‌ها و مردم اسلاو یا نژاد اسلاو  و جمهوری‌های خودخوانده در منطقه دومباس برآورده شود. این موضوع در سال  ۲۰۱۵ بر اساس توافق «مینسک» بین روسیه و اوکراین تاکید شد.

اما بر اساس ادعای روس‌ها، اوکراین کمکی نکرده و مشکلی را حل نکرده‌ است. حتی عملا دست به نسل کشی در این منطقه زده‌اند و مردم اسلاو این منطقه که خیلی گرایش به روسیه دارند را تحت فشار قرار داده‌اند. 

به گفته آقای امیرعبدالهیان یک مقام اروپایی از آقای رئیسی خواسته‌اند که برای جنگ اوکراین، میانجی‌گری کند. چرا اروپایی‌ها برای  ابلاغ  پیام دوستی خود دست به دامن ایران شده‌اند؟ 

اینکه می‌بینیم بعد از اینکه میانجیی‌گری بسیاری از کشورها شکست می‌خورد، و کشورهای اروپایی به سمت ایران می‌آیند و بر اساس آن چیزی که معاون سیاسی رئیس جمهور گفته‌اند، آقای امانوئل مکرون پیام محرمانه‌ای را برای آقای رئیسی می‌فرستند و تقاضای مصالحه و میانجیگری ایران را می‌کند، این مسئله دو بعد دارد. 

نخست اینکه جمهوری اسلامی ایران در فضای جنگ موضع مشخص، دقیق و صریحی گرفته است که امروز این موضع مورد تایید روسیه و طرف مقابل یعنی اروپایی‌ها و اوکراین است. عملا همه این طرف‌ها از مواضع ایران در اوکراین تقدیر و تشکر می‌کنند. نکته دوم بالا رفتن وزن دیپلماتیک ایران در مناسبات بین‌المللی است. برای مثال ایران در مناسبات برجام در دور هفتم و هشتم وین  نشان داده که یک کشور اهل ابتکار، اهل مذاکره و اهل مصالحه است.

بنابراین نشان می‌دهد که ایران بتواند وزن میانجیگری را داشته باشد، اما اگر در بسته پیشنهادی اروپایی‌ها و میانجی‌گری ایران، دغدغه‌های امنیتی روسیه برآورده نشود، تقریبا قابل پیش‌بینی است که این موضوع شکست خورده است.

آیا تحولات اخیر و افزایش احتمال احیای برجام موجب  ایجاد چنین تفکری شده که ایران می تواند به عنوان میانجی پیام آور صلح برای جنگ اوکراین باشد؟

بله، ایران در مذاکراتی که بسیاری معتقدند به احیای برجام ختم می‌شود، با ابتکارات و پیشنهادات و نرمش‌های دیپلماتیکی که در مذاکرات نشان داده است، عملا وجهه یک کشور صلح‌طلب و خواهان مذاکره را نشان داده است. همین قضیه جایگاه ایران را در مناسبات بین‌المللی بسیار افزایش داده است.

با توجه به اینکه مقامات ایران در مورد موضوعات انسانی و  مسائل اسرا نیز صحبتهایی کرده‌اند، فکر می‌کنید پاسخ روسیه به پیام صلح ایران، در این باره چه خواهد بود؟

روس‌ها دغدغه امنیتی دارند. حتی بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان آمریکایی و بسیاری از نظامی‌های بازنشسته آمریکایی معتقدند که، با اینکه جنگ روسیه و اوکراین کشته‌های زیادی برجای گذاشته است، اما حقیقتا روسیه تمام تلاش خود را کرده که کمترین غیر نظامی‌ها کشته شوند. 

یعنی اتفاقاتی که در شهرهای اوکران در حال افتادن است، بیان‌گر این مسئله است که روس‌ها اگر می‌خواستند جنگ راه بیاندازند، جنگ تمام عیار راه می‌انداختند و در شهرها جوی خون راه می‌افتاد. 

حتی باید این مسئله عنوان شود که بسیاری از ادعاهایی که زلنسکی در مورد شهرهای اوکراین بخصوص شهر بوچا داشت، بعد از بازدید چند گروه ناظر، مشخص شد دروغی بیش نبوده است و تنها ادعاهای عجیب زلنسکی بوده است.

در واقع همه تلاش روس‌ها این است که فقط دغدغه امنیتی خود را بر طرف کنند و به دنبال این هستند که معادلات سیاسی در اوکراین را بر هم بزنند تا حاکمیت در اوکراین تغییر کند. روس‌ها باتوجه به دغدغه امنیتی که دارند، می‌خواهند با روی کار آوردن یک دولت جدید، ناتو را که دشمن خود می‌دانند، در پشت مرزهای خود نبینند.

کد خبر 702316 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها حسین امیرعبدالهیان خبر ویژه فرانسه - امانوئل مکرون ایران و روسیه ناتو ولودیمیر زلنسکی ایران و اوکراین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حسین امیرعبدالهیان خبر ویژه فرانسه امانوئل مکرون ایران و روسیه ناتو ولودیمیر زلنسکی ایران و اوکراین دغدغه امنیتی میانجی گری بین المللی اروپایی ها روس ها دغدغه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون فرانسه مدعی شد که عضویت در ناتو به معنی دست‌نشانده بودن آمریکا نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون در پاریس گفت: «این خطر وجود دارد که اروپای ما بمیرد. ما به ابرازهای لازم برای مقابله با خطرات مجهز نیستیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهاراتش از 27 عضو اتحادیه اروپا خواست تلاشی متحد را برای ساختن یک نیروی نظامی «قابل اتکا» آغاز کنند. 

ماکرون گفت: «مسئله تنها به انتخاب‌های ما بستگی دارد اما این انتخاب‌ها بایستی الان انجام شوند چون طی دهه آینده خطر این وجود دارد که تضعیف شویم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد کشورهای اروپایی تحت محاصره قدرت‌های بزرگی هستند که ارزش‌های لیبرال دموکراسی اروپا را تضعیف می‌کنند. وی گفت ارزش‌های اروپایی به طور دائم توسط دیگران مورد انتقاد و اختلاف قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: «این خطر وجود دارد که اروپا با افول مواجه شود و ما همین الان داریم می‌بینیم که این اتفاق علی‌رغم تلاش‌های ما دارد به وقوع می‌پیوندد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که عضویت در ائتلاف ناتو به معنی «دست‌نشانده» بودن ایالات متحده آمریکا نیست. وی گفت که اروپا با ایجاد دفاع مستقل وابستگی کمتری به ایالات متحده خواهد داشت و به نحو بهتری قادر خواهد بود از خودش در برابر روسیه دفاع کند.

دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسهنتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شدطرح اقدام فرانسه برای مقابله با خشونت روزافزون جوانان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین