Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و نودمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

لندن: اوکراین برای جنگ با روسیه به سلاح‌های سنگین بیشتر نیاز دارد ۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۱۴:۳۱

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس، که اولین شانس برای جایگزینی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر مستعفی این کشور شناخته می‌شود، از لزوم کمک‌های بیشتر به اوکراین گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تراس بامداد پنجشنبه طی سخنرانی انتخاباتی در لندن گفت که اوکراین برای جنگ با روسیه به سلاح‌های سنگین بیشتری از جمله «سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه» نیاز دارد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی علاوه بر این اظهارات، تاکید کرد که از نظر او انگلیس باید تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین اعمال کند.

وزیر خارجه انگلیس همچنین افزود که در صورت پیروزی در انتخابات نخست‌وزیری انگلیس، اولین تماس خارجی او با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین خواهد بود و وعده داد که در اولین فرصت به کی‌یف سفر کند.

کمبود شدید نیروی انسانی ارتش روسیه ۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۱۴:۲۸

به ادعای یافته‌های اطلاعاتی جدید آمریکا که چهارشنبه (۳۱ اوت) منتشر شد، روسیه از کمبود شدید نیرو در جنگ شش ماهه خود با اوکراین رنج می‌برد و در تلاش‌هایش برای یافتن نیروهای جدید و اعزام آن‌ها به خط مقدم ناامیدتر شده است.

یک مقام آمریکایی ناشناس در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» مدعی شد روسیه به دنبال رفع کمبود نیرو تا حدودی از طریق متقاعد کردن نیروهایی که پیش تر در جنگ زخمی شدند برای بازگشت به میدان جنگ، کاهش پرسنل شرکت‌های امنیتی خصوصی و حتی استخدام از زندان‌هاست.

وی در ادامه ادعاهایش گفت جامعه اطلاعاتی آمریکا اطمینان یافته انتظار می‌رود اقدامی که وزارت دفاع روسیه بزودی انجام خواهد داد این باشد که مجرمان محکوم را در ازای عفو و پاداش مالی برای شرکت در جنگ ثبت‌نام کند.

این ادعاها در حالی مطرح شده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته دستور داد ارتش این کشور تعداد نظامیان خود را ۱۳۷ هزار نفر اضافه کند تا مجموع آن به یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر برسد.

در دستور پوتین که از روز نخست ماه ژانویه سال آینده اجرایی خواهد شد مشخص نشده که این تعداد افزایش از طریق استخدام سرباز وظیفه صورت خواهد گرفت یا از طریق نظامیان داوطلب یا ترکیب هر دوی آن‌ها.

بر اساس این دستور، تعداد کل پرسنل ارتش روسیه به بیش از دو میلیون نفر خواهد رسید که یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر آن‌ها نظامی خواهند بود.

مخالفت 80 درصدی با تحریم روسیه ۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۱۴:۲۵

با وجود تبلیغات گسترده دولت‌های غربی درباره تحریم‌های جهانی علیه روسیه و فشار آوردن به دیگر کشورها برای تبعیت از آنها، مسکو اما از شکست خوردن این سیاست غرب خبر داد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت: «علی‌رغم فشارها و باج‌گیری‌های غرب، ۸۰ درصد کشورهای جهان به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوستند».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، لاوروف درباره رهبری فشارهای بین‌المللی علیه روسیه توسط آمریکا نیز توضیح داد: «بعد از همه تحریم‌هایی که با هدایت آمریکا بر روسیه تحمیل شد، ما دیگر روی واشنگتن و متحدانش حسابی نمی‌کنیم. البته برای حفظ منافع خود، ارتباط با آنها را قطع نمی‌کنیم».

وی با بیان اینکه کشورهایی در تلاش هستند تا مانع حضور تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه اتمی «زاپروژیا» در جنوب شرقی اوکراین شوند، اظهار داشت: «مشتاقانه منتظریم تا بازرسان آژانس اتمی، بازدید اساسی از نیروگاه زاپروژیا به عمل آورند».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ضمن تاکید بر تلاش این کشور برای اطمینان حاصل کردن از فعالیت ایمن این نیروگاه اتمی، ابراز امیدواری کرد که کار نیروگاه زاپروژیا به راحتی ادامه داشته باشد و علی‌رغم حملات اوکراین به اطراف آن، هیچ فاجعه هسته‌ای رخ ندهد.

تشدید تنش میان روسیه و اوکراین در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا 

روسیه و اوکراین پیش از بازدید تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین، یکدیگر را متهم به اخلال در کار آژانس کردند.

هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه از نیروگاه اتمی زاپوریژیا بمنظور ارزیابی هر گونه خسارت بازدید می‌کند. این هیات که در راس آن رافائل گروسی مدیر کل آژانس است، دیروز وارد شهر زاپوریژیا در ۵۵ کیلومتری نیروگاه شد و قرار است به زودی از آن بازدید کند.

در این میان مسکو و کی‌یف پیش از ورود این هیات به نیروگاه یکدیگر را به حمله به اطراف محل نظارت یا گذرگاهی که گروسی به همراه تیمش از آن عبور می‌کند، متهم کردند.

به نوشته خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که یک تیم ضربت ۶۰ نفره اوکراینی با هفت قایق به ساحل کاخوفکا در سه کیلومتری شمال شرق نیروگاه زاپوریژیا آمدند تا کنترل آن را در اختیار بگیرند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نوشت که گروسی در مجاورت نیروگاه انرگودار، جایی که تاسیسات هسته‌ای در آن قرار دارد فعالیت نظامی سنگینی را مشاهده کرد.

رییس منطقه زاپوریژیا نیز مدعی است که نیروهای روسیه گذرگاهی که تیم آژانس را قادر به دسترسی به نیروگاه می‌کند، تیر باران کردند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ماموریت هیات آژانس جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای در منطقه است.

روسیه پیشنهاد کرده که تیم ناظر آژانس تنها یک روز فرصت دارد از نیروگاه بازدید کند در حالی که تیم گروسی در نظر دارد روزهای بیشتری در زاپوریژیا حضور داشته باشند.

گروسی گفت امیدوار است تیمش بتواند به طور دائم در نیروگاه بماند ولی فعلا مرحله اول بازرسی چند روز طول خواهد کشید.

ارتش اوکراین چند ساعت پیش اعلام کرد که درگیری در نزدیک نیروگاه ادامه دارد. هر دو طرف مدعی موفقیت در میدان نبرد در میان فشارهای تازه اوکراین برای بازپس گیری قلمرو در جنوب شده اند.

تجهیز اوکراین به سامانه های موشکی دوربرد

در حالیکه آمریکا از آغاز جنگ اوکراین، این کشور را مجهز به تسلیحات نظامی بسیاری کرده است، یک ژنرال آمریکایی از واشنگتن و متحدانش خواست اوکراین را به سامانه های حمله ای دوربرد مجهز کنند.

ژنرال بازنشسته آمریکایی مارک آرنولد در مصاحبه ای ادعا کرده است آمریکا و ناتو به اوکراین می گویند به خاک روسیه حمله نکنید، اما این حرف بی معنی است.

او افزود: باید به ارتش اوکراین تسلیحاتی بدهیم که کی یف را قادر به حمله به عمق روسیه بسازد.

مارک آرنولد از پنتاگون خواست اوکراین را به سامانه های موشکی پاتریوت و مهمات دوربرد توپخانه موشکی متحرک هیمارس، هواپیماهای پیشرفته و پهپادهای جنگی مجهز کند .

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دوم شهریور ماه اعلام کرد که واشنگتن نزدیک به ۳ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی و تجهیزاتی در اختیار اوکراین قرار می دهد که تا این لحظه بزرگترین بخش از کمک های امنیتی به کی‌یف است.

این بسته کمک امنیتی جدید واشنگتن برای کی یف همزمان با روز استقلال اوکراین به این کشور اختصاص داده شده است.

این بزرگترین بخش حمایتی از اوکراین از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در شش ماه گذشته است و در حالی اختصاص یافته که مقام های آمریکایی هشدار می دهند روسیه احتمالا درصدد حملاتی تازه به زیرساخت های غیرنظامی و تاسیسات دولتی اوکراین در روزهای پیشرو است.

بایدن گفت: ایالات متحده آمریکا متعهد به حمایت از مردم اوکراین است در حالی که به مبارزه برای دفاع از حق حاکمیت خود ادامه می دهند.

وی افزود: در طول شش ماه گذشته، اوکراینی ها با شجاعت و فداکاری فوق العاده خود برای آزادی، الهام بخش جهانیان بوده اند.

بایدن اضافه کرد: آنها مصمم و قوی در برابر تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین ایستاده اند و امروز نه تنها یک جشن گذشته است، بلکه موید آن است که اوکراین با افتخار یک کشور مستقل می ماند و خواهد ماند.

از زمان روی کار آمدن بایدن، آمریکا در مجموع تقریبا ۱۰.۶ میلیارد دلار کمک امنیتی در اختیار اوکراین قرار داده است.

رزمایش بزرگ روسیه، چین، هند و ۱۲ کشور دیگر

به رغم فشارهای آمریکا به دیگر کشورهای برای منزوی کردن روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مسکو میزبانی یک رزمایش با حضور ۱۳ کشور دیگر را برعهده گرفته است.

رسانه‌های روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور خبر دادند، رزمایش «وستوک-۲۰۲۲» با حضور نیرهای نظامی از روسیه، چین، هند و ۱۱ کشور دیگر در سرزمین «پریمورسکی» (جنوبی‌ترین بخش خاور دور روسیه و در کرانه دریای ژاپن) آغاز شد.

مراسم افتتاحیه این رزمایش بزرگ، روز چهارشنبه (دیروز) با حضور ده‌ها هزار نظامی شروع شد؛ به گفته معاون وزیر دفاع روسیه، این رزمایش شامل هزاران قطعه تجهیزاتی که وظایف آموزشی رزمی را در ۹ میدان آموزشی انجام می‌دهند، نیز می‌شود.

«یونوس-بک اوکوروف» در مراسم افتتاحیه رزمایش «وستوک-۲۰۲۲» گفت: «تمرینات مشترک ائتلافی از کشورها به توسعه درک مشترک از سازماندهی آموزش نیروها، مدیریت و تعامل آنها در سطوح عملیاتی و تاکتیکی کمک و دوستی و رفاقت رزمی میان پرسنل نظامی را تقویت می‌کند».

رسانه‌های روس خبر دادند، این رزمایش از اول تا هفتم سپتامبر (۱۰ تا ۱۶ شهریور) با مشارکت بیش از ۵۰ هزار نظامی، ۵ هزار تجهیزات نظامی شامل ۱۴۰ هواپیما و ۶۰ کشتی برگزار می‌شود.

به غیر از نمایندگان روسیه، چین، هند، پرسنل نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای نیز در این رزمایش شرکت دارند.

شرکت هند در این رزمایش به رغم فشارهای آمریکا به کشورهای مختلف برای فاصله گرفتن از روسیه، به سر خط رسانه‌های مختلف تبدیل شده است.

رسانه‌ها با اشاره به مشارکت هند گزارش دادند، این اقدام تاکیدی بر روابط دوستانه هند با روسیه است به رغم اینکه دهلی نو همچنین در حال تشدید شراکت راهبری خود با واشنگتن است.

چندی قبل بود که وزارت دفاع روسیه توضیحاتی درباره رزمایش وستوک-۲۰۲۲ ارائه داد و از حضور چین و برخی دیگر از کشورها در آن خبر داده بود.

این وزارتخانه اعلام کرده بود که این رزمایش در آب‌ها و مناطق ساحلی دریای ژاپن و دریای اوخوتسک انجام خواهد شد. دریای ژاپن بین مجمع الجزایر ژاپن، ساخالین و شبه جزیره کره قرار دارد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مهدی تاج مقتدی صدر تحولات اوکراین جنگ اوکراین روسیه اروپا چین ناتو آمریکا مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مهدی تاج مقتدی صدر آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه روسیه کشور دیگر رسانه ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۵۶

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به کنفرانسی که سوئیس در نظر دارد در ماه ژوئن میزبانی آن را برگزار کند، گفت که هرگونه مذاکره برای پایان دادن به درگیری در اوکراین بدون مشارکت روسیه بی‌معنی است.

 «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که فرمول صلح «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین - که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از تمام سرزمین‌هایی است که تصرف کرده‌اند - صلح را نزدیک‌تر نمی‌کند، بلکه درگیری را طولانی‌تر می‌کند.

براساس گزارش رویترز، سوئیس در اوایل این ماه اعلام کرد که میزبان یک کنفرانس دو روزه در سطح عالی در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در مورد دستیابی به صلح در اوکراین خواهد بود.

روسیه گفته است که در آن شرکت نخواهد کرد و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز پیشتر به خبرنگاران گفت: «ما بارها گفته‌ایم که این فرمت عجیبی است، برنامه‌های صلح خاصی بدون مشارکت روسیه اجرا می‌شود، بیهوده و حتی خنده‌دار است.»

ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۵۶

رئیس‌جمهور فرانسه امروز – پنجشنبه – ضمن هشدار نسبت به «احتمال مرگ اروپا»، تاکید کرد که این قاره در «نقطه بحرانی» قرار دارد و جهت مقابله با رقبای جهان باید اقدامات بیشتری انجام داد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنرانی در دانشگاه سوربُن فرانسه واقع در پاریس، پایتخت این کشور بیان کرد: «خطری مبنی بر مرگ اروپا وجود دارد. اروپا در نقطه بحرانی قرار دارد و در مقابل رقبایی که با سرعت بالا در حال تجدید تسلیحات هستند، باید اقدامات بیشتری انجام دهد.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اروپا احتمال دارد بمیرد و این فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد.»

وی افزود: «در شرایطی که قوانین تجارت آزاد جهانی توسط رقبای اصلی به چالش کشیده شده است، خطر عقب ماندن به لحاظ اقتصادی برای اروپا وجود دارد و باید الگوی رشد خود را بازنگری کند.»

ماکرون ۴۶ ساله که همچنان سه سال از دومین و آخرین دوره‌اش در ریاست‌جمهوری باقی می‌ماند، گفت: «در دنیایی که قوانین بازی تغییر کرده است، اروپا در برابر خطراتی که در جهان مواجه می‌شود، مسلح نیست.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه سخنرانی‌اش صراحتا هشدار داد: «طی یک دهه آینده، خطر تضعیف اروپا یا حتی سقوط آن بسیار زیاد است. از اروپا می‌خواهیم از یک اقلیت راهبردی بیرون بیاید؛ مسئله‌ای که او را بیش از اندازه به انرژی روسیه و در حوزه امنیت به ایالات متحده وابسته کرده است.»

امانوئل ماکرون با اشاره به درگیری روسیه-اوکراین ادعا کرد: «رفتار روسیه پس از حمله به اوکراین غیرقابل مهار شده است و دیگر مشخص نیست مسکو تا کجا پیش برود. شرط لازم و اساسی برای روسیه این است که در جنگ اوکراین پیروز نشود.»

او تاکید کرد: «ما باید این مفهوم استراتژیک دفاع معتبر اروپایی را برای خود بسازیم؛ اروپا نمی‌تواند تحت امر ایالات متحده آمریکا باشد.»

رئیس‌جمهور فرانسه در قسمت دیگری از صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: «ما عادت داشتیم از روسیه و از چین خرید کنیم اما این به پایان رسید. واقعیت‌ها تغییر پیدا کرده‌اند. جنگی در قلمرو اروپایی برقرار است و توسط شخصی هدایت می‌شود که قدرت هسته‌ای دارد. ایران هم هسته‌ای خواهد داشت و این مسئله تغییر دهنده بزرگ بازی به حساب می‌آید. ما باید تصمیمات راهبردی بزرگی اتخاذ کنیم.»

ماکرون با بیان اینکه اروپا به افزایش ظرفیت خود در حوزه دفاع و امنیت سایبری نیاز دارد، گفت: «در ماه‌های آینده از شرکای اروپایی درخواست پیشنهاد خواهم کرد. هم‌چنین در خرید تجهیزات نظامی باید تامین‌کنندگان اروپایی در اولویت باشند و از ایده تخصیص وام برای تامین مالی این حوزه حمایت می‌کنم.»

ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۵۶

رئیس ارتش انگلیس با اشاره به ضعف دفاع اوکراین، اذعان کرد کی‌یف با «جنگ دشواری» در مقابل پیشروی‌ نیروهای روسیه قرار دارد.

مسئله ضعف دفاع اوکراین توسط بسیاری از مقامات غربی و رسانه‌ها برجسته شده است و احتمال می‌رود حتی با وجود کمک‌های گسترده‌ای که از سوی غرب به خصوص آمریکا به اوکراین سرازیر می‌شود، این کشور نتواند در مقابل قدرت روسیه به پیروزی برسد.

«تونی راداکین»، رئیس ارتش انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد: «فضای غمگین و ناامید کننده‌ای دفاع اوکراین را احاطه کرده و این کشور با جنگ دشواری در مقابل پیشروی نیروهای روسیه مواجه شده است.»

وی گفت: غرب نسبت به توان دفاعی اوکراین بدبین است و برای کی یف سخت خواهد بود که جلوی حمله مسکو را بگیرد. روسیه حملات دوربرد موثرتری نسبت به سال گذشته انجام داده است.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۵۱

وزارت خزانه داری آمریکا بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به ادعای آنچه آن را "ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی" خواند، تحریم کرد.

 وزارت خزانه داری آمریکا در ادعای خود علیه جمهوری اسلامی ایران آورده است: اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را که نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای وزارت دفاع ایران که خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد، تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که شرکت تندر صحرا، شرکت اصلی است که بر فعالیت‌های تجاری وزارت دفاع ایران در حمایت از این تلاش‌ها نظارت می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: شرکت تندر صحرا همچنین نقش کلیدی در طراحی، توسعه، ساخت و فروش هزاران پهپاد ایران ایفا می‌کند که بسیاری از آنها در نهایت به روسیه برای استفاده در جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین منتقل شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا ادامه داد: اداره کنترل دارایی خارجی همچنین دو شرکت و یک کشتی که کالاهای ایرانی را حمل می کنند و به نفع شرکت سپهر انرژی جهان نما پارس عمل می کنند تحریم می کند. این شرکت به طور مشابه نقش پیشرو در فعالیت های تجاری ستاد کل نیروهای مسلح ایران (AFGS) ایفا می کند.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: همزمان با این اقدام، انگلیس و کانادا تحریم‌هایی را علیه چندین نهاد و افراد دخیل در خرید پهپاد و سایر فعالیت‌های نظامی مرتبط با ایران اعمال می‌کنند.

برایان نلسون  معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و مالی مدعی شد: «وزارت دفاع ایران با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی سابقه به اسرائیل و تکثیر پهپادها و سایر سخت افزارهای خطرناک نظامی برای نیروهای  وابسته و تروریست ها به بی ثبات کردن منطقه و جهان ادامه می دهد.»

او ادامه داد: ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با شرکای انگلیسی و کانادایی خود، به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای مبارزه با کسانی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را تامین مالی می‌کنند، ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه داری آمریکا ۴ اردیبهشت ماه نیز  در تداوم تحریم های واشنگتن علیه تهران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادعاهای ضد ایرانی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت های مخرب سایبری به نمایندگی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست داشتند، تحریم کرد.

 وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی مدعی شد: این بازیگران بیش از ده ها شرکت آمریکایی و نهادهای دولتی را از طریق عملیات سایبری، از جمله حملات فیشینگ و بدافزارها، هدف قرار دادند.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، در ارتباط با اقدام امروز، وزارت دادگستری آمریکا و دفتر تحقیقات فدرال یک کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت های سایبری علیه نهادهای آمریکایی را منتشر می کند.

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

یک منبع اطلاعاتی اوکراین مدعی شد که پهپادهای این کشور به یک کارخانه بزرگ فولاد در منطقه «لیپتسک» روسیه حمله و خساراتی به آن وارد کردند.

رویترز چهارشنبه شب به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین نوشت که در این حمله بخشی از «ایستگاه اکسیژن» کارخانه متالورژی «نوولیپتسک» آسیب دیده است که این خسارت تاثیر طولانی‌مدت بر فعالیت این کارخانه خواهد داد.

شرکت NLMK که مالکیت این کارخانه را در اختیار دارد ادعای اوکراین را رد کرد. یک منبع صنعتی در روسیه نیز گفت که این کارخانه طبق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پیشتر فرماندار لیپتسک گفته بود که یک پهپاد اوکراینی به یک منطقه صنعتی حمله کرده است اما درباره اینکه آیا این اقدام خسارتی داشته است یا خیر، اطلاعاتی منتشر نکرد.

اوکراین در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را علیه تاسیسات صنعتی و نفتی روسیه افزایش داده است. کی‌یف انجام حملات پهپادی علیه این تاسیسات را بطور رسمی تایید یا تکذیب نمی‌کند اما هشدار داده است، تاسیساتی که از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند، اهداف مشروع نظامی قلمداد می‌شوند.

اما شرکت NLMK گفته که با صنایع دفاعی روسیه همکاری ندارد و محصولات آن صرفا کاربرد غیرنظامی دارد. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قادر به تولید فولاد سخت برای مصارف نظامی نیست و برای ارتش این کشور محصولی تولید نمی‌کند.

حمله پهپادی کی‌یف علیه کارخانه فولاد لیپتسک توسط آژانس اطلاعات نظامی اوکراین GUR انجام شد. این آژانس همچنین به ۲ مخزن نفت شرکت روس‌نفت در منطقه «اسمولنسک» روسیه حمله کرد.

این در حالی است که روسیه نیز در هفته‌های اخیر حملات هوایی خود را علیه سیستم انرژی اوکراین افزایش داده است.

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس تاکید کرد که قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند و آن کشور میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است.

 لوکاشنکو چهارشنبه در سخنانی در کنگره خلق بلاروس اظهار کرد: امروزه هر کسی می‌داند که اوکراین یک میدانی برای آزمون است و تحولات آن کشور به نحوی مشخص خواهد کرد که نظم جهانی در آینده چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه «قدرتهای بزرگ هسته‌ای عملا بطور غیرمستقیم در خاک با هم می‌جنگند» افزود: دولت اوکراین به توافقی با غرب دست یافته است که بر اساس آن جان مردم اوکراین با سلاح مبادله می‌شود.

لوکاشنکو تاکید کرد: این یک مساله دردناک است. اما بگذارید نگاهی فلسفی به تحولات بیندازیم. چه کسی در این دور جدید از تقابل میان شرق و غرب پیروز شده است؟ ما پیروز نشده‌ایم؟ آنها هم پیروز نشده‌اند.

رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه همه روسای جمهوری سابق اوکراین کشورشان را غارت کردند، گفت: اوکراین کشوری شکوفا با خاکی حاصلخیز و دارای نیمی از عناصر جدول مندلیف است. به ۲ دریا راه دارد و از معادن و غول‌های صنعتی با مردمی خلاق و سختکوش دارد.

لوکاشنکو اظهار کرد که مردم اوکراین باید «آزاد زندگی کنند، شاد باشند و ثروتمند شوند. اما آنها ثروتمند نشدند بلکه فقط شمار معدودی از آنها ثروت کسب کردند. اولیگارش‌ها و افراد قدرتمند همه منابع را از آن خود کردند.

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان هشدار داد و گفت که این تاسیسات در صورت استقرار، هدف نظامی مسکو خواهند بود.

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری تاس بیان کرد که تاسیسات هسته‌ای ناتو اگر به طور دائم در لهستان مستقر شوند، یک هدف نظامی برای مسکو خواهند بود.

این مقام روس هشدار داد که عملیات هسته‌ای مشترک کشورهای عضو ناتو که نزدیک مرز روسیه هستند، به تهدیدهای امنیتی مسکو اضافه می‌شود.

ریابکوف همچنین اضافه کرد که بحث در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان یک "داستان در حال آشکار شدن" است.

وی تاکید کرد که مسکو به دقت مراقب این موضوع است که چگونه دستگاه‌های مختلف اجرایی لهستان در حال بررسی این موضوع در گفتمان داخلی خود هستند.

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان پیشتر در گفت وگو با یک روزنامه محلی گفته بود که این کشور آماده استقرار کلاهک‌های هسته‌ای ذیل برنامه «اشتراک گذاری هسته‌ای» ناتو است.

وی اعلام کرد که در مورد این مساله با شرکای آمریکایی خود بیش از یک بار گفت وگو کرده است.

برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشورهای فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

با این حال ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

 

دیگر خبرها

  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان/ چرا اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد؟
  • ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • 60 میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه
  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید