Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع لبنانی ابراز امیدواری کردند که ممکن است دیدار روز گذشته میان نجیب میقاتی و میشل عون بتواند چشم‌اندازی برای تشکیل دولت جدید در این کشور ترسیم کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از حواشی فراوان درباره اختلاف میان طرف‌های مربوطه در پرونده سیاسی لبنان روز گذشته «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان به دیدار «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع آگاه از فضای این نشست اعلام کردند که گفتگوی میقاتی و عون محدود به مشاوره درباره ساختار دولت آینده بود اما شاخص‌ها نشان می‌دهد که بخش بزرگی از اختلافات میان دو طرف حل شده و شاید چشم‌اندازی برای تشکیل کابینه وجود داشته باشد.

به گفته این منابع، احتمال اینکه تا پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون، نامزد جدی برای جانشینی او معرفی نشود بسیار زیاد است و احتمالا لبنان وارد خلاء ریاست جمهوری خواهد شد.

روزنامه الاخبار در این خصوص گزارش داد که به نظر می‌رسد نجیب میقاتی تمایل بالایی برای امتیاز دادن به میشل عون دارد؛ زیرا رئیس جمهور وزارتخانه‌های اقتصاد و وزارت مهاجرت و امور پناهندگان را سهم تیم خود می‌داند و میقاتی که تصمیم به تغییر وزرای این وزارتخانه‌ها گرفته بود احتمالا از خواسته خود عقب‌نشینی کند.

میقاتی: درحال حاضر مهم‌ترین مسئله انتخاب رئیس جمهور لبنان استدیدار بی‌نتیجه میقاتی و عون برای تشکیل دولت لبنان

برخی منابع پارلمانی لبنان نیز معتقدند که تضمینی مبنی بر اینکه نجیب میقاتی واقعا به دنبال تشکیل دولت است وجود ندارد و تجربیات قبلی ثابت کرده او در حال حاضر نمی‌خواهد از کابینه جدید رونمایی کند. همچنین فضای مثبتی که پیش از این درباره تشکیل دولت شاهد آن بودیم نیز تاکنون جدی نبوده است.

بسیاری از منابع سیاسی لبنان معتقدند دو دیداری که اخیرا نجیب میقاتی با عون برگزار کرده بیشتر در قالب یک مانور سیاسی بود و میقاتی قصد داشت وانمود کند که در تشکیل دولت جدی است و به این ترتیب توپ در زمین میشل عون بیفتد. اما در چنین شرایطی حزب‌الله تصمیم گرفته تا هم زمان با مدیریت پرونده مرزبندی دریایی لبنان، وارد خط حل بحران سیاسی نیز بشود. سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود بر لزوم تشکیل دولتی کارآمد در راستای دفاع از منافع ملی لبنان تاکید کرد. بعد از آن منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که مقامات حزب‌الله کنار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طرحی را برای فعال‌سازی روند تشکیل کابینه در نظر گرفته‌اند؛ به‌طوری که نه مانع از تشکیل و شروع به کار دولت جدید شوند نه اینکه عجله‌ای برای رونمایی از این کابینه دارند و درواقع تلاش دارند دولتی کارآمد در بازه زمانی مناسب سر کار بیاید.

بعد از آخرین دیدار میان میقاتی و عون در هفته گذشته نیز نمایندگان سیاسی حزب الله وارد خط میانجی‌گری شده و در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف هستند تا با تشکیل دولت جدید ساز و کار انتخاب رئیس جمهور نیز فراهم گردد. در همین زمینه مسئولان حزب‌الله با جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل که اخیرا مواضع تندی ضد نجیب میقاتی گرفته و او را مانع اصلی حل بحران سیاسی لبنان و نقض قانون اساسی می‌داند تماس گرفته و از آن خواستند تا با اتخاذ موضعی آرام در روند تشکیل کابینه و خروج از بن‌بست سیاسی همکاری کند.

نیروهای سیاسی لبنان ابراز امیدواری می‌کنند که تدابیر رهبری حزب‌الله بتواند در کنار دفاع از ثروت‌های دریایی لبنان، به باز شدن گروه کور سیاسی این کشور نیز کمک کند. حزب‌الله همچنین در تلاش است تا ضمن هشدار درباره خطرات تداوم بحران سیاسی بر منافع ملی لبنان، از هرگونه مانور تازه برای به تعویق انداختن زمان تشکیل دولت جلوگیری نماید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میشل عون نخست وزیر لبنان لبنان میشل عون نخست وزیر لبنان لبنان میقاتی و عون نجیب میقاتی سیاسی لبنان تشکیل دولت میشل عون حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۳۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از حمله جدید خود به یک مرکز نظامی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان در این بیانیه تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۵:۱۰ عصر امروز یکشنبه بیست‌وهشتم آوریل ۲۰۲۴ موضع السماقه واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا را با تسلیحات مناسب هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی از به گوش‌رسیدن صدای چندین انفجار در منطقه‌های اشغالی «عکا» و «نهاریا» خبر دادند. هنوز جزییات بیش‌تری درباره ماهیت این انفجارها و تلفات مالی و جانی احتمالی صهیونیست‌ها منتشر نشده است.

پیش از این نیز حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری اعلام کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۱:۴۵ ظهر امروز یکشنبه بیست‌وهشتم آوریل ۲۰۲۴ موضع البغدادی را با گلوله‌های توپخانه هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

کد خبر 6091324

دیگر خبرها

  • اگر حزب الله نبود اسرائیل به اکثر مناطق لبنان تجاوز می‌کرد
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • ترکیبی که بارسا را حذف کرد آماده نبرد در دورتموند!‏
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • تصمیم مهم انریکه در آستانه دیدار مهم چمپیونزلیگ
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد