Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:37:48 GMT

در صورت قطع گاز روسیه به اروپا، بزرگترین بازنده کیست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۴۸۴۴

در صورت قطع گاز روسیه به اروپا، بزرگترین بازنده کیست؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، اعلام دولت آمریکا مبنی بر برقراری ارتباط با کشورهای تولیدکننده گاز برای تامین گاز اروپا، مقدمه ای برای یک بحران بالقوه جدید با روسیه و نشانه هایی از جنگ اقتصادی جدید علیه این کشور است که هدف آن متوقف کردن جریان گاز روسیه به اروپا و محروم کردن مسکو از یکی از بزرگترین بازارهای مصرف گاز در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این کار انجام شود، این سوال فوری در مورد آسیب اقتصادی که روسیه متحمل خواهد شد و جایگزین هایی که می تواند برای جبران خسارات سنگین در صورت توقف عرضه گاز به اروپا در دسترس باشد، مطرح خواهد شد.

رقابت بر سر انرژی

موضوع تحریم صادرات گاز روسیه به اروپا فراتر از بعد سیاسی است که به طور رسمی با بحران اوکراین مرتبط است. ایالات متحده که بر بخش عمده صادرات انرژی جهان تسلط دارد، نمی خواهد کشور دیگری رقیب آن باشد چه برسد به بزرگترین حریف ژئوپلیتیکی آن.

این اولین بار نیست که مناقشه میان آمریکا و روسیه بر سر مسائل مربوط به انرژی و خطوط تامین آن آغاز می‌شود، کافیست رقابت شدید آنها در دهه ۹۰ میلادی بر سر مسیر حمل‌ونقل نفت و گاز در دریای خزر را یادآوری نماییم این اولین بار نیست که مناقشه میان آمریکا و روسیه بر سر مسائل مربوط به انرژی و خطوط تامین آن آغاز می‌شود، کافیست رقابت شدید آنها در دهه ۹۰ میلادی بر سر مسیر حمل‌ونقل نفت و گاز در دریای خزر را یادآوری نماییم.

اما با آغاز قرن بیست و یکم وضعیت سیاست بین الملل تغییر کرد و همزمان سیاست آمریکا در قبال منابع نفت و گاز روسیه نیز تغییر کرد.

کارشناسان روسی بر این باورند که در غیاب عوامل موثر پایان دادن به قراردادهای بلندمدت روسیه با کشورهای اروپایی، آمریکا به سراغ دامن زدن به جنگ اوکراین رفت که به نظر آنها یکی از دلایل آن، این است که امریکا می خواهد اقتدار گازپروم را تضعیف نماید.

پیش از این، روسیه در اجرای پروژه خط لوله گاز «جریان جنوبی» که قرار بود در بلغارستان احداث شود با مخالفت های شدید اتحادیه اروپا و آمریکا روبرو شد و در نتیجه روسیه پروژه خط لوله گاز ترکیه را جایگزین آن نمود.

ریه اقتصادی

صنعت گاز ستون اقتصاد روسیه را تشکیل می دهد و مهم ترین منبع درآمدهای ارزی در بودجه عمومی دولت آن است. روسیه دارای پتانسیل عظیمی برای تولید گاز، بازار بزرگ جهانی و داخلی و توانایی تامین سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز است و همچنین برخی از مناطق جهان کاملاً به گاز روسیه وابسته هستند. سهم گاز روسیه در مصرف اروپا حدود ۵۰ درصد است. در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر می شود که مصرف سالانه آن حدود ۵۵۰ میلیارد متر مکعب است.

این غول گازی روسیه در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که تولید گاز خود را ۱۸.۱ درصد (۴۸.۶ میلیارد متر مکعب) نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داده و به ۳۱۶.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است و صادرات آن نیز ۲۱.۵ درصد (۲۱.۸ میلیارد متر مکعب) افزایش یافته است به طوری که باعث شد روسیه به حداکثر فروش تاریخی خود نزدیک شود. بر اساس داده های فوریه ۲۰۲۲، صادرات گاز روسیه در سال گذشته ۲.۱ برابر شد و به ۵۴.۲ میلیارد دلار رسید در حالی که در سال ۲۰۲۰ به ۲۵.۷ میلیارد دلار بوده است.

بازارهای جایگزین

«ویکتور لاکن»، اقتصاددان معتقد است خروج از بازار گاز اروپا بدون شک ضررهای زیادی برای روسیه به همراه دارد، اما از سوی دیگر، از نظر حجم مصرف، بازارهای جایگزین بزرگی مانند چین به ویژه پس از گسترش خط لوله «قدرت سیبری» که افزایش صادرات گاز روسیه به چین را به بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش داد، و همچنین بازارهای جایگزین دیگری در هند، جمهوری های آسیای مرکزی، کشورهای جنوب شرق آسیا و حتی در آینده در آفریقا وجود دارد.

لاکن توضیح می دهد که آسیا همچنان امیدوار کننده ترین بازار برای روسیه است که دارای بزرگترین ذخایر گاز در جهان است و مسکو قصد دارد حجم صادرات خود را به کشورهای آسیایی و در درجه اول به چین افزایش دهد.

به گفته این اقتصاد دان، اگرچه اروپا بازار اصلی گازپروم است، اما سیاست مداران اروپایی با وجود کمبود گاز و رکوردزنی قیمت سوخت در آستانه فصل زمستان در این قاره، مانع افزایش عرضه گاز از روسیه می شوند.

به عقیده وی، صحبت آمریکایی ها در مورد یافتن منابع جایگزین گاز روسیه به اروپا، عملاً به معنای اجبار این کشور به خرید گاز گرانتر و با شرایط نامساعدتر خواهد بود، زیرا هزینه ها همچنان دشمن اصلی رویای آمریکا برای تامین گاز طبیعی به اروپا است. بدین خاطر که هزینه تامین LNG از ایالات متحده بیشتر از هزینه صادرات گاز روسیه به اروپا خواهد بود.

علاوه بر این، آلمان LNG آمریکایی را خریداری نخواهد کرد، زیرا زیرساخت لازم برای بهره برداری از آن را ندارد و ساخت نیروگاه‌های جدید نیز نمی‌تواند سودآور باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: تنها راه خروج کشورهای اروپایی برای جایگزینی واردات گاز روسیه، استفاده از زغال سنگ به جای گاز روسیه است که علاوه بر اینکه بخش زیادی از آن از خود روسیه وارد می شود، با استانداردهای زیست محیطی حاکم در این قاره نیز در تضاد است.

جایگزین اروپایی

«ویکتور لاکن» خاطرنشان می کند که در خود اروپا، نروژ تنها تامین کننده اصلی گاز است، اما عضو اتحادیه اروپا نیست و تمام گاز تولید شده در دریای شمال که حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است، توسط دولت این کشور به بریتانیا و اتحادیه اروپا فروخته می شود. در همین حال، نروژ به دلیل منابع محدود و همچنین برآوردهای بسیاری از کارشناسان مبنی بر کاهش تولید گاز نروژ از سال ۲۰۲۴، نمی تواند به طور جدی تولید را افزایش دهد.

اما سایر کشورهایی که از منابع کافی برخوردارند و به تعهدات صادرات گازی که می‌تواند جایگزین گاز روسیه به اروپا شود، ملزم نیستند، یا تحت تحریم هستند، یا زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تحویل به اروپا را ندارند یا نمی‌خواهند روابط با مسکو را تیره کنند. این کارشناس اقتصادی روس هشدارهای بسیاری از شرکت های انرژی بین المللی به وزارت امور خارجه ایالات متحده مبنی بر عدم وجود جایگزین برای گاز روسیه در بازار اروپا را یادآوری می کند.

لاکن تاکید می کند که با وجود وخامت بیشتر روابط بین روسیه و ایالات متحده و تهدید به جستجوی جایگزینی برای گاز روسیه، این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که اروپا در تامین نفت و گاز خود وابسته به روسیه است، و نه تنها نمی تواند روسیه را به عنوان منبع انرژی رها کند، بلکه حتی در اعمال تحریم های جدید علیه مسکو نیز نمی تواند مشارکت کند.

کد خبر 5579236 محمدعلی تخت رونده

منبع: مهر

کلیدواژه: روسیه اتحادیه اروپا ایالات متحده امریکا جنگ اوکراین عراق روسیه اوکراین رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا جنگ اوکراین تایوان فلسطین افغانستان اتحادیه اروپا مقتدی صدر بغداد سوریه نیروگاه هسته ای زاپروژیا گاز روسیه به اروپا میلیارد متر مکعب صادرات گاز روسیه ایالات متحده نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسکوف: پارلمان اروپا «ماشین روس هراسی» است

پسکوف با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا در امتناع از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری روسیه، گفت، پارلمان اروپا پر است از تضادهای داخلی و مدت‌هاست که به تولید کننده بیانیه‌های بی حوصله تبدیل شده که اقدامات آن به شدت بر اساس روس هراسی است.

به گزارش ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در بیانیه خود آورده است: « پارلمان اروپا مدتهاست که موضع روس هراسی شدید و سیستماتیک را اتخاذ کرده است. این اقدامات برخلاف فراخوان اصلی قانونگذاران، یعنی ایجاد و برقراری گفت‌وگو و جست‌وجوی راه های گفت‌وگو است. این پارلمان به ماشینی پر از تضادهای درونی تبدیل شده است که مدام گزاره‌های بی‌رحمانه تولید می‌کند.»

به نقل از خبرگزاری تاس، در قطعنامه پارلمان اروپا که در جلسه عمومی در استراسبورگ تصویب شد، اعضای آن خواستار خودداری از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری روسیه شدند و آن را غیردموکراتیک خواندند.

دست اندرکاران این سند همچنین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه کردند از آنچه که به عنوان سازمان‌های مستقل جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل و مدافعان حقوق بشر توصیف می‌کنند و از مخالفان دموکراتیک روسیه حمایت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حفظ گزینه خروج روسیه از یوفا
  • پسکوف: پارلمان اروپا «ماشین روس هراسی» است
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد
  • دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
  • والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است
  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد