Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حملات راکتی روز پنجشنبه به نیروگاه اتمی زاپوریژیا، بازدید مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این تأسیسات را به تأخیر انداخت.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تیم همراه وی، با چند ساعت تأخیر بعد از ظهر پنجشنبه وارد این نیروگاه اتمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود گروسی و مأموران آژانس به بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا در حالی انجام شده که روس‌ها یکی از رآکتورهای آن را به‌خاطر حملات راکتی هفته‌های گذشته از دور خارج کرده‌اند.

در روایتی متضاد، شرکت اوکراینی «انرژو اتم» اعلام کرده «در نتیجه یکی دیگر از حملات خمپاره‌ای روس‌ها علیه این تأسیسات»، رویه اضطراری خاموش کردن رآکتور شماره ۵ اجرایی شده است.

«انرهودار» شهر مجاور این نیروگاه اتمی، امروز (پنجشنبه) زیر آتش حملات راکتی قرار گرفت. شهردار این شهر مدعی است روس‌ها با وجود توافق درباره ایجاد مسیر ایمن برای کارکنان آژانس، این ناحیه را هدف قرار داده‌اند.

گاردین نوشت، مسکو اعلام کرده امروز تلاش اوکراینی‌ها برای تسلط بر نیروگاه اتمی زاپوریژیا را خنثی کرده است. همچنین وزارت دفاع روسیه با انتشار فیلمی از آرامشی که در محیط نیروگاه اتمی زاپروژیا واقع در جنوب شرقی اوکراین برقرار است، گفت: «وضعیت در این منطقه پیچیده است اما اوضاع تحت کنترل ما قرار دارد».

این وزارتخانه با بیان اینکه صبح امروز گروهی ۶۰ نفره از خرابکاران اوکراینی تلاش داشتند که این نیروگاه را تصرف کنند، توضیح داد: «بر آمادگی خود جهت پذیرش تیم آژانس اتمی در این تأسیسات با امنیت کامل، تاکید می‌کنیم» (جزئیات بیشتر).

از سوی دیگر علی‌رغم اعلام گروسی برای حضور چند روزه مأموران آژانس در این تأسیسات، روس‌ها اعلام کرده‌اند بازدید آن‌ها نباید بیش از یک روز طول بکشد.

نیروگاه زاپوریژیا از ماه مارس (فروردین) تحت کنترل نیروهای روس قرار دارد اما توسط کارکنان اوکراینی گردانده می‌شود. در این مدت، حملات توپخانه‌ای و راکتی متعددی علیه این تأسیسات رخ داده و مسکو و کی‌یف یکدیگر را مقصر دانسته‌اند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: حملات راکتی نیروگاه اتمی زاپوریژیا رافائل گروسی اوکراین مأموران آژانس نیروگاه اتمی روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۴۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته ای برگزار می شود و حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند کرد.

وی افزود: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت و سخنرانی خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره حل مسائل پادمانی با آژانس، اظهار کرد: همواره در حال تعامل و گفت و گو درباره مسائل پادمانی هستیم، لذا تاکنون دو مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده که دو مکان در حال گفت و گو است.

اسلامی ادامه داد: بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجا است و براساس آن تعامل داریم، اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند زیر سوال رفته است. البته ما بر این بیانیه تاکید داریم و گروسی هم این را اعلام کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اذعان کرد: آقای گروسی در ایران دیدارهایی خواهد داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت کنیم.

وی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم و ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.

وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران، بیان کرد: اینها موضع گیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • حمله راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه
  • حمله راکتی سنگین حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل