Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا افلاطونی عصر پنجشنبه در جریان بازدید مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور از دشت قزوین افزود: تلاش داریم تا با این طرح و با استفاده از توان بخش خصوصی، ۱۰ هزار هکتار از مناطق بیابانی دشت قزوین را احیا نموده و در آنها جنگل کاری کرده و طرح زراعت چوب را در این نقاط اجرایی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در قالب این طرح می تواند گردشگری را نیز در این محدوده رونق بخشید، اظهار داشت: این کار یکی از قدم های ما برای احیای دشت قزوین به شمار می رود و از توسعه بیابانی شدن اراضی و ایجاد ریزگردها که کرج و تهران را نیز تهدید می کند، جلوگیری خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: یک محدودیت برای اجرای طرح های فنی و عمرانی در بخشی از دشت قزوین از جمله منطقه الله آباد و کانون بیابانی آن وجود دارد و آن باتلاق تعریف کردن این محدوده به وسعت ۶۲ هزار هکتار از سوی آب منطقه ای و محیط زیست است که این محدوده را مشمول مقررات کنوانسیون رامسر می کند و ما را در انجام اهداف خود با محدودیت های جدی روبرو می کند و باید در این رابطه شاهد تجدیدنظر باشیم.

این مسوول گفت: از دیگر کارهای ما برای احیای دشت قزوین اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی از جمله جایگزینی و کشت محصولات کم آب بر به جای پرآب بر است که در این رابطه باید از ارقام کم آب بر از جمله علوفه های مقاوم به شوری آب استفاده کرده و همچنین از فناوری های جدید در کشت که بهره وری بالایی دارند و آب کم تر و محصول بیشتر تولید می کنند، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در حال تعریف سازوکاری برای توزیع هوشمند آب در دشت قزوین هستیم،افزود: در حال حاضر طرح آزمایشی مربوط به این موضوع با استفاده از چهار حلقه چاه در سطح ۸۰۰ هکتار از اراضی روستای خوزنین بویین زهرا در دست اجرا قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: در مطالعات دهه های قبل برای دشت قزوین ۱۵ آبخوان تعریف شده که ۶ مورد آنها اجرایی شده و مابقی نیز باید عملیاتی شود به این شکل با شناخت شیب دشت، در قسمت هایی از آن خاکبرداری به عمق ۱۰ تا ۱۵ متر انجام و محلی برای ذخیره و هدایت آب های سطحی به سفره های زیرزمینی دشت ایجاد می شود.

افلاطونی با اشاره به نقش آبخیزداری در حفاظت از آب و خاک،گفت: در سفر رییس جمهور ۱۳۰ میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت و با همکاری شرکت خدمات مهندسی آب و خاک طرح هایی را در این زمینه با هدف احیای دشت قزوین تعریف و عملیاتی خواهیم کرد.

این مسوول خاطرنشان کرد: تکمیل سه سد کشاورزی پرسپانج،چنگوره و شاکین نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: فعالیت های ما در حوزه احیای دشت قزوین نباید معطل مطالعات شود چرا که مطالعات زیادی قبلا در این خصوص صورت گرفته و باید با استفاده از آنها و بهره گیری از توان فنی و مهندسی مجموعه های موجود در کشور از جمله شرکت خدمات مهندسی آب و خاک طرح های خود را هرچه زودتر برای احیای دشت قزوین عملیاتی کرده و کلید بزنیم.

دشت قزوین پهنه ای به وسعت حدود ۴۴۰ هزار هکتار است که بسیاری از بخش های آن به دلیلی برخورداری از خاک مرغوب جزو اراضی کشاورزی درجه یک و بسیار مستعد برای کشاورزی محسوب می شود.

بخش کشاورزی در استان قزوین دارای ۸۰ هزار بهره بردار بوده و ۱۳ درصد تولید ناخالص استان مربوط به این حوزه است.

برچسب‌ها کشاورزی جنگل کاری استان قزوین اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی جنگل کاری استان قزوین کشاورزی جنگل کاری استان قزوین اراضی کشاورزی احیای دشت قزوین استان قزوین آب و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۵۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند دار شدن بخشی از زمینهای کشاورزی در ساری

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌ مدیر جهاد کشاورزی ساری از صدور ۵۸۹فقره سند نقل و انتقال زمینهای کشاورزی پارسال در این شهرستان خبر داد.

سید اسماعیل علوی با بیان اینکه انتقال رسمی سند مورد معامله، امنیت مالکیت را در پی دارد و برای اخذ سند اراضی کشاورزی نیاز به اقداماتی است، افزود: اجرای طرح شناسایی وضعیت کاربری اراضی کشاورزی برای تثبیت و صدور اسناد مالکیت گامی اساسی برای بهبود وضعیت اراضی زراعی و باغی است.

علوی در تریح جزئیات دریافت سند زمینهای کشاورزی گفت: مهم‌ترین مدارک اخذ سند برای زمین کشاورزی ؛ سند عادی مالکیت یا بنچاق مالکیت بنام مالک که مشخصات فرد فروشنده بعنوان مالک اولیه و خریدار بعنوان مالک اصلی ثبت شود، اصل و کپی کارت ملی، کپی و قولنامه های صادر شده برای ملک، نقشه هوایی و نقشه utm، فیش پرداختی هزینه اخذ سند کشاورزی، کپی اولین سندهای اراضی کشاورزی، کپی سند مالکیت ملک و در اراضی مشاعی با رعایت “قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاوری” است که در صورت حضور نداشتن مالک لازم است وکالتنامه نقل و انتقال بنام متقاضی ارائه شود. 

 

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم
  • سند دار شدن بخشی از زمینهای کشاورزی در ساری
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس پیگیری می‌شود
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه