Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@13:14:05 GMT

یارانه ۲۵۰ میلیون تومانی برای این افراد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۵۱۱۴

یارانه ۲۵۰ میلیون تومانی برای این افراد

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، تسهیلات اقتصادی که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش بینی شده و به دست مردم رسیده و نرسیده است را تشریح کرد. امیرحسین بانکی پورفرد رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس درباره اینکه کدام یک از تسهیلات اقتصادی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکنون کام مردم را شیرین کرده و کدام یک هنوز به دست مردم نرسیده است، گفت: به موجب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در آبان ماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تسهیلاتی برای خانواده‌ها و مادران پیش بینی شده که تا‌کنون بعضی از آن‌ها به اجرا گذاشته شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولین جایزه‌ای که به موجب این قانون مجلس در اختیار مردم قرار گرفت، تحقق ماده ۱۲ قانون و اعطای خودرو بود که اسفندماه سال گذشته به اجرا درآمد. به موجب این قانون مادران همزمان با تولد فرزند دوم، از صف ۵ میلیونی ثبت نام کنندگان خودرو جدا شده و در یک صف بسیار کم جمعیت‌تر قرار می‌گیرند تا از اختلاف قیمت کارخانه و بازار که حدودا از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون جایزه نقدی را در بردارد، بهره‌مند شوند.

*این مزیت قانون حمایت از خانواده، بدون کوچکترین بار مالی برای دولت، توانسته جایزه نقدی قابل توجهی برای مادران فراهم آورد. البته اگر تعداد مادران از نیمی از خودرو‌های تولیدی بیشتر باشد، قرعه کشی بین مادران انجام می‌شود که باز هم شانس این مادران، با شانس سایر شرکت کنندگان قابل مقایسه نیست.

*دومین جایزه‌ای مجلس در فروردین ماه سال جاری به موجب قانون برقرار کرد، اجرای تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به مبلغ ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای تولد فرزندان اول تا پنجم بود. برقراری این تسهیلات با این مبلغ آن هم به صورت قرض الحسنه برای اولین بار در کشور اجرا شده و بر اساس گزارش بانک مرکزی، تاکنون بیش از ۲۴۱ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده اند.

* البته طبق قانون یک ضامن معتبر یا سفته برای ضمانت کافی است و سنگ اندازی برخی شعبه‌ها یا بانک‌های عامل نیز مورد توجه جدی بانک مرکزی قرار گرفته است. بانک مرکزی به همین منظور سامانه¬ی مشخصی برای شکایت از این تخلفات اعطای تسهیلات فرزندآوری به نشانی https://crm.cbi.ir/ فراهم کرده است. در هر صورت حجم تسهیلات اعطایی بانک مرکزی تا کنون نشان از تحقق این ماده قانون دارد.

*کسانی که فرزند سوم آن‌ها بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت به دنیا آمده باشد، حتی اگر قبلا از امکانات دولتی مسکن (مانند مسکن مهر و مسکن ملی) استفاده کرده باشند، می‌توانند مجددا از این امکانات استفاده کنند و اصطلاحا فرم جیم آن‌ها در وزارت مسکن سبز می‌شود. پیش از این، هر خانواده فقط یک بار می‌توانست از این امکانات استفاده کند و فرم جیم او قرمز می‌شد.

وی تصریح کرد: بنابراین افرادی که فرزند سوم آن‌ها پس از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده است، می‌توانند با مراجعه به سامانه وزارت مسکن، گزینه اختصاصی مشمولان قانون جوانی جمعیت را انتخاب کنند و مجددا در طرح‌های مسکن دولتی ثبت نام کنند.

*به موجب این قانون، کسانی که در شهر‌های کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت هستند می‌توانند ۲۰۰ متر زمین بگیرند و کسانی که در شهر‌های بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند می‌توانند در شهر‌های مجاور و یا شهر‌هایی که امکان تأمین زمین وجود دارد واحد مسکونی یا زمین دریافت کنند و در آنجا اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند.

* تاکنون مردم از این تسهیلات استفاده‌ای نکرده‌اند و دلیل آن تاخیر در تصویب «آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون جوانی جمعیت» است. این آیین نامه هم اکنون در انتظار تصویب در دولت است و پس از تصویب، فرآیند اجرایی آن آغاز و زمین‌ها واگذار خواهد شد و مجلس نظارت ویژه‌ای به اجرای صحیح این بند خواهد داشت.

*این سهام که موضوع ماده ۱۱ قانون مجلس است و آیین نامه‌ی اجرایی آن در مرداد ماه ۱۴۰۱ در دولت تصویب شد، هم اکنون در انتظار اطلاع رسانی برای ثبت نام عمومی است. به موجب این دستورالعمل، به متولدین ۱۴۰۰ یک میلیون و متولدین ۱۴۰۱ یک و نیم میلیون سهام اختصاص داده می‌شود که تا پیش از ازدواج آن‌ها یا پایان ۲۴ سالگی قابل برداشت نیست. یعنی فرزند در صورت ازدواج و یا نهایتا رسیدن به ۲۴ سالگی می‌تواند از این سهام و سود‌های حاصل از آن استفاده کند.

*سایر مزایای قانون جوانی جمعیت، یا اجرای زمان بری دارد؛ مانند توسعه خوابگاه‌های متاهلی در کلیه دانشگاه ها، که در برخی دانشگاه‌ها آغاز شده و البته ساخت و تجهیز آن زمان بر است. یا این که هنوز در انتظار اجرای دولتمردان است. از جمله افزایش حق اولاد و حق عائله مندی کارکنان که بنا بود دوبرابر و یک و نیم برابر شود، در انتظار تامین اعتبار از طرف سازمان برنامه و بودجه است و یا کاهش سن بازنشستگی مادران که هنوز اطلاع رسانی عمومی نشده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مجلس جمعیت خانواده قانون تولد فرزند قانون حمایت از خانواده قانون جوانی جمعیت بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۵۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد

امیرقلی جعفری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس  در مورد در اختیار قرار دادن زمین و تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: بانک‌ها به تعهدات خودشان به درستی در بحث مسکن عمل نکردند تامین این مقدار سپرده برای اقشار آسیب پذیر و متوسط سخت است اینکه ماهی چهل پنجاه میلیون بدهند دشوار است.  باید قانون مصوب مجلس در بحث در اختیار قرار دادن تسهیلات و زمین به مردم اجرایی شود نا فرد با دست خودش مسکن بسازد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع باید ساخت مسکن را به مردم واگذار کنیم و ما مرحله به مرحله نظارت کنیم. هزینه ساخت مسکن در شهرهای بزرگ یک میلیارد است کدامیک از افراد آسیب پذیر می توانند این را آماده کنند ما در مجلس مطرح کردیم که زمین را دولت بدهد. به جز چند کلان شهر دولت مشکلی برای تامین زمین در سایر شهرها ندارد.

جعفری نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر می خواهیم اقشار آسیب پذیر دارای مسکن شوند چاره ای جز اینکه زمین و تسهیلات در اختیار آنها  قرار دهیم نداریم. ما نمی توانیم فقط با امکانات دولتی برای افراد بی مسکن مسکن آماده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین راه برای حل مشکل مسکن مشارکت مردم است، گفت: بروکراسی و ساختار معیوب هم این اجازه را نمی دهد که دولت همه نیازهای بخش مسکن را برطرف کند. دولت هم ‌اراده کند نمی تواند کاری کند. ما نمی توانیم فقط با امکانات دولتی برای افراد بی مسکن مسکن آماده کنیم. باید برای حل مشکل مسکن از ظرفیت مردم استفاده کنیم و بهترین بستر برای تحقق این امر عرضه زمین توسط دولت و همچنین پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم از طریق شبکه بانکی است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم برگزار می‌شود
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • برگزاری همایش جایزه استانی جوانی جمعیت ۲۶ اردیبهشت در قم 
  • ‌دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در فارس برگزار می‌شود