Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور روز پنج شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز و استاندار فارس و دیگر مسئولان و اعضای این شورا برگزار شد، با اشاره به شأن نظارتی و هدایتی این شورا اظهار کرد: با توجه به مأموریت هدایتی شورای فرهنگ عمومی کشور به طور جدی در راستای بیانیه‌های راهبردی تلاش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به پیشنهاد تدابیر این شورا در خصوص موضوعات کلان فرهنگی تصریح کرد: حدود ۵ ماه، زمان صرف شد تا بیانیه راهبردی این شورا در خصوص مساله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها تنظیم و صادر شود و نیز این شورا در موضوع ورود حیوانات اهلی و وحشی به زندگی شهری، بیانیه‌ای صادر کرد.

امامی اضافه کرد: در این بیانیه‌ها سره را از ناسره تفکیک کردیم که اعضای شورای فرهنگ عمومی هم می‌توانند ما را نقد کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: از نظر شخصی، نظر هر فرد، محترم است، اما حاکمیت یک ضرباهنگ نیاز دارد و نظام فرهنگی کشور بر اساس شرع مقدس و سیاست‌های رهبری تعیین می‌شود.

امامی گفت: در سایر حوزه‌های فرهنگی هم ۱۷ عرصه تصویب شده و سعی می‌کنیم در این عرصه‌ها هم بیانیه راهبردی تنظیم کنیم.

او بیان کرد: هرچند در حوزه ورود زنان به ورزشگاه‌ها مسئولیت به عهده وزارت ورزش و جوانان است، اما ما هم در این حوزه موضع داریم. این هیچ ربطی به فشار‌ها ندارد. البته تاریخ بیانیه راهبردی ما قبل از طرح مباحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها بوده است.

گاهی مردم باید برخی کار‌ها را انجام دهند

امامی با اشاره به جایگاه ویژه و اهمیت حفظ کرامت زن در پرتوی انقلاب اسلامی گفت: گاهی فقط روی وجود نظارتی تاکید می‌کنیم و از وجود هدایتی یا مشارکتی غافل می‌شویم این کار‌ها را مردم باید انجام دهند. لازم نیست حاکمیت همه کار‌ها را انجام دهد، در برخی موارد، اگر اقدام از سوی حاکمیت باشد، نتیجه عکس می‌دهد و از این رو، مردم و جامعه باید به میدان بیایند تا کنترل اجتماعی فعال شود.

او یادآور شد: در حوزه نظارتی باید پیش‌دستانه، عالمانه، عادلانه و قاطعانه عمل کنیم. به عنوان مثال در عرصه حجاب این پرسش مطرح است که در عرصه نظارتی، به چه میزان زمینه ورود لباس مشکل دار و غیرعفیفانه را فراهم کرده‌ایم؟ چقدر بر نظارتمان بر قاچاق، تولید و حتی حمایت از تولید دقیق عمل کرده‌ایم؟

امامی بیان کرد: گاهی روح حاکم بر نظارت ما هم هدایت می‌شود و شرایط تسهیل می‌شود به عنوان نمونه در اقدامات بزرگ فرهنگی صورت گرفته در شهر شیراز (طرح چهارشنبه‌های طلایی و ...) در دعوت به حجاب می‌توانیم فردی که اشکال و نقص در پوشش دارد را با هدیه گل و روسری دعوت به حجاب کنیم، قطعا اثرگذار است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: باید در عین نظارت حواسمان به عرصه هدایتی هم باشد.

او با اعتقاد به اینکه نظارت‌ها باید پیشینی باشد نه پسینی، گفت: در نظارت پسینی حواسمان باشد آنچه به عنوان نهی از منکر انجام می‌دهیم اگر نسبتش با نظام و انسجام اجتماعی درست دیده نشود باز هم به ضد خود تبدیل می‌شود.

امامی با اشاره به مناسبت دوم تا هشتم شهریورماه هر سال به نام هفته دولت، از پیشنهاد خود در نامگذاری این هفته به عنوان هفته خدمت سخن گفت و تصریح کرد: باید بتوانیم از فرصت هفته دولت یا خدمت برای ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه چه نگاهی که خادم به مردم دارد و چه نگاهی که مردم به خادم دارد استفاده کنیم و تحول بهینه‌ای را ایجاد کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در حال حاضر مجموعه رویکرد‌هایی که داریم حق مطلب را به جا نمی‌آورد؛ زمانی می‌توانیم حق مطلب را به جا آوریم که فرهنگ خدمت را در جامعه افزایش دهیم.

امامی اضافه کرد: باید تصویر خادم بودن را نسبت به تصاویر قبلی در جامعه تصحیح کنیم، در حال حاضر باید موارد و تجاربی که مردم در خاطره عمومی و رسانه‌ها درک می‌کنند و لغزش‌هایی را که یک مدیر یا مسئول داشته را به همه خادمان تعمیم می‌دهند اصلاح کنیم.

او بیان کرد: یکی از اولویت‌های جدی در شورای فرهنگ عمومی که خیلی روی آن کار شد موضوع فرهنگ‌سازی سیاسی است.

امامی با اشاره به برگزاری منظم جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان فارس و تدوین و تصویب برش استانی سند مهندسی فرهنگی در این استان اضافه کرد: جزو افتخارات ما است که فارس از یک شورای فرهنگی عمومی به معنای پارلمان واقعی فرهنگی استان برخوردار است و در عرصه ملی، پیشرو و الهام بخش است.

او همچنین بر لزوم تعریف جایگاه مردم در شورای فرهنگ عمومی گفت: ۳ رکن نظام فرهنگی جامعه حاکمیت، دولت و مردم این که باید بین این ۳ رکن ترکیب ایجاد شود. ما وظیفه داریم که نقش مردمی‌ها را در ساختار فعلی شورای فرهنگ عمومی افزایش دهیم.

امامی اضافه کرد: این نعمت که ارکان یعنی مردم، نظام ولایت و حاکمیت و دولت در کنار هم می‌نشیند را باید جدی بگیریم.

آماده احیا و تحول در شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها هستیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه نگاه وزارت کشور به استانداران این است که ضمانت اجرای شورا استانداران هستند، گفت: آماده احیا و تحول در شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها هستیم.

او افزود: مدیرکل فرهنگ و ارشاد یک مدیرکل در کنار دیگر مدیران‌کل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در استان است که باید خدمت کند و روابطش را هم با استانداری آن تنظیم کند، اما یک شأن دیگر دارد و آن این است که دبیر این پارلمان است؛ لذا باید از مدیر کل فرهنگ و ارشاد انتظار جدیت و سخت‌کوشی بیشتری داشته باشیم.

امامی با بیان اینکه ۵ شاخه در حکمرانی فرهنگی وجود دارد، نظارت، مباشرت، حمایت، مشارکت و هدایت را به عنوان ۵ شاخه در حکمرانی فرهنگی دانست و گفت: کمترین کاری که باید انجام دهیم این است که در حوزه‌های مختلف فرهنگی تمام کشور به میانه کشور برسد.

او اظهار کرد: فلسفه وجودی حکمرانی فرهنگی را اصل امر به معروف و نهی از منکر در نظام اسلامی تعیین می‌کند. اگر این اصل نبود ما حق نداشتیم در حوزه فرهنگی مردم ورود کنیم.

امامی گفت: همه فلسفه وجودی حکمرانی فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر، دعوت به خیرات، زمینه‌سازی و بسترسازی برای معروف و نیکویی‌ها و ممدوح‌ها و یا پیاده شدن منکرات است.

او با بیان اینکه نباید به مباشرت دلخوش کنیم، گفت: طی سال‌های گذشته، روی ریل‌گذاری و قانون گذاری کوتاهی شده است، از این رو، در شورای فرهنگ عمومی و کارگروه‌هایش در حال اصلاح زیرساخت‌ها هستیم.

امامی ادامه داد: به عنوان نمونه، باید آیین‌نامه‌های تولید، اکران و نظام تربیتی سینما را اصلاح کرد.

او به لزوم تخصیص اعتبارات فرهنگی برای نقشه برش مهندسی استان فارس تأکید کرد و گفت: البته در عرصه حمایتی اتفاقات خوبی افتاده است. در واقع در تلاش هستیم که در کلیت منابع دولتی اتفاقات خوبی بیفتد و این ۲درصد بودجه مجاز شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی که در قانون بودجه آمد تحقق یابد و به بخش فرهنگی سوق داده شود.

امامی اضافه کرد: امیدواریم ۶۰ درصد از اعتبارات فرهنگی در سطح نیاز‌های استان در نظر گرفته شود و به صورت مستقیم برای اجرای برنامه‌ها و منویات برش مهندسی اختصاص یابد.

او افزود: کلیات تخصیص اعتبارات مستقیم برای نقشه مهندسی فرهنگی استان‌ها در ستاد مهندسی فرهنگی تصویب شد و امیدواریم این امر برای تمام استان‌هایی که برش مهندسی دارند محقق شود چراکه اعتبار ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی امر به معروف و نهی از منکر دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شورای فرهنگ عمومی امامی اضافه حکمرانی فرهنگی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود مسگریان صبح دوشنبه در جلسه ۲۷۹ صحن علنی با حضور فرمانده انتظامی استان، فرمانده انتظامی شهرستان و همراهان آنها که به منظور فرارسیدن نهم اردیبهشت ماه در این جلسه حضور داشتند با تبریک سالروز تشکیل شورای شهرها و روستا به اعضا، اظهار کرد: شوراها یکی از نماد مردم سالاری دینی و تجلی حضور مردم در تصمیم‌گیری‌هاست.

وی با اشاره به نهم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل شوراها طبق قانون اساسی، گفت: متناسب با نامگذاری ایام هفته شوراها برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

رییس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: از دوره نخست تشکیل این نهاد برگرفته از مردم تا کنون، شورای شهرها و روستاها بر عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نظارت داشته و اعضای شوراها وکیل مردم در تخصیص هزینه‌ها با توجه به اهداف و سیاست‌های تعریف شده هستند.

مسگریان با بیان اینکه شهرداری‌ها به ویژه در همدان از درآمد پایدار برخوردار نیستند، افزود: مسئولیت اعضای شورای شهر در تشخیص صرفه و صلاح شهر بوده و شهرداری نیز باید با اولویت‌بندی و هماهنگی، در تحقق بودجه به نحو احسن و بدون کمترین انحرافی تلاش کند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه سال گذشته برخی پروژه‌ها به طور کامل اجرا نشد، تصریح کرد: اجرای پارک ۱۴ هکتاری برای استفاده مردم شمال شهر در منطقه کم برخوردار از جمله این موارد بوده که البته بخشی از اراضی در این پروژه تملک شده و به منظور تملک‌های باقی مانده و اجرای آن باید پیگیری لازم انجام شود.

ثوابی مهمتر و والاتر از خدمت به مردم نیست

سردار سلمان امیری نیز با تبریک روز شوراها گفت: این نهاد مبارک با هم‌افزایی افکار چندین منتخب مردم در اداره شهرها و روستاها، ثمرات خوب و نیکویی به ارمغان آورده است.

وی با بیان اینکه مقام و منصب اعضای شورا با انتخاب مردم به منزله توجه حضرت حق به منتخبان برای خدمتگزاری است، اظهار کرد: ثوابی مهمتر و والاتر از خدمت به مردم نیست و این فرصت باید قدر دانسته شود.

فرمانده انتظامی استان همدان افزود: گستردگی کار شورا و شهرداری در ارکان و لایه‌های اجتماع همراه با تعدد وظایف و خدمات است و عدم توجه به مأموریت‌ها و وظایف خطرناک است.

سردار امیری با تأکید بر اینکه بسیاری از مأموریت‌های نیروی انتظامی و شهرداری در هم تنیده است، بیان کرد: این دو نهاد در کثرت وظایف، مأموریت‌ها و مأموریت‌های مشترک با یکدیگر تشابه‌هایی دارند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح نور، یادآور شد: طرح عفاف و حجاب در جامعه با بسیاری از مأموریت‌های شهرداری نیز مطابقت دارد.

فرمانده انتظامی استان همدان خاطرنشان کرد: امنیت اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نیاز مردم است و نیروهای پر تلاش انتظامی به منظور تأمین امنیت جامعه همواره تلاش می‌کنند.

شورای شهر یکی از اصلی‌ترین ارکان دموکراسی است

سید مسعود حسینی نیز با بیان اینکه شورای شهر یکی از اصلی‌ترین ارکان دموکراسی و نظر مردم است، ادامه داد: همدلی و همراهی در این دوره شورا موجب رقم خوردن اتفاقات خوبی در مدیریت شهری شده است.

وی با اشاره به توافقات انجام شده فی مابین شهرداری و نیروی انتظامی، اظهار کرد کرد: با همدلی و همراهی شورای شهر، مسائل چندین ساله بین این دو نهاد رفع شده و همکاری خوبی در نظم‌بخشی شهر انجام شده است.

شهردار همدان با بیان اینکه در اجرای طرح نور، شهرداری نیز با توجه به وظایف تعیین شده در تأمین وسایل نقلیه و فضاسازی همکاری لازم را با نیروی انتظامی داشته است، گفت: به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح آمادگی لازم را داریم و با تمام ظرفیت، مراتب همکاری شهرداری با نیروی انتظامی ادامه دارد.

حسینی با تأکید بر اینکه همکاری و همدلی بین شهرداری و نیروی انتظامی وجود دارد، بیان کرد: مأموریت‌های این دو نهاد در هم تنیده است.

کد خبر 6092310

دیگر خبرها

  • شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران