Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@13:25:08 GMT

خلیج فارس را گورستان ننگ متجاوزین به خاک ایران می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۵۸۸۳

خلیج فارس را گورستان ننگ متجاوزین به خاک ایران می‌کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری پنجشنبه‌شب در کنگره ملی سردار شهید رئیس‌علی دلواری با تقدیر از حضور رئیس مجلس در پایتخت ضد استعماری ایران اظهار داشت: در دوران جنگ جهانی اول اوضاع به گونه‌ای بود که کشور بریتانیا حکمرانی دریاها را به دست داشت.

وی اضافه کرد: بریتانیا در مدار هفت درجه اقیانوس هند، دریای عمان، خلیج فارس، دریای مدیترانه و حتی دریای چین به عنوان یک ابرقدرت حکمرانی دریاها را بر عهده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه بوشهر بیان کرد: انگلیس سال‌ها در خلیج فارس و حاشیه ایران به صورت ویژه مدیریت سیاسی را به دست داشتند و هند تحت تسلط آنها بود و ایران و عراق تحت فشار لندن به شدت متأثر و منکوب بود.

وی افزود: جریانات روشنفکری و سیاسی ایران از زمان مظفرالدین‌شاه و محمدعلی شاهد و احمدشاه دارای یک رخوت شده بود و مشروطه‌خواهی دچار بحران شده بود و مجلس را به توپ می‌بستند و بسیاری از اندیشمندان و روشنفکران در اندیشه تحقق مدرنیزم به سبک غرب در ایران بودند.

صفایی بوشهری گفت: برخی افراد که ادعا می‌کردند دارای اندیشه‌های روشن هستند زیر بیرق سفارت‌خانه‌های روس و انگلیس نشست می‌گرفتند. سیستم دفاعی کشور دچار گسست و عدم توان مقابله با تهاجم‌های ساده نظامی در مرزها بود.

وی ادامه داد: انگلستان با این نگاه که از دروازه بوشهر مسلط شود بر مرکز ایران جهت امتیاز گرفتن حمله خود را آغاز کرد و در این شرایط استان بوشهر و دلیرمردان به سرداری رئیسعلی دلواری و بزرگان حوزه روحانیت حکم به وجوب دفاع دادند.

رئیسعلی دلواری مهر پایان انگلیس را زد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: این دفعه اول نبود و علما حکم به دفاع می‌دادند و سرداران سرداری می‌کردند و مردم مجاهدت می‌کردند.

وی بیان کرد: رئیسعلی دلواری در یک فضای غریبانه حماسه‌ای آفرید که انگلستان هیچگاه به خود اجازه نداد به شکل تجاوز سخت به هیچ کشوری حمله کند و رئیسعلی دلواری مهر پایان انگلیس را زد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه همه ایران رئیسعلی دلواری هستند، تصریح کرد: رئیسعلی دلواری لرزه بر اندام متجاوزین گذاشت. دلوار شناسنامه ضد استعماری ایران است و رئیسعلی دلواری نماد مبارزه با ابرقدرت‌ها است.

وی با بیان اینکه رئیسعلی دلواری فرزند مکتب اسلام و قرآن و اهل بیت و خاندان رسول خدا است افزود: قیام و مبارزه رئیسعلی دلواری منبعث از حکم شرعی است. اولین حکومت ولایت فقیه در ایران در بوشهر محقق شد و ۹ ماه مرحوم علی‌الهدی اهرمی بوشهر را گرفت و رئیسعلی دلواری فرمانروایی کرد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه همه اقدامات رئیسعلی با حکم شرعی انجام می‌شد و در لشکر او یک روحانی حضور داشت، افزود: رئیسعلی شهادت را برای خود یک سعادت بزرگ می‌دانست.

به مکتب رئیسعلی دلواری وفا دار هستیم

وی تاکید کرد: رشادت‌های رئیسعلی دلواری باعث شد تا انگلیسی‌ها تلاش کنند همه آثار او را از بین ببرند و حالا حتی یک عکس هم از او نداریم و خانه رئیسعلی را هم به توپ بستند.

آیت‌الله صفایی بوشهری ادامه داد: مردم ولایت‌مدار و دارالحماسه بوشهر بر همان مکتب رئیسعلی دلواری وفا دار هستیم و در صاحت و سپهر مقاومت با تمام وجود در خدمت مقام معظم رهبری هستیم.

وی گفت: اعلام می‌کنیم اگر کشوری بخواهد به ایران اسلامی از طریق خلیج فارس حمله‌ای بکند، همانند مقاومت رئیسعلی دلواری خلیج فارس را گورستان ننگشان خواهیم کرد.

وی افزود: مردم استان بوشهر بر اساس عبرت‌های تاریخی آموخته‌ایم که باید با ولایت باشیم و تکلیف خود را انجام دهیم و جان دهیم.

۱۲ شهریور سالروز شهادت قهرمان مبارزه با استعمار شهید رئیس‌علی دلواری به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است.

رئیس‌علی دلواری نقش و جایگاهی ویژه در مقابله با استعمار انگلیس داشت و طی چند مرحله شکست‌های سنگینی را به استعمارگران تحمیل کرد.

مراسم گرامیداشت صد و هفتمین سالگرد شهادت شهید رئیس‌علی دلواری در محل موزه شهید رئیس‌علی دلواری برگزار شد.

کد خبر 5579329

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری بوشهر روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس رئیسعلی دلواری انگلیس انگلستان امام جمعه بوشهر هفته دولت بوشهر اربعین حسینی اربعین 1401 کرمانشاه ویروس کرونا گرگان افتتاح طرح عمرانی قزوین آمار کرونا خراسان رضوی گناوه اردبیل مشهد شهید رئیس علی دلواری رئیسعلی دلواری صفایی بوشهری خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۵۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر

ایسنا/بوشهر ۱۹ شبکه رسانه  بین‌المللی در گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در بوشهر حضور خواهند داشت.

اسماعیل سجادی‌منش مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر افزود: رسانه‌های مهم  کشورهای ترکیه، افغانستان، روسیه، ایتالیا، لبنان، چین، عراق، امارات متحده عربی، قطر،انگلیس و آمریکا در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس در روز یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در بوشهر حضور خواهند داشت.
وی همچنین از حضور مدیران فرهنگی، نویسندگان و شاعران مطرح ایرانی و مدیران شبکه‌ها و خبرگزاری  داخلی و نیز چهره‌های رسانه‌ای و فرهنگی کشور از جمله العالم، پرس‌تی وی، خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، دانشجو در این برنامه‌ها خبرداد.
وی اضافه کرد: روز یکشنبه بازدید از مکان‌های رویدادهای تاریخ مقاومت از کنسولگری سابق انگلیس در بوشهر آغاز و سپس عمارت امیریه، مجلسی ومسجدآل عصفور، قبرژنرال انگلیسی، گورستان انگلیسی‌ها در بوشهر، ساحل ریشهر(محل نبرداحمد خان تنگستانی با انگلیسی‌ها) و همچنین موزه ملی خلیج‌فارس (دوره عیلامیان پیش از اسلام در بوشهر) خاتمه پیدا می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر، برنامه روز دوشنبه را شامل حضور در عرشه شناور نظامی با حضور معاون رئیس جمهور، دو تن از وزیران و دو نفر از وزارت امورخارجه عنوان کرد.
وی تصریح کرد: برنامه‌های دیگر  شامل شرح دفاع مقدس در خلیج‌فارس، نقش مقاومت شهید نادرمهدوی، تاریخ مقاومت و موزه تاریخ اسلام  در این دو روزه توسط چهره‌های مطرح کشور اجرا می‌شود.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آبراه خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • همایش روز ملی خلیج فارس در بوشهر
  • استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است + تصویر
  • حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر
  • حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر