Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@11:40:33 GMT

احتمال افزایش تولید نفت روسیه

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۶۷۱۱

احتمال افزایش تولید نفت روسیه

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت که احتمال افزایش تولید نفت این کشور در سال‌جاری به رغم تحریم‌های غرب وجود دارد.

به گزارش ایران اکونومیست، خبرگزاری رویترز پنجشنبه شب گزارش داد، نواک با اشاره به حمایت کشورش از تمدید توافق اوپک پلاس پس از ۲۰۲۲، پیش بینی کرد که تولید نفت و میعانات گازی که در ۲۰۲۱ به ۵۲۴ میلیون تن رسیده، در سال‌جاری به ۵۲۰ تا ۵۲۵ میلیون تن برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

تولید نفت روسیه به رغم گمانه زنی‌ها در باره کاهش ناگهانی در پی اعمال تحریم های فراگیر و گسترده غرب پس از حمله نیروهای این کشور به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنج اسفند ماه)، ثابت باقی مانده و این کشور موفق به افزایش فروش نفت به آسیا به ویژه هند و چین شده است.

فروش نفت و میعانات گازی روسیه که از مارس تا آوریل با افت ۱۱.۵ درصدی به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید، پس از آن در روند افزایشی قرار گرفت و در ژوئیه تا ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز بالا رفت.

 نواک گفت: ما دقیقا به اندازه توانایی تولید و فروش خود، تولید می‌کنیم. افزایش اندکی داشته‌ایم و شرایط رو به بهبود است. در صورت تداوم در تثبیت شرایط و موفقیت شرکت‌های ما برای یافتن بازارهای تازه و قابل اعتماد، تصور می‌کنم که تولید افزایش خواهد یافت.

با این حال مسکو هنوز با چالش‌ها و دشواری‌های بیشتری در بازارهای نفت روبه روست مانند طرح هایی برای تعیین سقف قیمتی برای نفت آن. اتحادیه اروپا قصددارد به عنوان بخش‌هایی از تحریم‌ها، از  اوایل دسامبر خرید محموله‌های نفت خام روسیه بارگیری شده بر کشتی‌های نفتکش و ۲ ماه پس از آن خرید فرآورده‌های پالایشی این کشور را متوقف کند.

وی افزود: شرکت‌های نفت روسیه از تمدید دوره توافق اوپک پلاس که در ۲۰۱۶ میان تولیدکنندگان عمده نفت جهان امضا شد و در سال جاری به پایان خواهد رسید، حمایت می‌کنند.

تارنمای بیزینس اینسایدر روز پنجشنبه نوشت: جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد که روسیه در ماه اوت برغم تحریم‌های گسترده غرب بیشتر از همه دوره‌های مشابه در سال‌های گذشته، نفت صادر کرده است.

 ارزیابی‌های انستیتو امور مالی بین‌المللی نشان می‌دهد که بیشتر این محموله‌ها با کشتی‌های نفتکش یونان حمل شده‌اند. این نهاد مالی پس از بررسی شرکت‌های صوری که مالکیت این کشتی‌ها را در اختیار داشته‌اند، به این نتیجه رسیده که ظرفیت نفتکش‌هایی که نفت روسیه را حمل می‌کرده اند، در ماه اوت زیر ۱۶۰ میلیون بشکه بوده که بیشتر آنها در مالکیت یونان بوده‌اند.

این تازه‌ترین نشانه بالاتر رفتن میزان صادرات و تولید انرژی و نفت روسیه نسبت به پیش بینی‌ها از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به شمار می‌رود.

به گزارش روز چهارشنبه شبکه خبری «فرانس ۲۴»؛ تعلیق سه روزه انتقال گاز روسیه از خط لوله «نورد استریم ۱» از روز چهارشنبه، کشورهای اروپایی را نگران کرده و در وضعیت آماده‌باش قرار داده است. گازپروم (شرکت گاز روسیه) علت این تعلیق سه روزه در انتقال گاز از خط لوله نورد استریم را عملیات تعمیر و نگهداری ضروری در یک ایستگاه کمپرسور لوله عنوان کرده است. تحویل گاز از پروژه نورد استریم در ماه‌های اخیر ۸۰ درصد کاهش یافته است.  تا پیش از آغاز جنگ اوکراین، نورد استریم حدود یک سوم از ۱۵۳ میلیارد مترمکعب گاز خریداری شده سالانه توسط اتحادیه اروپا را به این اتحادیه منتقل می کرد.

اقتصاد اروپا که در زمستان امسال با خطر بروز بحران بزرگ انرژی مواجه شده، چندین ماه است که برای یافتن جایگزینی برای گاز روسیه که به طور خاص به آن وابسته است و کاهش مصرف خود تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند.

اتحادیه اروپا تاکنون ۶بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تا کنون با افزایش بهای سوخت به افزایش بی سابقه تورم در این کشورها منجر شده است.

همچنین بر اساس توافق ژائیر بولسونارو و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهور برزیل و روسیه، صادرات نفت خام روسیه به رغم اعمال تحریم‌های گسترده مالی و اقتصادی غرب، از ماه جاری (سپتامبر) به برزیل آغاز خواهد شد. 

به گزارش ایران اکونومیست، تارنمای دیلی دایجست پنجشنبه شب نوشت؛ برزیل برغم جنگ اوکراین و محدودیت‌های مالی و اقتصادی، در پی تحکیم روابط بازرگانی با روسیه از طریق گسترش چشمگیر واردات از این کشور است. 

برزیل تاکنون با این تحریم‌ها مخالفت و از حق مسکو برای حضور در نشست گروه ۲۰ حمایت کرده است.    

به نظر می‌رسد که برزیل تاکنون به این هدف دست یافته و وارداتش از روسیه ۲ برابر شده که به معنی جهش حجم واردات از این کشور از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در میانه مارس تا ژوئن ۲۰۲۱ به سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در دوره مشابه سال ۲۰۲۲ است و قطعا ورود نفت خام روسیه به این معاملات، این روابط بازراگانی به سرعت رشدیابنده را تقویت خواهد کرد. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین نورد استریم تولید نفت نفت روسیه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی افزایش دما و وزش باد در آبادان و خرمشهر

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، محمد سبزه زاری گفت: براساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، فردا احتمال رگبار و رعدوبرق در مناطق شمالی، شرقی و ارتفاعات و وزش باد متوسط گاهی تندباد لحظه‌ای در اغلب نقاط استان خوزستان وجود دارد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه در دیگر مناطق استان احتمال بارش‌های نقطه‌ای دور از انتظار نیست، افزود: روز‌های یکشنبه تا سه شنبه هم احتمال بارش‌های پراکنده و وزش باد‌های متوسط و تندباد‌های لحظه‌ای در برخی ازنقاط استان وجود خواهد داشت.

 تا روز یکشنبه روند افزایش دما در سطح استان پیش بینی می‌شود و تا اواسط هفته آینده استقرار جریانات جنوبی سبب افزایش رطوبت در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی استان خواهد شد.

از روز چهارشنبه هفته آینده سامانه بارشی جدیدی استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بیشترین دمای ثبت شده در آبادان و خرمشهر طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۶ درجه و کمترین میزان دمای ثبت شده در این مدت زمانی ۲۲ درجه گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • پایان هفته بارانی برای کرمان
  • چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • پیش بینی افزایش دما و وزش باد در آبادان و خرمشهر