Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب گفت: شالوده تجهیزاتی دفاع هوایی کشور مبتنی بر تولیدات صنایع دفاعی داخلی و اعتماد و اعتقاد به نخبگان جوان در شرکت‌های دانش بنیان است.  

سرهنگ رضا کلهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصولاً تصمیم به ایجاد تغییر در ساختارهای سازمانی متأثر از احصاء نیازی کارکردی است و بروز این قبیل تغییرات نمایانگر پویایی و درک ضرورت انطباق با تغییرات حادث شده در حوزه‌های مرتبط با آن ساختار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: صدور فرمان نورانی مقام معظم فرماندهی کل قوا در دهم شهریور ۱۳۸۷ که رسماً منجر به انتزاع فرماندهی پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و در گام بعدی تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش  و تحول در جایگاه و مأموریت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم¬الانبیاء (ص) کشور، ناشی از عمق نگاه راهبردی و تحلیل دقیق ایشان مبنی بر بروز تغییرات بنیادین در ابزار و شیوه رزم نوین و دگردیسی عمیق در ماهیّت تهدیدات نظامی به خصوص در حوزة رزم هوایی بوده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب ادامه داد: از گذر تحلیل رفتار و ساختار نظامی منطقه غرب آسیا و مرور رویدادهای نظامی و سیاسی منطقه در دو دهه اخیر می‌توان پی به ابعاد راهبردی و تعیین کننده این تصمیم برد. از منظری دیگر، انقلاب سخت افزاری و نرم افزاری سال‌های اخیر پدافند هوایی کشور از جمله پیامدهای قطعی تصمیم و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به پدافند هوایی بوده است.   

کلهری تصریح کرد: پدافند هوایی در هر کشوری در بحث تجهیزاتی متکی به سامانه‌های راداری و موشکی، سامانه‌های شناسایی، تجهیزات مقابله با حملات الکترونیکی، پهپادها، تجهبیزات کشف و انهدام هواپایه، سامانه‌های جمع آوری اطلاعات و سامانه‌های توپخانه ای، تجهیزات متعدد ارتباطی و سامانه فرماندهی و کنرل هوشمند به منظور هدایت و راهبردی موثر کلیه تجهیزات پدافندی است.

این مقام مسئول افزود: از اهمیت نیروی انسانی ماهر و متخصص نباید غافل شد، پدافند هوایی بدون تردیبدمجموعه‌ای تجهیزات محور است. همانطور که ملت شریفمان مطلعند بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی از طرفی عملاً امکان تامین نیازمندی‌های تجهیزاتی و نظامی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه میسر نبود و از طرفی دیگر ضرورت انطباق با تهدیدات رو به تزاید و پیچیده و چند بعدی بالقوه و بالفعل، نوسازی و به روز رسانی نیروهای مسلح را اجتناب ناپذیر کرده بود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب تاکید کرد: دو موضوع انگیزه کافی را برای ورود به حوزة ساخت ابزار و تجهیزات نظامی را فراهم کرده بود که گام اول را نیروی الهی هوایی با هدایت رئیس جمهور وقت  حضرت آیت الله امام خامنه ای، در تشکیل جهاد خودکفایی با موفقیت برداشت.

کلهری ادامه داد: گر چه در ابتدای مسیر قطع وابستگی و اتکاء به ظرفیت بومی دشواری‌هایی حاصل شد، اما بحمد الله امروزه با ساخت پیچیده‌ترین تجهیزات و تسلیحات از ناو شکن و زیردریایی تا هواپیمای جنگنده، رادار و ... شاهد ثمره اعتماد به جوانان و ظرفیت‌های بی کران داخلی هستیم. مرور اخبار پهپادی اخیر از رونمایی شهر موشکی سری ارتش با پهپادهای تماماً ایرانی و رزمایش پهپادی اخیر نیروهای چهارگانه ارتش شاهدی بر اظهارات اینجانب است.

وی عنوان کرد: به تبع منطقه پدافند هوایی جنوب نیز با توجه به موقعیت راهبردی منطقة مسئولیت و لزوم ایفای به موقع و قاطع ماموریت‌های ذاتی خود نیازمند ارتقاء مستمر تجهیزاتی با توجه به سیال و متغیر بودن ماهیت تهدیدات هوایی بوده است که این مهم با اتکاء به تولیدات بومی به خصوص طی سال‌های اخیرحاصل شده است به گونه‌ای که با قاطعیت از این رسانه اعلام می‌کنم که شالوده تجهیزاتی دفاع هوایی کشور مبتنی بر تولیدات صنایع دفاعی داخلی کشور و اعتماد و اعتقاد به جوان در شرکت‌های دانش بنیان است.  

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب اظهار کرد: غفلت از بیان دستاوردهای دوران دفاع مقدس قطعاً زیان بار است. ثمره تلاش فرماندهان و رزمندگان ارتشی، سپاهی و مردمی در آن دوران به پر افتخار، هم سرمایه و میراث معنوی و هم تجارب گران سنگ تخصصی است. مأموریت گروه‌های پدافند هوایی بوشهر و خارک که محور دفاع هوایی استان بوشهر و بخش‌های عمده‌ای از خلیج فارس بود، هم تامین دفاع هوایی منطقه با تمرکز ویژه بر تاسیسات و پایانه‌های نفتی خارک، نیروگاه در دست ساخت هسته ای، و محافظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های باری مستقر و در حال تردد در منطقه و هم پشتیبانی تجهیزاتی و تخصصی از سایر یگان‌های پدافند هوایی مستقر در مناطق عملیاتی و سایر نقاط کشور بود.

کلهری یادآور شد: شاید برای شما باشد که شهید عبدالرضا بوشهریان از کارکنان گروه پدافند هوایی بوشهر در دوران دفاع مقدس که عنوان این منطقه هم مزین به نام او است در ماموریت دفاع از پل راهبردی قطور در آذربایجان غربی به فیض شهادت نائل شده است. توجه به پراکندگی محل شهادت شهیدان این منطقه که از جزیره خارک تا مناطق مختلف عملیاتی خوزستان و استان‌های غربی به اندازة کافی گویای ظرفیت و گستره عملیاتی یگان‌های پدافندی مستقر در استان در ایام دفاع مقدس است. جا دارد یادی هم از تلاش‌های مؤثر یگان‌های پروازی نیروی الهی هوایی و ماموریت‌های مشترک با رادار بوشهر به منظورگشت زنی و رهگیری پرنده‌های متخاصم و اسکورت کاروان‌های نفتی و کشتیرانی کنم.

وی گفت: به شهادت اسناد موجود، یگان‌های پدافند هوایی همدوش با سایر نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران از خرداد ۵۹ عملاً درگیر شیطنت‌های نظامی رژیم بعثی بوده که تعداد قابل توجهی از هواپیماهای متخاصم هم قبل از آغاز رسمی جنگ توسط پدافند هوایی و هواپیماهای رهگیر نیروی هوایی ساقط می‌شوند. اما در دوران دفاع مقدس در دو مقطع عملیات والفجر ۸ و مرصاد به شکل تعیین کننده‌ای پدافند هوایی نقش آفرینی کرده است. عملکرد پدافند هوایی در عملیات والفجر ۸ و ساقط کردن حدود ۸۰ هواپیما و بالگرد دشمن با اتکاء به ابتکارات تاکتیکی و نبوغ شهید ستاری آنقدر برجسته است که مقام معظم رهبری برای آن تعبیر دفاع معجزه آسا را به کار برده اند. در عملیات مرصاد نیز نیز پدافند هوایی با ممانعت از پشتیبانی موثر نیروی هوایی رژیم بعث از حمله منافقین، عملاً موجبات زمین‌گیر و آسیب پذیرتر شدن ستون نظامی جریان نفاق را فراهم آورد؛ که در اینجا جا دارد یادی هم از ۱۹ شهید سایت رادار سوباشی کنم که سد پولادین دفاع هوایی منطقه غرب کشور بود که در پی حملات پی در پی و گسترده دشمن بعثی در پنجم مرداد ۱۳۶۷ پس از ساعت‌ها مقاومت جانانه عاقبت شهید شیرین شهادت را نوشیدند.  

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب بیان کرد: در سال جاری در راستای تحقق منویات و فرامین فرماندهی معظم کل قوا ارتش جمهوری اسلامی ایران در دو موضوع شعار امسال و جهاد تبیین به صورت ویژه برنامه ریزی و اقدام کرده است.

کلهری گفت: در خصوص دانش بنیان ها، طبعاً ماهیت نیروهای مسلح به گونه‌ای است که واجد ظرفیت قابل توجهی به منظور حمایت و تعامل با شرکت‌های دانش بنیان است. از آنجا که طیف گسترده‌ای از حوزه‌های مورد علاقة شرکت‌های دانش بنیان در زمره نیازمندی‌های آتی نیروهای مسلح قرار می‌گیرد؛ زمینه و ظرفیت لازم برای توسعه همکاری و تعامل فراهم است. فارغ از تمرکز ویژه امسال بر موضوع دانش بنیان‌ها در حقیقت نیروهای مسلح در این زمینه پیشرواند، به گونه‌ای که بسیاری از دستاوردهای پیچیده دفاعی کشور نیز محصول خرد و همت  جمعی؛ هم صنایع دفاعی، هم جهاد خودکفایی و مراکز تحقیقاتی نیروها و هم شرکت دانش بنیان خصوصی است.

وی تاکید کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و بهره برداری از ظرفیت تخصصی و دانشی بومی تکلیفی است که به عهده نیروی پدافند هوایی قرار دارد، آغوش مجموعه منطقه پدافند هوایی جنوب نیز به روی همه متخصصین، مبتکرین، ایده پردازان و مجموعه‌های دانشگاهی، پژوهشی و علمی استان باز است. بی شک تداوم این مسیر هم موجبات ارتقاء توان و آمادگی رزمی نیروهای مسلح را فراهم‌تر می‌کند، هم زمینه توسعه بیش از پیش شرکت‌های دانش بنیان و به دنبال آن رونق افزون‌تر تولید و اشتغال  را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پدافند غيرعامل فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب شرکت های دانش بنیان پدافند هوایی نیروهای مسلح دفاع هوایی هوایی کشور دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۷۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان در بازدید از ۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک صنعتی هشتگرد با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی هشتگرد، گفت: این مجموعه، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در شرکت‌های مستقر در شهرک مشغول فعالیت هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: درحال حاضر ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک صنعتی هشتگرد مشغول فعالیت هستند که دستاوردهای بسیار قابل‌توجهی دارند. به عنوان مثال، شرکت‌های دانش‌بنیان این شهرک در راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی هشتگرد که از مطالبات جدی واحدهای صنعتی بوده است، مشارکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه طراحی و تولید انواع کنتورهای دیجیتال پیشرفته برق فعالیت می‌کند، علاوه بر ایفای نقش در زمینه هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف برق، ۱۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و توان تولید ۶ میلیون کنتور در سال را دارد و محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلفی صادر کرده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز با طراحی و نصب سیستم کنترل مهار شن روی ۳۵ حلقه چاه نفت در جنوب کشور (طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۴) باعث شده است که بیش از ۷۲ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شود که ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای کشور به همراه داشته است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، خیاطیان تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در حوزه اشتغال‌زایی و رفع نیازهای اساسی کشور ایفا می‌کنند و صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه‌های متعددی را برای تبدیل شرکت‌های نوپا به شرکت‌‎های نوآور و فناور تدارک دیده است که بزودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 6091297 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان درتوسعه ناوگان هوایی
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر