Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@14:08:59 GMT

چرا بر سر اکوسیستم طبیعی ایران آمده است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۸۷۰۶

چرا بر سر اکوسیستم طبیعی ایران آمده است؟

فرارو- براساس گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، در مورد پنج ریسک پیش روی ایران در دهه آینده، بر روی دو ریسک بحران منابع طبیعی، از دست دادن تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم بسیار تاکید شده، زیرا محیط زیست ایران در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد و تغییرات اقلیمی عظیمی که در چند سال گذشته رخ داده است؛ این خود موید خطر بسیار زیاد این تغییرات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیلاب‌های تابستانی که در دو ماه گذشته در کشور رخ داد و خسارات زیادی را به بار آورد، تنها گوشه‌ای از این خطرات و تهدیدات است.   به گزارش فرارو، تخریب و جزیره‌ای شدن (تکه تکه شدگی) زیستگاه‌ها؛ عدم رعایت حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها، ورود انواع آلودگی‌ها به اکوسیستم‌های آبی و خشکی کشور، ورود غیر اصولی و مهار نشده گونه‌های غیر بومی (آفت‌ها) به کشور، شکار و صید غیرقانونی و وجود سلاح‌های غیر مجاز، عدم مدیریت یکپارچه تنوع زیستی، کمبود آمار و اطلاعات در زمینه حیات‌وحش، تجارت غیرقانونی گونه‌های جانوری به صورت زنده و یا اعضای آن‌ها، بهره برداری بی رویه از منابع زیستی، تغییرات اقلیم و خشکسالی‌های متوالی از جمله مسائلی هستند که ریسک از دست دادن تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم در ایران را تقویت کرده است.
از سوی دیگر در مورد بحران منابع طبیعی نیز می‌توان گفت، از اواسط دهه هفتاد به دلیل نادیده گرفتن شاخص اکولوژیکی و پایداری در برنامه‌های توسعه منابع آب و سیر تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توام با بروز پدیده تغییر اقلیم و کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت، منابع آب کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.
به طوری‌که میانگین پتانسیل آبی کشور برای دوره ۵ ساله ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ حدود ۱۰۴ میلیارد متر مکعب بوده که بیانگر کاهش قابل توجه منابع آبی کشور است. از سویی پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۱۵ ایران به حد کم آبی «مواجهه با کمبود جدی آب» خواهد رسید. الگو‌های توسعه ناپایدار محیط زیست ایران را به مرز نابودی کشانده است حسین آخانی عضو هیت علمی دانشگاه تهران و کارشناس محیط زیست در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه ایران با توجه به موقعیت جفرافیایی که در آن قرار گرفته همواره آسیب پذیر بوده است، اظهار داشت: «در طول تاریخ نیز ایران با تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی روبرو بوده و این موضوع پدیده تازه‌ای نیست، مسئله توسعه ناپایدار در ایران همواره باعث تخریب محیط طبیعی کشور شده است، این موضوع به خصوص در نیم قرن اخیر شتاب بیشتری گرفته، به طوری که تبعات آن را امروز به عینه مشاهده می‌کنیم.»
وی افزود: «تخریب گسترده مراتع، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و حتی کوهستان‌ها همگی باعث شده محیط طبیعی و زیستی ایران وارد فاز بحرانی شود. همین الان ما یک کوه سالم در کشور نداریم و با توجه به توسعه بی رویه معادن در دل کوهستان‌ها، محیط طبیعی بسیار از استان‌ها بهم خورده. از سوی دیگر به دلیل وجود ذخایر عظیم سوخت‌های فسیلی در کشور، مسئولان فکر می‌کنند، باید همه آن‌ها را بسوزانند؛ چنین رویکردی باعث شده ایران در تولید گاز‌های گلخانه در ردیف کشور‌هایی قرار بگیرد که در این زمینه بسیار فعال است.»
آخانی گفت: «در حال حاضر به دلیل تغییرات اقلیمی که ناشی از دخالت انسان در طبیعت بوده، برخی از روستا‌ها و شهر‌های کوچک به خصوص در مناطق جنوبی کشور قابل سکونت نیستند؛ چرا که کم آبی و آلودگی هوا و ریزگرد‌ها باعث شده که دیگر برخی از مناطق قابل زندگی کردن نباشند. از سوی دیگر تنها خشکسالی مشکل کشور نیست، چرا که وقوع سیلاب‌هایی که در کشور از ابتدای تابستان تاکنون نیز رخ داده، خود به نوعی یک تغییر آب و هوایی است.»
این استاد دانشگاه اضافه کرد: «در مورد کم آبی نیز سال‌هاست کارشناسان نسبت به وقوع کم‌آبی در کشور هشدار می‌دهند، اما متأسفانه هیچ دولتی به حرف کارشناسان توجه نمی‌کند. به طور مثال درحالی که شهر همدان از بی آبی رنج می‌برد، این استان جزء استان‌های پر آب کشور محسوب می‌شود؛ زیرا در منطقه زاگرس قرار دارد و به نوعی منبع آبی محسوب می‌شود. حال که همدان با مشکل بی‌آبی روبرو است، نشان دهنده آن است که ما مرز بحران را نیز در قبال بحران‌های زیست محیطی رد کرده‌ایم و هیچ امیدی به بهبود نیز وجود ندارد.»
این کارشناس مسائل محیط زیست ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین مسائلی که تغییرات اقلیمی به دنبال دارد، مسئله مهاجرت به مناطق شمالی و شهر‌های بزرگ است. طبیعتاً با توجه به اینکه کشور ما روی یک کمربند خشک قرار گرفته است، با گرم‌تر شدن هوا و کمبود آب، کشاورزانی که در مناطق جنوبی کشور زندگی می‌کنند، برای فرار از این وضعیت روی به مهاجرت به حاشیه شهر‌های بزرگ می‌کنند، که این موضوع خود دارای تبعات بسیاری است.»
وی با اشاره به اینکه با از بین رفتن اکوسیستم در طبیعت عملاً زندگی مردم در یک منطقه نیز از بین خواهد رفت، خاطر نشان کرد: «نمونه این موضوع را ما در خوزستان و تالاب هورالعظیم شاهد هستیم. زمانی که تالاب را خشک کردند و به حرف کارشناسان نیز گوش ندادند، شاهد از بین رفتن اشتغالی بودیم که به جریان آب در تالاب گره خورده بود. از سوی دیگر با از بین رفتن پوشش گیاهی در آن منطقه شاهد تشدید آلودگی هوا و پدیده ریزگرد‌ها در منطقه خوزستان هستیم.»
آخانی با تاکید بر اینکه مسئله توسعه پایدار در ایران هیچ موقع مورد توجه دولت‌های مختلف و برنامه ریزان قرار نگرفته است، تصریح کرد: «متاسفانه دولت‌ها درک درستی از مفهوم محیط زیست ندارند، به نوعی می‌توان گفت، مقوله محیط زیست و تغییرات اقلیمی به هیج عنوان در اولویت قرار ندارد. بنابراین زمانی که ما یک توسعه ناپایدار را تجربه کنیم، قدر مسلم مشکلات روز به روز بیشتر می‌شود، در این زمینه به دلیل ارزان بودن انرژی در ایران، مصرف بنزین و آب در ایران بسیار زیاد است و مردم به نوعی اسراف می‌کنند. تردد میلیون‌ها خودرو در کشور آن هم به صورت تک سرنشین مسلماً باعث آلودگی زیادی در شهر‌ها خواهد شد.»
این استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: «امروز ما با سرزمینی سروکار داریم که با بحران‌هایی عظیمی، چون نابودی مراتع طبیعی، رودخانه‌ها، تالاب ها، جنگل‌ها و کوه‌ها روبرو است، این موضوع نیز به خاطر رفتار غلط دولت و مردم است. این مسئله در بلندمدت باعث تخریب زمین و تغییرات اقلیمی می‌شود، که بخشی از آن را امروز مشاهده می‌کنیم. در حال حاضر بحران نابودی اکوسیستم طبیعی در ایران مرز هشدار را رده کرده و بسیاری از منایع طبیعی کشور از بین رفته است. از سویی با توجه به اوضاعی که وجود دارد امیدی به بهبودی در این زمینه نیز، نیست و باید منتظر تشدید بحران‌های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی در ایران باشیم.»  

منبع: فرارو

کلیدواژه: بحران زیست محیط کم آبی تخریب محیط زیست تغییرات اقلیمی سوی دیگر محیط زیست شهر ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۸۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳

 به گزارش جام جم آنلاین از گرگان چالش بعدی صاحبان استارت‌آپ‌ها، کافی نبودن و یا مناسب نبودن حمایت‌های دولتی مطابق با شرایط سال ۱۴۰۳ است. با اینکه نهادها، سازمان‌ها و صندوق‌هایی در کشور وظیفه حمایت از استارت‌آپ‌ها را بر عهده دارند، اما با توجه به شرایط ابتدایی سال  و پیش‌بینی‌هایی که گهگاهی در خصوص افزایش نرخ ارز در روزنامه‌ها، رسانه‌ها و نشست‌های اقتصادی شنیده و دیده می‌شود، به وضوح مشخص است که این حمایت‌ها و حتی قوانین فعلی، کافی نیست و پاسخگوی نیاز علاقه‌مندان به حوزه سرمایه‌گذاری استارت‌آپی در زمینه‌های مختلف خصوصاً فناوری اطلاعات نخواهد بود.

عدم توجه به اکوسیستم استارت‌آپی در کشور نیز چالش بزرگی است. در ادامه موضوعِ حمایت دولت از استارت‌آپ‌ها، باید به این نکته اشاره شود که حمایت‌های دولت صرفاً نباید در زمینه ارائه تسهیلات کم بهره باشد و موضوع  بهبود اکوسیستم استارت‌آپی در کشور نیز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیران استارت‌آپ‌هاست. با اینکه بسیاری از مولفه‌های مهم برای شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در کشور وجود دارد، اما عدم ارتباط معنادار آن‌ها با یکدیگر و عدم یکپارچگی آن‌ها، مشکلات عدیده و تلاش‌های بی‌ثمری را بوجود آورده است. ﺻﻨﺪوق‌ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ‌ﮔﺬاری ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ اﺳﺘﺎرت‌آپ‌ﻫﺎ و ﺻﻨﺪوق‌ﻫﺎی ﺣﺎﻣﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ‌ﮔﺬاری‌ﻫﺎی ﺑﺎ رﯾﺴﮏ ﺑﺎﻻ همچنان وﺟﻮد ﻧﺪارند و ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻫﻢ دارای ﺧﻼهای ﺟﺪی در ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻧﻮآوری‎‌ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ و متاسفانه ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﮐﺎراﯾﯽ نیز وﺟﻮد ﻧﺪارد.

از دیگر چالش‌ها، عدم وجود بانکهای داده در کشور است. هر فعالیت اقتصادی نیازمند جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف مانند بازار، اجتماع، مصرف‌کنندگان، رقبای داخلی و خارجی، شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است تا بتواند فعالیت‌های آینده خود را با شرایط هماهنگ کرده و برنامه‌ریزی کند. عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی موثق در کشور سبب شده که گاهی در شبکه‌های مجازی برخی آمارها توسط برخی از شرکت‌های خصوصی ارائه شود که به سختی می‌توان به آن‌ها  استناد کرد و برای اعتماد به این آمار خطرپذیری ضروری است که مناسب آغاز یا ادامه یک فعالیت اقتصادی نیست.

از دیگر چالش‌ها، سرعت اینترنت در کشور، قیمت آن و فیلتر شدن  برخی از شبکه‌های اجتماعی است. نقش شبکه‌های اجتماعی در شناسایی روندها و تحلیل رفتار مصرف‌کننده و رقبا بسیار مهم است و تفسیر و تحلیل تبادل اطلاعاتی که در بیشتر زمانها میان مشتریان  و واحد بازاریابی می‌شود، جای خالی پررنگی در استارت‌آپ‌‌ها دارد. خصوصاً با توجه به اینکه اکثر استارت‌آپ‌های کشور که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و همچنین علاقه‌مندانی که تمایل به حضور و سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ دارند،  می‌خواهند در حوزه IT  فعالیت کنند، بنابراین زیرساخت‌های لازم در خصوص اینترنت بسیار حائز اهمیت است. سرعت اینترنت ایران نسبت به دیگر کشورها خصوصاً کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار پایین‌تر است و این مشکل زمانی خود را بیشتر آشکار می‌کند که فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه IT باشد و موضوع امنیت شبکه نیز مطرح شود.

در نهایت خاطرنشان می‌شود آموزش رکن اصلی و پایه‌ای در رشد استارت‌آپ‌ها است. با توجه به افزایش نرخ ارز، شهریه دوره‌های آموزشیِ تخصصی که در خارج از کشور به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می‌شود، بسیار زیاد است و البته به سبب عدم قطعیتی که در زمینه تداوم فعالیت استارت‌آپ‌ها وجود دارد، شرکت در این دوره‌ها و حضور علاقه‌مندان با مشکل مواجه شده است. در این میان حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی که اکثراً در دبی برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای تعاملات دانشی و اقتصادی صاحبان استارت‌آپ‌ها با دنیاست که باز هم قیمت‌های ارز مانع از حضور فعالان در چنین رویدادهایی می‌شود. باید گفت در صورت عدم گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، امنیت شبکه، بازاریابی و توسعه محصول و با عدم حضور در نشست‌های تخصصی بین‌المللی و نمایشگاه‌های تخصصی، بی‌شک حتی بهترین ایده‌های در عرصه استارت‌آپ‌ها با شکست رو به‌رو خواهند شد.

با این همه در سال پیش رو  فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و صنایع High Tec از جمله گزینه‌های مطلوب است که خصوصاً از طریق شرکتهای دانش بنیان می‌توان به آن پرداخت.

دستیابی به دانش روز از طریق طی کردن دوره‌های آموزشی غیرحضوری و تجاری‌سازی ایده‌ها توسط جوانان از نقاط عطف این موضوع محسوب می‌شود که دانش‌آموختگان رشته‌های فناوری اطلاعات، کامپیوتر، هوش مصنوعی، مهندسین داده و علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و ایده‌های خود را از طریق تولید کالا یا ارائه خدمات نرم افزاری به جامعه عرضه کنند.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم