Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی خوش‌چشم در خصوص واکنش اولیه آمریکا به پاسخ شب گذشته ایران گفت: به نظر می‌رسد که اقدام طرف آمریکایی یعنی آنچه که ارزیابی اولیه خود را از پاسخ دیشب ایران بیان می شود بیشتر به منزله اهرم فشار و ادامه یک تاکتیک نخ نما است که توپ را به زمین ایران بیاندازد و از دادن پاسخ درست طفره بروند.

مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در خصوص واکنش آمریکا نسبت به ارسال پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هماهنگ کننده اروپایی در شب گذشته، گفت: راهبرد آمریکا فارغ از اینکه کدام جناح و چه فردی رئیس جمهور باشد در مذاکره اعمال زور و زیاده خواهی است؛ در طول ۱۰ ماه گذشته هر زمانی که مذاکرات به مشکل برخورده است جمهوری اسلامی ایران با ابتکار عمل طرح جدیدی را آورده و مذاکرات را پیش رانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نزدیک شدن اروپا و آمریکا به فصل سرما خاطرنشان کرد: فشار شدیدی بر آمریکا و اروپا به دلیل بالا رفتن قیمت انرژی وارد خواهد شد، آنها سعی دارند با دادن برخی از امتیازات، ایران را از اخذ امتیازات اصلی منصرف کنند.

خوش چشم با بیان اینکه متن اتحادیه اروپا دارای کمبود ها و اشکالاتی بود، افزود: دو قول شفاهی که بیربط با صحبت‌های اخیر ماکرون و آقای رئیسی هم نبود بایستی مکتوب می‌شد، همین طور یکی از بخش‌های تضامین که بسیار برای ایران کلیدی است.

وی با اشاره به پرونده‌های ادعایی پادمان اظهار داشت: بسته شدن پرونده‌های سیاسی آژانس یکی از همین موارد مرتبط با تضامین است، همچنین سه تا چهار کلمه عبارت ابهام آمیز و کلی در مورد برداشته شدن تحریم‌ها وجود داشت که همه این موارد جان کری در زمان برجام بسیار می‌داد و هیچ کدام عملیاتی نمی‌شد. 

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: استفاده از کلمات کلی و مبهم از تاکتیک‌های آمریکایی برای باز گذاشتن در به منظور فرار از تعهدات و رفع تحریم‌ها و شبیه میدان مین‌گذاری شده برای آینده خواهد بود، به همین دلیل ایران خواستار دقیق و شفاف سازی این کلمات در متن و همین طور گنجانده شدن تضمین مربوطه و حل شدن موارد در خصوص قول‌های شفاهی است.  

خوش‌چشم با بیان اینکه از طرف آمریکایی انتظار می‌رفت که در صورت صداقت قول‌ها را مکتوب و تضامین را ارائه و کلمات مبهم را شفاف سازی کند، تصریح کرد: اینکه آمریکا از یک پاسخ درست و قانع کننده بر حذر ماند و شفاف‌سازی دقیقی در زمینه های مورد نیاز انجام نداد خود بیان کننده سوء نیت طرف آمریکایی است.

وی با اشاره به پافشاری ایران برای بسته شدن کامل پرونده ادعایی گفت: ما توافق می‌کنیم برای اینکه از زیر هرگونه فشار و پرونده های سیاسی به عنوان یک اهرم فشار طرف غرب بر ایران بیرون بیاییم. نمی شود هم توافق کرد و هم آمریکا اهرم فشار بر ایران را از طریق آژانس حفظ کند. 

این کارشناس بین‌الملل باز نگه داشتن پرونده‌های سیاسی ایران را راهی برای فرار آمریکا از تعهدات خودش پس از طی شدن زمستان سرد اروپا و آمریکا خواند و اظهار داشت: بنابراین برخی از موارد طرف آمریکایی اگرچه مناسب بود اما همچنان طرف آمریکایی سعی دارد جوابی به ایران دهد که نامعقول و نشان دهنده این است که طرف آمریکایی به دنبال حل بنیادین مسئله نیست. 

وی ادامه داد: بنابراین ایران خواستار این است که آنچه جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی به ویژه مسئله آژانس و پرونده‌های سیاسی که در نقض صریح توافق ۲۰۱۵ بین ایران و آژانس در شب انعقاد برجام است رعایت شود اما آمریکا و اروپا به ویژه طرف فرانسوی به روش بسیار مشکوک تن به این خواسته اصلی نداده است قطعاً تا زمانی که گرویی لازم برای بسته شدن همه پرونده های ادعایی و سیاسی طرف غربی و آژانس وجود نداشته باشد عقل حکم می کند که ایران از خواسته خود دست بر ندارد و دست به توافق نزند. 

خوش‌چشم با اشاره به واکنش اولیه آمریکا به پاسخ دیشب ایران گفت: به نظر می‌رسد که اقدام طرف آمریکایی یعنی آنچه که ارزیابی اولیه خود را از پاسخ دیشب ایران بیان می شود بیشتر به منزله اهرم فشار و ادامه یک تاکتیک نخ نما است که توپ را به زمین ایران بیاندازد و از دادن پاسخ درست طفره بروند. 

وی افزود: کارشناسان و مسولین آمریکا و اروپایی به خوبی می‌دانند هر چقدر به سمت زمستان برویم اهرم فشار انرژی و قیمت انرژی بیشتر کار می‌کند و بیشتر آنها را به عقب میراند و مجبور می‌شوند نرمش بیشتری از خود نشان دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آمریکا چندین دهه قدرت اول دنیا بوده است همواره دچار خودبرتربینی است و در اینگونه بزنگاه های حساس که با یک طرف قدرتمند مانند ایران که در برابر خطوط قرمز و خواسته‌های خود مقاومت کرده و عقب نرفته است، این خودبرتربینی بر قوه استدلال و منطق طرف آمریکایی تاثیر می گذارد و دیرتر و با تاخیر آنچه را که باید می‌پذیرد. 

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مذاکرات وین مذاکرات رفع تحریم ها خوش چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۸۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی

روایت رسانه‌های فارسی زبان خارجی از جنبش دانشجویی در آمریکا که برای آزادی فلسطین درحدود ۶۰ دانشگاه آمریکا و چندین دانشگاه در اروپا آغاز شده و در حال گسترش است.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075842 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • نتایج دیروز و دیشب فوتبال باشگاهی اروپا
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم