Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@13:01:56 GMT

هند اولین اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی خود را می‌سازد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۱۰۹۱۴

هند اولین اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی خود را می‌سازد

رسانه‌های هندی از ساخت اولین اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی در این کشور خبر دادند. سلول‌های سوختی هیدروژنی مانند نمونه موجود در اتوبوس با ترکیب اتم‌های هیدروژن و اکسیژن الکتریسیته تولید می‌کنند. این دو گاز در سراسر یک سلول الکتروشیمیایی مشابه یک سلول باتری معمولی برای تولید برق، آب و مقادیر کمی گرما واکنش نشان می‌دهند و الکتریسیته تولید شده در موتور‌های الکتریکی برای به جلو راندن خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیل سوختی هیدروژنی چیست؟

سلول‌های سوختی به روشی مشابه با باتری‌های معمولی موجود در خودرو‌های الکتریکی کار می‌کنند، اما شارژ آن‌ها تمام نمی‌شود و نیازی به شارژ مجدد با برق ندارند. آن‌ها تا زمانی که منبع هیدروژن وجود دارد به تولید برق ادامه می‌دهند، درست مانند سلول‌های معمولی، یک پیل سوختی از یک آند (الکترود منفی) و کاتد (الکترود مثبت) تشکیل شده است که در اطراف یک الکترولیت قرار گرفته‌اند.

هیدروژن به آند و هوا به کاتد تغذیه می‌شود. در آند، یک کاتالیزور مولکول‌های هیدروژن را به پروتون و الکترون تجزیه کرده و هر دو ذره زیر اتمی مسیر‌های مختلفی را به سمت کاتد طی می‌کنند. الکترون‌ها از یک مدار خارجی عبور کرده و جریانی از الکتریسیته ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای تامین انرژی موتور‌های الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد، از طرف دیگر پروتون‌ها از طریق الکترولیت به سمت کاتد حرکت می‌کنند. هنگامی که به آنجا می‌رسند، با اکسیژن و الکترون‌ها ترکیب شده و تولید انرژی می‌کنند.

مزیت خودرو‌های پیل سوختی هیدروژنی چیست؟

مزیت اصلی خودرو‌های الکتریکی پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) این است که هیچ آلایندگی در لوله اگزوز تولید نمی‌کنند. آن‌ها فقط بخار آب و هوای گرم منتشر می‌کنند؛ آن‌ها همچنین کارآمدتر از خودرو‌های موتور احتراق داخلی هستند.

وسایل نقلیه الکتریکی سلول سوختی هیدروژنی مزیت دیگری نیز در مورد زمان سوخت گیری دارند که آن‌ها را نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی با باتری برای اهداف حمل و نقل عمومی کاربردی‌تر می‌کند. حتی با سریع‌ترین فناوری‌های شارژ، شارژ اتوبوس برقی با باتری می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. در همین حال هیدروژن را می‌توان در یک خودروی پیل سوختی در عرض چند دقیقه دوباره پر کرد، تقریبا به همان سرعتی که یک موتور احتراق داخلی می‌تواند با سوخت‌های فسیلی دوباره پر شود.


آیا خودرو‌های پیل سوختی هیدروژنی سازگار با محیط زیست هستند؟

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که استفاده از یک وسیله نقلیه الکتریکی با باتری به این معنی نیست که وسایل نقلیه آلایندگی تولید نمی‌کنند، بلکه به این معنی است که آن‌ها هیچ آلایندگی در لوله اگزوز ندارند. از آنجایی که بخش اعظمی از انرژی الکتریسیته در کشور هندوستان از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود و در حال حاضر بزرگترین منبع هیدروژن در جهان نیز سوخت‌های فسیلی است، این وسایل نقلیه باعث انتشار تعداد زیادی گاز‌های گلخانه‌ای می‌شوند.

همانطور که ما به سمت منابع تجدیدپذیر برق حرکت می‌کنیم، می‌توانیم در آینده به سمت روش‌های تجدیدپذیر تولید هیدروژن نیز حرکت کنیم؛ بنابراین حتی اگر این وسایل نقلیه در حال حاضر به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کمک کنند، سوخت مورد نیاز آن‌ها می‌تواند با استفاده از روش‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد تولید شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: رسانه ترکیب ترکیب کالاها ترکیب شگفت انگیز ترکیب شیمیایی پیل سوختی هیدروژنی وسایل نقلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۱۰۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد

امارات متحده عربی به زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتور‌های هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیاز‌های انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوز‌ها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشور‌هایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

دیگر خبرها

  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • دولت امنیت شغلی کارگران را فراهم سازد/ کارگر رکن تولید
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • توزیع بیش از ۳۵ میلیون لیتر مواد سوختی در بین روستائیان استان قزوین
  • خواص ظرف های ضد سرطانی