Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و نود و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

قطع کامل گاز به اروپا از سوی گازپروم روسیه ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ - ۰۰:۳۷

شرکت گازپروم روسیه شامگاه جمعه اعلام کرد که صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم 1 را پس از مشخص شدن نشتی در این خط لوله به طور کامل متوقف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که دلیل توقف صدور گاز از نورد استریم ۱ را به مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری مرتبط و اعلام کرده که تحریم‌های کشورهای غربی مانع از دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای نصب و نگهداری خط لوله شده است.

طبق گزارش رویترز، ظرفیت صدور گاز نورد استریم ۱ را در ماه ژوئن به ۴۰ درصد کاهش داده بود و در ماه جولای این رقم به ۲۰ درصد رسیده بود.

در بخش دیگری از گزارش این رسانه غربی آمده است: «روسیه البته از زمان آغاز آنچه "عملیات نظامی ویژه" در اوکراین خوانده است، ارسال (گاز) به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را به طور کامل متوقف کرده است».

از سوی دیگر نخست وزیر فرانسه روز چهارشنبه به شهروندان این کشور در زمینه احتمال قطعی برق در ماه‌های پیش رو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه هشدار داد که در بدترین سناریو در زمستان امسال ممکن است برق منازل به مدت دو ساعت قطع شود. این قطعی احتمال برق در بحبوحه بحران انرژی گسترده و تشدید جنگ در اوکراین است.

بورن گفت که این وضعیت تاحدی به دلیل پیامدهای جنگ در اوکراین وهمچنین به دلیل تعطیلی برنامه ریزی شده حدود نیمی از ۵۶ رآکتور هسته‌ای فرانسه برای تعمیر و نگهداری است. فرانسه برای حدود ۶۷ درصد از برق خود به انرژی هسته‌ای و حدود هفت درصد نیز به گاز متکی است.

سقوط و مرگ مشکوک مدیر دومین شرکت نفتی بزرگ روسیه ۱۴۰۱/۰۶/۱۱ - ۱۸:۱۹

دو منبع مطلع اعلام کردند، مدیر دومین تولید کننده بزرگ نفتی روسیه (لوک اویل) پس از سقوط از پنجره یک بیمارستان درگذشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مرگ "راویل ماگانف" جدیدترین سری از مرگ‌های غیرقابل توضیح و ناگهانی تجار روس به شمار می‌رود.

منابع مطلع گزارش‌های رسانه‌های روسی را تایید کردند که این مرد ۶۷ ساله از ارتفاع بلند سقوط کرده و مُرده اما شواهد مربوط به سقوط وی مشخص نیست.

رسانه خبری دولتی تاس گزارش کرد که این مرگ، یک خودکشی بوده است. همچنین از قول یک منبع گزارش شد که ماگانف پس از یک حمله قلبی به بیمارستان منتقل شده بود و قرص‌های ضد افسردگی مصرف می‌کرد.

یک منبع دیگر نیز گزارش کرد که یک عقیده و باور در داخل مدیریت کمپانی نفتی "لوک‌اویل" وجود دارد مبنی بر اینکه این مرد خودکشی کرده اما شواهد یا اسنادی در این مورد وجود ندارد.

پلیس مسکو پرسش‌های خبرگزاری رویترز را درباره مرگ این مدیر به کمیته تحقیقات دولتی ارجاع داد.

لوک‌اویل یک کمپانی خصوصی است که با "روس‌نفت" روسیه رقابت می‌کند و در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماگانف در پی بیماری جدی درگذشته است.

ماگانف در میان دستکم شش تاجر روسی دیگر است که بیشترشان در بخش انرژی روسیه هستند و در ماه‌های گذشته تحت شرایطی نامتعارف و نامشخص به طور ناگهانی درگذشته‌اند.

هشدار روسیه درباره وقوع فاجعه هسته ای در اروپا ۱۴۰۱/۰۶/۱۱ - ۱۸:۱۳

وزیر دفاع روسیه گفت: حملات توپخانه‌ای نظامیان اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر وقوع فاجعه هسته‌ای را در اروپا تشدید کرده و نوعی تروریسم اتمی محسوب می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی شویگو خاطر نشان کرد: روسیه هیچ سلاح سنگینی نزدیک نیروگاه هسته ای زاپوریژیا مستقر نکرده است.

وی افزود: مقامات اوکراینی به شکلی وقیحانه دروغ می گویند و ادعا دارند که روسیه در محوطه نیروگاه هسته ای زاپوریژیا سامانه توپخانه ای دوربرد مستقر کرده و از این نیروگاه به عنوان پوششی برای اقدامات نظامی استفاده می کند.

وزیر دفاع روسیه ابراز امیدواری کرد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از بازدید از این منطقه، نبود سلاح سنگین در این نیروگاه را نیز تایید کنند.

وی حملات توپخانه ای نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپوریژیا را محکوم کرد و گفت: این حملات خطر فاجعه اتمی در اروپا را تشدید کرده و نوعی تروریسم اتمی است.

شویگو از ۲۹ حمله نظامیان اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا از ۱۸ جولای تاکنون خبر داد و تصریح کرد: نظامیان اوکراین تاکنون ۱۲۰ گلوله توپخانه به این نیروگاه شلیک و ۱۶ پهپاد برای حمله به آن اعزام کرده اند.

وی گفت: در آستانه افزایش تحرکات نظامیان اوکراینی باید تاکید کنم که مسئولیت ایجاد هرگونه شرایط اضطراری در نیروگاه اتمی زاپوریژیا فقط برعهده مقامات اوکراینی است.

خشم زلنسکی از مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز جمعه از نتایج بازدید هیأت اعزامی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا به خشم آمد.

به نوشته وبگاه شبکه «یورو نیوز»، زلنسکی خواستار این بود که حین بازدید «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مأموران این نهاد از بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا که بابت حملات راکتی دچار آسیب شده، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها نیز حضور داشته باشند.

رئیس جمهور اوکراین گفت، نیروهای روس که کنترل این نیروگاه را بر عهده دارند، مانع از حضور خبرنگاران شده و فقط «عده‌ای از تبلیغ‌کنندگان وابسته به خود را در آنجا سازماندهی کرده بودند».

زلنسکی افزود: «وحشتناک است که اشغال‌گران تلاش می‌کنند این مأموریت ضروری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به یک گردش بی‌فایده در این نیروگاه تبدیل کنند».

او در ادامه اظهاراتش گفت: «و بسیار بد است که علی‌رغم این واقعیت که در این‌باره با گروسی در کی‌یف صحبت کرده بودیم، هنوز پیام‌هایی درخور را از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشنیده‌ایم».

رئیس جمهور اوکراین افزود: «هدف اوکراین و تلاش‌های بین‌المللی غیرنظامی سازی محدوده این نیروگاه است. این مسئله نکته کلیدی امنیتی در توافق‌های ما بود و به صراحت بر آن تأکید شد. غیرنظامی شدن و تسلط کامل کارکنان ما بر این نیروگاه».

روز گذشته (پنجشنبه) گروسی و هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا بازدید و تأیید کردند که حملات راکتی به این مجموعه، به «سلامت فیزیکی» آن آسیب وارد کرده است.

مدیرکل آژانس همچنین پیش از بازگشت به کی‌یف اعلام کرد شماری از مأموران این نهاد بین‌المللی در نیروگاه زاپوریژیا باقی خواهند ماند.

علی‌رغم ادعای زلنسکی، در تصاویر منتشر شده از بازدید گروسی از محل اصابت راکت‌ها به این نیروگاه اتمی، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها نیز دیده می‌شوند

دولت آمریکا به عنوان یکی از حامیان اصلی دولت کی‌یف، در واکنش به درخواست زلنسکی برای غیرنظامی شدن نیروگاه زاپوریژیا اعلام کرده از چنین اقدامی حمایت می‌کند اما در انجام آن دخالتی نخواهد داشت.

درگیری های سنگین و شدید در جنوب اوکراین 

همزمان با ورود بازرسان و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اوکراین و تلاش برای حضور در نیروگاه اتمی «زاپروژیا» واقع در جنوب شرقی این کشور، لندن از تداوم درگیری‌ها در این منطقه خبر می‌دهد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (جمعه) در گزارشی درباره جنگ اوکراین، گفت: «درگیری‌های شدید در جنوب اوکراین ادامه دارد که شامل گلوله‌باران منطقه اِنِرهودار، در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا نیز می‌شود».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه آمده است: «با وجود جریان داشتن جنگ در اوکراین، ارتش روسیه در تاریخ یکم سپتامبر رزمایش نظامی وُستوک۲۲ را آغاز کرد، که رزمایش مشترک راهبردی سالانه برای نشان‌دادن اوج تمرین‌های نظامی در یک سال است».

وزارت دفاع انگلیس درباره این رزمایش توضیح داد: «روسیه علناً می‌گوید ۵۰ هزار نظامی در این رزمایش مشارکت دارند، در حالی که امکان ندارد در سال جاری بیش از ۱۵ هزار خدمه ارتش [در این رزمایش] حضور فعال داشته باشند. این رقم فقط ۲۰ درصد نیروهای شرکت‌کننده در رزمایش قبلی وُستوک در سال ۲۰۱۸ است».

لندن با مقایسه عملکرد روسیه در جنگ اوکراین و رزمایش‌ها، مدعی شد: «عملکرد ارتش روسیه در اوکراین نشان داد که رزمایش‌های نظامی راهبردی روسیه مانند وُستوک، نتوانسته‌اند توانایی ارتش این کشور برای انجام عملیات‌های بزرگ و پیچیده را حفظ کند».

در پایان این گزارش آمده است: «چنین فعالیت‌هایی به‌شدت نماشی، بدون منجر شدن به ابتکار عمل و اساساً برای خوشآمد سران روسیه و مخاطبان بین‌المللی است».

وقوع پنج انفجار در شهر ملیتوپول اوکراین 

استان زاپوریژیای اوکراین در حالی این روزها به خاطر نیروگاه اتمی آن در صدر اخبار قرار گرفته است که روز جمعه پنج انفجار ملیتوپول یکی از شهرهای آن را لزراند.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، گزارش های اولیه حاکی از شنیده شدن صدای شلیک ضد هوایی در شهر ملیتوپول است.

خبرنگار تاس از شنیده شدن صدای پنج انفجار قوی در شهر ملیتوپول در روز جمعه خبر داد.

ایوان فدروف شهردار سابق میلیتوپول در پیامی تلگرامی اعلام کرد که نظامیان اوکراینی دو هدف مهم را در این شهر هدف قرار داده اند که یکی از آنها یک انبار مهمات بزرگ متعلق به ارتش روسیه بوده است.

شهر ملیتوپول در استان جنوب شرقی زاپوریژیا از جمله مناطقی است که در کنترل ارتش روسیه است.

تمام ساحل و بخش اعظمی از این استان از جمله نیروگاه اتمی آن توسط مسکو اداره می شود اما خود شهر زاپوریژیا که مرکز این استان است، تحت کنترل کی‌یف قرار دارد.

وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا یکی از مباحث روز رسانه‌های خبری در جهان است و وزیر دفاع روسیه امروز گفت: حملات توپخانه‌ای نظامیان اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر وقوع فاجعه هسته‌ای را در اروپا تشدید کرده و نوعی تروریسم اتمی محسوب می‌شود.

وی افزود: مقامات اوکراینی به شکلی وقیحانه دروغ می گویند و ادعا دارند که روسیه در محوطه نیروگاه هسته ای زاپوریژیا سامانه توپخانه ای دوربرد مستقر کرده و از این نیروگاه به عنوان پوششی برای اقدامات نظامی استفاده می کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مهدی تاج مقتدی صدر جنگ اوکراین تحولات اوکراین اروپا روسیه چین مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مهدی تاج مقتدی صدر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیروگاه هسته ای زاپوریژیا نیروگاه اتمی زاپوریژیا وقوع فاجعه هسته ای نظامیان اوکراین شهر ملیتوپول توپخانه ای رئیس جمهور ارتش روسیه درگیری ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۱۲۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از «رویترز»، گالوشچنکو گفت که حملات روسیه مناطق «دنیپروپتروفسک» در مرکز اوکراین و مناطق غربی «لویو» و «ایوانو فرانکیفسک» را هدف قرار داده است.روسیه به چهار نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرده است.شرکت اوکراینی «دی تک» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:«روسیه بار دیگر به طور گسترده تاسیسات انرژی اوکراین را گلوله باران کرد. تجهیزات این شرکت آسیب جدی دیده است و کارگران انرژی در تلاش هستند تا عواقب حمله را از بین ببرند.»

از ۲۲ مارس به این سو، نیروهای روسیه بمباران تاسیسات برق اوکراین را تشدید کرده و تقریبا هر روز به نیروگاه‌های حرارتی، آبی و سایر زیرساخت‌های انرژی حمله می کنند.با وجود آب و هوای معتدل بهاری در هفته‌های اخیر، اوکراین با کسری برق مواجه شده و دولت مجبور شد برق را در چند منطقه قطع کند و به واردات برق روی آورد.تحلیلگران معتقدند که نیروهای روسیه عملیات تهاجمی جاری را حفظ کرده و در برخی مناطق تشدید کرده، احتمالاً از شرایط آب و هوای بهاری و کمبود تجهیزات اوکراین قبل از رسیدن کمک‌های نظامی وعده داده شده غرب بهره‌برداری می‌کنند.نیروهای روسیه همچنین به دنبال تضعیف پدافند هوایی تخریب شده اوکراین در تلاش برای فروپاشی شبکه انرژی و آسیب طولانی مدت به زیرساخت‌ها و ظرفیت صنعتی دفاعی اوکراین هستند.«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای بین مسکو و کی‌یف برای پایان «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین وجود ندارد. کد خبر 847608 منبع: فارس برچسب‌ها روسیه - اوکراین هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد/ هشدار درباره وقوع فاجعه در رفح
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم