Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بهورزان گلستان نقش غیرقابل انکاری در ارتقای سطح خدمات محور سلامت و سرانه های بهداشتی در روستاها دارند و در نتیجه این تلاش‌ها، شاخص‌های مختلف بخش درمان مانند واکسیناسیون ،سلامت زنان باردار و سالمندان همتراز با مراکز برخوردار شهری است.

در کشور ما طی سال‌های نخست دهه ۶۰ طرح نظام شبکه‎های بهداشتی و درمانی به‎عنوان تجربه موفق‌ دستیابی مردم به خدمات سلامت اجرا شد که در اجرای آن روستاها و بخش‌های محروم به عنوان یکی از بخش‌های کم برخوردار کشور به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت تا کمبود و تنگناهای مزمن بخش سلامت و درمان در روستاها برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در بدو شکل‌گیری جامعه بهورزان، سواد آکادمیک و دانشگاهی متقاضیان، نقش پررنگی در پذیرش داوطلبان نداشت اما طی چهار دهه گذشته، بهورزان علاوه بر برخورداری از مهارت های تجربی ، به سطح سواد آکادمیک قابل قبولی دست یافتند.

بهورزان به عنوان پیش‌قراول اجرای طرح‌های بهداشت و درمان در دورافتاده‌ترین مناطق کشور با حداقل دسترسی‌ها و امکانات بدون هیاهو و نمایش مشغول حفاظت از جان و صیانت از سلامت مردم هستند.

 خدمات بهورزان در سال های اخیر در طرحهای مختلف همچون واکسیناسیون و غربالگری‌ سلامت نمود بیشتری داشت که اوج این جانفشانی‌ها مربوط به چند سال اخیر و پس از شیوع کرونا است که این درمانگرانی با حداقل امکانات در میدان مقابله با کرونا حضور داشتند و با وجود دسترسی اندک به ماسک، شیلد و مایع ضدعفونی‌کننده، لحظه‌ای از خدمت متعهدانه و خالصانه دست برنداشتند .

اسماعیل علاالدین یکی از بهورزان گرگانی است که حدود ۳۰ سال در روستای زیارت در شغل بهورزی فعالیت می‌کند.

وی به ایرنا گفت: بهورزان افسران خط مقدم جبهه بهداشت و درمان در مناطق برخوردار و روستایی هستند که خدمات و فعالیت‌های شبانه‌روزی آنان طی سالیان اخیر نقش بسزایی در بهبود روند خدمت به روستانشینان داشت.

علاالدین افزود: مراقبت از اطفال، واکسیسناسیون اقشار، بهداشت محیط و درمان‌های ساده علامتی از جمله فعالیت‌ها و وظایف بهورزان است که نقش موثری در سلامت جامعه به ویژه در حوزه روستایی دارد .

وی که از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را به عنوان بهورز آغاز کرده اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی های بهورزان در مناطق روستایی امین و مورد وثوق بودن آنها نزد مردم است.

 وی ادامه داد: بهورزان به طور معمول از بومیان هر روستا انتخاب می شوند تا بتوانند با تکیه بر اطمینان خاطر مردم به آنها به عنوان بازوی اثربخش سازمان‌های بهداشت و درمان در اجرای برنامه‌های بهداشتی و ارتقا شاخص‌های سلامتی فعالیت کنند.

علاالدین گفت: کسب شاخص های مطلوب مناطق روستایی در اجرای طرح‌های ملی همچون واکسیناسیون، تنظیم خانواده و سلامت سالمندان بیانگر اثرگذاری بهورزان در نظام سلامت کشور است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که درگذشته برای بهورزان مشکلاتی را ایجاد می کرد، نبود امکانات رفاهی و سختی های زندگی در محیط روستاها بود که این مشکلات آرام آرم کاهش یافت و به حداقل رسید.

نیره قدمنان یکی دیگر از بهورزان گلستانی است که سابقه ۳۲ سال خدمت در روستای حیدرآباد را دارد.

وی گفت: مهمترین وظیفه بهورز، شناخت همه جانبه محل خدمت است و او باید به همه مباحث روستا اشراف داشته باشد .

قدمنان گفت: بهورز باید با دسته بندی درست جامعه به گروه های میانسال ، کودکان ، سالمندان و زنان باردار نیازهای هر گروه را شناسایی کرده و به فراخور نظام بهداشت و درمان خدمات مناسب را برای آنها در نظر بگیرد.

 وی گفت : بهورز باید بر مباحث حوزه بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، نظارت بر اماکن و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی تسلط داشته باشد و با همکاری و مشارکت شورا و دهیاری، چالش‌های بهداشتی و درمانی محل خدمت خود را جمع‌آوری و برای آن چاره‌اندیشی کند.

قدمنان گریزی به شرایط کار در دوران کرونا زد و گفت: در حالی که بسیاری از کارکنان دولت و مشاغل وابسته تعطیل و یا غیرحضوری بودن، بهورزها در خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ در دورافتاده‌ترین مناطق با کمترین اقلام حفاظتی به کمک بیماران کرونا شتافتند.

 وی گفت: در دوران کرونا و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته شده هر فرد مبتلا به کرونا به مدت ۱۰ روز توسط بهورزان مورد رصد و پایش قرار می‌گرفت.

 وی گفت: بهورزها وظیفه داشتند شیوه‌نامه‌های قرنطینه و تغذیه بیماران را کنترل کنند؛ این موضوع از طریق تماس‌های تلفنی روزانه در نوبت های متعدد انجام می شد.

قدمنان گفت: بهورزان در دوران کرونا علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در محیط‌های روستا نقش موثری در شکل‌گیری و گسترش اجرای مواسات و توزیع اقلام حیاتی و بهداشتی بین نیازمندان و افرادکم بضاعت داشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به ایرنا گفت : در راستای تحقق اهداف نظام سلامت و دستیابی به هدف ارتقای سلامت جامعه، مراکز آموزش بهورزی با هدف بهره‌مندکردن خانه‌های بهداشت از نیروی انسانی کار آموزش‌دیده با مهارت‌های کافی و ارتقای توان مهارتی یا رشد نیروی انسانی تحت عنوان بهورز برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی تاسیس گردید که این هدف از طریق آموزش و تربیت بهورزان قبل از استخدام و تدوین برنامه باز آموزی آنان تحقق می یابد .

موسی الرضا شبیهی افزوذ : اولین مرکز آموزش بهورزی گلستان در گرگان سال ۱۳۶۳ تاسیس شد و در حال حاضر این دانشگاه دارای ۶ مرکز آموزش بهورزی در شهرستانهای بندرترکمن , علی آباد کتول، کردکوی، گرگان، گنبد و مینودشت است که تاکنون  هزار و ۹۱۶ بهورز را آموزش داده که از این تعداد هزار و ۲۴۰ بهورز مشغول انجام وظیفه در خانه های بهداشت در مناطق روستایی استان هستند.

وی افزود: گلستان ۵۸۱ خانه بهداشت فعال دارد که هزار ۸۰۴ بهورز زن و ۴۳۶ بهورز مرد در اقصی نقاط استان مشغول ارائه خدمت هستند.

وی گفت :‌ امسال ۲۳۲ بهورز به جایگزینی بهورزان بازنشسته در طی سه سال اخیر و نیز بهورزان خروجی به واسطه بازنشستگی پیش از موعد، فوت و اخراج از طریق برگزاری آزمون جذب می‌شوند و پس از اتمام فرآیند اداری در ۶ مرکز آموزش بهورزی ( بندر ترکمن- علی آباد – کردکوی - گرگان – گنبد – مینودشت ) مشغول به کار خواهند شد.

به گزارش ایرنا بهورزان از بین جمعیت بومی روستا با اولویت دارندگان مدارک دانشگاهی مرتبط ( کارشناس بهداشت عمومی , کارشناس پرستاری ,کارشناس مامایی ( زن )، کارشناس بهداشت محیط (مرد ) ) و در صورت نبود مدرک دانشگاهی از دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم انتخاب و پس از طی دوره ۶ ماهه آموزش تطبیقی برای پذیرفته شدگان با مدرک دانشگاهی و 2 ساله آموزشی برای پذیرفته شدگان دیپلم در مراکز آموزش بهورزی و کسب دانش و مهارتهای لازم در خانه‌ بهداشت‌ به ارائه خدمت می‌پردازند.

ارائه خدمت بهورزان در خانه های بهداشت شامل کلیه خدمات بهداشتی ودرمانی از بدو تولد تا دوران سالمندی (نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان) و نیز مراقبتهای مربوط به زنان باردار و مادران شیرده، فعالیتهای مربوط به بهداشت محیط در روستا نیز را شامل می شود .

همچنین بهورزان نقش مهمی در ترویج فرزندآوری و فعالیت در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند.

برچسب‌ها استان گلستان گرگان بهورزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان گرگان بهورزان استان گلستان گرگان بهورزان بهداشت و درمان آموزش بهورزی بهداشت محیط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۱۳۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت:  در حوزه معاونت بهداشتی با توجه به رایگان بودن خدمات در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۹۰۷ نفر جدید؛ دارای مشکلات روانپزشکی شناسایی شدند که برای این افراد سه هزار و ۴۰۰ خدمت روانشناختی توسط روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت ارائه شده است.

دکتر محمد سالاری افزود: با توجه به اهمیت ارتقای سواد سلامت روان و تاثیر آن بر بهزیستی و کیفیت زندگی انسان ها برای حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر آموزش انفرادی و برای بیش از ۱۰ هزار نفر به صورت گروهی جلسات آموزشی مهارت های زندگی، مهارت های فرزندپروری، نوجوان سالم و خودمراقبتی توسط روانشناسان معاونت بهداشتی برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مرکز مشاوره مبتنی بر سبک اسلامی– ایرانی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه حدود ۲ هزار خدمت روانشناختی، روانپزشکی، مددکاری، تحصیلی و آموزشی برای هزار و ۶۶۵ دانشجوی مراجعه کننده به این مرکز ارائه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: مرکز آموزشی درمانی واسعی به عنوان تنها بیمارستان دارای بخش روانپزشکی در غرب خراسان رضوی، با ۴۶ تخت فعال شامل ۲ بخش مجزای روانپزشکی زنان و مردان، در زمینه بستری بیماران روانپزشکی خدمت رسانی می کند.

دکتر سالاری افزود: در سال گذشته هزار و ۶۶۰ بیمار در این ۲ بخش بستری و از خدمات روانپزشکی بهره مند شده اند که تمامی این خدمات برای تسریع در روند درمان اختلالات، افزایش مهارتها و کاهش احتمال عود بیماری صورت گرفته است.

به گفته وی در بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه سبزوار نیز خدمات روانشناختی و سلامت معنوی به بیماران بستری در بخش‌های مختلف از جمله اطفال و قلب با تشخیص و درخواست پزشک ارائه می شود و در کلینیک ویژه دانشگاه نیز سه هزار و ۳۸۲ بیمار به صورت سرپایی از خدمات روانپزشکی بهره برده اند.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز