Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@15:28:23 GMT

واردات، درمان درد صنعت خودروسازی ایران نیست

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۱۵۱۴۵

واردات، درمان درد صنعت خودروسازی ایران نیست

ایسنا/کرمانشاه یک فعال صنعت خودرو با بیان اینکه واردات چاره مشکل صنعت خودروسازی ایران نیست، گفت: واردات خودرو درخت نیمه خشک صنعت خودرو و قطعه‌سازی خودرو را خشک‌تر خواهد کرد.

سیروس کوهستانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نهایی شدن واردات خودرو به کشور و جزییات آن، اظهار کرد: این روند واردات تاثیر چندانی در بازار خودرو کشور نداشته و تنها زمینه رانت، سوءاستفاده و سودهای کلان را برای عده‌ای خاص فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به علاوه باعث خروج ارز قابل توجهی از کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف از واردات خودرو به کشور دسترسی مردم به خودروهای با کیفیت بالاتر اعلام شده، عنوان کرد: اینکه واردات به ارتقا کیفیت خودروسازی در کشور کمک کرده و با ایجاد رقابت باعث می‌شود تولیدکنندگان داخل نیز کیفیت خودرو تولیدی را بالا ببرند، حقیقت ندارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو استان کرمانشاه با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت خودروسازی کشور آنقدر ریشه‌دار است که با مسکن‌های مقطعی مانند واردات خودرو برطرف نخواهد شد، اظهار کرد: همه مشکلات صنعت خودروسازی از حکمرانی این صنعت- شامل سیاستگذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و ارائه خدمات در این حوزه-  منشا می‌گیرد و مجموعه نهادهایی که در کنار هم در حکمرانی بخش خودرو نقش دارند، وضعیت صنعت خودروسازی کشور را به این سمت کشانده اند.

کوهستانی اضافه کرد: اجبار خودروسازان به سرمایه‌گذاری بی بازده در استان‌ها و کشورهای مختلف، تحمیل نیروی کار به این صنعت، قیمت گذاری دستوری  و... همه از مواردی است که صنعت خودروسازی ایران را به این سمت کشانده است.

وی با انتقاد از اینکه مجموع نهادها و بخش‌های دخیل در وضعیت کنونی صنعت خودرو حالا در کمال تعجب از وضعیت این صنعت گلایه دارند، تاکید کرد: آدرس اشتباه هم به مردم داده می‌شود که راه حل این مشکل واردات خودرو برای ایجاد رقابت و ارتقا کیفیت است، درحالیکه مشکل ریشه‌ای تر از این حرف‌ها است.

این فعال صنعت خودرو افزود: اینکه اکنون نواقصی در صنعت خودرو داریم قابل انکار نیست، اما همه تقصیر را نمی‌توان به گردن خودروسازان انداخت.

کوهستانی با بیان اینکه اکنون در صنعت خودرو با سه مشکل مهم بالا بودن قیمت تمام شده، کیفیت پایین و عدم رضایت مشتری مواجهیم، خاطرنشان کرد: ابتدا باید به صورت ریشه‌ای فکری به حال این مشکلات کرد.

وی با بیان اینکه نباید کاری کنیم صنعت ریشه‌دار خودرو ایران نیز به سرنوشت صنعت نساجی با آن قدمت دچار شود، از سابقه ۶۰ ساله صنعت خودروسازی ایران یاد کرد که پنج تا شش درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۲ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را با حجم قابل توجهی از اشتغالزایی به خود اختصاص داده و تاکید کرد: اگر سیاست‌گذاری‌های نادرست به آفت صنعت خودرو تبدیل نمی‌شد، اکنون جایگاه این صنعت بسیار فراتر بود.

کوهستانی از صنعت خودروسازی ترکیه یاد کرد و گفت: اگرچه این صنعت در ترکیه ۱۰ سال از ما جوانتر است، اما اکنون به جایی رسیده که پنج تا شش برابر درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ صادرات خودرو دارد و حتی به کشورهایی مانند آلمان و آمریکا خودرو صادر می‌کند، اما در ایران اوضاع مناسبی ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه خودروسازي واردات ايران خودرو سايپا صنعت خودروسازی ایران واردات خودرو صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۱۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو

خودروسازی سایپا واگذاری ساینا S دوگانه سوز را آغاز می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، ساینا S دوگانه سوز به متقاضیانی که موعد تحویل خودروی آن‌ها زمستان ۱۴۰۲ بوده، تحویل داده می‌شود.

خودروسازی سایپا اعلام کرد این متقاضیان می‌توانند ۱۵ روزه تکمیل وجه کرده و خودروی مورد نظر خود را از نارنجی‌های جاده مخصوص دریافت کنند.

آن طور که خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص اعلام کرده قیمت ساینا S دوگانه سوز برای این مشتریان حدود ۲۸۷ میلیون تومان خواهد بود؛ بنابراین شاهد هستیم که خودروسازی سایپا ساینا S دو گانه سوز را با قیمت قبل تحویل می‌دهد.

با توجه به واگذاری ساینا S دوگانه سوز به قیمت یاد شده شاهد هستیم که شرکت‌های خودروساز همچنان برخی از محصولات خود را با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومانی فاکتور می‌کنند.

البته مدیران سایپا به ثبت نام کنندگان برای ساینا S دوگانه سوز پیشنهاد داده اند که می‌توانند به جای این محصول دو گانه سوز کوییک S با استاندارد‌های ۸۵ گانه یا ساینا S با استاندارد‌های ۸۵ گانه را تحویل بگیرند.

نارنجی‌های جاده مخصوص حاضرند کوییک S با استاندارد ۸۵ گانه را با قیمتی حدود ۲۹۹ میلیون تومان و ساینا S با استاندارد ۸۵ گانه نیز با قیمتی حوالی ۳۴۰ میلیون تومان فاکتور کنند.

البته متقاضیان می‌توانند این طرح پیشنهادی سایپا را بپذیرند یا همان ساینا S دو گانه سوز را دریافت کنند.

خودروسازی سایپا در حالی ساینا S دوگانه سوز را بدون افزایش قیمت به متقاضیان قبلی این خودرو واگذار می‌کند که شاهد بودیم ایران خودرویی‌ها تنها زمانی حاضر شدند به تعهدات خود درباره پژو پارس عمل کنند که قیمت کارخانه‌ای خودرو را افزایش دادند؛ بنابراین می‌توان گفت سایپایی‌ها به ایران خودرو درباره عمل به تعهدات معوق درس دادند.

دیگر خبرها

  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی وارد کنند؟
  • خبر جدید وزیر صنعت برای بازار خودرو؛ تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم روشن شد
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت